Spelen met je veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westfalen

Spelen met je veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:59

Welke spelletjes kan je zoal 'spelen' met je veulen ?

Zodat het niet gaat over iets aanleren, maar eigenlijk echt 'spelen' - just for fun.

terwijl het tegelijk wel veilig blijft voor de mens natuurlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:15

westfalen schreef:
Welke spelletjes kan je zoal 'spelen' met je veulen ?

Zodat het niet gaat over iets aanleren, maar eigenlijk echt 'spelen' - just for fun.

terwijl het tegelijk wel veilig blijft voor de mens natuurlijk.

Geen.... een veulen moet een gezond respect hebben voor de mens, en dus afstand houden.
Met een jong dier klooien moet je eigenlijk pas doen wanneer ze daar oud genoeg voor zijn.
Nu dus lekker laten lopen, straks naar de opfok... en tegen het 4e jaar eens kijken wat je hebt ;-)
Nu spelen met je veulen, is straks vechten met de volwassen versie..... onverstandig.

fokfanaat

Re: Spelen met je veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:16

vind ik ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:19

:D Echt spelen is het niet maar wel vermakelijk voor jezelf: met warm weer een keertje de benen afspuiten. Later heb je er alleen maar gemak van.

Oude voetbal in de wei is ook grappig, zeker als ie een beetje gek is op de bal. Kan je samen gaan voetballen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:22

Een veulen hoort op te groeien in een groep jonge paarden, liefst van verschillende leeftijden.
Je moet ze niet teveel in handen hebben op die leeftijd.
Vanzelfsprekend kun je op een bepaald moment een leerproces doorlopen met een jong paard waar 'spelletjes' onderdeel van zijn, Emiel Voest heeft zo'n opvoedingsprogramma'tje in elkaar gedraaid.
Nu zou ik hem/haar lekker laten opgroeien buiten, met andere paarden in het land.. en zelf gewoon met een grasspriet in de mond over het hek naar hem kijken. Daar maak je het paard het meest gelukkig, en gezond tussen de oren mee!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:47

Opgroeien tussen andere paarden kan ook als je er af en toe wat mee doet... Ik heb mijn pony vanaf haar 8 maanden, zij heeft nooit in de opfok gestaan, wel altijd met andere paarden. En ik ben altijd op regelmatige basis met haar bezig geweest, geen uren, maar ze komt wel elke dag in handen en de ene keer doen we wat, de andere dag niet.

Vanaf dat ik haar had, ging ik regelmatig met haar wandelen, poetsen, basis aanleren d.m.v. clickertraining (aan de hand meelopen, stilstaan, om, achter, voetjes geven)... Later gingen we wat kleine VD kunstjes doen (voetje, kusje, targetten, dingen vastnemen, ...)

Spelen, leren, paard zijn, het gaat allemaal prima samen!! Ikzelf ben geen 'opfok-mens'. I.m.o. gebeurd er in een groep met alleen maar jonge paarden geen opvoeding. Ik ben van mening dat daar de wet van de sterkste geld. Heb je een kneusje, kan ie er wel eens veel slechter uitkomen dan dat ie er in ging... Echt arbeid verrichten, daar ben ik ook niet voor... Ik ga voor de gulden middenweg. Ik leer mijn pony op spelenderwijs de paardenwereld volgens de mens kennen. Als ik haar volgend jaar ga beleren, dan is dat een logische stap op het voorgaande en geen 'oh jee, ik moet een driejarige net uit de opfok geplukte gaan inrijden en hij kan nog niets' stap... De rest van haar tijd mag ze lekker dag en nacht buiten met maatjes doorbrengen.

Pas op, ik heb niets tegen mensen die hun pony wél in de opfok doen. Maar persoonlijk vind ik het hele opfok-gebeuren nogal overroepen, het is niet heilig. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:02

Ik zou willen waarschuwen om te gaan spelen met je veulen, krijg je later alleen maar problemen mee. Wat je kunt doen is basismanieren bijbrengen, en dat in etappes van 5 minuten want langer kunnen ze zich niet concenteren. En laat het spelen aan de veulens onderling over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:29

Vie schreef:
Pas op, ik heb niets tegen mensen die hun pony wél in de opfok doen. Maar persoonlijk vind ik het hele opfok-gebeuren nogal overroepen, het is niet heilig. :o

Persoonlijk voel ik het meeste voor een opfoksituatie waarin paarden van andere leeftijden ook in de groep lopen, zoals men dat bij de IJslanders wel doet. Dan is er pas sprake van 'opvoeding', en daarnaast kan er voldoende gespeeld worden met soortgenoten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:35

Die van mij staat met een veulenvriendinnetje op de wei (en de mamma's) en spelen doet ze met haar, knuffelen met mij :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:38

ik ben het helemaal met Vie eens :j

opfok is echt niet nodig, als ze gewoon thuis in een groep staan is het ook prima. Spelen kan ook heus geen kwaad, zolang ze niet over je heen lopen, het kan juist goed zijn voor de band tussen jou en je paard ;)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:46

marrlinde schreef:
ik ben het helemaal met Vie eens :j

opfok is echt niet nodig, als ze gewoon thuis in een groep staan is het ook prima. Spelen kan ook heus geen kwaad, zolang ze niet over je heen lopen, het kan juist goed zijn voor de band tussen jou en je paard ;)

mee eens ons veulen blijft ook gewoon bij ons, word waarschijnlijk over een tijdje in een andere wei gezet om af te spenen enzo, als je paarden naar de opfok doet vind ik dat ze wat afstandelijker zijn,
als je ze gewoon 'huiselijk' opvoed dus gewoon elke dag tijdje in contact met de mens zodat ze niet afstandelijk worden en lekker knuffelig.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:04

de veulens hier zijn elke dage heel de tijd met mensen in aanraking, ze staan aan huis in een groep van 9 paarden en pony;s van verschillende leeftijden enzo. ze zijn super sociaal naar mensen, geen problemen met poetsen of wat dan ook :) spelen doe ik natuurlijk ook wel eens met ze, maar dan wel zo dat je de leiding hebt ;)

kan prima! :j

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:16

Spelen deed ik zeker wel met mijn veulen! maar leer haar wel wie de baas is! Zo maakte wij er een spelletje van: Volg de baas. Doe ik een stapje naar voren, doe jij hem naar achter. Stap ik naar achter kom jij naar voor. Zo leg je de verhoudingen goed en die veulens vinden het prachtig!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:17

Wij gaan aankomende week voetballen! Heb een skippybal voor ze gekocht..ik ben benieuwd wat ze er van vinden :+

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:01

als je vaak het zelfde doet gaat hij het steeds zo doen dus veel afwisseling

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:13

VSW-->OPG

westfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 00:52

nu staat ze tussen een ruin van 19 en ruin van 14. ze plakt aan de ruin van 19, gaat ze hollen dan heeft ze precies 2 bodyguards, heel grappig.

ze komen iedere avond binnen, ze staan zonder halster op de weide, soms ga ik in de weide, doe ik even halster aan en af, met beloning, zodat ze het halster aan- en uitdoen toch leert zonder die te moeten dragen dag en nacht.

verder plan ik om ze even op de camion te zetten met een ander paard, en er terug af, met beloning, zodat ze leert in de camion gaan zonder angst. jong geleerd is oud gedaan, toch ?

maar dit is zo 'lerend' - daarmee dat ik me afvroeg of je ook leuke dingen kan doen met je veulen.

de bal vind ik wel een leuke. ik kijk uit naar je ervaringen met de skippy bal !

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:22

Een veulen leert al spelend. Vergeet niet dat paarden heel anders werken en spelen dan paarden. Die zeggen niet, he, laten we een potje tennissen!!!

Maar er zit maar een hele dunne grens in het leerproces van een veulen tussen leren en spelen. Want op het moment dat je met ze gaat spelen en ze gaan te ver moet e ze ook op hun donder geven

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:05

op het moment zijn onze veulens als weer 1 en 2 jaar. deze hebben altijd in de groep bij ons aan huis gestaan. ze hebben manieren geleerd van de ruin van 30 jaar oud en zijn wil is wet. we zijn bij hun ook vroeg begonen met halster op en af voetje geven etc. nu komen ze naar je toe en het halster leg je zo op, met voetje is het nu voet en ze leggen hem in he hand. ook hebben ze een skippy bal, deze is leed vermaak nr 1 bij ons. ze voetballen, gooien hem weg en tikkertje met de bal vinden ze ook geweldig. wel vind ik een veulen heeft maar 5 tot 10 min concentratie voor je dus overdrijf het niet wel moet je grensen stellen wat ze echt niet mogen. als ze dat jong door hebben heb je der later profijt van. De band tussen paard en mens is naar mijn mening ook erg sterk door het spelen met elkaar.

westfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:27

ok die skippy bal daar ga ik toch eens voor moeten zien dan. bedankt voor die leuke tip !

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:55

We gaan morgen voetballen! Ik zal eens zien of ik foto's kan maken :j

westfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 20:55

zou mega zijn !

Amanda_para

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:47

ik ga altijd een stukkie rennen door het weiland, omdat mama dan geen zin heeft en alleen gras staat te eten... dat vind ze helemaal geweldig. dat is opzich wel een leuk en goed spelletjes voor baasje en voor het veulen :P :D

groetjes Amanda

westfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:54

en conditietraining voor baasje ook :-)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:35

Wij hebben van de week met de skippybal 'gespeeld' mijn veulen vond het wel interessant, het andere veulen moest er niks van weten :n morgen worden er foto's gemaakt!