Pony laat zich niet meer vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Slotty

Pony laat zich niet meer vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:55

hoi bokkers,

Ik heb nu ruim 2 jaar mijn eigen pony, een lekkere eigenwijze fjordenruin van 1,53. Een flinke tank, dus op kracht hoef je niks te proberen. Ik heb hem (naar mijn idee) altijd netjes opgevoed, hij luisterde altijd goed. Bij andere kon hij zich met uit het land halen wel eens lostrekken, maar bij mij deed hij dit nooit.
Aan de hand is hij dus wel eens vervelend, maar onder het zadel zet hij zich super in en zou hij zich bij van spreken dood lopen. Hij heeft groot ontzag voor een zweepje en als ik mijn stem verhef reageert hij gelijk.

Maar nu,
sinds een week ongeveer laat hij zich niet meer vangen uit het weiland. Er is qua omgang niks veranderd tussen ons. Hij staat met 2 andere paarden in een vierkant stuk weiland waar niet zoveel gras staat omdat hij snel dik wordt. Ze stonden eerst op een ander, kaler, stuk maar omdat ze paarden elkaar achterna gingen vanwege die 3 sprietjes zijn ze dus naar dit stuk verplaats waar iets meer gras staat.

Als ik het land inloop en ongveer op 15m van hem af ben begint hij weg te lopen. Dit deed hij dus wel eens bij andere (hij houd niet van mannen, die ontweek hij dus altijd. Andere vrouwen konden hem wel pakken, ookal waren ze wildvreemd) maar nooit bij mij.
Ik kom dus niet eens in de buurt van hem, en hem lokken met wat lekkers werk dus niet omdat hij dan allang vertrokken is.
Vervolgens gaat hij draven, strekken, lopen uitsloven en galopperen e.d. Dan staat hij aan de andere kant van het weiland en gaat hij staan kijken met zijn oren vooruit, en dan houdt hij me echt in de gaten. "leuk he baas?!" " nee vriend... ik word je zat... "

Dus, hou pak ik dit nou aan? Kom maar op met de ideeën! :Y)
Bedankt!

Maxitaxi

Re: Pony laat zich niet meer vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:30

Wat bij mij in het verleden wel eens heeft gewerkt: in het land met je rug naar je paard toe gaan staan en heel veel geduld hebben. Uiteindelijk wil hij toch je aandacht en zal hij naar je toe komen. Hoop ik...

Je kunt dit ondersteunen door oefeningen in grondwerk te doen. Mijn tinker heb ik geleerd dat ik hij achter mij aan moet lopen. In het weiland kan ik naar hem toelopen, me vervolgens omdraaien en dan loopt meneer keurig achter me aan.

Veel succes!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:34

Ga gewoon eens zitten in de wei. Desnoods met een boek. En houd dit lang vol. Hij zal vanzelf naar je toekomen. Wacht met de pony aanraken totdat die jouw aangeraakt heeft. Beloon, en laat hem weer gaan. Hiermee wek je de nieuwsgierigheid op. Zorg er ook voor dat je de pony niet altijd laat werken als je hem wilt pakken. Beperk het ook eens tot rustig poetsen en daarna weer terug zetten. Zodat hij de link tussen uit de wei halen en werken niet meer kan leggen.

Er zijn er wel meerdere die dit probleem hebben, het is tenslotte ook wel gezellig met zijn allen op een wei, en dan komt de baas je daaruit halen.... Kun je maar beter weglopen... :D

Stussygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:44

Is het fjord eigen ofzo?
Ik heb dus precies hetzelfde probleem met mijn fjordje..

Gewoon wegrennen en heb ook al 3 uur in het land gezeten en het klopt hoor... elk paard komt idd langs behalve hij...

Insluiten was de enige manier.. de eerste keer ging ie heel debiel doen.. maar bij de 2de keer toen ik met nog iemand stond ipv mijn eentje gaf hij zich direct over en kon je hem zo pakken

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:47

Ik heb dit probleem de laatste tijd gehad met mijn haflinger. Ik heb er sinds een tijdje een shet bij die dit gedrag vanaf het begin vertoonde... Mijn haf deed uiteraard vrolijk mee. :+

Aangezien vloeken, tieren en er achteraan lopen als een gek niet hielp ;) , ben ik overgeschakdeld op plan B. Ik doe met mijn haflinger clickertraining (en nu ook met de shet). Dit gebruik ik nu ook hiervoor. Ik roep ze, als ze richting mij bewegen klik ik en krijgt ze wat lekkers. Meestal is de klik stimulans genoeg om helemaal bij mij te komen aangezien zij dit goed kent van de training en weet dat er wat lekkers volgt... Bij de shet lijkt het ook te helpen aangezien ik deze week de wei in kwam en hij op me af gedraaft kwam.

Ik weet niet of je zelf wel eens met clickertraining bent bezig geweest? Maar het idee is iig dat het leuk is om naar je toe te komen. Komen = aandacht/eten = leuk. Soms vergeet ik de clicker wel eens en als één van de twee nog eens zo 'n bui heeft, geef ik gewoon degene aandacht die wel komt. Dan wordt de ander meestal wel nieuwsgierig en werkt het alsnog...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:51

Haha, nog zo'n Fjord die denkt dat hij leuk is. Lidar heeft ook zo zijn momenten. Ik blijf dan gewoon staan, ga hem echt niet achterna lopen want dat is natuurlijk de bedoeling van ze. Lidar is het dan gauw zat en dan kan ik hem gewoon meenemen. Niet boos worden, ook niet gaan lopen mopperen dat vinden zij alleen maar leuk. Gewoon rustig blijven en blijven wachten dan is de lol er gauw vanaf. Succes. *D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:52

Als je elke keer alleen maar de wei in komt om hem te vangen en mee te nemen naar de stal dan is het ook wel logisch dat ie liever niet gevangen wordt, is toch veel fijner om lekker op wei bij zijn vriendjes te blijven :)
Dus ik zou gewoon tussendoor ook eens regelmatig de wei in lopen, gewoon even aaien of iets lekker brengen en dan weer gaan. Zo leert ie dat je niet alleen komt om hem weg te halen, en ziet hij jou ook niet meer zo negatief.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:27

onze welsh heeft dit probleem ook lekker weg rennen en springen en een aan de andere kant van de wei je aan zitten kijken met andere woorden hahaha deze deze tips zijn ook handig voor mij.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:55

MysticTinker schreef:
Als je elke keer alleen maar de wei in komt om hem te vangen en mee te nemen naar de stal dan is het ook wel logisch dat ie liever niet gevangen wordt, is toch veel fijner om lekker op wei bij zijn vriendjes te blijven :)
Dus ik zou gewoon tussendoor ook eens regelmatig de wei in lopen, gewoon even aaien of iets lekker brengen en dan weer gaan. Zo leert ie dat je niet alleen komt om hem weg te halen, en ziet hij jou ook niet meer zo negatief.

Precies en haal 'm eens op voor alleen een lekkere poetsbeurt, aandacht en een snoepje en breng hem daarna weer terug. Zo wil ie graag mee! Op die manier koppelt hij het uit de wei halen niet aan werken :)

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:06

Misschien probeert hij stoer te doen met die 2 andere paarden in zijn buurt...Ik denk dat MysticTinker en Cossie wel gelijk hebben.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:03

Als je je pony probeert te pakken en hij loopt weg moet je hem gelijk weg jagen en blijven wegjagen todat hij zich overgeeft.
Als hij weg loopt dan moet hij blijven lopen todat hij zich overgeeft dan zou hij de volgende keer wel beter nadenken voordat hij weer wegloopt.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:33

Dorindaikke schreef:
Als je je pony probeert te pakken en hij loopt weg moet je hem gelijk weg jagen en blijven wegjagen todat hij zich overgeeft.
Als hij weg loopt dan moet hij blijven lopen todat hij zich overgeeft dan zou hij de volgende keer wel beter nadenken voordat hij weer wegloopt.

tja, dan is hij gewoon moe... en TS erbij :P . denk dat een paard nog altijd meer uithouding heeft dan wij. denk dat sommigen hier al weten wat mijn mening hierover is, ga het niet weer herhalen...
ga de wei in, niet recht naar hem toe, maar bv naar een ander paard, een paaltje langs de kant, of zoiets. boodschap: negeer hem totaal!! je blijft bij hem in de buurt,maar negeert hem gewoon. eerst op redelijk wat afstand, je blijft gewoon bewegen zonder hem aandacht te schenken. je mag langs hem voor flaneren, zodat hij je opmerkt. jij negeert hem. hij kickt op jouw aandacht, dus gaat hij zich afvragen waarom hij die nu niet krijgt. langzamerhand nader je hem tijdens het rondstappen, en voor je het weet ben je bij hem, en geniet hij van de aandacht, op een goede manier. dit werkt, ik spreek uit ervaring met mijn merrie die wild is en zich nooit liet vangen. haal hem niet steeds uit de wei om te werken, maar geef hem gewoon eens een aaitje, poets hem, doe leuke dingen.
loopt hij van je weg, negeer hem dan gewoon door je om te draaien en naar een ander paard te gaan. hij verschiet zich een bult omdat je niet opgaat in zijn spelen. in het begin kan dit tijd vergen, omdat je niet weet waar zijn ruimte is. hij moet accepteren dat je zijn ruimte binnenkomt, zonder te vluchten. geeft hij aan te willen vluchten, moet je gewoon een beetje meer afstand terug nemen. respecteer zijn ruimte. dan respecteert hij het ook dat je erbinnen komt.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:53

hoi allemaal,

bedankt voor het meedenken :)
maar het geven van iets lekkers als hij komt kan nu nog niet, want hij komt helemaal niet in de buurt. Zodra ik aankom bij de ingang van het land en naar binnen loop, gaat hij al lopen. Hangt er vanaf hoever hij staat hoor, wanneer hij gaat lopen. En als ik langs hem naar een ander paard loop, loopt hij al weg terwijl ik dan in een rechte lijn, hem negerend, naar die andere loop.

Met longeren (dat doen we zonder longeerlijn en meestal zonder zweep) luisterd hij wel goed. Hij draait netjes om als ik dat aangeef, gaat keurig harder en zachter en als ik vraag hem naar me toe te komen doet hij dat. Als we klaar zijn loopt hij met me mee (achter me aan) en ik kan hem dan met lichte druk (zonder aan te raken maar mijn hand naar voren te doen) naar achteren laten gaan. Dan volgt hij me dus en is zijn aandacht op mij gevestigd...
meliciana: Tingvar heeft tot nu toe altijd zijn best gedaan met werken. Zet zich erg goed in. Geen verzet of andere tekenen van dat hij het niet leuk vind. Als hij klaar is lijkt hij echt een tevreden (en bekaf) paardje te zijn. Dus het hoeft toch geen negatieve ervaring te zijn mbt werken? En ik wil hem best af en toe poetsen of een stukje wandelen oid, maar ik krijg hem nu helemaal niet meer... :o
dorindaikke: het is geen mega-land maar na een kwartier achter hem aanlopen ben ik wel moe hoor. En ik denk niet dat het zin heeft, hij houd het toch langer vol. En is het niet beter om hem niet zijn zin te geven ipv te doen wat hij leuk vind??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:03

Toch heeft de achtervolgings manier bij mijn paard altijd wel erg goed geholpen. Ik blijf er net zo lang achteraan sjokken (niet rennen) tot hij het zat is. Dan is de beloning namelijk minder groot dan de inspanning. Hij moet net niet de kans krijgen om op zijn gemak te gaan stilstaan. Ik heb nooit langer dan een half uur/ 3 kwartier hoeven lopen (en ja, dan ben je moe als je dit toepast in een wei van 2ha)
Ik heb dit 3x moeten doen in de afgelopen 10 jaar.
Je kunt dit natuurlijk naar believen combineren met het geven van iets lekkers, het weer meteen terug zetten etc.

We hebben ook ooit problemen gehad met andere paarden. Dan namen we een voerbak met brokken mee. Voerbak in de hoek neer zetten. Paarden naar de brokken laten lopen. Touwtje achter de paarden spannen en paarden vangen. Zou dit alleen nog in geval van nood toepassen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:17

meliciana schreef:
Dorindaikke schreef:

tja, dan is hij gewoon moe... en TS erbij :P . denk dat een paard nog altijd meer uithouding heeft dan wij. denk dat sommigen hier al weten wat mijn mening hierover is, ga het niet weer herhalen...
ga de wei in, niet recht naar hem toe, maar bv naar een ander paard, een paaltje langs de kant, of zoiets. boodschap: negeer hem totaal!! je blijft bij hem in de buurt,maar negeert hem gewoon. eerst op redelijk wat afstand, je blijft gewoon bewegen zonder hem aandacht te schenken. je mag langs hem voor flaneren, zodat hij je opmerkt. jij negeert hem. hij kickt op jouw aandacht, dus gaat hij zich afvragen waarom hij die nu niet krijgt. langzamerhand nader je hem tijdens het rondstappen, en voor je het weet ben je bij hem, en geniet hij van de aandacht, op een goede manier. dit werkt, ik spreek uit ervaring met mijn merrie die wild is en zich nooit liet vangen. haal hem niet steeds uit de wei om te werken, maar geef hem gewoon eens een aaitje, poets hem, doe leuke dingen.
loopt hij van je weg, negeer hem dan gewoon door je om te draaien en naar een ander paard te gaan. hij verschiet zich een bult omdat je niet opgaat in zijn spelen. in het begin kan dit tijd vergen, omdat je niet weet waar zijn ruimte is. hij moet accepteren dat je zijn ruimte binnenkomt, zonder te vluchten. geeft hij aan te willen vluchten, moet je gewoon een beetje meer afstand terug nemen. respecteer zijn ruimte. dan respecteert hij het ook dat je erbinnen komt.

Ik ben het hier helemaal mee eens! Waar ik mijn paardje stal hebben we nogal eens wat wisseling in de groepen, wel eens een tijdelijke logee of een verkooppaardje. Zo heb ik meerdere malen te maken gehad met paarden die voor je weglopen en gaan rennen etc. Deze methode werkt echt heel goed (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar het negeren is echt belangrijk. Ook niet met je ogen stiekem naar hem kijken, dit hebben ze al door! Het liefst nog met je rug naar ze toe. Je moet ook niet verwachten dat hij direct naar je toe gaat als jij 1 keertje hem negeert door naar een ander te gaan. Soms duurt het veel langer. Ik heb ook wel een uuuuuren in de wei gezeten en rondgelopen, het betreffende paard al die uren genegeerd. Uiteindelijk toch de interesse kunnen krijgen en zonder problemen kunnen pakken.

Juist ook omdat jouw paardje zo goed met je kan werken en je normaal weinig nodig hebt, denk ik dat deze methode echt wel kan gaan werken. Zoals iemand al zei, desnoods met een boek in de wei gaan zitten! Succes, hopelijk ben je snel van dit, toch wel lastige, probleempje af!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:28

ok bedankt voor de tips allemaal! :)
ik ga dan zometeen naar stal en het proberen met de negeer methode, al heb ik niet de hele dag de tijd..
Wat als hij er na bijvoorbeeld een uur nog niet is? En als ik dan wegmoet (ja ik heb een ander leven dat gewoon doorgaat met school e.d.), heeft het dan zin gehad? Of kan ik dan beter een emmertje met een handje biks meenemen en zo 'zeker' zijn dat ik hem krijg?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:15

...ehm gewoon laten staan? Volgende keer weet ie niet hoe snel ie met je mee moet.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:25

Ik heb ook goede ervaringen met de 'achtervolgingsmethode'. Je hoeft er echt niet als een gek achteraan te rennen, maar je moet gewoon zorgen dat ie niet de kans krijgt om rustig te gaan staan grazen (als ik niet dichtbij genoeg ben, roep ik ook wel NEE als ze wil gaan grazen). Dit moet je wel consequent volhouden, ook al moet je een uur in de wei blijven lopen, uiteindelijk geven ze het wel op. En daarna zijn ze echt 'genezen'.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:27

bedankt weer! :)
silkie@ maar ons land is toch groot genoeg dat hij wel kan gaan grazen. Als hij dan naar de andere kant is gerent, en ik achter hem aanloop, duurt het even voor ik dichtbij genoeg ben zodat hij weer loopt. In de tussentijd kijkt hij naar me en neemt hij af en toe een hapje gras.

Het komt niet op me over dat hij 'dood gaat' van de honger en dus koste wat het kost elke hapje moet hebben om te overleven. Omdat hij dus zo kijkt en niet meteen het gras in duikt...
Hij krijgt qua voeding alleen dat gras en 2x per dag een klein plukje kuil. En een pavo-summerfit koek om alle vitamines en mineralen e.d. aan te vullen maar daar zit geen energie in.

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:38

MysticTinker schreef:

Helemaal mee eens

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:43

taraK, maar waarom ziet hij het werken dan zo negatief? En is dat wel de oorzaak? Want als ik hem heb, hem aan het poetsen ben, hem ga rijden oid is hij altijd zo zijn best aan het doen. Hij toont echt geen enkel teken van verzet, is niet sloom of ongeconcentreerd of iets dergelijks.
De afgelopen tijd heb ik juist veel minder dan normaal gereden. Eerst trainde ik hem 6/7x per week en ging hij 3x per week in de stapmolen. We longeerde af en toe, en af en toe buiten een slsukje wandelen als afwisseling. Hij was toen echt te dik en moest afvallen.
Ik merkte dat hij het lichamelijk minder goed volhield dus verminderde het werk weer. Daarna liep hij een tijdje onregelmatig en werd ik ziek. Sinds dien rijden we al zo'n 1/1,5 maand niet echt intensief meer en dus sinds een tijdje wil hij niet meer komen.
Terwijl toen we zoveel reden hij wel altijd kwam, zelf kwam aanlopen. En in die 2,5 jaar dat ik hem nu heb rende hij ook nooit weg. Waarom dan nu opeens wel?

Het is niet dat ik je idee afkeur hoor, maar ik heb gewoon een aantal vragen ;)

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:27

Dit is de rede van veel paarden, maar als jij het niet vind kloppen bij zijn karakter kan het dus wel heel wat anders zijn.

Hij loopt je echt uit te dagen? Het kan natuurlijk ook een spelletje zijn, doet hij het om aandacht. Dan negeer je hem inderdaad, wordt hij het vanzelf een keer zat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:31

Slotty schreef:
taraK, maar waarom ziet hij het werken dan zo negatief? En is dat wel de oorzaak? Want als ik hem heb, hem aan het poetsen ben, hem ga rijden oid is hij altijd zo zijn best aan het doen. Hij toont echt geen enkel teken van verzet, is niet sloom of ongeconcentreerd of iets dergelijks.
De afgelopen tijd heb ik juist veel minder dan normaal gereden. Eerst trainde ik hem 6/7x per week en ging hij 3x per week in de stapmolen. We longeerde af en toe, en af en toe buiten een slsukje wandelen als afwisseling. Hij was toen echt te dik en moest afvallen.
Ik merkte dat hij het lichamelijk minder goed volhield dus verminderde het werk weer. Daarna liep hij een tijdje onregelmatig en werd ik ziek. Sinds dien rijden we al zo'n 1/1,5 maand niet echt intensief meer en dus sinds een tijdje wil hij niet meer komen.
Terwijl toen we zoveel reden hij wel altijd kwam, zelf kwam aanlopen. En in die 2,5 jaar dat ik hem nu heb rende hij ook nooit weg. Waarom dan nu opeens wel?

Het is niet dat ik je idee afkeur hoor, maar ik heb gewoon een aantal vragen ;)

Dat hij goed zijn best doet en graag werkt wil niet zeggen dat hij liever werkt dan dat hij op wei staat ;) Ik ken geen een paard dat werken leuker vind dan grazen.
Als hij eenmaal weet hoe hij er onderuit kan komen dan blijft ie dat proberen en dat wordt alleen maar erger als dat elke keer lukt.

Als je zeker weet dat het niet door het werken zelf komt, dan zou ik eens gaan kijken naar andere oorzaken, bijvoorbeeld een nieuw (pijnlijk) bit, nieuwe sporen, een nieuwe lesgever, nieuwe manier van rijden, andere mensen, andere paarden in wei of op stal.. of andere veranderingen sinds die tijd..
Je zegt dat hij ziek werd.. misschien heb je sinds die tijd iets anders gedaan wat hij niet leuk vind.. medicijnen? beenbescherming? afspuiten met koud water? van dat soort dingen..

Wat het probleem ook is.. het weglopen is in elk geval simpel op te lossen door gewoon af en toe de wei in te lopen voor een aai of een snoepje of een poetsbeurt in de wei. Gewoon even laten zien dat jij er niet alleen maar bent om hem uit de kudde te halen en te werken!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:13

Mistic Tinker, Bedankt hoor! Ik zal hem af en toe eens even een knuffel komen geven, dat kan nooit kwaad. Ik rij zonder sporen, les al een hele tijd bij dezelfde instructrice, rij hem altijd zelf, gebruik hetzelfde tuig en er was niks te ontdekken aan wondjes/verdikkingen/pijnlijke plekken. Hij heeft geen medicijnen gehad, ik gebruik geen beenbescherming en afspuiten doe ik ook niet omdat hij het vreselijk vind. Maar dat deed ik ook vorig jaar niet. Dit is niet om je tegen te spreken maar ik ga even het rijtje af om aan te geven hoe het er hier aan toegaat. Ook handig voor de andere meedenkers (misschien?).

Ik heb hem vandaag gekregen dood een emmertje met wat biks-jes erin mee te nemen en te rammelen. Ik kon naar hem toe lopen, liep straal langs hem (blik niet op hem) en rammelde door. Hij keek naar me (ik negeerde hem en deed alsof ik naar het andere paard liep) en hij kwam naar me toe. Ik gaf hem toen een paar biks brokjes (10 ofzo, weinig dus).
Heb hem daarna gelongeerd en heb een sprongetje neer gezet waarmee hij zich kostelijk heeft vermaakt :) ik had een vrolijk paard rondhobbelen die uit zichzelf doorgaloppeerde en weer sprong, en weer, en weer. Erg leuk om te zien!

Zal ik zo doorgaan met vangen? dus met wat lekkers bij me?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:46

en wat de dag dat je hem moet vangen, en je hebt niks lekkers bij de hand? hij moet om jou komen, niet om het voer dat je bij hebt. je hebt hem gevangen, en toch weer aan het werk gezet. je had hem gewoon moeten aaien, lief zijn, en hem terug laten lopen. niemand werkt graag!! ik sta 's morgens ook tegen mijn zin op, ik sjoffel ook tot hier, en toch zet ik me 100% in voor mijn werk. een paard is ook zo. geef ze de keuze, en ze kiezen hun weide hoor.
de methode van negeren helpt alleen als je zelf geen tijdsdruk zet. je MOET gewoon tijd maken. iedereen heeft toch wel eens een vrije dag? zodra je de druk hebt van: ik moet hem vangen binnen het uur, lukt het niet, want hij voelt die druk, of je je ervan bewust bent of niet. je mag geen druk uitstralen, je mag niet gejaagd of gehaast zijn. komt hij naar je toe, hem niet direct vangen, want dan voelt hij zich verraden, en lukt het de volgende keer niet meer. komt hij, gewoon een klopje geven, en verder lopen. hij volgt je wel dan. de dag erna gaat het al makkelijker, want hij zit nog met die aandacht van de dag ervoor die hij wilt. na verloop van tijd komt hij vanzelf, maar je moet geduld hebben in het begin, en hem niet constant vangen en aan het werk zetten als hij komt.