Afleren van belonen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Afleren van belonen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:53

Hey :)

Ik geef mijn paard normaal gesproken na het rijden etc, als hij dus 'savonds op stal gaat, wat wortel en een klein beetje muesli. Nu heb ik het idee dat hij veel te voorbarig gaat worden om weer op stal te komen en ervoor blijft staan terwijl we op weg naar buiten zijn.

Ik wil het dus anders gaan aanpakken, het liefst wil ik hem wel wat extra's geven als wortel o.i.d., maar wanneer kan ik dit dan het best geven? En kan ik hier van de ene op de andere dag mee stoppen of gaat hij hier op reageren?

Alvast bedankt..

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:59

Als ik jou was zou ik nu gewoon een maand stoppen met alle lekkere tussendoortjes.
Je paard krijgt in principe alle voedingstoffen binnen die hij nodig heeft, dus het is niet nodig.
Je kan hem bijvoorbeeld 1/2 keer in de week na het rijden wat lekkers geven.
Zo blijft het leuk voor jou en je paard en zorg je ervoor dat hij het niet als iets gaat zien waar hij recht op heeft.

Sammetje_

Re: Afleren van belonen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:05

Wat je anders ook kunt doen is op verschillende plaatsen muesli en hooi geven :)

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:07

Princesje schreef:
Wat je anders ook kunt doen is op verschillende plaatsen muesli en hooi geven :)

Dit zou ik persoonlijk niet doen :o , omdat je dan de kans krijgt dat je paard overal loopt te bietsen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:11

Paarden die hier gevoelig voor zijn zou ik inderdaad niet overal van alles geven. Ik zou eerder zijn gedrag 'aanpakken'. Hem net zo lang bij je houden tot hij weet dat hij rustig achter je aan loopt en rustig zijn stal in gaat. Als hij zich niet netjes gedraagt, zou hij van mij helemaal geen beloning of iets lekkers krijgen en moet hij het maar zonder doen.

Je moet natuurlijk wel zeker weten dat je paard niet gewoon honger heeft en voldoende eten krijgt in de vorm van (m.n.) ruwvoer.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 22:17

Bedankt.

Hij krijgt voldoende ruwvoer, maar ik heb gewoon het idee dat hij wel iets verwacht als ik wegga, maar ik wil hem hier niet van afhankelijk maken. Ook al wil ik hem wel eens wat lekkers geven als we gereden hebben, ik weet niet of het een goed idee is dat te doen als ik wegga...

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:21

autumn08 schreef:
Bedankt.

Hij krijgt voldoende ruwvoer, maar ik heb gewoon het idee dat hij wel iets verwacht als ik wegga, maar ik wil hem hier niet van afhankelijk maken. Ook al wil ik hem wel eens wat lekkers geven als we gereden hebben, ik weet niet of het een goed idee is dat te doen als ik wegga...

Sorry maar als ik jou was zou ik toch wat strenger worden. :o
Heel leuk als mn paard iets verwacht maar als ik dat nog niet in mn hoofd had kan ze ook echt vergeten dat ze het krijgt.
Het gaat volgens mijn regels en niet volgens die van haar. en voordat ik nu reacties krijg van ''aaahhh zieluug'' paard staat hele middag op de wei en s'avonds lekker op stal de 2 uurtjes dat ze dan even moet werken heeft ze mooi pech. En dat betekend niet dat ik mijn meisje af en toe niet verwen. maar zoals ik al zeg ''af en toe'' en niet omdat ze het ''verwacht''. :o

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:24

Mijn vorige paard verwachtte ook voer na het rijden, als je dan een keer geen voer bij had, was hij beledigt. Degene die ik nu heb krijgt af en toe wat en niet meteen na het rijden, geen gewoonte van maken, krijg je enkel maar lastige paarden mee, en voor je buurpaarden is het ook niet alles.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:25

Ik vind dat niet zo'n probleem als ze iets verwachten als je weg gaat. Ze zijn immers klaar met werken en hebben die appel/wortel/muesli best verdient. Gewoon zo als extra.

Je paard loopt dan ook niet onbeschoft tussendoor te bietsen.

Wat je nog kunt doen is niet gelijk geven als ze weer op stal staat maar bijvoorbeeld eerst op stal zetten, dan je spullen opruimen en dan wortel geven oid.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:38

Ik heb zelf een haflinger die als je hem altijd op hetzelfde moment wat te eten geeft ook vervelend word.
Na het rijden krijgt hij wel altijd wat te eten, dit omdat ik hem summerfitkoek en foene griek voer wat hij van de boer waar hij staat niet krijgt.
Wat ik merk is dat ik het niet altijd op precies hetzelfde moment geef ik er geen last van heb dat hij vervelend word.
De ene keer ligt het al klaar in zijn voerbak, de andere keer zet ik hem op stal en geef het gelijk, of ik ruim eerst mijn spullen op. Soms ga ik zelf eerst koffie drinken.
Oftewel probeer af te wisselen in wanneer je het geeft, zelfs bij die van mij werkt dat..

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 22:40

Het is niet dat ik niet streng ben, helemaal niet, ik zet hem best op zijn plek als het nodig is. En het is ook niet het geval dat hij ongeduldig begint te schrapen ofzo of me half omver duwt om terug op stal te komen; ik heb gewoon zoiets in de gaten als we langs de stal moeten als we klaar zijn met rijden dan heeft staat hij wel eens bij de stal stil en krijg ik hem niet vooruit, omdat hij weet dat hij dan lekkers krijgt of dat er hooi ligt. (denk ik)

Vandaar dat ik even onder de loep wil nemen hoe ik dit het best kan aanpakken...

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:47

autumn08 schreef:
Het is niet dat ik niet streng ben, helemaal niet, ik zet hem best op zijn plek als het nodig is. En het is ook niet het geval dat hij ongeduldig begint te schrapen ofzo of me half omver duwt om terug op stal te komen; ik heb gewoon zoiets in de gaten als we langs de stal moeten als we klaar zijn met rijden dan heeft staat hij wel eens bij de stal stil en krijg ik hem niet vooruit, omdat hij weet dat hij dan lekkers krijgt of dat er hooi ligt. (denk ik)

Vandaar dat ik even onder de loep wil nemen hoe ik dit het best kan aanpakken...

Dit komt op mij eerlijk gezegd niet echt als streng over :o , in deze situatie dan.
En als ik dan lees ''staat hij wel eens bij de stal stil en krijg ik hem niet vooruit'' klinkt dit voor mij als een punt waar je toch echt strenger moet worden.
Zoals ik al zei, zou ik gewoon met alleen het basisvoer/hooi beginnen. en dit net zolang tot hij gestopt is met bietsen (minimaal een maand om het af te leren.).
En hierna niet meer dan 1/2 keer per week wat geven. Zo hou je je paard leuk ( op dit punt dan hea ;) )

Nog even voor de duidelijkheid, ik oordeel nu alleen over ''snoeperijen na het rijden'' . Dit heeft verder niks te maken met hoe je verder met je paard omgaat want daar heb ik geen kijk op. Mijn kritiek is dus ook alleen hiervoor bedoelt. :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:51

Als hij weleens stil staat bij de stal als je er langs wilt dan lijkt me dat niet zo'n punt. Het lijkt me iig niets te maken te hebben met je kleine beloning na het werk. Meer iets met 'dit is mn stal, hier moeten we zijn'.

Je kunt dat beter trainen door gewoon regelmatig langs de stal te gaan, ook met uitstappen enzo, en verder consequent te zijn. Nee, we gaan nog niet naar stal, we zijn nog niet klaar (voor de zeker heid staldeur dicht houden). Veel duidelijker zijn naar je paard, dit gaan we doen.

Naar de stal trekken is een vergelijkbaar effect als dat sommige paarden naar de uitgang van de bak trekken.

Die wortel/muesli dan niet al klaar leggen in stal, maar pas geven als je echt weg gaat.

(oh, dit is grappig, twee heel verschillende meningen onder elkaar :)) )

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:00

Apple schreef:
Als hij weleens stil staat bij de stal als je er langs wilt dan lijkt me dat niet zo'n punt. Het lijkt me iig niets te maken te hebben met je kleine beloning na het werk. Meer iets met 'dit is mn stal, hier moeten we zijn'.

Je kunt dat beter trainen door gewoon regelmatig langs de stal te gaan, ook met uitstappen enzo, en verder consequent te zijn. Nee, we gaan nog niet naar stal, we zijn nog niet klaar (voor de zeker heid staldeur dicht houden). Veel duidelijker zijn naar je paard, dit gaan we doen.

Naar de stal trekken is een vergelijkbaar effect als dat sommige paarden naar de uitgang van de bak trekken.

Die wortel/muesli dan niet al klaar leggen in stal, maar pas geven als je echt weg gaat.

(oh, dit is grappig, twee heel verschillende meningen onder elkaar :)) )

Dat is het leuke van een topic toch! Zolang je maar open staat voor elkaars mening kan je er alleen maar van leren. :D
Opzich is even stil staan voor stal geen punt, maar als de TS dan aangeeft dat ze hem niet vooruit krijgt heb ik toch het idee dat dit een kwestie van dominantie is, en daar werk ik niet aan mee want ik ben toch veel eigenwijzer :Y) Wat je verder zegt over trainen door veel langs de stal te lopen en hier consequent in te zijn kan ik me goed in vinden. Pas alleen op als je langs je stal uitstapt dat dit alleen kan als de stal niet overdekt is en of er geen afdakje zit. Stel dat je paard uit protest omhoog komt dan zit jij in het dak. En dat is die hap muesli toch echt niet waard. ;) Verder vraag ik me af als je ''de muesli/wortel niet alvast klaar legt in de stal maar pas geeft als je weggaat'' of je dan het probleem oplost of verplaatst?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:04

Ik vraag me dus af of de hap muesli het probleem is of juist het (gebrek aan) dominantie en de stal.

Denk meer dat het paard zoiets heeft van 'we zijn klaar, ik mag naar stal' en dat het weghalen van de muesli daar geen steek aan veranderd.

Dan wordt het misschien niet stilstaan bij de stal en niet meer vooruit willen, maar stilstaan op buitenrit en niet meer willen, of stilstaan voor de poetsplaats en daar niet meer op willen of de trailer niet meer in willen. Noem maar op.

Ts heeft volgens mij een dominantie probleem.

Wat ook nog wel werkt is vaak langs stal gaan, zowel aan de hand als er op, en dan al voordat je bij stal bent nog even extra aandacht te vragen (extra been, zwiep met het eind van je halstertouw naar haar kont) zodat ze niet de kans krijgt stil te gaan staan. Dergelijke problemen vooral voor zijn.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:12

Apple schreef:
Ik vraag me dus af of de hap muesli het probleem is of juist het (gebrek aan) dominantie en de stal.

Denk meer dat het paard zoiets heeft van 'we zijn klaar, ik mag naar stal' en dat het weghalen van de muesli daar geen steek aan veranderd.

Dan wordt het misschien niet stilstaan bij de stal en niet meer vooruit willen, maar stilstaan op buitenrit en niet meer willen, of stilstaan voor de poetsplaats en daar niet meer op willen of de trailer niet meer in willen. Noem maar op.

Ts heeft volgens mij een dominantie probleem.

Wat ook nog wel werkt is vaak langs stal gaan, zowel aan de hand als er op, en dan al voordat je bij stal bent nog even extra aandacht te vragen (extra been, zwiep met het eind van je halstertouw naar haar kont) zodat ze niet de kans krijgt stil te gaan staan. Dergelijke problemen vooral voor zijn.

Dat vraag ik me inderdaad ook af. Maar de muesli maakt het probleem wel aantrekkelijker voor het paard. Als ik de TS was zou ik mn instructrice/een kundig iemand van stal eens vragen om ernaar te kijken. Die hebben er natuurlijk meer zicht op dan een paar paardenverslaafde van bokt. :P En verder zou ik gewoon zelf de touwtjes meer in handen gaan nemen. En vrij weinig meer toestaan zodat het paard begrijpt dat jij toch echt de baas bent. Een paard is een kuddedier en heeft een leider nodig. Neem jij de leiding niet, dan doet hij het wel. :Y) ** NOGMAALS MIJN MENING :o **

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:44

heb niet alles perfect gelezen, maarre bij verwachtingen van je paard op eet gebied, niet in gaan op die verwachting, als ze stil staat omdat ze iets verwacht, tja, jammer voor haar, als dit gedrag haar niets opleverd, stopt het weer.
Denk om je timing, let goed op wat je beloont en wanneer je beloond en laat anders iemand een keertje meekijken.
met belonen is niets mis.
Hier krijgen ze na het rijden ook altijd wat lekkers, maar tijdens het rijden merk je hier niets aan, ik bepaal als we klaar zijn.
Ik heb er totaal geen moeite mee dat na het afzadelen, ik een vragende blik krijg. Ik zadel af in vaste volgorde, berg zadel en hoofdstel op en neem wat brokjes mee.
ben je vooral bewust wat het gedrag is en wanneer je dus beloond.

wellicht heb je iets aan deze regel:
gedrag wat beloond word, word herhaald!
als een dier succes heeft met bepaald gedrag, zal het dit gedrag gaan herhalen.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:11

Bedankt allemaal..

Daarom dat ik het wel interessant vind meerdere takes hier op te lezen, want het heeft sowieso wel met dominantie te maken natuurlijk. Maar hoe krijg je hem vooruit als hij aan de grond genageld staat? Ik heb vaker de zweep bij de hand en als hij niet luistert tik ik hem even op de kont en dan loopt hij verder. Ik heb ook meer het idee dat dit weer een testfase van hem is, net zoals hij "opeens" niet meer op een poetsplaats wil staan en zich los wil breken, om vervolgens een goed op zijn plaats gezet te worden.

Verder vraag ik me gewoon af hoe je meer respect krijgt, ook als ik buiten met hem ga lopen is het nog vaker grazen waar hij wil (ook al heb ik een hengstenketting om, dat werkt voor alleen een handeling en dan begint het weer opnieuw). Daarom dat ik dus bang was dat het met de beloning een probleem (kan) worden. Hij bietst niet o.i.d., ik wil gewoon preventief hier nu een stokje voor gaan steken omdat hij dus bij de stal stil gaat staan als we erlangs moeten lopen na het rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:21

het bij de stal blijven staan kan door 3 oorzaken komen.
1 door dat hij verwent wordt in stal als hij klaar is met werk.
2 door dat hij weet dat zijn stal vaak voorzien is van (normaal) voer en dus grag erheen wilt.
3 door dat hij dit ziet als een veilige plek en daar graag wil zijn.

punt 1 en 2 komen erg dicht bij elkaar en is dan ook de vraag of het door de snoepjes komt óf gewoon omdat hij graag eet en dat uiteraard in de stal gebeurd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:47

Zoals ik je verhaal lees, dat hij ook de poetsplaats niet op wil of buiten wandelen meer grazen dan wandelen is, dan denk ik dat het inderdaad dominantie is.

Heel consequent zijn, nee is nee, stil staan is stil staan (en ook niet stiekum 1 voetje vooruit schuiven), om is om etc. etc. etc..

Je kunt kijken of je met wat grondwerk wat meer respect kunt krijgen. Kijk eens of je met hem aan een lang halstertouw en een halster door de bak kunt wandelen. Waar loopt hij tov van jou? Dan korte onverwachte wendingen maken, loopt hij met je mee of dendert hij door? Door onverwachte patronen in de bak te wandelen leert hij op jou te letten ipv andersom. Verder bijvoorbeeld ook een paar pasjes achterwaarts zetten (aan de hand), doet hij dat gelijk?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:49

Less schreef:
Ik zou eerder zijn gedrag 'aanpakken'. Hem net zo lang bij je houden tot hij weet dat hij rustig achter je aan loopt en rustig zijn stal in gaat. Als hij zich niet netjes gedraagt, zou hij van mij helemaal geen beloning of iets lekkers krijgen en moet hij het maar zonder doen.

.

Dat verband legt een paard dus echt niet. Want wat is in de ogen van een paard 'netjes' gedrag. En hoe kun je verwachten dat hij de link legt tussen druk zijn op weg naar huis en geen beloning als ie wel netjes zijn stal inloopt.
Stel dus dat hij op weg naar huis een draak is en dan wel behoorlijk de stal in loopt. Dan ontzeg je hem zijn beloning vanwege het netjes de stal in lopen.

Dit soort dingen zoals straf/iets niet geven wat hij verwacht na een reeks gedragingen heeft totaal geen effect, noch snapt het dier er iets van.
Hij snapt alleen dat hij niets krijgt, maar legt geen verband met het eerdere gedrag.
Dat verband wordt alleen gelegd als beloning (of straf) binnen de drie seconden na gedrag gebeurt.

Persoonlijk vind ik beloning helemaal niet verkeerd, maar het moet op een strategisch moment worden ingezet.
Wat dacht je van een beloning op het moment dat hij zich rustig gedraagt onderweg?
Al is het in het begin een seconde.
Dat kan dan worden uitgebouwd.
Maar dan beloon je goed gedrag.
In dat geval moet overigens wel de timing perfect zijn. Iets te laat belonen, aan het begin van nieuw druk gedrag, heeft een averechts effect. Maar precies op het juiste moment belonen, maakt hem duidelijk dat dat het gedrag is wat je wilt zien.

Verder is je verdiepen in grondwerk een goede optie om aan het gedrag verder te werken. Je wilt niet zweep en hengstenketting nodig hebben als je gaat wandelen. Met de inzet van grove middelen wordt je paard ' doof' voor de subtiele signalen en dat wil je niet.
Grondwerk leert een paard op subtiele signalen te reageren en maakt de verhouding tussen jou en je paard duidelijk.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:01

Jij bent de leider en jij bepaalt wanneer er gegeten wordt (vergelijkbaar in de kudde) Ik zou alle extraatjes nu van tafel vegen voorlopig en grondwerk gaan doen. Streng, rechtvaardig en consequent zijn. Als een paard eten e.d gaat afdwingen moet je echt ingrijpen hoor

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:06

wat betreft belonen en corrigeren.
Bij beide is de timing belangrijk, deze moet direct volgen op het gedrag!
Dus tja, als een paard nu ongewenst gedrag laat zien, heeft het totaal geen enkel zin om hem over een half uur iets te ontzien. dat verband legt een dier echt niet.
als je corrigeerd of beloond, doe dit dat direct.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:10

Knap paard dat mij meetrekt als hij of zij denkt klaar te zijn en weet dat er eten in de bak ligt! Stukje opvoeden denk ik?

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 17:32

Hij trekt me niet mee, nogmaals, het is eigenlijk een fijn paard in de omgang en absoluut niet gemeen of wat dan ook.

Ik heb vandaag gewandeld en hij was hartstikke meegaand. Stopte ik, stopte hij. Liep ik door, liep hij door. Ook langs stal gelopen waar hij even stopte maar toen ik kortaf 'door' zei liep hij mee. Het is gewoon een apart dier vind ik, soms heeft hij van die eigenaardigheden en kan hij erg zijn wil doordrijven. Ik beloon hem dan ook op het moment dat hij luisterd, hoewel ik het lastig vind te bepalen of het klopt wat ik doe, kijk als hij stopt als ik stop en ik geef hem en klopje of zeg 'braaf', legt hij die link dan wel?

Heb hem op stal gezet waar hij gewoon rustig wachtte, geen gebiets of niks. Het gaat zich dus echt meer om de omgang met hem en daarom wou ik dit een beetje preventief gaan aanpakken. Met de rest ben ik al bezig.

Bedankt iedereen die serieuze reactie's geeft, daar kan ik iets mee. :) Super.