Wordt aankomende week zeer warm pfff

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

devine

Wordt aankomende week zeer warm pfff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:56

Hoe lossen jullie dit op..het wordt zie ik net op het nieuws dat het zeer warm wordt aankomende week het weekend zelfs 30gr!

Een aantal jaren geleden deden wij de paarden tegen een uur of 21.00u naar buiten tot in de ochtend 7.00u en dan naar binnen,
ze hadden hierdoor meer rust en waren snel gewend aan de omwisseling.

Nu sta ik dan ergens anders met mijn merrie en ik kwam vanmiddag tegen een uurtje of 12.00u de wei in en ze was helemaal lam en zat onder de bulten en overal vliegen en dazen zeer zielig..zou het graag anders zien.. :o (ze heeft wel een vliegendeken op)

Maar zijn er meer mensen die hun paarden tegen de avond het land opdoen?
En wat zijn jullie ervaringen ermee?
Laatst bijgewerkt door Judje op 30-06-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag van het forumdeel hoeft niet te worden genoemd in de titel, dus daarom verwijderd.

Wiesje

Re: [VSW] Wordt aankomende week zeer warm pfff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:00

Mijn paard en pony lopen gewoon 24 u per dag buiten, kunnen onder de bomen schuilen tegen de zon en verder moeten ze zich maar gewoon aanpassen.
Het zijn paarden he, die kunnen wel wat hebben. Je zou ze kunnen insprayen nog met vliegenspul, maar dat helpt vaak maar eventjes, daarom begin ik er niet eens aan.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:06

Sorry hoor maar dat jij dat zo vindt prima maar dat vraag ik niet.
Ik zou graag reactie krijgen van mensen die wel hun paarden op stal hebben en in het land dat moet iedereen voor zich weten.

*en het paardje van mijn vriendin die is hoefbevangen en mag alleen maar een uurtje op het gras en dan staat ze op een stuk afgezet stukje grond zodat ze niet de hele dag binnen hoeft te staan.
Dus dat aanpassen van jou gaat hier dus niet op.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:26

Helaas heeft mijn pony zomereczeem dus MOET hij in de schemer binnen staan. Als hij dat niet had, zou hij gewoon overdag op stal staan en 's avonds buiten.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:32

ik heb een merrie met veulen 24 uur per dag op de wei staan,de wedstrijd paarden komen een paar uurtjes per dag buiten,nu doe ik ze morgen,s vroeg naar buiten,anders worden ze opgegeten door de vliegen en worden ze onrustig,of na 9 uur avond's buiten.
de merrie en veulen haal ik morgen ochtend binnen en doe ze aan het einde van de dag weer buiten,mijn veulen heeft veel wit en daardoor verbrand haar neus in de zon,en overdag hebben ze zoveel last van de vliegen dat het niks aan is voor hun in de wei,dus lopen ze alleen nacht's in de wei.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 05:51

devine schreef:
Sorry hoor maar dat jij dat zo vindt prima maar dat vraag ik niet.
Ik zou graag reactie krijgen van mensen die wel hun paarden op stal hebben en in het land dat moet iedereen voor zich weten.

*en het paardje van mijn vriendin die is hoefbevangen en mag alleen maar een uurtje op het gras en dan staat ze op een stuk afgezet stukje grond zodat ze niet de hele dag binnen hoeft te staan.
Dus dat aanpassen van jou gaat hier dus niet op.

rústig aan maar..

ze zegt dat de paarden zich maar moeten aanpassen aan de warmte. Als dat haar manier is (waar je dus om vraagt in je openingspost) dan is dat toch goed?
je vraagt om ervaringen/meningen, en die krijg je :)

de mijne blijft buiten, omdat hij áltijd buiten is, met schuilstal :) hij is eczemer en heeft een deken om :) gelukkig weinig dazen bij de stal, overkant van de weg is veel erger!
als je op stal geregeld krijgt dat hij snachts buiten mag en je voelt je daar beter bij moet je dat gewoon doen toch?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:01

Kun je haar niet weer 's nachts buiten doen, zoals op je vorige stal?

Mijn paarden gaan nu 's avonds rond 22.30 uur naar buiten en rond 06.30 uur weer naar binnen, omdat het hier ook niet uit te houden is qua dazen overdag als het zo warm is.

Wiesje schreef:
Mijn paard en pony lopen gewoon 24 u per dag buiten, kunnen onder de bomen schuilen tegen de zon en verder moeten ze zich maar gewoon aanpassen.
Het zijn paarden he, die kunnen wel wat hebben.

Naaltje schreef:
rústig aan maar..
ze zegt dat de paarden zich maar moeten aanpassen aan de warmte.

Ik denk dat de warmte ook niet het probleem is van TS,maar de dazen. Mijn paarden vinden warmte niet zo erg. Als het buiten 30 graden is, of zoals afgelopen week, de hele week zo'n 27-28 graden dan is het in de stal ook warm :+ . Mijn paarden lopen zich echter een ongeluk door de dazen en dat is wrs ook het probleem van TS. Af en toe een daas is niet zo'n probleem, maar zoals nu zitten er binnen 5 minuten wel 500 dazen op ze... daar wennen ze echt niet aan.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:02

Hmmm ik volg dit even. Bij ons (en als je zo om je heen kijkt bij vele) hebben de paarden helemaal geen mogelijkheid schaduw op te zoeken. Er staan geen bomen helemaal niets. Nu dacht ik altijd , met warm weer lekker naar buiten. Maar eigenlijk vind ik dat nu zielig voor al die beesten die niet kunnen schuilen tegen die hete felle zon de hele dag (aangezien ik gehoord heb dat paarden zich het fijnst voelen bij een graad of 10??). Ik heb niet de mogelijkheid iets in de wei te maken of zetten voor schaduw. Kan ik hem dan beter binnenhouden of dan maar buiten zetten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:06

Raiza; dat kan ook, daar ging het me niet om. Echter vind ik het onnodig dat de ts zo uitvalt tegen iemand die een antwoord geeft ;)
Bij ons in de wei ook niet echt schaduw, maar elk paard wel een box die openstaat
de donkere merrie gaat regelmatig ff binnen voor een uurtje

de schimmelwelsh en meneer jurk van mij blijven all weather buiten.. maar dat is meer omdat ze bang zijn dat het gras wegloopt denk ik

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:14

mijne staan ook dag en nacht buiten, maar ze krijgen zoiezo al knoflook door hun voer waardoor de dazen/vliegen al wat wegblijven.
verder ga ik nu een speciaal labeltje in hun manen vlechten dat schijnt de dazen en vliegen heel goed weg te houden :)

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 06:15

@Naaltje ik uitvallen hoezo??

De vraag die ik hier stel heeft niks te maken met de reactie die ik kreeg.. en heb dan ook niks aan een reactie " ze moeten zich maar aanpassen het zijn paarden he"

@Raiza bedankt en anderen hier heb ik wat aan..

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 06:17

@xLaus een labeltje in hun manen?

Had ook bij Agradi een nekband gezien maar heb gelijk even de waarderingen gelezen maar het blijkt toch niet zo een succes te wezen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:19

Partytent in de wei?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:21

hier staan ze ook dag en nacht buiten, maar er is altijd een loopstal tot hun beschikking. hier maken ze overdag dan ook geregeld dankbaar gebruik van. Het is er koeler en daar zitten geen dazen.
Knoflook bijvoeren doe ik ook, maar helpt hier totaal niet tegen de dazen.
ik heb hier een grote paddock, daar staat ook de loopstal, verder kunnen ze overdag (van smorgens half 7) tot half 11 savonds, gebruik maken van een stuk bos en van een stuk wei.
als je de keuze hebt, een dagdeel stal en dagdeel wei, dan zou ik in deze tijd, de paarden overdag binnen zetten.
Overdag hebben ze er het meeste last van.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:25

devine schreef:
@xLaus een labeltje in hun manen?

Had ook bij Agradi een nekband gezien maar heb gelijk even de waarderingen gelezen maar het blijkt toch niet zo een succes te wezen...

Ik heb je een PB gestuurd :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:40

De meeste (pension)paarden bij ons staan sinds een week 's nachts buiten in de wei en dan overdag op stal. Er zijn er nog een paar die overdag buiten staan maar dat is eigenlijk geen doen meer. Die staan na drie/vier uurtjes ongeduldig bij het hek te dringen dat ze naar binnen willen (ondanks vliegendeken).

Rond 19.00/20.00 uur gaan ze naar buiten en de volgende ochtend rond 9.00 uur weer naar binnen. Voor mijn paard was dat voor het eerst (behalve zijn eerste 2,5 levensjaren) en hij vindt het heerlijk. Ik kan het aan alles merken. Hij staat ook de hele dag in z'n stalletje te dutten. :z Is overigens een stal waarbij hij met zn koppie naar buiten kan dus veel frisse lucht en het waait lekker door.

We houden wel goed alle weerberichten in de gaten, als er onweer voorspeld is blijven ze 's nachts binnen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:59

Mijn pony's staan dag en nacht buiten, ze kunnen in hun stal en hebben ook enkele bomen in de wei waar ze kunnen schuilen.
In de stal is het meestal redelijk fris en ze zijn altijd voorzien van voldoende water binnen en buiten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:31

devine schreef:
@Naaltje ik uitvallen hoezo??

De vraag die ik hier stel heeft niks te maken met de reactie die ik kreeg.. en heb dan ook niks aan een reactie " ze moeten zich maar aanpassen het zijn paarden he"

devine schreef:
Hoe lossen jullie dit op..het wordt zie ik net op het nieuws dat het zeer warm wordt aankomende week het weekend zelfs 30gr!

En wat zijn jullie ervaringen ermee?

je vraagt de ervaring die gegeven wordt, dat jij niet wíl dat je paard zich maar moet zien te redden met dat weer is iets persoonlijks natuurlijk.

zijn er hier overigens mensen die hun lichtgekleurde paard met schuilstal ook echt naar binnen zien gaan overdag? :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:34

Sinds deze week zijn de paarden hier ook weer in de nacht naar buiten en overdag naar binnen.
Dit blijft zo tot ongeveer september.
We blijven niet per dag wisselen omdat het dan zoveel onrust geeft in het ritme.
En dit bevalt ons het beste.
De paarden hier hebben een schuilstal, maar alle paarden gaan er ook in staan door de teveel aan dazen.
De schuilstallen zijn toch vrij warm en de stal koel. En in de schuilstal is geen water.
Vandaar het verplaatsen naar de stal.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:41

vorame schreef:
Sinds deze week zijn de paarden hier ook weer in de nacht naar buiten en overdag naar binnen.
Dit blijft zo tot ongeveer september.
We blijven niet per dag wisselen omdat het dan zoveel onrust geeft in het ritme.
En dit bevalt ons het beste.
De paarden hier hebben een schuilstal, maar alle paarden gaan er ook in staan door de teveel aan dazen.
De schuilstallen zijn toch vrij warm en de stal koel. En in de schuilstal is geen water.
Vandaar het verplaatsen naar de stal.

Mijn idee ik zal het toch eens gaan overleggen..

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:25

Ik heb de paarden aan huis staan. Nu het zo warm is en er veel dazen zijn, zet ik de paarden om 03.00 uur buiten. Ik haal de paarden om 08.00 uur weer binnen. Ik merk aan de paarden dat ze dit heerlijk vinden. Om 08.00 uur komen ze allemaal naar het hek en willen graag naar binnen. Zolang het warm is en er veel dazen zijn doen we het op deze manier.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:28

Hier staan groot deel van de paarden snachts buiten.
Gaat super, en ze zijn rustig en worden niet leggeprikt.

Me jaarling staat dag en nacht op weiland en staat met deken op. en word begin middag wel beetje gek van de dazen. maar zoekt dan bescherming bij andere paard die erbij taat.

Me ander paard staat ergens anders met schuilstal dag en nacht die heeft bijna geen last van dazen staat bijna niet in schuilstal.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:37

De pensionhouder bepaalt wanneer de paarden naar buiten gaan. Gelukkig heeft hij ervoor gekozen om de paarden 's nachts buiten te zetten. Ook hier een dazengebied. De paarden zijn erg blij om overdag op stal te staan, maar willen 's avonds wel graag naar buiten. Ze worden nu zo rond 20.00 uur buiten gezet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:08

Verplaatst van VSW naar SV.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:10

Sinds gisteren staan onze paarden weer 's nachts buiten en overdag op de paddock. Zo kunnen ze overdag toch schuilen en 's nachts lekker op de wei. Dat werkt wel fijn, als ik ze eerder aan het einde van de middag van de wei haalden trokken ze allemaal een sprintje naar de stal om daar te schuilen en uit te puffen :(:)