trektocht Ierland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oeska

trektocht Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:47

Ik ga volgende week naar Ierland om daar een heuse trektocht te paard te maken!
We gaan met zijn 2en, zonder gids (krijgen een kaart mee en de route is gemarkeerd).

Ik zou graag nog wat tips willen krijgen wat ik allemaal mee moet nemen, ben zelf al aan het denken geslagen (logische dingen als hoevekrabber, mes, halster, regenjas enz heb ik al).
Maar met meer zielen kunnen we altijd meer verzinnen!
Dus: wat moet ik echt meenemen? Ik heb zadeltassen dus (hopelijk) plek zat!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:40

Ga je de Donegal of Sligo trail doen? Ik heb de Dongegal trail gedaan. Wat wij meehadden was niet veel. Je krijgt wel zadeltassen (2 middelgrote achter en 2 kleine voor) maar daar moeten naast je kleding ook nog het halster, borstels, fles betadine en fles ontsmettingsspul in (krijg je daar). Wij hadden een schone rijbroek, ondergoed, shirts en broek in de zadeltassen. Verder nog toiletspullen en ehbokit. De tassen zaten aardig vol. Vergeet neit een klein flesje zonnebrand mee te nemen. Die waren wij vergeten en zagen er na een dagje zonnig ierland uit als gekookte kreeften!!

Oja vergeet een regenjas niet!! Zakmes(je) is ook altijd handig. Antimug en een tube prikweg is ook aan te raden!
Laatst bijgewerkt door Lien2 op 25-06-09 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

flicka

Re: trektocht Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:46

Ik zou ook een regenhoedje meenemen. Ben járen geleden 2 weken met een woonwagen in Zuid-Ierland rondgetrokken en heb alleen maar regen gehad. En wij zaten dan nog droog. Vergeet geen kruidenbiksjes voor beloning. En genoeg ondergoed voor als je in de regentijd zit.... Misschien een bus talkpoeder?

Verder veel plezier want het is er prachtig!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 17:19

We gaan de Donegal Trail doen. Heb er echt zin in!

En aangezien ik nogal snel verbrand (rood haar), zit ook de zonnbrand er al bij. Er wordt lichte regen voorspeld, maar ik vraag me af wat Ieren verstaan onder lichte regen. We zien het wel. Kun je de rest van je spullen (wat niet mee kan) veilig achterlaten?

Bedankt voor de tips iig!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:09

Ja, er is daar een opslagkamer waar je je spullen kan achterlaten welke je niet mee wil/kan nemen. De Dongegal route is echt prachtig. Soms zo mooi dat je niet verbaast zou opkijken als er opeens een elfje zou verschijnen :D. Waarschijnlijk ga je de eerste dag een testrit maken om te kijken hoe je rijd. Dit stelt niet zo heel veel voor, maar maakt wel duidelijk over wat voor terrein je rijd. Soms ga je over paden met hele grote stenen die je normaliter nóóit zelf zou kiezen. Wij vonden het wel een rare belevenis dat je ergens met de trailer en je paarden wordt afgezet en met een "veel plezier, tot over een week" afscheid werd genomen. De mensen waar wij onderweg overnachten waren echte schatten. Dat vonden wij over het algemeen van de Ieren, zo vriendelijk en behulpzaam! O, en vergeet geen wekker mee te nemen. Op sommige dagen moet je op getijden rijden om de route te kunnen rijden. Eenmaal moesten wij daardoor al 's ochtends om 6(!) uur te paard zitten. Zelfs toen had onze lieve gastvrouw van het B&B een warm ontbijt voor ons gemaakt!! Heel veel plezier en ik lees graag je ervaringen als je terug bent!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:14

Wat lief van de dame van het B&B!

Mobieltje kan toch ook als wekker dienst doen?

Veel plezier NoeskaMoos. Maak leuke foto's en geniet van het mooie land en de mensen daar. En van de paarden natuurlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:18

touwtje of leren riempje om iets weer aan elkaar te houden als het breekt. Hoe lang gaan jullie onderweg zijn? Is het met paarden van daar?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:51

xJaycc schreef:
halstertouw

Krijgen we daar mee.

Ik ben dus het reismaatje ;)

We gaan met paarden van de stal daar. Spullen voor de paarden krijgen we daar mee. Net als het tuig, ieder paard heeft zijn eigen
tuig en dingen als een halster.

Een regenhoedje zullen we, denk ik, niet nodig hebben omdat we natuurlijk ;) met cap rijden :).

Een wekker is nu net bovenop de koffer gegooid haha :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:59

Moderatoropmerking:
Oneliner verwijderd.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:26

Jaaa reisgenootje! Jij hebt dus een wekker. Mooi. Als ik er echt niet uit kom: langzaam uit bed rollen helpt. Mijn mobiel heeft anders ook 6 verschillende wekkeropties met prachtige bijbehorende muziekjes.

En dat we een dag om 6 uur uit ons bed moeten, houdt ons bezig he. We hadden gezegd dat we graag eens de zonsopgang wilden zien. Misschien kunnen we er dan nog wat van meenemen. :D

Zal eens kijken of we iets van touwtjes (ty rap?) hebben voor alle zekerheid.

We gaan morgen al!! *\o/*

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:34

We made it!!!!

(Is dit off topic? :P).

De paardenkoekjes liggen in ergens in een Ierse prullenbak. Appels vonden ze veel lekkerder :)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:44

Welkom terug! :D We willen nog wel graag een reisverslag! :j

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:13

Oeeh jaa een reisverslag, heel graag! Wat lijkt me dat gaaf zeg! Heb al een beetje gegoogled! Ben heel benieuwd naar jullie verhaal!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:39

*haalt heeeeeel diep adem* Hier komt hij dan:
(De meeste foto's zijn gemaakt door Anoeska, die nu op ruiterkamp is als begeleider, dus daar moeten jullie nog even op wachten :) ).

Dag #1.
Na een lange reis met auto/vliegtuig/bus/trein/bus/te voet/busje kwamen we dan aan in Grange *\o/*
Omdat Ieren het heel normaal vinden om langs een 100 km/h weg te lopen, :\ , werden we opgehaald door de
eigenaar van ons eerste bed&breakfast! (Waarbij ik achterin het werkbusje zat, met mijn hand in een gereedschapskist en mijn
kont bovenop een houten kist :P ).
's avonds besloten we te intregreren in de Ierse gebruiken en zijn we langs dezelfde autoweg naar een restaurant gelopen. (Wat we dus hebben overleeft, al was het een paar keer kantje boord mede dankzij de te verwaarlozen vluchtstroken).

Dag #2 De testrit!
Om 10:00 's morgens stonden we al klaar, in paardrijkleren gestoken, om aan onze testrit te beginnen! De Horse Holiday Farm was
maar een minuutje lopen van onze B&B dus we waren zelfs een klein beetje te vroeg :)
Nadat we onszelf hadden gemeld bij de poort werden we niet veel later ontvangen (de poort werd van slot gehaald). Na een tijdje te hebben gewacht kwam het moment waarop we in spanning hadden staan wachten; we werden ingedeeld op twee verschillende paarden (twee op één paard gaat zo lastig).
Anoeska kreeg Carrabawn toegedeeld, later in de vakantie omgedoopt tot Whitie, en ik kreeg in eerste instantie Freddy.
Als brave toeristen zijnde hobbelden we braaf, en met een big smile, achter één van de stalphulpen aan. Deze had ondertussen alle paddocks, en de stallen, bekeken om tot de conclusie te komen dat onze paarden hier toch niet aanwezig waren. Geen nood; we werden meegesleept naar een verdere wei. We liepen, samen met een aantal andere toeristen, de straat over waar inderdaad nog meer weilanden waren. Ik heb gezellig met twee Amerikanen staan babbelen terwijl de stalhulp ondertussen bekeek of onze paarden hier aanwezig waren; helaas!
Terug op het terrein werd besloten dat ze dan in de "jonge wei" moesten staan. De stalhulp werd hier met een auto heen gebracht en wij zouden op het erf wachten totdat de truck terug was. Afin; de truck arriveerde niet veel later dus werden we ingeladen en gingen we ook richting de "jonge wei". Dit bleek nog een half (!) uur rijden te zijn. Heerlijk nog zoveel ruimte in één land!
Carrabawn werd al snel ontdekt, Freddy was echter onvindbaar. Dus werd ik geintroduceerd met mijn vervangende paard deze week; Marlton! (Later omgedoopt tot "the banana King").

Weer veilig terug en wel kon worden begonnen met poetsen, opzadelen en opstijgen.
Deze testrit kregen we nog een gids mee, die mee reed op een jonge, bonte pony; Oskar. (Welke ze overgens ook nog een tel
aan hadden gezien voor Freddy. Zodat ze deze in eerste instantie aan mij wilden meegeven). Alle, vrolijke!, chaos werd achter ons gelaten, wij gingen onderweg! :)
De rit was ongeveer twee en half uur, met als super afsluiting een eerste rit over het strand (velen zouden volgen). De paarden waren vrolijk, actief maar luisterden wel naar een ruiter. Geen half dode beestjes zonder eigen mening dus! :D

's avonds was er de mogelijkheid om met een busjes van de HHF naar een nabij gelegen dorpje (vijftien huizen, een pub, een kip en een restaurant) te worden gereden en na 2 1/2 uur weer te worden opgehaald. Geen autowegen voor ons dus! :)

Dag 3 # Veel plezier dames!

Ook op dag drie stonden we stralend en wel klaar, stipt om 10:00 'smorgens. Er bleken vandaag nog twee andere meisjes de Donagal trail westh te gaan doen; Sarah (met Ryan) en Tanja (met Butler). Met zijn vieren werden we op de truck geladen en een uurtje in de juiste richting gereden. De wolken werden richting bestemming steeds donkerder;'we waren nu echt in Ierland!.
Aangekomen bij bestemming (situatie schets: een hekje, een grindpad en lots of trees and bushes) werden we met zijn allen de truck weer uitgeladen en met een vrolijke zwaai en een: "veel plezier dames!" werden we achtergelaten in de Ierse wildernis ;)

Uiteraard stapten we alle vier als professionele cowboys in één "swing" op onze trouwe viervoeters. (Foto's hiervan zijn geheel per ongeluk en buiten onze schuld vernietigd). We konden onderweg!
Het pad van de eerste dag bleek niet zo heel moeilijk, we konden ons concentreren op het oefenen met de kaart en het zoeken van gele pijlen. (Onze bron van hoop voor de komende week). Na een uurtje of drie te hebben gereden, wat gewend te zijn geworden aan onze paarden, trokken onze viervoeters ineens het erf van een klein wit huisje, met ditto garage, op. Vier verbaasde ruiters op hun rug staarden een beetje onzeker rond; zou dit de eerste B&B zijn? Dat laatste bleek inderdaad waar, na onze eerste verwarring kwam er een vriendelijk vrouw naar buiten. Ze vertelde ons waar we de paarden konden afzadelen, voeren en waar haar weiland was.
Nadat de paarden tevreden op het weiland stonden was het tijd voor de, verzopen!, ruiters. Ik bemerkte net dat ik het vergeten was te vermelden; maar de laatste helft van onze rit hadden we regen afgewisseld met Irisch "Showers". Dit leed was al heel snel vergeten toen we erachter kwamen dat er binnen een openhaard stond en dat er ook al verse appeltaart in de oven stond. We werden gesommeerd om droge kleding aan te trekken en daarna naar de living room te komen. Voor verse scones met thee! :9

Ik zal er verder niet te veel over uitwijden; maar dit was onze eerste aanraking met het Ierse eten. Wat dus heerlijk is! Zelfs voor mij en Sarah, als vegetariers zijnde, was er voldoende (Okey veel te veel) te krijgen!.

Verdere hadden we deze avond al wat eerste ongemakken zoals; een niet zo warm wordende douche, geen bereik voor de telefoon en buikpijn van het vele en veels te lekkere eten.

Dag 4 # Just follow the yellow arrow

Gemakkelijker gezegd dan gedaan -O-
We begonnen een goede start op dag vier, op wat kleinigheden na; zoals ik en anoeska die ons afvragen waarom de Ierse schapen toch in vierkantjes lagen? 8)7 van dichterbij bleken dit plasticzakken met hooi te zijn ....
In het eerste "bugland" ging het echter mis. We hadden al een hele tijd een asfalt weg gevolgd en daarna werd het uiteraard tijd voor het "echte werk". We gingen de heuvels (en dus de moerassen) in! Na ongeveer een uur over bemodderde paadjes, weg glijdende stenen en regenachtig grasland te hebben gereden (om nog maar niet te spreken over het aantal geoppende en gesloten hekjes) gingen er toch hier en daar vraagtekens reizen over het ontbreken van de gele pijlen ...
Uiteraard wist ik al van begin af aan dat we goed zaken en heb ik op een rustige manier de rest het gebied door gesleept O:)
Okey we hebben een lange discussie met vier gehad, over welke kant we opgingen. En omdat we geen gele pijlen in de goede richting hadden gezien, maar ook geen gele pijlen in een andere richting besloten we maar gewoon rechtdoor te gaan. Met succes!
Na een uurtje of vijf rijden was onze tweede B&B in zicht :) (Met net zulke vriendelijke mensen, onze eerste ontmoeting met een Ierse hond en een avondje foto's maken in het weiland).

Dag 2 van de trail geleerd: volg altijd de gele pijlen en laat je gevoel zich daar vooral niet mee bemoeien :j

Overgens stonden we er echt van te kijken wat de paarden allemaal aandurfden. Ze lopen zo de houten vlonders over (wat erg gelukkig is omdat daar vaak diepe kuilen onder liggen of er moeras naast ligt) en een kudde schapen voor je benen is helemaal niet eng. Wat een verademing!

Zo, nu ga ik even bedenken wat we de andere dagen hebben gedaan. Dan kan dat in een andere post, anders wordt deze ook zo lang O:)

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:55

oooh zo super gaaf !!!! lijkt me oo kecht heel leuk om dit eens
mee te maken. ik ga denk ik maar even google waar ik zoiets kan doen :D :P

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:56

xxxNaatjuhxx schreef:
oooh zo super gaaf !!!! lijkt me oo kecht heel leuk om dit eens
mee te maken. ik ga denk ik maar even google waar ik zoiets kan doen :D :P

www.horse-holiday-farm.com
Even wat geld voor uittrekken, maar dan heb je ook wat :+:

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:22

dank je wel ,zou eens kijken, lijktm e heel erg leuk om eens met
mijn vriend te doen, echt zo een top ervaring lijkt het me, nou komop met je foto's want ben echt benieuwd :D

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:45

xxxNaatjuhxx schreef:
dank je wel ,zou eens kijken, lijktm e heel erg leuk om eens met
mijn vriend te doen, echt zo een top ervaring lijkt het me, nou komop met je foto's want ben echt benieuwd :D

Haha ik zal eens kijken straks :) ik heb er niet zo veel. Maar noeska heeft echt een hoop foto's gemaakt, net als de andere meiden.
(Maar helaas allemaal nog een week weg ;) ).

Gootje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:25

Dat is echt gaaf!!!!!!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:15

Afbeelding
Tanja met Butler; opweg naar de rand van het ravijn :P
(We moesten weereens wachten om een hekje te openen en weer te sluiten, je afstap en opstap kwaliteiten zijn gegarandeerd
verbeterd na een trektocht door Ierland!).

Afbeelding
Op weg naar de kust! (Het is zo bizar om het ene moment in de heuvels te rijden, om bij de volgende bocht de kust te zien).
(Anoeska op Carrabawn)

http://img188.imageshack.us/img188/7272 ... 49w.th.jpg
Door een "Stadje"
(Anoeska op Carrabawn)

http://img188.imageshack.us/img188/6809 ... cqu.th.jpg
Sarah op Ryan, als je goed kijkt gaan we over vlonders in een heuvelgebied.

http://img134.imageshack.us/img134/4897 ... 40z.th.jpg
En een hek ...

http://img170.imageshack.us/img170/7136/img00054.th.jpg
Ontbijt @ "The Dry Arch"

http://img158.imageshack.us/img158/9599 ... 29g.th.jpg
Wie achtervolgt nu wie ...
(Carrabawn V.S Lassie)

http://img249.imageshack.us/img249/4863/img00022.th.jpg
Marlton .. ik moet je wat vertellen .. ondanks dat we elkaar nog maar zo kort kennen (en je zo smerig bent 's morgens vroeg ...) ik hou nu al van je!

http://img127.imageshack.us/img127/2676/img00052.th.jpg
En een sfeer plaatje Ierland.

Foto's van op het strand ect. heb ik niet gemaakt. Ik had dan liever mijn teugels vast bij het opstarten en mijn camera kan helaas niet ergens vast worden geklikt oid voor als het galopje iets rustiger gaat; toch wachten op anoeska dus, die heeft hele gave galop foto's en zelfs twee filmpjes weten te schieten :) Overgens wil ik één foto van Marlton en mij laten uitvergroten, kunnen jullie dan meteen helpen kiezen ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-07-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Teveel aan foto's omgezet naar link, aangezien buiten de fotofora max. 2 foto's als afbeelding zijn toegestaan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:54

Moderatoropmerking:
BRT valt onder de Vraag Maar Raak fora. Een vraag dient daar dus centraal te staan en verslagen van trektochten e.d. horen hier dan ook niet thuis.

Daarvoor kan je een topic op VVDD óf ITP plaatsen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:06

Ah okey, sorry.

Geruststelling voor de rest: Als noeska terug is zal ik haar ook vragen om een verslag en haar foto's en een ander topic openen :)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:34

Good old Marlton!! Vriendin had Marlton de eerste keer mee, toppertje! Dat stoppen bij de eerste B&B is ook zo herkenbaar: in de hohouders en maar afvragenw at er aan de ahnd is. Bleek dus dat we er al waren. paarden wisten het al, alleen wij nog niet. Zo'n lief mensje daar!!
Het is inderdaad een hoop geld, maar zeker de moeite waard. Gaan jullie ook nog het tweede gedeelte van de Donegaltrail rijden?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:51

Lien2 schreef:
Good old Marlton!! Vriendin had Marlton de eerste keer mee, toppertje! Dat stoppen bij de eerste B&B is ook zo herkenbaar: in de hohouders en maar afvragenw at er aan de ahnd is. Bleek dus dat we er al waren. paarden wisten het al, alleen wij nog niet. Zo'n lief mensje daar!!
Het is inderdaad een hoop geld, maar zeker de moeite waard. Gaan jullie ook nog het tweede gedeelte van de Donegaltrail rijden?

We hopen, ooit, nog de Donagal trail South te gaan doen ja :D
Maar eerst ga ik op stage naar Suriname en daarna heeeeel hard sparen ;)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:11

Ja, wanneer gaan we nog een keer? :D
Foto's komen er zsm aan! Zal inderdaad eens kijken om een ander topic te openen voor de rest van de dagen.

Ik kan dit iig voor iedereen aanraden die van een beetje avontuur houdt! (en Ierse showers. En vierkante schapen). :D