Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Soms moet je gewoon even "gebruik" maken van de hengst zijn zwakheden.
. En spelen doet hij genoeg, daar gebruikt hij de shet voor (en die is hem nog de baas ook). Heel misschien krijgen we nog een jonge hengst erbij van een collega (die kan hem ook niet kwijt), maar het lastige daarvan is dat ik nu al heel krap zit met de weide, en ik dus bang ben straks helemaal geen gras meer over te houden. senna21 schreef:Dat lijkt me gewoon pubergedrag. Hij is nog jong en begint zich al een echte vent te voelen.
Inscharen lijkt me toch een goed idee. Een groep paarden kan zo'n jong dier beter opvoeden dan wij, mensen.
In ieder geval niet teveel mee 'omtutten' en 'leren'. Het is mijn ervaring dat als ze niet worden ingeschaard en vooral wanneer ze te veel 'betutteld', hengstjes gauw 'hondsbrutaal' worden.
'Vroeg wijs' is bij paarden meestal geen voordeel, maar juist een nadeel. Laat ze eerst maar leren paard te zijn.
Als hij ca. 3 is kan er wel weer verder worden gewerkt aan de opvoeding als rijdier.
Sannessep schreef:Ik snap zelf nooit zo goed waarom een jong dier persé bij alleen maar leeftijdsgenootjes in moet? In de natuur is dat ook niet zo geregeld. Daar is altijd een oudere merrie de baas over dit soort kleine crimineeltjes. En spelen doet hij genoeg, daar gebruikt hij de shet voor (en die is hem nog de baas ook). Heel misschien krijgen we nog een jonge hengst erbij van een collega (die kan hem ook niet kwijt), maar het lastige daarvan is dat ik nu al heel krap zit met de weide, en ik dus bang ben straks helemaal geen gras meer over te houden.
)
Sannessep schreef:Ik snap zelf nooit zo goed waarom een jong dier persé bij alleen maar leeftijdsgenootjes in moet? In de natuur is dat ook niet zo geregeld. Daar is altijd een oudere merrie de baas over dit soort kleine crimineeltjes. En spelen doet hij genoeg, daar gebruikt hij de shet voor (en die is hem nog de baas ook). Heel misschien krijgen we nog een jonge hengst erbij van een collega (die kan hem ook niet kwijt), maar het lastige daarvan is dat ik nu al heel krap zit met de weide, en ik dus bang ben straks helemaal geen gras meer over te houden.

) 
, daarbij is hij nog jong en zolang jij gewoon consequent en oprecht met je dier omgaat is er echt niet snel een probleem. Denk dat je zelf kritisch genoeg bent. Verder kan het altijd eens verkeerd gaan, het is dan maar net hoe je dat aanpakt. Maar contextueel is het gewoon normaal gedrag, dus komt helemaal goed met jullie