Zonnebrand smeren.......?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolien1986

Zonnebrand smeren.......?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:49

Een vraagje: :D

Toen het een aantal dagen behoorlijk zonnig en warm was, kwam ik op het idee
om Fenore haar neus extra te beschermen en in te smeren met zonnebrand creme ( factor 50, water resistent)
Haar neus is wit met lichtroze.

Na 1 tot 2 dagen later zaten er plotseling dikke plakken korsten over haar hele neus. Precies op alle plekken waar ik haar had ingesmeerd. Het heeft dus meer kwaad dan goed gedaan!! :(

Kunnen jullie de link leggen tussen; insmeren van de neus en daarna grote korsten erop?

Zal ik het er té dik op hebben gesmeerd, waardoor ze juíst is verbrand?? of kan zoiets niet?

Inmiddels zijn de korsten er alweer afgevallen, maar het huidje is nog rozer en gevoeliger geworden dan voorheen... ik blijf dus voortaan van de zonnebrand creme af....

Geen groot succes dus! Dus jullie zijn gewaarschuwd...... 8-)

Wendel

Re: Zonnebrand smeren.......?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:53

Ik heb een creme speciaal voor paardeneuzen en voor de koten. Dit heet saver in the sun van Leovet. Paard had dus ook last van korsten op de neus na de smeren van zonnebrandcreme.
Nu is haar neus weer rustig en mooi van kleur. Ik smeer het goedje niet alle dagen. Daar is het te duur voor ( potje voor 13 euro) Ik smeer het om de 3 dagen ongeveer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:01

Toen ik Mystic voor het eerst had wist ik niet dat een paardenneus kon verbranden, heb ik niets gesmeerd, en had hij zijn hele neus vol korsten..
Het jaar erna goed gesmeerd vanaf de lente al elke dag, ook bij bewolking, en toen helemaal geen last gehad.
Dit jaar was ik erg laat met smeren, en af en toe vergeten, en vorige maand had hij ook weer korsten erop. Dat heb ik dan wel weer elke dag verzorgd met aftersun en zonnebrand en toen ging het ook snel weer over en nu heeft ie weer een mooi roze neusje, wat ik nog steeds elke dag insmeer, anders is ie binnen no-time weer verbrand!
Volgend jaar moet ik echt weer vanaf de lente beginnen met smeren, dan werkt het heel goed.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:06

ik heb jaren geleden dezelfde ervaring gemaakt: smeren doet meer slecht dan goed

ik smeer nu al jàren niet meer, neusjes verbranden soms in het begin van de zomer/cvoorjaar bij de eerste felle zonnestralen lichtjes, maar ook dan smeer ik niet, paar dagen later is alles weg en vervolgens geen verbrande neuzen meer

mijn ene merrie dr neus is dit voorjaar bij de hengstenhouder wél weer ingesmeerd en die was toen nog eens zo fiks verbrand, had zelfs hele dikke bloederige kloven
mijn pijn in het hart heb ik toen ook er niks opgesmeerd, weekje later waren alle korsten weg en opnieuw geen verbrande neus meer daarna

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:58

Ik smeer nooit wat op de neusjes van de paarden.
Er zijn enkele neusjes die de mooie oranje tot peentjes kleur hebben.
Vooral de cremello quarter merrie.
Mijn ervaring is, hoe meer je smeert hoe erger de korsten worden.
Het vuil in de wei, zoals mest en natuurlijk de ochtend dauw die zuur reageerd geeft de korsten. Het zonnenbrand smeersel is vettig en alles blijft eraan zitten.
Puur natuur, niets doen.

Mochten er toch korsten op de neus komen.

Baby olie doet wonderen.

De zogenaamde zonnebrand korsten op de neuzen is puur een ph probleem.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:47

goede tip van de baby olie, wel smeren als de zon weg is, anders werkt het als olie op een hete plaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:50

ik smeer mijn pony altijd voor het rijden in wanneer de zon erg fel is met zonnebrand creme van nivea, dit gaat altijd goed. alleen als ze de wei op gaat wordt het niet in gesmeerd.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:09

Hier wordt er ook niet (meer) met zonnebrand gesmeerd.
Het doet idd meer kwaad dan goed.

Gelukkig heeft alleen mijn oudste merrie last van een verbrande neus in het voorjaar/vroege zomer.
Als ik zie dat haar neus rood wordt en dus aan het verbranden is dan smeer ik 's avonds (!) d'r neus in met uierzalf. Dit werkt verkoelend en verzachtend en werkt uitstekend bij haar. Een paar keer 's avonds insmeren en ze kan er de rest van de zomer zonder te hoeven te smeren er tegen aan.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:40

Ik heb afgelopen weken wat flessen er door heen gejaagt, maar ohh wat heb ik buddy daarmee aangedaan..
beessie had zijn hele neus open liggen, en ook zijn manenkam, net die groeve richting schoft..
dus ik, zo dom als ik ben, daar ook factor 60 op smeren.. het werd alleen maar erger!!, soms knoeide ik wat op zijn hals, en ja hoor je raad het al, zijn hals ligt nu ook open ( ok de korsten zijn er nu af, het is nu aan het helen...
ik heb maar een coolervliegen deken gekocht, en voor zijn neus heb ik een theedoek aan zijn halster gebonden

nee geen zonnebrand meer voor mij

dit is van afgelopen week, mooi aan het helen in de kam
Afbeelding

toen was zijn hals nog niet zo mooi als dat hij vandaag was
Afbeelding

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:47

Ik heb hetzelfde gehad idd. Dacht je goed te doen, wordt het alleen erger.

Nu heeft ze er nooit meer last van. Toen ze dat nog wel had had ik een speciaal zalfje, dat beschermde wel :)

*edit: Ik zie nu pas dat het over tinkers gaat :o Ik heb geen tinker, maar mn paardje wel een roze deel op der neus ;)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:37

Die ervaring heb ik ook met smeren, gewoon er van afblijven of met doeken in de weer voor op de neuzen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:33

TI -> SV

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:48

Nou, mijn veulen heeft een roze neusje dat dus wel ging verbranden... Daarna heb ik het ingesmeerd met Zwitsal factor 50, waterproof enzo. Daar gaat het super mee! Maar ik smeer dus wel echt alleen het roze deel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:56

ik heb een neuskapje tegen de zon...werkt perfect...verder als het weinig zon is smeer ik met hypo solaire van de groene os....verder als ie op stal komt smeer ik er wat calendula creme op ter verzachting....

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:58

Goh, schrik nu toch wel van deze verhalen. Wij smeren 1 van onze paarden zijn neus altijd in 's ochtends met factor 30 van solaire voor kinderen en geen verbrande neus meer. Ook gebruiken we fotosen creme evt. voor aftersun, dat is een heel fijn en mild smeerseltje.
Dus hier een positieve reactie............ Maar zo te zien zijn er meer negatieve?????????

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:45

Hier verbrand de neus van mijn haf ook snel..
Ik heb zo'n neuskapje voor hem, maar deze hangt weleens scheef na het knuffelen of schuren. Daarnaast vind ik het vervelend als hij dan de hele dag een halster om moet in de wei. Ik smeer nu al een tijdje elke dag zijn neus in met factor 50 water resistant voor kinderen met Aloe Vera geloof ik. Vandaag was ik iets later met smeren en vanavond was zijn neus ietsjes roder en dikker. Bij hem werkt het smeren dus wel goed, misschien hangt het ook van het merk af of iets?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:20

Hier word ook niet gesmeerd. Op de eerste zonnige dag verbranden ze wel wat maar trek altijd gelukkig snel weer weg. Tegenwoordig met dit droge weer ligt er een lekker laagje stof op de witte neusjes wat het heel goed beschermt en die word er dus ook niet afgepoetst :D

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:11

Ik heb de ervaring dat smeren met gewone zonnebrandcrème inderdaad niet werkt. Ik gebruik sinds kort speciale voor paarden. Ik weet niet precies hoe die heet, maar ik heb hem via www.praktijkpegasus.nl en dat bevalt heel goed! Heeft tegelijkertijd ook nog een verzachtende werking.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:47

Ik heb die van mij gisteravond ingesmeerd (zonnecreme voor kindjes met hoge factor), korstjes zaten er al op (ook paar kloofjes). We zien wel wat het doet, even afwachten dus. Verbrand is ze zowiezo al geweest. Zag er wel pijnlijk uit. Lukt dit niet dan probeer ik gewoon zonder. Kapje met halster durf ik niet proberen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:51

Onze beide paarden hebben gedeeltelijk een roze neus. Toen ik mijn paardje kocht was zijn neus verbrand, ik heb dat dan enkele dagen ingesmeerd met gewone nivea sunblock en zodra het genezen was, gestopt met smeren. Zijn neus is dan niet meer verbrand geweest, maar kan ook aan het weer liggen ;)
Ook dit jaar kwamen er weer korstjes op hun neuzen, waarna ik ze enkele dagen heb ingesmeerd. Nu zijn de neuzen weer genezen en smeer ook niet meer. Alleen dus als ik merk dat ze verbranden, smeer ik ze in ter extra bescherming zodat de neuzen de kans krijgen te genezen.
Nooit enig probleem mee gehad, buiten ze het erg stinken vinden :D
Dus hier ook geen negatieve verhalen.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:42

MysticTinker schreef:
Toen ik Mystic voor het eerst had wist ik niet dat een paardenneus kon verbranden, heb ik niets gesmeerd, en had hij zijn hele neus vol korsten..
Het jaar erna goed gesmeerd vanaf de lente al elke dag, ook bij bewolking, en toen helemaal geen last gehad.
Dit jaar was ik erg laat met smeren, en af en toe vergeten, en vorige maand had hij ook weer korsten erop. Dat heb ik dan wel weer elke dag verzorgd met aftersun en zonnebrand en toen ging het ook snel weer over en nu heeft ie weer een mooi roze neusje, wat ik nog steeds elke dag insmeer, anders is ie binnen no-time weer verbrand!
Volgend jaar moet ik echt weer vanaf de lente beginnen met smeren, dan werkt het heel goed.

Gaat aftersun en zonnebrand niet prikken dan in die wondjes?
Vraag het ff, want mijn verzorgpaardje heeft ook last van korsten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:10

Volgens mij prikt het niet nee, mijn paard laat in ieder geval niets merken, en dat doet hij normaal echt wel als iets prikt of pijn doet. Ik heb dan wel de aftersun en zonnebrand creme van de zwitsal (en eentje van kruidvat speciaal voor kleine kinderen), daar zitten extra milde stoffen in en prikt sowieso veel minder snel, ook als kinderen het bijvoorbeeld in hun ogen wrijven.

Die van mij heeft trouwens nog steeds een prachtig lichtroze neusje ^^ En dat met al die dagen boven de 30 graden hier in Limburg.. Ik smeer 's morgens even wat creme erop, en als ik 's avonds zie dat de neus een beetje donker roze of rood is dan wat aftersun erop. En dat gaat prima! Geen korstjes meer, geen jeuk meer :)

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:38

MysticTinker schreef:
Volgens mij prikt het niet nee, mijn paard laat in ieder geval niets merken, en dat doet hij normaal echt wel als iets prikt of pijn doet. Ik heb dan wel de aftersun en zonnebrand creme van de zwitsal (en eentje van kruidvat speciaal voor kleine kinderen), daar zitten extra milde stoffen in en prikt sowieso veel minder snel, ook als kinderen het bijvoorbeeld in hun ogen wrijven.

Die van mij heeft trouwens nog steeds een prachtig lichtroze neusje ^^ En dat met al die dagen boven de 30 graden hier in Limburg.. Ik smeer 's morgens even wat creme erop, en als ik 's avonds zie dat de neus een beetje donker roze of rood is dan wat aftersun erop. En dat gaat prima! Geen korstjes meer, geen jeuk meer :)

Okee bedankt!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:14

Ik heb een speciale creme uit de ruitershop gehaald! Het is een soort uiercreme, en voor meer dingen bestemd! Hij heeft maar factor 8, maar werkt naar mijn idee goed! Mijn paardje heeft dan ook maar een klein roze gedeelte op haar neus!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:21

Nognooit wat raars gehad met insmeren van de neus van mijn verzorgpony..
Misschien ligt het idd met wat voor zonnebrandcreme je de neus insmeert