Positieve Note onderaan de coupon? doen meer Jury's hier dat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Positieve Note onderaan de coupon? doen meer Jury's hier dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:52

Ik zie dat steeds meer.
Onderaan mijn coupon een positieve note.

Vaak in de trant van:
Alg: Nette proef
Correct gereden.
Paard mag meer in de oprichting, dan kun je een eind komen.
Leuke combi.
Wees zuinig op je paard, dan kom je ver.

Dit is als ruiter natuurlijk heeeeel leuk om te lezen.
Als ik het lees komt er altijd een dikke smile op mijn gezicht. :D
Het motiveerd je nog meer om nog beter je best te doen.
Met mijn vorige paard had ik dit nooit zo vaak.
Ik rij nu weer wedstrijden sinds januarie en sindsdien staat er vaak zoiets op.

Aan de juryleden:
Doen jullie dit ook vaak?
Aan de ruiters:
Merken jullie ook dat dit vaker op je coupon staat.

mistid

Re: Positieve Note onderaan de coupon? doen meer Jury's hier dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:55

Ik ben na bijna een jaar weer aan het dressuren, maar had vorig weekend met het paard 2 8en waar bij stond 'zeer keurig uitgevoerd'. Onderaan de coupon heb ik het na mijn 'come-back' nog niet gehad, maar dat waren wèl 4 proefjes met de pony en 6 met het paard.

Als ik schrijf hoef ik het niet vaak op te schrijven, de jury riep ze dan naar zich toe om dikke complimenten te geven

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:55

Als ik jureer probeer ik toch ook altijd de positieve dingen aan te halen. En als mij iets heel positief opvalt, dan schrijf ik dat er onderaan ook bij of ik zeg dit tegen de ruiter/amazone zelf :)

Jammer genoeg merk ik dit zelf niet zo heel vaak op mijn eigen coupons, maar het gebeurt wel. Dat is natuurlijk wel heel fijn om te lezen! Ik heb wel de indruk dat veel jury's zich vastpinnen op het negatieve.

(ik rij & jureer in België)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:57

toen ik vicky nog reed stond er heel vaak:
'leuk paard'

ik ga vaker mee schrijven.
gisteren nog, jury schreef zelf onderaan een coupon, 'je hebt een keurige proef gereden'.

ik vind het ook altijd leuk om zoiets te lezen indd.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:00

Valt mij idd ook op dat je het steeds vaker tegenkomt.
ikzelf heb ook regelmatig wel wat leuks onderaan staan, en idd dat is altijd geweldig om te lezen natuurlijk :D

En zoals afgelopen weekend, moest ik nog even bij de jury komen en kreeg wat positieve feedback en tips mee.
kan ik ook altijd wel waarderen, al kan ik me voorstellen dat ze daar natuurlijk niet bij iedereen tijd voor hebben dan loopt het allemaal wel erg uit, dan is zo'n zinnetje onderaan idd wat makkelijk :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:42

Ja, vroeger echt nooit maar sinds 2 jaar ongeveer regelmatig iets a la mooi/leuk/talentvol paard (waar ik dan achteraan denk: alleen jammer dat jij erop zit hahaha)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:55

Ik heb dit gister nog gedaan.
Enkele algemene opmerkingen:
- Fijn gereden!
- Paard met veel potentie
- Aansprekend paard, probeer te werken aan....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:07

Ik kom het ook wel tegen inderdaad, ligt ook wel beetje aan jury. Soms nemen ze de tijd denk niet voor.

Heb al paar keer gehad over 'hele leuke combi' en idd positief kriktiek van 'als je dit of dat doet dan komt het wel goed'.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:10

Ja ik schrijf het ook regelmatig op, behalve als de planning giga uitloopt, dan sla ik het over maar als het even kan, plaats ik wel een opmerking onderop de coupon of protocol. Ook trouwens als het niet zo'n heel beste proef is, probeer ik toch onderaan iets neer te zetten om de ruiter iets mee te geven voor de volgende keer.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:18

Ik zet eigenlijk altijd wel iets onderaan.
Probeer combinaties altijd wel iets mee te geven wat me opgevallen is, waar nog wat aan gesleuteld kan worden en ook wat positief opvalt.
Vaak is er te weinig tijd de combinaties persoonlijk aan te spreken of is het met name indoor gewoon niet mogelijk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:19

Als ik jureer probeer ik eveneens vanonder een algemene beoordeling/samenvatting mee te geven.
Wel altijd op een positieve manier, ook al is het niet goed kan je altijd iets positiever verwoorden.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:22

Ik heb laatst mijne eerste wedstrijd gereden en ik had onderaan ook positief commentaar:
- Keurige proef!
- leuke combinatie om naar te kijken, vriendelijk gereden.

Ja daar werd ik wel heel blij van :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:38

Ik heb tot nu toe een paar keer algemeen commentaar gehad, op een van m'n eerste wedstrijden:
"Zonde, je laat punten vallen door je slordigheid" :o
Toen baalde ik behoorlijk :') En ook een keer een 'kort' verhaal van die de hele onderkant van m'n protocol in beslag nam dat ik moest werken aan de activiteit in de overgangen, de algemene reactie voor m'n been en stelling en buiging...vond ik erg leuk om te lezen omdat je dan weet dat de jury echt goed heeft gekeken :) (en ze had natuurlijk gelijk :o)
2 weken geleden had ik net een nieuw kapsel voor m'n pony bedacht, tot nu toe altijd met een hengstenvlecht gestart maar die zakte altijd wat uit...nu aparte vlechtjes en toen stond er op m'n coupon: "mooi ingevlochten" :) Dat was toen ook echt heel leuk om te horen :)

Positief commentaar vind ik erg leuk :) Daar krijg je inderdaad een grote grijns van :) Als je punten dan slecht zijn of tegenvallen is het toch leuk als er opbouwend commentaar op staat :)

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:27

Ik laat vaak "fijne combinatie" onderaan de coupon zetten; maar ook maar al te vaak "paard met meer lef rijden", en dan gaat t met name om de te brave paarden waarvan de amazone/ruiter denkt dat t super ging (en ze met die brave proeven ook te vaak wp-en halen bij andere juryleden) maar ze dus geen wp hebben.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:34

Ik krijg alleen dat soort dingen bij 1 jury, zoals 'goed geprobeert, mooie middenstap' bijv. maar nooit echt mooi/talentvol paard oid (Zal ze ookwel niet zijn dan :+ )

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:25

Heb nog nooit iets positiefs op mn coupon gehad, misschien een enkele keer 'netjes' als ik een 8 had. Onderaan staat nooit iets, behalve te weinig impuls en dat was het..

Als ik na de proef met de jury nog kan spreken krijg ik nog wel eens wat positiefs of opbouwends te horen, maar dat staat nooit op de coupon.

karlinos2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:39

bij de pony's had ik dit wel vaker, bij de paarden pas een keer of 5.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:58

Tizzy1 schreef:
Ik laat vaak "fijne combinatie" onderaan de coupon zetten; maar ook maar al te vaak "paard met meer lef rijden", en dan gaat t met name om de te brave paarden waarvan de amazone/ruiter denkt dat t super ging (en ze met die brave proeven ook te vaak wp-en halen bij andere juryleden) maar ze dus geen wp hebben.

Wat bedoel jij met te braaf? Een paard dat niet actief genoeg is achteraan? Of gewoon iemand die netjes maar zonder risico's te nemen haar/zijn proefje rijdt? Iemand die foutloos rondrijdt maar niet met dat flitsende, die verdient toch ook zeker een wp?
Er is natuurlijk een verschil tussen een B-proef & een Z-proef, maar zelfs in een Z-proef hoeft het toch niet superflitsend te zijn? Een propere & nette proef is toch ook goed? Vaak zelfs beter dan die flitsende proeven waarbij de helft van de onderdelen niet correct zijn uitgevoerd. Jammer dat veel jury's toch puur op dat uiterlijk afgaan en de inhoud vergeten.
Ik weet natuurlijk niet wat jij met te braaf bedoelt, maar misschien moet je dat ook ter verduidelijking op de coupon zetten?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:12

Toevallig vorig weekend, onderaan mijn coupon stond '' netjes gereden! ''
Ik vond het erg leuk om nu eens zo'n opmerking onderaan mijn coupon te vinden.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:57

Te braaf lopen is geen wp in mijn ogen (en die van meerdere); wat ik bedoel met te braaf zijn die proefjes die het "net niet" zijn, is ofwel 178/179 of met heel veel mazzel 180. (de bekende 5-jes / 6-jes proeven)
Ruiters die te terughoudend rijden, dingen niet "durven tonen" in een proef, met als ultieme vb de middendraf; daarnaast lopen de te brave proefjes ook meestal met te weinig impuls (en dat zien ze ook weer in dat cijfer terug en als commentaar bij de onderdelen).
Zie toch liever proeven die echt "gereden" worden en dan mag er rustig iets misgaan, die cijfers compenseer je dan wel weer met dingen die echt goed gaan (en ja, ik geef 2-en en 9-en's als er naar gereden word)

En iemand die foutloos rondrijd maar niet flitsend gaat zichzelf uiteindelijk ook tegenkomen in een hogere klasse.
Ik laat altijd zoveel commentaar opschrijven dat wel duidelijk is wat ik met "meer lef rijden" bedoel, en anders leg ik t graag persoonlijk uit (maar niemand vraagt er naar is mn ervaring...)

Izzy19 schreef:
Tizzy1 schreef:

Wat bedoel jij met te braaf? Een paard dat niet actief genoeg is achteraan? Of gewoon iemand die netjes maar zonder risico's te nemen haar/zijn proefje rijdt? Iemand die foutloos rondrijdt maar niet met dat flitsende, die verdient toch ook zeker een wp?
Er is natuurlijk een verschil tussen een B-proef & een Z-proef, maar zelfs in een Z-proef hoeft het toch niet superflitsend te zijn? Een propere & nette proef is toch ook goed? Vaak zelfs beter dan die flitsende proeven waarbij de helft van de onderdelen niet correct zijn uitgevoerd. Jammer dat veel jury's toch puur op dat uiterlijk afgaan en de inhoud vergeten.
Ik weet natuurlijk niet wat jij met te braaf bedoelt, maar misschien moet je dat ook ter verduidelijking op de coupon zetten?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:05

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt hoor en ik volg je daar wel in. Alleen kan niet elk paard de pannen van het dak lopen, impuls is inderdaad nodig en dat zou elk paard moeten tonen. Maar een paard met vlakke gangen zal altijd een minder flitsende proef neerzetten dan een paard met spectaculaire gangen. Ik had het dus vooral hierover. Het moet binnen het bereik van het paard liggen ook. (ik heb het hier nu over de B tem Z2 proeven)
Natuurlijk kan er iets misgaan en dat kan perfect opgehaald worden, ik durf ook extreem hoog & extreem laag punten bij 1 combinatie als dat nodig is.
Sommige combinaties rijden gewoon een nette proef, impuls goed, mooie oefeningen maar nog niet dat flitsende, dat mag toch wel in een wp resulteren? Iemand die wel dat extraatje kan tonen, krijgt gewoon meer punten wat dan ook resulteert in meer wp.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 00:18

Dat is wel een heel goed discussie punt.
In de B vind ik zelf dat er nog te braaf gereden mag worden.
Ik ken een meisje wat een welsh cobje heeft die heeft echt een pony drafje.
Absoluut niet spectaculier. Maar het diertje word heeeel correct gereden.

Komt ze bij de jury zegt de jury:
Wat voor een ras is dat? een soort van kleine belg???
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet jureren.
Het is allemaal wel netjes hoor, maar ze heeft een vlakke ponydraf.
Weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet.

Ik vond dat eigenlijk wel oneerlijk.
Het is B, Meisje rijd echt volgens het boekje.
Geen enkel foutje, maar alles in perfecte harmonie.

Ik vind dus in de B heel erg belangrijk dat iemand vriendelijk rijd en correct is naar het paard.

Ik heb dus hiervoor een paard gereden wat een normale gang had, niet vlak, maar ook totaal niet spectaculier.
Als ik met haar een slinger maakte had ik direct een 4.
Met het huidige paard die dus een mooi front heeft en behoorlijke ruime gangen krijg ik nog een 7 met een slinger er in.

En soms denk ik weleens das best oneerlijk.

Ik ben iemand die het met weinig geld moet doen.
met dit paard heb ik geluk gehad.
Die heb ik gefokt en dus alleen dekgeld voor moeten betalen.

Maar als ik dat geluk niet had zou ik deze punten nooit halen.
En mijn rijkunsten zijn hetzelfde.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:25

Ik moet zeggen dat ik het altijd heel leuk vind als de jury een positieve note toevoegt. Het is toch leuk om te horen dat ze er wat in zien of dat ze je pony mooi vinden of de combinatie er goed uitziet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:11

Ik heb met mijn vorige paard een keer een geweldige opmerkin gehad van een jurylid. Ik startte L2, en ze had onderaan de protocol laten zetten dat ze het een geweldig dier vond en dat ik em zeer netjes reed. Had in de 1e proef 1 en in de 2e proef 2 winstpunten. Mijn mond viel open van verbazing, aangezien ik eigenlijk altijd onder de 175 zat. Ik vond beide proeven niet echt denderend gaan, maar goed, smaken verschillen blijkbaar

Ik vind het wel heel belangrijk dat er voldoende commentaar op de protocol gezet wordt. Je rijdt die wedstrijden om beoordeeld te worden, en als je dan allemaal 5en haalt en er niets bijstaat, dan weet je nog niet waarom je dat cijfer hebt gehaald.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:59

ik had met mijn eerste wedstrijd (januari) onder mijn protocol staan: heel netjes gereden, zit zeker toekomst in. Ga zo door!
en daar was ik natuurlijk super trots op :D