Waar op letten bij kopen leren laarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Waar op letten bij kopen leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:18

Weet dat er val topics zijn over laarzen, maar kwam er toch niet helemaal uit :o

Na jaren rubber laarzen heb ik na commentaar van vriend (vond het na een fotosessie echt niet meer kunnen die afgetrapte rubberen laarzen: ok. mijn laarzen zien er ook echt niet uit, heb ze al te lang en zijn gewoon afgelopen haha :o ) besloten om toch ook over te gaan op leer.

Maar waar moet ik op letten?? Ga ff kijken bij EJ, hier vlakbij zit wel goede zaak maar loop daar altijd meteen met het allerduurste naar buiten dus ga nu toch eerst ff ergens anders kijken.

Zag wel wat met rits in de hiel en een vetertje voor, dat leek me wel wat, voor 220,-. Maar klopt zeker dat het in begin voor geen meter zit he?

Iemand tips????

xJulie

Re: Waar op letten bij kopen leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:20

ik heb leren laarzen van scapa, 300 euro, maar ben er heel tevreden van.. Ze zaten op begin totaal niet maar nu ben ik er super blij mee (:

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:21

Het vetertje voor heeft volgens mij niet erg veel nut, het is gewoon voor de sier. Ik zou wel een laars nemen met een rits omdat het veel makkelijker is met aan en uitdoen en het staat mooier, het is strakker bij je enkel.
Let ook goed op de kwaliteit van het leer en je leren laars zakt altijd nog in! Koop hem dus niet te laag! ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:24

xJulie schreef:
ik heb leren laarzen van scapa, 300 euro, maar ben er heel tevreden van.. Ze zaten op begin totaal niet maar nu ben ik er super blij mee (:

Rijlaarzen!? Waar heb je die vandaan dan? ik heb wel gewone leren laarzen van Scapa maar geen rijlaarzen.

@TS, in t begin lopen ze inderdaad voor geen meter, vooral veel gaan rijden en niet traplopen en fietsen ed. Daar krijg je lelijke plooien op de verkeerde plekken van. Bij aanschaf opletten in de middag zijn je voeten vaak iets dikker (vooral in de zomer), dus uitkijken dat ze dan niet om je voeten gaan slippen als ze wat dunner zijn.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:29

bedankt voor jullie tips! Heb schoenmaat 38, voor laarzen toch gewoon hetzelfde? En heb korte pootjes, zakt de laars ook nog beetje in dus? Maar moet in je knieholte toch wel meteen goed zitten??

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:31

als je laarzen koopt tot in je knieholte dan zakken ze nog 2 a 3 cm. ik was laatst bij de EJ en daar zag ik leren laarzen voor 99,- euro met rits en veters misschien is dat wat?

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:33

das niet duur! Heb mezelf max. 220 euro meegeven. Vind 400/500 wel beetje te duur...

Is het de bedoeling dat de laars ongeveer 2/3 cm onder je knieholte zit?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:02

naja ligt eraan wat je doet, als je dresuur doet dan niet maar als je springt is het wel normaal dat ie iets lager zit anders prikt ie de hele tijd in je knieholte tijdens het springen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:27

spring bijna niet, rijd naast dressuur ook graag buiten

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:20

Je moet ook goed kijken of ie echt 100% de goede maat is..

Als ie te laag is is het natuurlijk zonde, en 's avonds zijn je voeten ook meer gezwollen dan 's ochtends.
Ook zakken ze nog wat in ;)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:35

Het is niet helemaal waar dat de veter voor de sier is, dankzij de veter sluit mijn laars fijner rond mijn enkels. :) Het is natuurlijk wel mooi, maar heeft ook een functie hoor!
Ik heb laarzen met veters en een rits, een rits omdat ik mijn laarzen gemakkelijk aan en uit wilde krijgen, had al genoeg gedoe met mijn vorige lederen laarzen gehad. :))

Inderdaad kijken of je echt de goede maat hebt en als je aan dressuur doet kijken of je laarzen tot in je knieholten komen. Anders heb je kans dat je laars kort word als ze gaan inzakken.
Laat je goed voorlichten in de ruitershop en maak niet te snel een beslissing!

xJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 05:48

WillemYntJee schreef:
xJulie schreef:

Rijlaarzen!? Waar heb je die vandaan dan? ik heb wel gewone leren laarzen van Scapa maar geen rijlaarzen.

@TS, in t begin lopen ze inderdaad voor geen meter, vooral veel gaan rijden en niet traplopen en fietsen ed. Daar krijg je lelijke plooien op de verkeerde plekken van. Bij aanschaf opletten in de middag zijn je voeten vaak iets dikker (vooral in de zomer), dus uitkijken dat ze dan niet om je voeten gaan slippen als ze wat dunner zijn.

Ik heb ze gewoon gekocht in ee scapawinkel, Je hebt ze in Zwart, Donker bruin, en Heel licht bruin die ik heb..
Het zijn redelijk hoge rijlaarzen, maar ze zijn echt geweldig, makkelijk te onderhouden enz..
Maar die mevrouw zei dat je ze ook gewoon zou kunnen dragen...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:55

Later op de dag zijn je kuiten dikker, dus dan moeten ze ook passen. Misschien een lange kous aan bij het passen als je 's ochtends gaat? Verder is het een fabel dat een laars in het begin altijd oliebol zit. Ik koop laarzen die meteen goed zitten, niet in de knieholte vervelen en dus ook niet oa daardoor veel zakken. Kalfsleer zit meteen vanaf het begin over het algemeen veel fijner. Het is veel soepeler leer. Beschadigingen vallen bij mij erg mee. De buitenkant is dan wel trouwens extra gehard. Veters kan alleen maar extra slijten en is lastig met poetsen. Rits is wel een optie.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:08

Hoi Joozz! Toch maar aan de leren laarzen :)

Het is wel de moeite waard om eens bij Stuub te gaan kijken. Hij heeft de basic Cavallo's (Winner volgens mij) voor € 270 en daarvoor heb je een laars die netjes zit en heel lang mee gaat. Petrie Perfect zit volgens mij op € 210,- en dan heb je ook een eenvoudige maar goede laars. Het zijn de extra's als veters, ritsen en kalfsleer die het duur maken, maar in principe kun je goed zonder (hoewel een rits wel fijn is).

Uiteindelijk komt het toch neer op verschillende merken passen. Cavallo zit bij mij prima, maar Petrie zit verschrikkelijk. Dan heb je ook nog Derby en Lipica (worden op maat gemaakt voor een leuke prijs, ik heb alleen geen idee waar je ze hier in de buurt aan kunt laten meten) en nog wat merken. Ga bij voorkeur in de middag passen, juist omdat je voet dan wat opgezet is. Ze kunnen beter iets te ruim zitten (extra sok aan), dan dat je ze niet meer uit kunt krijgen omdat ze compleet vacuum gezogen zitten.

Ik zou geen laars onder de € 100 kopen, ik heb ze aangehad bij EJ, maar de afwerking is flut (en bovendien vind ik ze gewoon niet zo mooi).

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:01

Tja Stuub is altijd goed natuurlijk, maar voel me altijd lichtelijk verplicht :o en op de een of andere manier heeft die man een gave om mij met het duurste paar naar buiten te laten gaan :o Dacht bij EJ kan je lekker vrijblijvend passen en proberen.

Veters vind ik overigens wel erg sierlijk staan :-)

Maar hoe zit dat nou met die knieholte??? Tot waar moet de laars nu komen?? (rijd dus dressuurmatig en buiten)

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:06

Ik zweer bij mijn op maat gemaakte Petries maar dat is wel duurder.
Een rits is wel echt handig! Ik zou niet meer zonder kunnen!
Over de hoogte van de laars weten ze meestal in de winkel je wel goed te adviseren. Ze zakken idd wat in.

Succes!

Shelsey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:17

ik heb net rijlaarzen gekocht van de niro boot ze prikken nu heel hard in mijn knieholte maar ik heb ze nog maar een dag
de mevrouw van de KH zei dat ze 2 à 3 cm zakken .
dit hangt wel af van welk merk enzo
Maar in de winkel kunnen ze je vast goed helpen ;)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:27

Ik wil ff naar de EJ, alleen of je daar altijd even goed geholpen wordt.... Kan natuurlijk ook wel naar een goede zaak alleen vind het wel relaxed om ff rustig te snuffelen. Bij mij op de hoek zit een goede zaak alleen voel ik me dan altijd beetje verplicht, al is dat natuurlijk meer mn eigen probleem.....;-)

En daarnaast hebben ze bij EJ nu een btw kortingsactie, 19% op een paar leren laarzen is wel de moeite!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:31

Je moet goed kijken hoe vaak je ze wilt gebruiken en waarvoor. Je hebt namelijk gecoate laarzen, laarzen met een coating, en die gaan bladeren bij overmatig gebruik. Bij dressuur mogen ze in het begin best in je knieholte zitten dan kan je ze inlopen met een hakje en die er later weer uithalen. Niet mee gaan fietsen etc. hier zakken ze niet mooi van in. Als je vragen hebt moet je ze maar stellen :D!!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:02

ik zou indd gaan voor ietsboven je knieholte en dan met een hakje erin.
ik zou van die btw actie indd gebruik maken doe ik waarschijnlyk ook :P
maar die leren laarzen van 99 euro zijn geloof ik al afgeprijst dus daarop geld het niet. Ze stonden bij de laarzen op een groot vierkant blok ;)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 22:23

nou ben geslaagd! Werd eigenlijk best wel goed geholpen bij EJ, ben de winkel uitgegaan met de Petrie Perfect, scheelde met die btw actie 40 euro! Dus wel de moeite! Vielen mooi in mn budget :-) nu van 210 voor 170.

Zitten iid beetje in mn knieholte, maar zoals iedereen al zei ze zakken nog beetje in. Verder valt t mij mee hoe vervelend ze zitten! Wilde eigenlijk met rits en veter, maar begreep dat je die rits goed schoon moet houden en tjsa onderhoud is nu eenmaal niet mijn sterkste kant haha

Die btw kortingsactie geldt trouwens nog t/m 18 juli! Heb ook meteen paar shirtjes ingeslagen hihi, zie er nu eindelijk ook eens uit als een serieuze ruiter hihi

Die goedkope bij EJ zagen er trouwens niet echt geschikt uit voor dagelijks gebruik, de verkoopster gaf dat zelf ook toe. Meer iets voor als je ze niet vaak gebruikt en toch leren laarzen wilt denk ik. De duurdere zien er ook wel mooier uit, maar goed kan verder niet vergelijken want heb die goedkopere niet gepast.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:24

oke leuk! ik neig ook meer naar petrie, ik heb niet goed naar die goedkope gekeken hoor ik wist zo wel dat me kuit daar niet inpast :P

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:34

Bij Divoza heb je nu voor 109,95 euro echte leren rijlaarzen *D In het bruin of zwart!!! Succes ermee! :(:)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:41

Ik heb de ariat van kalfsleer, geen lst van mijn knieholtes omdat ze zo zacht zijn. Geen pijn in mijn voeten gehad en niet hoeven inlopen, zitten gewoon vanaf dag 1 super goed.
Fijn dat je geslaagd bent voor leren laarzen, veel plezier ermee

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:58

Let je wel op dat je nu een gecoate laars hebt gekocht ;)