met fries starten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dancingpiter

met fries starten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:48

Hoi

ik heb een vraagje zouden jullie starten op wedstrijd met een 4 jarige friese ruin als die nog niet helemaal nagefelijk is en nog niet zo goed de galop doet!?

Tips zijn ook welkom!

fro

Re: met fries starten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:49

Ik zou persoonlijk wachten tot ie lekker loopt en wanneer de galop goedgaat. Misschien oefen wedstrijden?

dancingpiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 17:20

ja daar zat ik ookal aan te denken!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:20

Ik zou ook wachten tot het een beetje beter gaat :D Niets overhaasten ^^

Lauwtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:04

Ik zou niet te gauw starten, maar ook niet te langzaam zeg maar. Ik zou het wel doen, als je zeker weet dat het goed kan gaan. Ik zou het gewoon doen eigenlijk. Je hebt altijd kans en jijzelf en je paard krijgen er goede ervaringen van en je leert er veel van.

Lauwtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:04

PS Je hebt natuurlijjk altijd kans toch?

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:28

Ik wachten tot hij wat fijner loopt. Anders ga je op een wedstrijd de boel alleen maar forceren omdat het niet helemaal wil. Een oefenwedstrijd is een goede optie om te kijken of je paard er al klaar voor is.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:11

hetzelfde als de anderen. gewoon lekker door trainen en dan lekker als alles goed gaat een keertje wedstrijdje gaan rijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:12

gewoon doortrainen tot dat lekker gaat en dan eens rustig op wedstrijd gaan. op die manier hoef jij niet te stressen of hij het el of niet gaat doen

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:33

Ik zou lekker gaan starten, kilometers maken.
Daar leren jullie allebei van alleen doe wel lekker rustig aan, 1x in de maand of 2 maanden want 4 jaar is best nog jong.

Ikzelf ben ook vroeg begonnen met mijn friesje, ik lag er ook weleens naast, maar elke keer ging het weer ietsje beter...
We hebben nu ongeveer 15 - 20 wedstrijden gereden in 1,5 jaar tijd en nu kan ik eigenlijk pas zeggen dat er een goede vooruitgang in zit.
De laatste 3 wedstrijden heb ik winst gereden en dat komt gewoon door de ervaring die we samen hebben opgebouwd.

Tuurlijk moet je niet gelijk verwachten dat je met super punten thuis komt, maar wel weer met ervaring.

Succes

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:43

Ik zou wachten tot 'ie de galop helemaal voor elkaar heeft. Als hij die goede gangen heeft en jij de onderdelen netjes afwerkt zou je in principe winst kunnen rijden, ookal loopt hij (nog) niet helemaal nagefelijk :)

Een meisje op mijn club rijdt ook vaak genoeg winst en die pony loopt met de neus in de lucht (dat is wel bij de pony's, is wel een verschil misschien ;) )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:09

Hangt er vanaf wat je wilt doen op een wedstrijd.
Rondjes rijden, een beetje ervaring opdoen en maar zien waar je uitkomt,
of laten zien dat je met je paard al een hele stap verder in de training bent.

In ieder geval het paard niet onder druk zetten op een wedstrijd, en niet gefrustreerd zijn als je met weinig punten uit de proef komt. Misschien een paar oefenwedstrijdjes om te wennen aan al het gedoe op wedstrijden.

Maarre... als ik jou was wachtte ik nog een tijd en ging gewoon lekker thuis met het paard aan de gang.
Wat ik zou doen om de galop (en de rest) te verbeteren: ook lekker buiten gaan rijden, meters maken, aan langere teugel draven en galloperen zodat het dier sterker wordt, fysiek en mentaal groeit en (nog meer) plezier heeft in het werk.
Je kunt je eigen doelen gaan stellen en daaraan werken, daar heb je geen wedstrijd voor nodig.
Het is nog een jonkie hoor.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:42

Als ik jou was zou in ik ieder geval wachten tot je paard rustig en in balans galoppeert :) Als de nagefelijkheid nog niet helemaal in orde is kan je toch wel af en toe gaan starten voor de ervaring :) Maar niet/slecht kunnen galopperen zorgt alleen maar voor extra stress ;)
Ik zou dan persoonlijk beginnen met wedstrijdjes op eigen terrein (als dat mogelijk is) om extra spanning te voorkomen en daarna naar kleinere wedstrijdjes gaan waar je niet met 10 tegelijk moet losrijden ;) Als dat allemaal goed gaat kan je naar de grotere concoursen...maar gewoon rustig opbouwen. Als je niks verwacht kan het alleen maar meevallen ;)

Ellen112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:24

Ik zou nog wachten als ik jou was ;) je hebt nog zat tijd, want hij is pas 4.. gewoon nog een paar (jaartjes) wachten en dan starten D: heb ik ook met mijn fell-pony gedaan... succes :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:31

Ik zou het niet doen. Ik moest zelf in de L1 beginnen met m'n Friese vriend en heb thuis wat langer doorgetraind tot ik zeker wist dat we winst zouden kunnen rijden. In hoeverre is de galop bij jullie nog niet bevestigd? Is het 1 kant op moeilijker of beide kanten? Verder zou ik zelf lekker doortrainen tot hij lekker nageeflijk kan lopen. Ik zie veel te vaak paarden in de B met hun neus in de lucht lopen, en dan kom je al snel met 160 punten thuis. Zonde!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:39

Eerst zorgen dat je 'm in de training voor elkaar hebt.
Op concours zijn ze altijd anders en krijg je het nog moeilijk zat. Ik neem ze pas mee als ik weet dat ik een winstpuntje kan rijden. Voor de B houdt dat bij mij in dat ze nageven en redelijk in balans zijn, niet gelijk tegen de hand komen als je een overgang rijdt,en natuurlijk de gevraagde figuurtjes kunnen tonen.

dancingpiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:10

Gulpje schreef:
Ik zou het niet doen. Ik moest zelf in de L1 beginnen met m'n Friese vriend en heb thuis wat langer doorgetraind tot ik zeker wist dat we winst zouden kunnen rijden. In hoeverre is de galop bij jullie nog niet bevestigd? Is het 1 kant op moeilijker of beide kanten? Verder zou ik zelf lekker doortrainen tot hij lekker nageeflijk kan lopen. Ik zie veel te vaak paarden in de B met hun neus in de lucht lopen, en dan kom je al snel met 160 punten thuis. Zonde!

Citaat:
Hij kan het wel maar op in linkergalop is die sloom en en als ik met zweep rij dan weer niet maar ik wil niet de heletijd met zweep rijden, en op de rechter galop springt afentoe op de verkeerde galop aan terwijl ik mijn goede been hulp geef. ik heb dan wel sporen aan met rijden maar ik wil gewoon zonder zweep kunnen rijden!

paardjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:39

ik hadt ook een fries maar helaas moesten we hem om geld problemen verkopen met pijn in mijn hard moet ik hier over vertellen,hij reed keurig tot die in de galop moest en at durfde die niet toen streukelde die over de grond en hadt iets gebroken toen we thuis waren belde we gelijk de doker hadt was bij elkaar 50.000 euro :( ik zal hem eeerst laten wennen

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:43

Ik zelf zou denk ik eerst aan de galop gaan werken
evt. aan de longeerlijn en de nageeflijkheid daarna
kun je wel gaan starten. Maar dat kan nu ook al.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:24

Ik heb ook een 4 jarige fries. Hij heeft het moeilijk met de linkergalop. het gaat steeds beter. maar ik wacht totdat ik hem helemaal onder controle heb. hij loopt van zich eigen al een beetje aan de teugel. daar ga ik niet meer aan te werken.

ik zou als ik jou was ook nog even doorgaan. maar proberen kan natuurlijk ook altijd! Ik heb er oko over nagedacht.

dancingpiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:48

ik heb hem nou nagefelijk eindelijk!
nu nog de linkergalop en dan komt het goed!!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:51

Aaah goed zo ! Zolang alles maar ontspannen is zal het wel lukken :)
Nog even doorzetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:52

Ik denk dat galop belangrijker is dan nageeflijkheid.. Je hebt het over alleen de linkergalop, is je paardje nog niet zo goed in balans?
Maar succes :D

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:08

Zorg eerst dat je thuis lekker ontspannen en zonder gedoe een b-proefje kan rijden. Laat hem lekker wennen aan oefeningen achter elkaar.

Zodra je dat en die galop voor elkaar hebt EN je hebt er zelf een fijn gevoel bij, dan zou je je op kunnen geven voor een wedstrijd :)

Ik heb ook friezen en ben erg voorzichtig met starten van jonge paarden. Mede omdat ik wil dat ze het leuk vinden om te werken en het leuk vinden om op concours te gaan. En dat leuk is ver weg als alles met moeite en horten en stoten gaat.

Maar dat is mijn mening;)

Succes er mee!!!

dancingpiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:39

_Amyyy schreef:
Ik denk dat galop belangrijker is dan nageeflijkheid.. Je hebt het over alleen de linkergalop, is je paardje nog niet zo goed in balans?
Maar succes :D
jawel alleen ik geef goeie been hulpen maar springt die in de verkeerde galop aan!