Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
petitparis schreef:als je het wil doen, nog voor ze beginnen verharen, van zodra de temperatuur 's nachts onder 10 graden daalt en de dagen serieus beginnen te korten een deken opleggen 's nachts. (tenzij ze in een heel warme stal kan). Voor overdag, probeer ik te rekenen met onder 12-15°C, bewolkt, wind en kans op regen een ongevoerd regendeken, ietjes kouder een fleece deken eronder en daarna een winterdeken (200grams) totdat de dagen beginnen lengen en het terug boven de 12°C komt overdag. eventueel op een echt zonnige dag enkele uurtjes zonder deken.
sommigen bouwen niet op, die wachten tot gewoon tot het niet meer boven een bepaalde temperatuur overdag komt leggen hun winterdeken op en that's it. Of scheren en starten dan met dekens. Dan heb je er minder nodig.
't is gewoon een beetje zoeken wat voor jou het handigst is, ik kom zelf 2x/dag op stal en 2 vriendinnen ook nog elk 1x, dus we kunnen eenvoudig dekens wisselen of afdoen.Nell_ schreef:Ik twijfel nog steeds heel erg! Want stel, dat ik alleen een ongevoerde regendeken ga gebruiken, met daaronder bijv een fleecedeken, moet ze die dan dag en nacht op? (S'nachts dus op stal, overdag op de wei) Of beter alleen op de wei?
gohya schreef:Dat is in de eerste plaats een keuze. Als TS een deken wil opdoen, kan ze het best op bovenstaande manieren doen. Maar ze hoeft natuurlijk geen deken op te doen (ik doe het zelf ook niet). Dat is puur een keuze. Ik denk wel dat het nuttig kan zijn als je pony een dikke vacht kweekt en je er graag mee wilt werken in de winter. Het is erg handig en je kan het verlies aan vacht compenseren met dekens.Het is beter niet aan dekens te beginnen als ze het toch niet gewent zijn.Dekens kúnnen ook gevaarlijk zijn in de wei,er was er hier eentje met het achterbeen in een buiksingel terecht gekomen en zat vast.Vraag me niet hoe het kan,want alles zat op de juiste manier vast.Mijn veearts zegt ook altijd doe ze geen dekens op,hun vacht is hun eigen deken.
Nell_ schreef:ow. Ik was vandaag in de paardenwinkel, en die vrouw vertelde me dat ik het makkelijk kan doen met een canvas deken (Die ik vandaag gekocht heb) en een ongevoerde regendeken! Maar dat is dus niet zo?
Ik heb wel een dikke zweetdeken die je als onderdeken kan gebruiken! (Stond bij de beschrijving!) Is dit wat om onder mijn canvas deken te doen? Of beter ook nog een staldeken waar ik mijn ongevoerde regendeken over kan doen?