**Mijn paard schraapt.. wat nu ?**

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

**Mijn paard schraapt.. wat nu ?**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:42

Nou mijn paard schraapt als hij in de stal /wei/bak of waar dan ook staat en hij vind dat hij aandacht nodig heeft..
en soms kom ik op stal en dan is al zijn hooi naar achter geschraapt.. hij heeft ook geen ijzers meer dus zijn hoeven gaan er aan.
ik geef hem genoeg aandacht echt !.. maar als ik ff in me kast zit of ik haal eten of ik aai een ander paard of hij moet stil staan..
tips ? :z

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:07

een beetje verwend?
corrigeer je hem (met je stem) als hij dat doet?
wellicht moet je voor hem én jezelf daarin wat strenger worden.

wanneer het slijten van de hoeven een probleem wordt, kun je hem voor op ijzers laten zetten.
het schrapen wordt daar niet minder door.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:09

Je gaat het misschien grappig vinden maar hiervoor heb ik mijn paarden geleerd hun been op te heffen met de knie omhoog als ze aandacht willen of een snoepje.
En moet zeggen, mijne schraapt niet meer maar staat met zijn been telkens omhoog.

Of een tip, gewoon negeren en eens hij stopt zijn goed gedrag belonen.

kooimha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:15

Als zijn hoeven idd te erg worden dat hij ze kapot schraapt zou ik hem ook voor op ijzers laten zetten!

Misschien corrigeer je hem niet consequent genoeg wanneer hij schraapt, op elk moment dat hij maar een poging wil doen?! Als je wat uitgebreider uitlegt wat je problemen e.d. zijn & wat je er zelf aan doet om het op te lossen kunnen mensen je misschien helpen, maar met deze info die je geeft is dat lastig :+

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:19

Over het op ijzers zeten: helpt misschien tegen het slijten vd hoeven zelf maar de ijzers slijten ook heel snel.....
Spreek uit ervaring. De ijzers van mijn paard zijn op de punten van de hoeven tot de helft (in breedte en niet dikte!) afgesleten......
Ik overweeg nu matten in de stal te leggen.

kooimha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:30

OKHannes schreef:
Over het op ijzers zeten: helpt misschien tegen het slijten vd hoeven zelf maar de ijzers slijten ook heel snel.....
Spreek uit ervaring. De ijzers van mijn paard zijn op de punten van de hoeven tot de helft (in breedte en niet dikte!) afgesleten......

Idd een goede oplossing. Eenmalig een investering, maar het is dan wel blijvend zonder herinvesteringen ;) (zoals elke zoveel weken nieuwe ijzers eronder, dure grapjes als het rijtechnisch niet nodig is & het puur alleen voor het schrapen is... ;))

Diegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:36

Als je paard gaat schrapen moet je hem gewoon negeren. Als jij bijvoorbeeld uh of NEE gaat roepen ervaart je paardje dat als aandacht en dat is nou net wat hij wilt en dan zou hij het de volgende x gewoon weer doen. ;)
Als hij na het schrapen weer gewoon zijn beentje op de grond zet even 5 tellen wachten en dan belonen voor het op de grond houden van zijn benen.
Succes ermee. +:)+

nomorebokt

Re: **Mijn paard schraapt.. wat nu ?**

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:48

@Diego, was t maar zo simpel. Mijn paard doet het ook elke voerbeurt, en dat wordt gewoon genegeerd (ik werk dan dus ben er niet elke keer bij). Feit is wel dat zijn ijzers daarddoor errug snle slijten......

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:56

OKHannes schreef:

Mijn vorige paard schraapte ook nogal en daarvan sleten de ijzers ook behoorlijk. Ze deed dit trouwens niet alleen met eten e.d. Ik heb bij haar bij de voerbak een stuk rubberen mat gelegt. Hierdoor sleten in ieder geval de ijzers niet meer.

maariejellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:59

Ik zou er dan inderdaad ijzers onderzetten.
Misschien kun je zelf telkens zeggen; nee. Misschien zou je dat dan ook tegen mensen zeggen die er zijn, als jij er dan niet bij bent.. dan hoort hij het niet alleen van jou.
Veel succes verder.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:59

Je stem gebruiken. Doe ik ook als Amira staat te schrapen. Ik word er soms gek van. Als ze niet luisterd loop ik naar haar toe dan stopt ze en dan als ze de hele tijd braaf is beloon ik haar

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:12

de mijne doet het ook. En negatieve aandacht is ook aandacht vindt hij. :+ Dus zoveel mogelijk negeren. Maar goed, ook dat helpt niet. Straffen ook niet. Ik heb me er dus maar bij neergelegd dat het gedrag er niet meer uit zal krijgen.

Wel krijgt hij zijn eten pas als hij ophoudt met schrapen. Maar goed, zo lang ik in de schuur bezig ben schraapt hij nog gewoon en zodra ik aan kom lopen stopt ie snel. :D

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:25

Idd: negeren. Hij heeft blijkbaar op een moment geleerd dat als hij schraapt hij aandacht krijgt (in welke vorm dan ook). Zou ook stalmatten overwegen als-ie op blote voeten staat. Niet om die reden op ijzers zetten. Kost alleen maar veel geld!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:28

Corrigeren als hij het doet helpt niet..want dan krijg hij wat hij vraagt de aandacht. HEt kost wat geduld maar als hij staat te schappen wachten tot hij stopt en dan pas aandacht geven en zeggen goed zo. Zo lang hij schrapt...niet naar hem toe gaan of iets mee doen.

En kan je op stal geen rubbermatten leggen? Dan schappen ze ook de voeten niet zo af als ze binnen staan. Scheelt een hoop en is 1 malig leggen en geen nieuwe ijzers onder.

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:10

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met paarden die s'nachts schrapen?Is er iets waardoor ze et afleren?

Rond een uur of 5 begint ze er dan al mee en stopt niet meer.
Met het voeren deed ze et eerst ook maar dat heeft ze al aardig afgeleerd.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:14

Zoals sommige hierboven zeggen inderdaad negeren! Je paard wil aandacht, als jij hem dan corrigeerd krijgt hij die aandacht. Als je hem negeert krijgt hij die aandacht niet en zal hij na een tijdje wel moeten snappen dat het geen nut heeft. Wanneer hij ophoud met schrapen, belonen ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:15

Paarden die op stal schrapen vinden het daar niet zo leuk volgens mij ;). Of zijn gewend dat ze uiteindelijk toch eten krijgen door dat geschraap.

Mijn jaarling schraapt ook weleens, uit ongeduldigheid of uit aandacht te kort (ach, wat is ze ook zieluhg!). Het negeer het gewoon dood en geef haar pas aandacht wanneer ze stopt met schrapen. Corrigeren werkt écht niet, negatieve aandacht is ook aandacht.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:15

mijn pony deed het eerst ook, maar ik negeerde het gewoon. als ze bij als ik weg liep ging schrapen bleef ik net zo lang weg totdat zij ophield of als ze het tijdens het poetsen deed gewoon doorgaan alsof er niet aan de hand was. als ze dan stopt natuurlijk belonen! ze is best slim dus het was zo afgeleerd ;)

dat van die rubber matten lijkt me ook een goed idee!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:35

Veel paarden schrapen om verschillende manieren. Mijn rijpaard schraapt alleen als hij heel lang aan de muur staat. Of als hij stil moet staan tijdens bv. een sint hubertus ( overal paarden! )

Maar ons 11 maand oud veulen schraapt continu als ze aan het eten is. Is het dan nodig te corrigeren, neen toch?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 23:09

Eponastable schreef:
Je gaat het misschien grappig vinden maar hiervoor heb ik mijn paarden geleerd hun been op te heffen met de knie omhoog als ze aandacht willen of een snoepje.
En moet zeggen, mijne schraapt niet meer maar staat met zijn been telkens omhoog.

Of een tip, gewoon negeren en eens hij stopt zijn goed gedrag belonen.

Grappig !!.. ga ik ook proberen !..
nergeren helpt niet !.. hij gaat gewoon door :S

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 07:07

Loezz schreef:
Veel paarden schrapen om verschillende manieren. Mijn rijpaard schraapt alleen als hij heel lang aan de muur staat. Of als hij stil moet staan tijdens bv. een sint hubertus ( overal paarden! )

Maar ons 11 maand oud veulen schraapt continu als ze aan het eten is. Is het dan nodig te corrigeren, neen toch?

Juist met zo'n jonge leeftijd zou ik het zeker proberen af te leren. Je krijgt er later spijt van als je het niet doet. Mijn merrie sleet haar hele ijzers ermee af. Totdat ik er een rubberen mat onder legde. Maar dit loste het uiteindelijke probleem natuurlijk niet op.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 07:16

Staat je paard veel op stal? Heeft hij dagelijks weidegang met soortgenoten?
Mijn paard is namelijk onrustiger als ze in de winterperiode veel op stal staat (ijsberen, schrapen). Nu, in de zomerperiode 24/7 op de wei heb ik nergens last meer van.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:59

Idd net bij zo 'n jonkie moet je dat gelijk afleren...

Ik heb gewerkt met clickertraining, maar kan even goed zonder. Negeren en aandacht geven als ie wél stilstaat. (Zo heb ik het stilstaan btw ook geleerd.)

Als ze stond te schrapen of te draaien zei ik een keer 'uh'! Dan ging ik over op de negeermodus. Stond ze stil klikte+beloonde ik. De periode dat ze braaf stond werd uitgebreid naar steeds een beetje langer. Dit herhalen tot in het oneindige en nu doet ze het eigenlijk niet meer, op een enkele keer na en dan is een waarschuwing voldoende. :)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:31

yildiz schreef:
Staat je paard veel op stal? Heeft hij dagelijks weidegang met soortgenoten?
Mijn paard is namelijk onrustiger als ze in de winterperiode veel op stal staat (ijsberen, schrapen). Nu, in de zomerperiode 24/7 op de wei heb ik nergens last meer van.

Mijn paard staat van 8 uur s'ochtends tot 6 uur s'avonds buiten (soms dag en nacht) en hij ijsbeert niet..
hij schraapt alleen als hij aandacht wil ..
maar het is al minder geworden.. vandaag was hij de heletijd met zijn been omhoog.. en af en toe een schraapje er tussen !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:19

Verplaatst van VSW naar OPG.