Apple schreef:Ik vraag me dus af of de hap muesli het probleem is of juist het (gebrek aan) dominantie en de stal.
Denk meer dat het paard zoiets heeft van 'we zijn klaar, ik mag naar stal' en dat het weghalen van de muesli daar geen steek aan veranderd.
Dan wordt het misschien niet stilstaan bij de stal en niet meer vooruit willen, maar stilstaan op buitenrit en niet meer willen, of stilstaan voor de poetsplaats en daar niet meer op willen of de trailer niet meer in willen. Noem maar op.
Ts heeft volgens mij een dominantie probleem.
Wat ook nog wel werkt is vaak langs stal gaan, zowel aan de hand als er op, en dan al voordat je bij stal bent nog even extra aandacht te vragen (extra been, zwiep met het eind van je halstertouw naar haar kont) zodat ze niet de kans krijgt stil te gaan staan. Dergelijke problemen vooral voor zijn.
Dat vraag ik me inderdaad ook af. Maar de muesli maakt het probleem wel aantrekkelijker voor het paard. Als ik de TS was zou ik mn instructrice/een kundig iemand van stal eens vragen om ernaar te kijken. Die hebben er natuurlijk meer zicht op dan een paar paardenverslaafde van bokt.
En verder zou ik gewoon zelf de touwtjes meer in handen gaan nemen. En vrij weinig meer toestaan zodat het paard begrijpt dat jij toch echt de baas bent. Een paard is een kuddedier en heeft een leider nodig. Neem jij de leiding niet, dan doet hij het wel.
** NOGMAALS MIJN MENING
**