Kan ik onder de verkoop uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hannico09

Kan ik onder de verkoop uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:17

Hey,
ik heb een van onze paarden via de telefoon en email verkocht. Ze zou binnen een week opgehaald worden. Nu hoorde ik maar niets meer van die mensen, dus ik heb een paar mailtjes gestuurd en eindelijk kreeg ik een mailtje terug: ik moest niet zo arrogant doen en ze zijn pas eind juli terug van vakantie.
Na de toon van dat mailtje was ik er wel klaar mee. Ik bedoel we hadden een overeenkomst, maar dan zou ze binnen een week opgehaald worden, op 23 juni is dit afgesproken.
Ik heb hun terug gemaild dat ik haar zo lang niet vast kan houden en weer op internet zet. Dat kan toch wel of krijg ik daar problemen mee?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:18

Ik denk niet dat hun aan het langste eind trekken, zorgen zij er zelf niet voor dat iemand haar ophaald? En zijn ze echt nooit wezen kijken bij je paard?

*Edit: woordje vergeten :+
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 06-07-09 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:19

geen handgeld is geen verkoop :)

gewoon weer op Inet zetten :)

hun houden zich niet aan hun deel van de afspraak :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:19

zolang je niets op papier hebt, is er niets vastgesloten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:20

heb je de afspraak met een termijn van 7 dagen zwart op wit staan ? zo ja
1 maal laatste reminder met dat als die niet binnen x termijn weg is weer ter verkoop komt

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:21

ze zijn niet wezen kijken en ik ben akkoord gegaan onder de voorwaarde dat ze binnen die week opgehaald zou worden. Eind juli, dan zijn we dus een maand verder. In het email verkeer staat duidelijk, "dan wordt ze binnen een week opgehaald". Ik heb dus in die week nog drie keer gemaild om de datum te vragen dat ze gehaald wordt. Er is dus geen handgeld betaald en ik heb gezegd dat ik haar nu weer te koop zet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:23

zolang er niet betaald is..... is er geen verkoop :)

en dus geen afspraak tot verkoop :)

als hun je een euro aanbetaald hadden dan hadden ze poot om op te staan

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:23

gewoon terug het internet opgooien en andere mensen zoeken :)

er was een mondelinge overeenkomst en die is door hun eenzijdig verbroken dus zoek maar andere mensen die minder uit de hoogte doen ..

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:24

Ik vraag me af of je deze mensen uberhaubt wel serieus moet nemen :? Niet wezen kijken naar het paard? Concrete afspraken niet nakomen? Zou er me er vraagtekens bij zetten..

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:26

de overeenkomst staat dus in de mail, maar bij hun bod staat duidelijk dat ze dan binnen een week opgehaald zou worden. Nu zijn ze blijkbaar op vakantie gegaan, dat hoorde ik van hun zoon tot eind juli....

Iris_Lab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:26

gewoon je paard op het internet zetten, hun houden zich niet aan de afspraken. En zeg nou zelf, gun je je paard nou zo'n nieuwe eigenaar?

Cossie

Re: Kan ik onder de verkoop uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:26

check anders even de algemene voorwaarden van de verkoopsite?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:27

Zelfs nog beter dan een mondelinge overeenkomst, ze heeft het op de mail..
Dat is dan jammer voor die mensen, zou het paard weer op internet zetten.

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:27

@cossie: ze hebben onze schouwhengst destijds ook zo gekocht door hun, die is toen wel snel opgehaald door een transporteur.
Maar voor deze merrie zocht ik echt een goed tehuis, dat konden ze wel beloven..... Maar ik heb er nu geen vertrouwen meer in

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:28

MMMM...ik weet niet zeker of dat wel klopt KiWiKo...mondeling is toch ook bindend...alleen moet je het kunnen bewijzen natuurlijk. Maar in dit geval heb je (mag ik hopen) op de mail staan wanneer hij word opgehaald en dus vanaf welke datum de verkoop in moet gaan? Dan hebben deze verschrikkelijk aardige mensen :+ zich niet aan hun afspraak gehouden en ben je volgens mij vrij om het paard opnieuw aan te bieden.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:29

aerdenhout1 schreef:
MMMM...ik weet niet zeker of dat wel klopt KiWiKo...mondeling is toch ook bindend...alleen moet je het kunnen bewijzen natuurlijk. Maar in dit geval heb je (mag ik hopen) op de mail staan wanneer hij word opgehaald en dus vanaf welke datum de verkoop in moet gaan? Dan hebben deze verschrikkelijk aardige mensen :+ zich niet aan hun afspraak gehouden en ben je volgens mij vrij om het paard opnieuw aan te bieden.

idd mondeling is ook bindend
MAAR zij hebben hem niet opgehaald op de datum dat ze hadden gezegd dat ze hem zouden ophalen

dus ik denk dat in dit geval de koop ontbonden is

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:30

vaag dat mensen een paard kopen zonder te zien maar als ik jou was zou ik lekker opzoek gaan naar anderen...

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:30

Ja,
de datum is 22 juni, ik heb op 23 juni akkoord gegeven, dat waren ze kwijt geraakt, dus heb ik op 26 juni opnieuw gemaild ( en vervolgens de 27 e dat ik graag had dat ze dan voor 1 juli opgehaald werd)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:30

mondeling is binden........ maar pas bewijsbaar met een aanbetaling :)

en voor de rechter draait het alleen maar om bewijzen :)

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:31

Ik wil ook graag op zoek naar andere mensen, maar het gaat mij erom dat ze haar niet eind juli alsnog op kunnen eisen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:32

nee dat kan niet............. die mogelijkheid zit er niet in..........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:32

Leentje_ schreef:
idd mondeling is ook bindend
MAAR zij hebben hem niet opgehaald op de datum dat ze hadden gezegd dat ze hem zouden ophalen

dus ik denk dat in dit geval de koop ontbonden is

ook mijn gedachte!
Niet nakomen afspraak is geen koop!
ik zou mijn paard ook niet eens meer aan die mensen willen verkopen, ze wisten toch dat ze op vakantie gingen of was het een last minute reis?

Op grond waarvan denk je dat die mensen het paard alsnog zouden kunnen opeisen?
Laatst bijgewerkt door cissy op 06-07-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:33

@kiwiko: je bedoelt dat ze d'r niet op kunnen eisen?
Ik heb ook duidelijk gemaild dat ik ze weer te koop zet omdat hun zich niet aan de afspraken houden

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:34

Ze kunnen haar idd niet terug opeisen .. ;)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:35

Ook een mondelinge overeenkomst zou bindend geweest zijn, maar natuurlijk minder gemakkelijk te bewijzen. Nu alles via mail is gegaan ligt de verkoop wel vast (ook als nog niets is betaald). Het is de vraag of duidelijk is afgesproken dat de verkoop is gesloten onder de voorwaarde dat het paard binnen een week werd opgehaald en dat de koop ontbonden zou worden als hij niet op tijd werd opgehaald.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen zou ik een mail sturen met daarin de bevestiging dat je had afgesproken dat ze binnen een week zouden afnemen en dat ze zich daar niet aan gehouden hebben, dat je ze meermaals de kans hebt gegeven en gevraagd hebt om hem alsnog op te halen en dat je de koop daarom als ontbonden beschouwt. Als mensen hun kant van de afspraak niet nakomen moet je ze in beginsel namelijk een termijn stellen om alsnog na te komen (in gebreke stellen). Dit kan weer andrs zijn als er duidelijk een ontbindende voorwaarde is afgesproken. Als in de eerdere mails niet eerder is gewezen op die week tijd zou je ze alsnog een laatste termijn kunnen stellen.
Al met al kan ik me voorstellen dat je je paard niet meer aan deze mensen wilt verkopen.

@Kiwiko en leentje: Ik vind jullie wel erg stellig en ik betwijfel zeer of jullie het bij het rechte eind hebben. Mijn advies aan jullie: wees voorzichtig met juridishe vragen beantwoorden op internet.
Laatst bijgewerkt door Karolien_ op 06-07-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt