Jonge hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Jonge hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:24

Ik heb sinds Januari dit jaar een jonge hengst (Smart, 28 maart 1 jaar geworden) bij mijn merrie en ruin in de weide. Hij is voor een hengst echt lief en hij respecteert mensen zoals dat hoort (zal niet over je heen springen, bewust bijten of slaan o.i.d.).
Hij wordt dan ook keurig opgevoed door mijn merrie (die hoeft alleen maar naar hem te kijken, dan weet hij al genoeg) en door mijn ruintje (shetlander, denkt zelf dat hij ook nog een jonge hengst is, is al 8 jaar). Nu ben ik regelmatig met hem kleine dingen aan het oefenen, beetje borstelen, inspuiten met water, voetjes geven en uitkrabben, overal aanraken e.d. En nu ook stukjes wandelen langs de weg (eerst in de weide en in de tuin gedaan, maar die hebben we nu wel gezien).
Nou ben ik vandaag wat verder geweest (lees: slechts 1 km van huis af), en daar staan paardjes die hij nog nooit eerder gezien heeft, dus dat was gillen geblazen. Is op zich een logische reactie, maar hij hield niet meer op. Op zich luisterde hij wel, hij kent enigzins halthouden, stappen en draven. Hij reageerde daar nog wel op, maar lette wel minder op mij, waardoor hij een paar keer op mijn hakken terecht kwam. Ik hem hem wel even een poeier gegeven, omdat ik wel wil dat hij let op waar ik loop, maar uiteraard wil ik dit liever niet doen.
Toen we terug liepen bleef hij maar gillen (en kreeg ook antwoord, maar dat doet er niet toe), wat kan ik hier tegen doen? Moet ik dit negeren of juist afstraffen?
Op zich reageerde hij wel netjes toen ik vroeg om halt te houden en om aan te draven, maar hij loopt me bij het gillen dan toch zowat weer omver...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:29

Je zult toch aan hem duidelijk moeten maken dat dat niet de bedoeling is.
Een goede optie is om hem in te scharen in groep met leeftijdgenoten.
Maar wil je later met hem nog gaan fokken? Als dat niet zo is kan ik je alleen maar adviseren om hem gewoon te laten castreren.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:36

Ik vind het geen optie om hem ergens anders te stallen met alleen leeftijdgenoten. Het is mijns inziens niet verkeerd om hem bij een oudere merrie en een speelse shetlander in te zetten. Overigens ben ik het wel met je eens dat er eigenlijk nog één van zijn leeftijd bij in zou moeten. Daar wordt nog over gesproken op dit moment...

Hij is niet bedoeld voor de fok, maar ik wil hem ook niet zomaar castreren. Hij heeft (tot nu toe) maar één bal, dus het word ook een kostenplaatje als deze niet indaalt, om hem te laten castreren.
Ik denk wel dat het mogelijk is om hem gewoon hengst te laten en te proberen netjes op te voeden. Tot nu toe gaat dit ook prima, mocht het echt te moeilijk worden, dan zal ik het niet laten, maar in éérste instantie wil ik het dus zo proberen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:33

Verder niemand?
Ik wil hem niet onnodig straffen namelijk... maar wel streng opvoeden..

nolanlover

Re: Jonge hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:37

duidelijk maken dat jij dat niet goed vindt door bijv je stem te verheffen en dan overdreven belonen als hij het niet meer doet?
misschien dat dat helkpt?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:27

Denk je er wel om dat hij al vruchtbaar kan zijn? ivm de merrie.
Wat betreft het gillen, tja het zijn zijn hormonen. Straffen is idd niet eerlijk. Zoek een manier waarmee je zijn aandacht terug krijgt.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:49

De merrie is (heel hoogstwaarschijnlijk) niet vruchtbaar.. ;) Dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. En als het onoverhoopt wel gebeurd, dan vind ik het niet erg, want ik wilde al heel lang een veulen van haar, maar dat is nooit gelukt..

En bedankt voor de tips!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:53

Ok dan is het goed :)
Ik weet dat zoek een manier om zijn aandacht te trekken heel makkelijk gezegd is, maar ik kan zo niet een manier bedenken. Onder het zadel wat het denk ik makkelijker geweest om hem af te leiden. Ik hoop dat je iets kunt verzinnen of iemand anders misschien iets weet :j

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:41

Hengsten blijven nu eenmaal altijd allert reageren op andere paarden, de een iets heftiger dan de ander, hoe goed ze ook opgevoed zijn, noodzaak voor diegene die met hengst(en) te maken hebben dat ze inderdaad afgeleid worden, wat niet zo simpel is als het lijkt, wat nog beter zou zijn is het aanzien komen wanneer je hengst praatjes dreigt te krijgen en dan op dat moment ze gelijk af te leiden, zodat je ze net een stap voor bent. ;) Soms moet je gewoon even "gebruik" maken van de hengst zijn zwakheden. *D

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:37

let er wel op als hengsten een keer hebben gedekt dat wanneer ze gecastreerd worden ze zich soms nog hengst blijven voelen dan heb je een ruin met een hengste karakter wat dat ik doe is het negeren(heb ook een hengst zelfde verhaal) als hij je omverloopt duw je hem bruut terug op zijn plaats en zegt er een woordje bij nee ofzo
ieders keer als hij het doet kun je dat doen tot hij door heeft dat nee betekent nog een stap en je wordt geduwt hielp bij mijn pony
ik hoop dat je het snapt :p

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:41

Hengsten die niet gedekt hebben kunnen zich net zo goed hengst blijven voelen, dat maakt niet uit :n

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:25

Dat lijkt me gewoon pubergedrag. Hij is nog jong en begint zich al een echte vent te voelen.
Inscharen lijkt me toch een goed idee. Een groep paarden kan zo'n jong dier beter opvoeden dan wij, mensen.
In ieder geval niet teveel mee 'omtutten' en 'leren'. Het is mijn ervaring dat als ze niet worden ingeschaard en vooral wanneer ze te veel 'betutteld', hengstjes gauw 'hondsbrutaal' worden.
'Vroeg wijs' is bij paarden meestal geen voordeel, maar juist een nadeel. Laat ze eerst maar leren paard te zijn.
Als hij ca. 3 is kan er wel weer verder worden gewerkt aan de opvoeding als rijdier.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 06:57

Ik snap zelf nooit zo goed waarom een jong dier persé bij alleen maar leeftijdsgenootjes in moet? In de natuur is dat ook niet zo geregeld. Daar is altijd een oudere merrie de baas over dit soort kleine crimineeltjes ;) . En spelen doet hij genoeg, daar gebruikt hij de shet voor (en die is hem nog de baas ook). Heel misschien krijgen we nog een jonge hengst erbij van een collega (die kan hem ook niet kwijt), maar het lastige daarvan is dat ik nu al heel krap zit met de weide, en ik dus bang ben straks helemaal geen gras meer over te houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:22

Ik zou hem wel degelijk straffen, op het moment dat jij met hem loopt heeft hij op jou te letten simpel zat, even een zwaaiend halstertouwtje op hoofdhoogte naast je terwijl jij met hem achteruit wilt lopen of juist een bochtje maakt (en omdat hij niet oplet krijgt hij een tikje van dat halstertouw). Tuurlijk is hij hengst en heeft hij last van zijn hormonen maar dat is geen excuus om niet op te letten. Hoe wil je het anders gaan doen als je later serieus met hem aan het werk gaat? Streng zijn is bij hengsten echt super belangrijk wil je hem goed werkbaar houden als hij ouder is.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 08:28

senna21 schreef:
Dat lijkt me gewoon pubergedrag. Hij is nog jong en begint zich al een echte vent te voelen.
Inscharen lijkt me toch een goed idee. Een groep paarden kan zo'n jong dier beter opvoeden dan wij, mensen.
In ieder geval niet teveel mee 'omtutten' en 'leren'. Het is mijn ervaring dat als ze niet worden ingeschaard en vooral wanneer ze te veel 'betutteld', hengstjes gauw 'hondsbrutaal' worden.
'Vroeg wijs' is bij paarden meestal geen voordeel, maar juist een nadeel. Laat ze eerst maar leren paard te zijn.
Als hij ca. 3 is kan er wel weer verder worden gewerkt aan de opvoeding als rijdier.

Het is ook niet mijn bedoeling om hem zover te hebben dat ik er straks alleen nog maar een zadel op hoef te gooien en daarna zo wegrijd...

Ik vind het echter wel belangrijk dat hij een dusdanige mate van opvoeding heeft dat een hoefsmid of dierenarts hem zonder gevaar voor eigen leven met fatsoen kunnen benaderen. En dat niet alleen ik, maar ook anderen normaal met hem om kunnen omgaan (laten we het zo zeggen, ik vind het ook wel handig als mijn moeder (lees: paardenleek) hem ook gewoon naar buiten kan doen en eventueel in noodgevallen op stal kan zetten...).

Dat is mijn doel ermee.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:36

Sannessep schreef:
Ik snap zelf nooit zo goed waarom een jong dier persé bij alleen maar leeftijdsgenootjes in moet? In de natuur is dat ook niet zo geregeld. Daar is altijd een oudere merrie de baas over dit soort kleine crimineeltjes ;) . En spelen doet hij genoeg, daar gebruikt hij de shet voor (en die is hem nog de baas ook). Heel misschien krijgen we nog een jonge hengst erbij van een collega (die kan hem ook niet kwijt), maar het lastige daarvan is dat ik nu al heel krap zit met de weide, en ik dus bang ben straks helemaal geen gras meer over te houden.

Ik ben het helemaal met je eens, een vriendin van mij heeft ook een hengst vanaf jongs af aan gewoon met paarden van allerlei leeftijden bij elkaar gezet (ook merrie's zowel oudere als jongere). En die is echt prima op gevoed door de rest van de kudde.. Inmiddels kan ze er zelfs makkelijk tussen de merrie's mee rijden..

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:50

In de natuur worden de veulens rond de zelfde tijd geboren, dus dan hebben ze wel degelijk leeftijdgenoten.

Je hengst is pas 1 jaar, de hormonen beginnen net te werken, toch zou ik nu al heel consequent zijn.

Hij moet leren dat als hij in de handen van mensen is hij moet luisteren, dus ook niet mag brullen want dan heeft hij eigenlijk al bijna geen aandacht meer voor jou. schreeuwen, brullen en gillen doet ie maar lekker in de wei. Gebruik vooral afleiding en beloon hem als hij zich netjes gedraagt.

Als de basis er goed in zit(mee lopen, halthouden, voetjes geven, vast staan enz..) zou ik hem daarna lekker in de opfok doen of iets dergelijks zodat hij lekker op kan groeien, laat hem eerst maar lekker paard zijn. Maar met die basis er in zal je wel een mooie opstap hebben voor het echte werk.

En denk er om met hengsten, moet je heel duidelijk zijn, ja is ja en nee is nee, niet misschien of steeds de regels een beetje buigen.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:04

Wat het belangrijskte is met hengsten aan de hand is, is dat ze stoppen als jij stop, dat je ze terug kan laten gaan (achteruit lopen is een teken van onderdanigheid) enw eer makkelijk mee kan laten lopen. Als ze dit onder de knie hebben. En ook duidelijk elke keer dezelfde consequente reactie krijgen als ze dit niet doen, dan zullen ze jou als leider zien en braaf met je mee lopen.

Ik vind niet dat je een paard mag straffen voor het brullen. Een hengst die brult nou eenmaal. Kijk het word een ander verhaal als ze gaan maaien steigeren enz. maar op zo'n moment moet jij zeggen ho ik ben de baas. je zet hem stil en zorgt dat hij achteruit loopt. Dan weet hij ondanks zijn gierende hormonen weer dat jij de baas bent en dan zal die echt blijven luisteren.

Dit is in ieder geval hoe wij het doen. Dus het brullen mag maar niets meer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:14

Hey dat is toch een logische reactie van hem he. Op verplaatsing gaan, en dan plots andere soortgenoten zien. Bovendien beginnen hormonen ook al op te spelen. Vergelijk het met een klein kind dat je meeneemt. Die vinden het ook spannend en als ze dan plots iets zien dat hen aanstaat worden die ook blij. Dus een normale reactie. Persoonlijk zou ik het gewoon negeren en gewoon zijn aandacht proberen te vinden. Vb halt, stappen halt stappen, zodat hij wel moet opletten.
Wel zorgen dat je de controle blijft houden e, en anders toch maar dichter bij huis blijven. Mss volgende keer iemand met de merrie of de shet mee laten gaan, want heb een beetje schrik dat als hij echt over de rooie gaat je hem mss niet kan houden. En dan langs een baan, en andere geinteresseerde paarden die hem opjagen, kan dan tot gevaarlijke toestanden leiden ('ve been there, done that :-) )

Veel succes en verder kent hij al veel, dus als dit enkel het occasioneel probleempje is, zou ik er nog geen groot punt van maken en gewoon nog harder oefenen op controle thuis.

Succes nog he ;-)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:09

Sannessep schreef:

Eens, je laat pubers ook geen pubers opvoeden toch? ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:21

ik heb het liefst dieren in een groep van verschillende leeftijden , van 0 tot 80 zeg maar ;)
kinderen moet je geen kinderen op laten voeden, maar een jong paard moet ook niet door mensen opgevoed worden, dat is gewoon niet in het belang van het paard :n
en een jaarlinghengst kan btw al dekken als je pech hebt, er zijn er die vanaf 9 maanden al raak kunnen schieten,
pas hier dus wel mee op aangezien je hem bij een merrie hebt staan .

verder , ongewenst gedrag zul je moeten corrigeren, direct , duidelijk en consequent
gillen en niet meer ophouden en dus eingelijk over jouw leiderschp heengaan is een no go, corrigeren
zodra jij met hem bezig bent, moet hij met jou bezig zijn , punt
zaak is dan wel om de momenten dat je met hem aan de gang bent heel kort te houden, hij is 1 en heeft dus het concentratie vermogen van een diepvries kip...
5 minuutjes bezig zijn is genoeg, dus geen einden wandelen etc etc
gewoon even vasttzetten, hoefjes pakken , borstelen en klaar

of even rondje over de pad, gas rem, voor en achter uit , en klaar .

laat de paarden de rest maa rlekker doen, die zijn er veel beter in , liefst ook een groter groep als waar ze nu in staan

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:43

Sonja, de merrie is niet vruchtbaar meer, mocht ze dat onverhoopt toch wel zijn, vinden ze het niet erg. :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:44

Of het al echt typisch hengstengedrag is vind ik ook nog wel te betwijfelen,denk eerder dat het logisch gedrag is van een jong paard dat 1 van zijn eerste keren van huis gaat.
heb zelf een merrie vanaf jongs af aan,en zij begon ook altijd te gillen,dribbelen en zich helemaal druk te maken als ze in het begin vreemde paarden zag als we gingen wandelen..en daarna bleef ze ze ook heel de weg terug roepen,ze wist op den duur zelfs als ze nog nooit een paard had gezien waar ze moest hinniken om antwoord terug te krijgen! (paarden stonden dan achter het huis ;))
Lijkt me ook niet meer als logisch,hij word bij zijn soortgenootjes weggehaald,wat hij nog niet zovaak heeft meegemaakt,je ging voor de eerste keer "ver" en dat was 1 km,en komt dan een paar paarden tegen,logisch dat ie dan uit zijn dak gaat.
Zou het gewoon veel gaan oefenen,lekker veel langs vreemde paarden gaan en dan goed oefenen dat stil staan ook echt stilstaan is,uiteraard wel heel consequent zijn,of er nu paarden zijn of niet,maar voor het hinniken nu nog niet teveel staffen,alleen laten weten dat je het niet zo leuk vind ;)
Als je daar van jongs af aan al veel mee gaat oefenen zal het waarschijnlijk snel beter gaan en hij rustiger worden als hij paarden tegenkomt of ziet en zul jij er later veel profijt van hebben als hij echte hengstengevoelens heeft.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:01

Oke, bedankt voor alle tips!

Ik had ook niet het idee dat het niet normaal zou zijn, ik wilde gewoon zeker weten of ik het nou wel of niet af moet straffen, dus in hoeverre hij dan min of meer toont 'de baas' te zijn zeg maar.

Iedereen bedankt!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:33

@sannessep, je doet het goed ;-), daarbij is hij nog jong en zolang jij gewoon consequent en oprecht met je dier omgaat is er echt niet snel een probleem. Denk dat je zelf kritisch genoeg bent. Verder kan het altijd eens verkeerd gaan, het is dan maar net hoe je dat aanpakt. Maar contextueel is het gewoon normaal gedrag, dus komt helemaal goed met jullie