Jong paard kopen verstandig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BELIZE

Jong paard kopen verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:42

(Ik weet niet of ik dit goed heb geplaatst, anders svp herplaatsen)
Vandaag heb ik besloten om het paard wat ik al heel lang op het oog heb en wat ik ook al zo'n 2,5 jaar verzorg, niet te kopen. De reden: zij is nog maar 3 jaar en ze zijn er pas net mee begonnen met inrijden, en ik ben geen superruiter. Ik ben zelfs met rijden wat angstig. Het gaat trouwens om een KWPN merrie.
Graag zou ik jullie mening willen horen of jullie vinden of ik een verstandig besluit heb genomen.
Even de voors en tegens op een rijtje:
VOOR:
- ze is heel lief
- ik heb een hele sterke band met haar
- ze is vrij nuchter in haar hoofd (geen hittepit)

TEGEN:
- ze is nog maar 3 jaar
- ik kan zelf niet goed genoeg rijden en ben ook angstig geworden door een ongeluk
- ze is eigenlijk te groot voor mij (zij is 1.72m en ik ben zelf maar 1.63m)

KarinvdM

Re: Jong paard kopen verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:49

Nee, als je angstig bent kan je beter niet aan een jong paard beginnen. Je hebt dan meer aan een wat ouder en braaf leerpaard.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:51

Is wel moeilijk hoor om zoiets aan de hand van een kort topic te bepalen, sommige 3 jaren zijn erg onervaren maar er zijn ook 3 jarige waar je zo opstapt alsof ze nog nooit iets anders gedaan hebben. Telt natuurlijk ook voor het wat oudere ervaren paard, kan braaf zijn maar ook moeilijk.
Leeftijd is echt niet een garantie voor een braaf paard, wel fijn dat je er zo goed over nadenkt, hoop dat je een leuk en braaf dier voor jezelf vindt.

kooimha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:54

Als je idd angstig bent met rijden kun je beter geen 3-jarig paard kopen. Meestal zijn ze die periode erg lief omdat ze veel geleerd wordt & lijkt ze daarom zo nuchter. Vaak worden ze daarna ondeugig & met een angstige ruiter op de rug... Is niet echt bevordelijk, zeker niet voor jouw vertrouwen!

Maar zoals eppie38 zegt is dat lastig om te bepalen via het topic omdat wij geen weet hebben van het paard... Maar maak geen keuze om haar te kopen als je twijfelt (wat je nu wel doet).

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:55

Heel verstandig besluit! Hoe lief je haar ook vindt, jullie gaan elkaar waarschijnlijk erg ongelukkig maken als je haar wel koopt en gaat rijden. Een jong paard en een angstige ruiter zijn geen goede combinatie. Ik denk dus dat je er heel goed aan hebt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:55

Verstandig besluit :j
Als je zelf angstig bent en nog niet zoveel zelfvertrouwen heb in het rijden (je zegt zelf dat je nog niet goed genoeg kan rijden voor haar) dan heb je meer aan een wat ervarener paard. Daar leer je zelf vaak veel beter van rijden en het is ook goed voor je zelfvertrouwen als je eens een keer wat geks kan doen in plaats van een jong paard op te moeten voeden.
Ik zou lekker een braaf ervaren paard kopen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:04

Eindelijk eens iemand die zijn verstand gebruikt! Compliment!
Maar..... ik zet er toch wel een beetje een vraagteken bij.
Weet je, je krijgt natuurlijk maar 1 keer de kans om haar te kopen denk ik. Als je dit paard al zo lang kent en er, wat ik er tenminste uit begrijp, niet bang voor bent, een bepaalde band mee hebt en ze braaf is wat betreft de omgang, zou ik het anders aanpakken of in elk geval proberen.
Nu weet ik niet hoe de eigenaar is, maar kan je niet vragen om te helpen bij het africhten en als dan toch de "klik" er is, het paard als nog te kopen? Je zegt zelf ze is koel in de kop, dus ik neem aan dat ze ook niet gek doet als er iemand op zit?
Er is natuurlijk niets zo leuk dan een eigen paard beleren.

Let wel...je moet iemand naast je hebben die je goed kan helpen, zodat zowel jij als het paard een eenheid gaan vormen. Zonder die persoon zou ik er niet aan beginnen.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:00

@aerdenhout1: dat was dus ook mijn grote twijfel, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook meerdere malen met mijn instructrice heb besproken (ik rij trouwens op de moeder van het betreffende paard) en zij kent mij en het paard goed. Zij heeft het paard ook zadelmak gemaakt.
Zij denkt ook dat het voor mij beter zou zijn om voor een ervaren paard te gaan, alhoewel ze qua karakter wel bij me past.
Het is een heel braaf paard, maar natuurlijk een jong paard en dat merk je. Gisteren is ze voor het eerst op een buitenrit geweest met haar en ze schrok enorm van een koe en ze stond recht overeind en ging er vandoor. Op zich heel natuurlijk, want dat had ze nog nooit gezien. Het was de eerste keer dat ze echt naar buiten ging, dus op zich is ze nog weinig gewend. En om eerlijk te zeggen ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik dan al de zenuwen heb als ik met haar naar buiten zou gaan.
In de omgang ben ik absoluut niet bang voor haar, integendeel. Het is een heerlijk paard, wel lekker ondeugend op zijn tijd, maar daar hou ik wel van.

Dat was dus ook juist het moeilijke eraan, ik hou enorm veel van haar, maar om eerlijk te zijn is ze eigenlijk totaal het tegenovergestelde van wat ik zoek. Eigenlijk zoek ik gewoon een leuk paardje om lekker buiten mee te rijden, heel af en toe eens een wedstrijdje (puur omdat ik nog nooit een "echte" wedstrijd heb meegemaakt) en meer niet. En toch ook wat kleiner, want ze is toch wel erg groot.
Maar qua karakter past ze verder wel bij me, lekker nuchter en ondeugend, maar wel heel lief.

Ik heb het vandaag verteld dat ik er toch vanaf zie, puur omdat ik vind dat ik te weinig ervaring heb en ik denk ook dat ze bij een ander beter tot haar recht zou komen. Ze heeft superbewegingen en zou het goed doen als dressuurpaard, maar ikzelf ben niet goed genoeg voor haar en dan vind ik het toch zonde van zo'n paard. En dat zeg ik met heel veel pijn in m'n hart, maar ik denk dat het beter is.
Misschien dat ik hier toch ook even bevestiging zocht dat ik idd een goede keuze heb gemaakt, want wat was dat een moeilijke keuze om te maken ;(

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:09

Ik vind dat je hele goede argumenten aanvoert om het niet te doen. Je geeft zelf aan dat je vindt dat je niet genoeg ervaring hebt, er zijn er maar weinig die dat durven zeggen. Verder zal het dier toch anders zijn dan de moeder die je rijdt, daar moet je niet geheel mee vergelijken.

Je hebt juist heel goed je hart laten spreken door het niet te doen, hiermee geef je aan zoveel van het dier te houden dat je het een goede ruiter gunt die haar wel een goede basis kunt geven. Chapeau!

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:37

Dank je.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:45

Ik moet me hierbij aansluiten!! Moeilijke beslissing maar diep van binnen weet je inderdaad al dat dit het niet gaat worden als je onzeker bent met rijden. De eerste weken na het inrijden zijn ze onder de indruk en heel lief maar daarna proberen ze echt elk trukje dat ze kunnen verzinnen uit en daar heb je nu juist de lef voor nodig! Inrijden is vaak het probleem niet, het doorrijden is moeilijker. kleinvosje heeft gelijk door te zeggen dat je haar en jezelf het best gunt! Dat is vreselijk moedig!!!!!!!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:07

BELIZE schreef:
@aerdenhout1: dat was dus ook mijn grote twijfel, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook meerdere malen met mijn instructrice heb besproken (ik rij trouwens op de moeder van het betreffende paard) en zij kent mij en het paard goed. Zij heeft het paard ook zadelmak gemaakt.
Zij denkt ook dat het voor mij beter zou zijn om voor een ervaren paard te gaan, alhoewel ze qua karakter wel bij me past.
Het is een heel braaf paard, maar natuurlijk een jong paard en dat merk je. Gisteren is ze voor het eerst op een buitenrit geweest met haar en ze schrok enorm van een koe en ze stond recht overeind en ging er vandoor. Op zich heel natuurlijk, want dat had ze nog nooit gezien. Het was de eerste keer dat ze echt naar buiten ging, dus op zich is ze nog weinig gewend. En om eerlijk te zeggen ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik dan al de zenuwen heb als ik met haar naar buiten zou gaan.
In de omgang ben ik absoluut niet bang voor haar, integendeel. Het is een heerlijk paard, wel lekker ondeugend op zijn tijd, maar daar hou ik wel van.

Dat was dus ook juist het moeilijke eraan, ik hou enorm veel van haar, maar om eerlijk te zijn is ze eigenlijk totaal het tegenovergestelde van wat ik zoek. Eigenlijk zoek ik gewoon een leuk paardje om lekker buiten mee te rijden, heel af en toe eens een wedstrijdje (puur omdat ik nog nooit een "echte" wedstrijd heb meegemaakt) en meer niet. En toch ook wat kleiner, want ze is toch wel erg groot.
Maar qua karakter past ze verder wel bij me, lekker nuchter en ondeugend, maar wel heel lief.

Ik heb het vandaag verteld dat ik er toch vanaf zie, puur omdat ik vind dat ik te weinig ervaring heb en ik denk ook dat ze bij een ander beter tot haar recht zou komen. Ze heeft superbewegingen en zou het goed doen als dressuurpaard, maar ikzelf ben niet goed genoeg voor haar en dan vind ik het toch zonde van zo'n paard. En dat zeg ik met heel veel pijn in m'n hart, maar ik denk dat het beter is.
Misschien dat ik hier toch ook even bevestiging zocht dat ik idd een goede keuze heb gemaakt, want wat was dat een moeilijke keuze om te maken ;(

als ik dit zo lees zou ik ook zeggen niet doen.
Weet je vaak weten mensen heel goed wat ze wel en niet willen en smelten toch vaak omdat het paard op het eerste gezicht, de ware liefde lijkt oftewel ze gaan af op het uiterlijk, de eerste klik, vaak komen daar toch problemen van later.
Je weet heel goed wat je verwacht van een paard toch, ga met die verwachtingen een passend paard zoeken.
Wel moielijk hoor want zo te horen ben je echt stapelverliefd op haar.
succes met het vinden van jouw droompaardje

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:53

Ik vind het heel dapper dat je zo eerlik tegenover jezelf kunt zijn. Het zal heel moeilijk zijn omdat je dit dier al zolang kent en verzorgt.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:47

BELIZE, je mag trots zijn op jezelf!!
Jij hebt een beslissing genomen waarbij je het belang van het paard voorop stelt en waarbij je eerlijk bent over je eigen kunnen. +:)+

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:59

Als je NU een gevoel van twijfel hebt, zou ik het niet doen. Het is wel een erg mooie gelegenheid omdat je het paard, en de moeder, zo goed kent maar ondanks dat je goede begeleiding krijgt, zal jouw gevoel van onzekerheid niet veranderen door het ongeluk wat je hebt gehad.
Dit gevoel kan een jong paard niet bij jou weghalen. Die is zelf ook onzeker en staat net onbevangen in het leven. Zodra ze meer afgericht moet worden moet ze het leerproces aannemen van degeen die haar begeleidt. Als het paard een begeleider heeft die toch een beetje angst heeft door een ongeluk, is dat niet bevordelijk voor het opleiden van het paard.

Wel vind ik het knap van je dat je er goed over nadenkt maar druk op je hart dat je moet luisteren naar je eigen gevoel. Als je nu al twijfelgevoelens hebt, ondanks dat je nu begeleiding zou krijgen zou ik het echt niet doen.
Luister naar je gevoel, die is er niet voor niets.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:46

Niet aan beginnen.
Een jong paard met een angstige, niet zo ervaren ruiter is geen goede combi.
Je instructrice kent jou en het paard allebei erg goed en als zij zegt dat je beter een ouder paard kunt nemen is het slim dat je je aan haar advies houdt.
Heel verstandig van je.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:34

Het was even slikken, maar ze staat inmiddels op marktplaats. Voor de nieuwsgierigen, dit is de link: http://link.marktplaats.nl/259941795
Ik wil er nog niet aan denken dat ik haar straks niet meer zie. Ik hoop dat ze een supergoed huis krijgt.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 20:53

Zometeen om 21.00 komen er al mensen naar haar kijken. Ik wilde er zelf liever niet bij zijn, ben bang dat ik te emotioneel wordt. Ik hoop dat als ze straks verkocht is, dat ik toch ooit nog wat te weten kom hoe het met haar gaat. Misschien hoop ik stiekum dat ik haar hier op bokt met een gelukkige nieuwe eigenaar tegenkom

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:00

Ik denk dat je een heel wijs besluit hebt genomen. Als je er toch voor had gekozen en uiteindelijk was het niks geworden dan had je daar ontzettend veel verdriet van kunnen hebben. Ik zou zeggen hou je ogen open er loopt vast ergens nog een paardje rond dat helemaal bij je past.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:30

Als je nog onzeker en angstig bent, lijkt een jong, 'groen' paard me niet zo'n slimme keuze.
Ik denk inderdaad ook dat je beter eerst naar een wat ervarender paardje op zoek kunt gaan, die je het vertrouwen weer terug geeft, en die jou bepaalde dingen kan leren.

En vanuit daar kun je weer verder groeien.

Dus ik denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt, en er komt zeker een paard op jouw pad dat helemaal bij jou past. :)

Graceful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:48

Als je nog angstig bent is het inderdaad niet verstandig, en doe je er goed aan om haar niet te kopen, hoe moeilijk het ook is. Probeer eerst op paarden die je volledig vertrouwt je rijervaring te verhogen zodat je over je angst heen kan komen. Succes!

Rxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:19

Hallo,

Ik denk als je angstig ben dat je bij veel jonge paarden het niet gaat redden, denk zelf dat veel jonge paarden dan een loopje met je gaan nemen. Uiteraard geld dat niet voor elk paard. Als jij een goede band met haar heb hoor je eigelijk niet zo bang te zijn. Dat jij niet zo'n goede ruiter bent is altijd te leren, je kan bijvoorbeeld elke week een les met haar nemen of iemand nemen die samen met jou haar gaat doorrijden.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:23

Ook ik denk dat je een hele goeie beslissing hebt genomen!
Wel knap van je! Maar je wilt natuurlijk ook niet het plezier in het rijden verliezen doordat zij wat "ondeugend" is!
Gewoon lekker op zoek gaan naar een braaf leerpaard!

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:39

Ik denk ook dat je een goede beslissing hebt genomen. Het kan natuurlijk wel goed komen maar als dit met bloed, zweet en tranen moet zou ik het niet doen. In mijn ogen is het verstandiger om voor zeker een ietwat onzekere ruiter een wat ouder leerpaard te kopen. Dat voorkomt heel wat frustratie weet ik uit eigen ervaring. ;)

xJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:43

ik heb zelf een paardje van 4jaar
en ik was op begin ook super bang (al2x geopereerd door rijden)
maar ik ben super blij da ik het toch gedaan heb.
ik kan hem leren, en hy my.. Het gaat mss wat trager, maar het gaat echt super goe.. Ik heb mijn vertrouwe in het rijden echt terug gevonden.. Maar mijn 4jarige, is wel doodbraaf, er zit niets slecht in.. Hy heeft ng maar 1x gebokt, en dat was mijn fout.. Ik ben althans super blij met mijn beslissing