Bokken in weide/achtervolgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dooow

Bokken in weide/achtervolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 00:18

Sinds een korte tijd is mij opgevallen dat mijn haflinger, als ik bij haar in de weide loop, ze me continu op een drafje volgt en soms ook een bokkesprong maakt.

Dit maakt mij wel enigzins allert, aangezien ik geen afdruk van een hoef op mijn lichaam wil ;)

Ik heb vaak de neiging om even het weiland bijlangs te lopen om te checken naar slecht onkruid, stenen, takken etc. maar wordt hierin nu belemmerd omdat ik het hierbovenstaande niet wil meemaken :)

Vreemd is wel, dat als ik stil sta, of door de hurken ga, ze rustig bij mij gaat staan en geen stap meer verzet. Vaak legt ze dan haar hoofd op mijn schouder of op mijn rug.
Ze voelt dan ontspannen aan.

Kan iemand mij uitleggen wat dit gedrag is, en hoe ik dit evt. kan voorkomen ?

Thanx alvast!

anneliesdj

Re: Bokken in weide/achtervolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:26

Het klinkt alsof ze gewoon graag bij je wil zijn en nieuwsgierig is naar wat je doet. Als ze gemeen zou zijn zou je dat wel merken, zeker als je op je knieen gaat.

Ik zou me er weinig van aan trekken, tenzij ze te dicht op je gaat lopen, dan kun je hetzelfde doen als wat je ook zou doen wanneer ze je omver loopt als je haar aan een touw hebt.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 00:29

Jep, daar heb je gelijk in anneliesdj.
Het vervelende van het verhaal vind ik voornamelijk die bokkesprongetjes, het verbaasd me continu nog wel dat ze de afstand nog weet te schatten dat ze me niet raakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:46

Bokt ze wel gericht dan? Dat ze je voorbij rent en echt in je richting schopt of bokt ze terwijl ze achter je loopt?

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 00:52

Vandaag bokte ze toen ik me wegdraaide, met dat ik weg draai zie ik haar bokken.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 00:53

en inderdaad in mijn richting

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:56

Hmm, dat zou ik niet accepteren eigelijk, tenzij het zo ver weg is dat het duidelijk niet aan jou gericht is.
Geef een flinke schreeuw zodat hij schrikt, zodra hij niet meer bokt(dus meteen) doe je weer normaal en alsof er niks aan de hand is.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 01:09

Begrijp je reactie, maar op dat moment was ik verbaasd wat ze deed en er zeker niet bij na heb gedacht om haar hierin te corrigeren, omdat ik ook niet wist wat voor gedrag dit is.

Het bokje leek niet op mij gericht, het was meer een bokje van vrolijkheid, heeft het daarna ook niet weer gedaan.

Kwam ook direct weer naar me toe en vroeg aandacht etc.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 01:36

Als de bok echt tegen jou gericht is de volgende keer met een zweep het land in gaan en een flinke tik geven als ie het lef heeft om in jouw richting te bokken. Dat is levensgevaarlijk en kan je beter zo snel mogelijk de kop indrukken voordat er hetzij ongelukken gebeuren hetzij er hele nare methoden voor nodig zijn om dat af te leren.

Als het een speelse bok is die "per ongeluk" in jouw richting komt zou ik toch ook even een flinke brul geven of een tik met wat ik voorhanden heb (afhankelijk van de afstand van de achterhoeven tot mijn lichaam), het is immers gewoon gevaarlijk gedrag hoe lief mischien ook bedoeld. Ze moeten maar leren dat ze door de hele wei kunnen bokken zo vaak als ze willen en waar ze maar willen, maar dat baasje/ vrouwtje rustig zijn/ haar ding wil kunnen doen zonder uit te moeten kijken naar rondvliegende achterhoeven.

Ze moeten ook niet proberen een vreugdebok te geven in de nabijheid van de kuddeleidster, dus waarom wel in jouw nabijheid? Als je het nu goed aanpakt weet je paard meteen waar hij staat en waar hij aan toe is, iets dat elk paard belangrijk vind. De kuddeleidster zou hem ook alle hoeken van de wei hebben laten zien als hij het bij haar geprobeerd zou hebben.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:05

Jong paardje nog? Mijn jonge paardjes komen ook veel achter mij aangerend in het land. Mijn jongehengst denkt af en toe dat ik ook een paard ben en wil dan met me spelen... niets kwaads aan hoor... zolang hij niet met z'n oren in de nek achter je aan komt rennen is het gewoon speelzichheid denk ik. Dat betekend niet dat je niets hoeft te doen... Je moet je paardje wel heel duidelijk maken dat jij geen paard bent en hij dus voorzichtig met je moet doen. Anders komen er straks ongelukken.

Staat hij alleen??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:12

idd zeker dadelijk reageren, niet toestaan dus

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:34

Thanx voor alle advies, wist me even geen raad met dit gedrag, heb dit in mijn paardenverleden ook niet eerder meegemaakt.

Nien1984: Deb haflinger is 14 jaar oud. Geen jong diertje meer, alhoewel haar gedrag van een 3 a 4 jarige is lol, qua pittigheid etc.

Maar afijn, de eerst volgende keer als ze dit gedrag weer vertoond zal ik haar zeker bestraffen.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:36

maar ik vraag me dan af waar dit gedrag vandaan komt ? Ze is enorm aanhankelijk en het goede zelve, daarom vraag ik me ook af waarom ze ineens dit gedrag vertoond?

Bokken in mijn richting vond ik toch vrij vreemd voor haar doen. Ook omdat ze wel continu daarna genegenheid bij mij zoekt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:52

Misschien omdat ze het vreemd vind wat je doet?
Ze is misschien gewend om aandacht te krijgen als jij in de wei bent en die krijgt ze niet als jij aan het controleren bent.
Ze gaat dus achter je aan lopen in de hoop dat ze aandacht krijgt, werkt dat niet dan probeert ze andere dingen = bokken of tegen je aan staan.

Wat ook wel handig is is iets meenemen om te gooien, een halstertouw bv. Bokt ze in je richting dan geef je een schreeuw en gooi je het (opgerolde) touw tegen d'r kont of tussen d'r benen (vervelende plekken maakt meer indruk).
Maar als je verder geen problemen met haar hebt qua dominantie ofzo dan zal 2x waarschuwen wel voldoende zijn om haar te doen inzien dat dit niet mag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:59

Ik geef altijd gelijk een flinke tik (met een stick of halstertouw) op de kont. Ik accepteer nooit een bok richting mij :n Speelsheid of niet... mijn veiligheid gaat voor alles :j

Denk dat ze gewoon aandacht zoekt en dat krijgt op het moment dat ze bokt. Dus dat moet je afleren voordat het wel erger word. Ze zijn namelijk erg handig :P

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:09

anneliesdj schreef:
Misschien omdat ze het vreemd vind wat je doet?
Ze is misschien gewend om aandacht te krijgen als jij in de wei bent en die krijgt ze niet als jij aan het controleren bent.
Ze gaat dus achter je aan lopen in de hoop dat ze aandacht krijgt, werkt dat niet dan probeert ze andere dingen = bokken of tegen je aan staan.

Wat ook wel handig is is iets meenemen om te gooien, een halstertouw bv. Bokt ze in je richting dan geef je een schreeuw en gooi je het (opgerolde) touw tegen d'r kont of tussen d'r benen (vervelende plekken maakt meer indruk).
Maar als je verder geen problemen met haar hebt qua dominantie ofzo dan zal 2x waarschuwen wel voldoende zijn om haar te doen inzien dat dit niet mag.

Dank je voor de goede tip, deze ga ik in vervolg gebruiken. Inderdaad sluit ik mij sowieso aan bij jou "filosofie" over waar het gedrag vandaan komt. Hier heb ik helemaal nog niet op die manier over na gedacht.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:13

Welshcobfan schreef:
Ik geef altijd gelijk een flinke tik (met een stick of halstertouw) op de kont. Ik accepteer nooit een bok richting mij :n Speelsheid of niet... mijn veiligheid gaat voor alles :j

Denk dat ze gewoon aandacht zoekt en dat krijgt op het moment dat ze bokt. Dus dat moet je afleren voordat het wel erger word. Ze zijn namelijk erg handig :P

Lol, snap je reactie, sluit me erbij aan. Het is absoluut riskant als ze dit vaker doet. Vooral als je er niet op verdacht bent. Wat Anneliesdj ook al benoemde en jij ook, een halstertouw meenemen in de weide.

Heb trouwens niet intensief gereageerd op het gedrag. Heb gedaan alsof mijn neus bloedde. Wou eerst even de reacties afwachten op dit forum voordat ik dingen doe die juist verkeerd werken.

In ieder geval enorm bedankt, jij en allen die gereageerd hebben omdat ik niet wist wat ik met dit gedrag aanmoest.
Ze is enorm lief en daarom kon ik me ook niet voorstellen dat dit kwaaiigheid was van haar.

Heb wel gedacht dat dit een soort van kuddegedrag is? Mij aanzien als leider en daarom ook volgen ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:24

Kan ik zo niet zeggen...
Als mijn pony zoiets doet, doet hij het om uit te testen of ik nog wel de leider ben. Daarom moet ik ook direct corrigeren om te laten zien dat ik de leider nog ben :)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:56

Staat ze alleen?? Dat kan namelijk ook de oorzaak zijn.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:19

Nien1984 schreef:
Staat ze alleen?? Dat kan namelijk ook de oorzaak zijn.

Ze staat inderdaad alleen in een weide op dit moment omdat ze aan het hooien zijn. Normaal gesproken staat ze naast 1 of meerdere paarden.

Maar hoezo kan dat de oorzaak zijn ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:20

Paarden kunnen heel onzeker worden als ze alleen staan, omdat ze een leider missen. Dus ze kan aan jou kleven om zich veilger te voelen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:21

-OPG, het is geen rijtechnisch probleem.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:22

Apple schreef:
-OPG, het is geen rijtechnisch probleem.

Mijn excuses, zie het nu inderdaad.

Is het een probleem dat ie hierop blijft staan ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:29

Ik heb het al verplaatst :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:31

Dooow schreef:
Dank je voor de goede tip, deze ga ik in vervolg gebruiken. Inderdaad sluit ik mij sowieso aan bij jou "filosofie" over waar het gedrag vandaan komt. Hier heb ik helemaal nog niet op die manier over na gedacht.

Dat doen veel paarden zo ;)
Ik heb zelf een merrie staan die normaal nooit naar me toekomt maar blijft wachten tot ik bij haar kom en vaak 'moet' ze eerst nog even flink rennen als ik haar kom halen.
Maar als ik bezig ga met de afrastering oid staat ze binnen een minuut achter me en struikel ik over haar als ik opsta of achteruit loop. Eerder vond ze het dan ook erg grappig om plots te 'schrikken', zich om te draaien en een bok in mijn richting te geven maar dat deed ze maar 2 keer aangezien ik eerst gooi en dan pas nadenk, zo had ze dus de eerste keer een kniptang tegen d'r kont :=
Nu staat ze wel vreselijk nieuwsgierig achter me te kijken maar bokken doet ze niet meer.

Ik heb dat gewoon 'vertaald' als; hé, ik krijg geen aandacht meer, normaal doet ze moeite om me te vangen en kan ik er een spelletje van maken maar nu negeert ze me, even uitproberen.

Welshcobfan schreef:
Paarden kunnen heel onzeker worden als ze alleen staan, omdat ze een leider missen. Dus ze kan aan jou kleven om zich veilger te voelen :)

Ja klopt, zeker als ze gewend is om normaal met andere te staan, ze zoekt nu dus steun bij jou omdat ze óf de leiding mist, óf zich verveeld. Welke het is kun je zelf het beste bepalen ;)