Dazen, help !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Dazen, help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:03

Ik word gek van die beesten!

Gisteren op buitenrit geweest, een van de paarden ging op de heenweg compleet door het lint vanwege die klotebeesten. Op de terugweg zat ik vast in een dazenwolk van zo'n 80 dazen. Draven hielp niet, galopperen niet. De rotbeesten vlogen gewoon mee. Ik was ze pas kwijt was toen ik ze allemaal had doodgeslagen..

Het is dat ik zo'n braaf paard heb, ik ging compleet door het lint van die beesten! :(

Is er iets wat tegen die rotbeesten helpt ?

fjordjes

Re: Dazen, help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:08

Daar in ieder geval niet meer buitenrijden. Van te voren jezelf en je paard insprayen met anti daas goedje, lange dunne bedekkende kleding aan doen, misschien je paard een vliegendeken met zadeluitsparing aandoen? En op zonnige dagen misschien wat minder buiten rijden, hoe vervelend ook?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:11

Ik heb mijn paard voor ik weg ging met 3 verschillende vliegensprays ingespoten en ook nog ingesmeerd met anti vliegen spul.
Het was echt heel gek, het was maar een stuk waar we er verschrikkelijk veel last van hebben gehad. Op de rest van de tocht maar 1 á 2 dazen tegengekomen.

Vliegendeken heb ik al aan zitten denken, maar ik hoorde van mensen om mij heen dat daar doorheengestoken wordt. Klopt dat?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:16

gisteren ook buitengeweest, en verdomme, was een ellende!! ze hebben zich gemobiliseerd dit jaar vrees ik. ik werd er gek van, en mijn paardje maar aangeven waar ik ze moest doodkloppen. denk niet dat een vliegendeken veel doet, vermits ze door mijn jeansbroek heen steken :P . product inspuiten helpt ook maar even, dan moet je de bus meenemen onderweg. maar ik vrees dat dat de enige manier is. ik spuit ze in met een mengeling van teatree-olie en citroenolie. dat helpt wel, en is nog gezond voor de huid.

pippetinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:18

Anti dazenspray helpt meestal maar even of helemaal niet is mijn ervaring. Ik weet niet of je 's ochtends goed je bed uit kunt komen, maar 's morgens heel vroeg kun je heerlijk rijden zonder overlast van dazen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:22

Pff ik heb nog nooit echt iets gevonden wat nou goed werkt... alles werkt maar even naar mijn idee, als ik perse buiten wil rijden met dazen, rijd ik meestal stukken flink door, is ze over der zadel helemaal ingepakt met een Bucas deken, zonder deken hoef ik echt niet aan een ritje te beginnen..
Gister was het ook enorm erg hier, overdag gaan de paarden dan naar binnen en dan 's nachts naar buiten..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:22

klinkt een beetje raar, maar dazen hebben een territorium. mijdt dus dat stuk waar je er zo veel tegenkwam.
met een vliegendeken op zou een optie kunnen zijn, wanneer je over ruime bospaden rijdt.
vast blijven hangen in takken van een struik is niet echt gewenst; deken kapot en/of een schrikreactie van je paard.
jammer, maar met dit vochtige warme weer explodeert de populatie dazen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:24

Ik gebruik Atex anti-daas spray... en die werkt wel vrij goed vind ik :)

xtara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:27

Je hebt hele goede dazenspray, dat doe ik er altijd op voordat ik naar buiten ga. Dan heeft ze er veel minder last van.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:19

Brrr.. vond het echt eng, ja ! Ik ben al vreselijk bang voor insecten en dan 80 van die beesten om je heen die maar niet weg willen gaan. :=. Ik ga dat stuk nu vreselijk mijden.. Wil het niet nog eens meemaken! ;(

Waarneer zijn die rotbeesten weg? Ze zijn er toch maar een kleine periode in het jaar?

Over Atex heb ik wel meer goeds gelezen, ga het eens bestellen. :j

xtara_ : Wat voor spray is dat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:25

vandaag licht tropenproof mensenspray op basis van DEET opgespoten en had veel minder last dan stalgenootje met haar paard, maar na 2 uur rijden en zweten en warmte breken ze daar ook wel doorheen... Voor mensen is het % DEET veel hoger dan in de spray voor paarden. Misschien niet getest op paarden, maar als het voor mensen kan zonder erg huidirritaties leek het me ook redelijk veilig voor een paard...

Vliegendeken helpt wel aardig, ook omdat het beweegt en de dazen zich daarom niet kunnen vastbijten (wrijving/schuren waardoor ze de huid niet vast kunnen pakken) Alleen blijven bepaalde plekken onbedekt en dan gaan ze daar dus proberen te zitten. Onder de buik bijvoorbeeld, of op het hoofd, naast de singel, etc.
Heb al zitten denken om de buikflap van een eczeemdeken te gebruiken icm een vliegendeken zodat haar buik beter beschermd is...

Het valt me op dat het precies dezelfde tijd was als vorig jaar dat we de eerste dazen treffen. half juni.
Voordeel als ze zo precies zijn is dat ik kan voorspellen wanneer ze waarschijnlijk ook weer verdwenen zijn.
Hier rond huis zal dat zo rond half augustus zijn.
Dazenval hangt al weer een paar weken en heeft ook al weer een aantal gevangen. Hoop dat het aantal gaat dalen met de jaren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:08

Half tot eind augustus zullen ze weer weg zijn.
Mijdt bosranden, daar zitten de meeste dazen. Het beste is rijden op een open vlakte, en winderig weer.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:47

Dazen zijn echt rot!

Misschien een vliegendeken, of veel anti dazen spray!
Ik heb zelf een vliegendeken en doe hem om als het echt warm is en als er veel dazen zijn. Als ik twijfel doe ik hem in een rugzakje en neem hem mee!
Helpt echt!

Succes!!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:06

Ik gebruik een vliegendeken met hals en zadeluitsparing en spuit de onbedekte delen in met zedan bremsen-bremse.
Werkt best goed.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:41

hier zitten ze ook, wonen in brabant bij de bossen, ze zitten hier op sommige stukken in de bossen, als ik ze tegenkom rijd ik wat harder en ik weet inmiddels op welke stukken ik ze meer tegenkom dan op andere stukken, vroeg of laat rijden helpt idd en ik probeer me er niet aan te storen.
Bij mij heeft het ene paard er ook meer last van dan de andere.
Sprayen met citroenspray met tea tree helpt hier best goed.
het 1e jaar dat we hier woonde, heb ik een vliegendeken met uitsparing gekocht, ik gebruik dit ding al 2 jaar niet meer, vind het heel onhandig en kan idd aan takken blijven hangen etc.
Zelf vind ik het gezoem om mijn hoofd nog het ergste. tja het is maar een korte periode per jaar. Het is voorbij voordat je het door hebt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:49

hier in de open velden heb je er nauwelijks last van
maar zodra je in de buurt van het bos komt word je overvallen
door een complete zwerm dazen

echt afschuwelijk vooral als je panish bent voor alles wat vliegt :o

ik raak dan ook helemaal in paniek en wil zo snel mogelijk weg

mika_panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:29

Die beesten zijn erg lastig ja.
bij mijn pony help het inspuiten van anti vliegenspray gewoon goed!
mischien moet je er een vliegen deken opleggen, of een tijdje geen buitenritten maken...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:39

dazen prikken zelfs door spijkerbroeken heen
maar door de vliegen deken beweegt de oppervlakte
gaan ze wel zitten maar worden rap weer verjaagd

met deken / lange kleding hebben wij beduidend minder beten
(dazen bijten)

HET antidaaz in de middellen is 9 vd 10 keer hertshoorn olie , kan je ook puur kopen en op de staart smeren
of eigen goedje maken

op de staart heeft als nut dat je niet te veel gebruikt en paard zelf erg duidelijk zelf verspreid daar waar
en wanneer het nodig is
(ideaal :D )

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:02

Kun je geen koetsje fabriceren en achter je paard hangen?Daarop zet je dan de dazenval. :)

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:10

de spray die het beste helpt voor dazen( en teken) te voorkomen is Bremsen bremse. De spray is niet goedkoop maar helpt heel goed.

xlenngp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:51

Bremsen Bremse helpt heel goed. Het is een wat duurdere spray maar je hebt er wel wat aan. Mijn verzorgpony zat ook helemaal onder de bulten.. Maar toen ik deze spray had gebruikt was het meteen over. Hieronder zal ik een plaatje van de spray zetten :D
http://www.depaardendrogist.nl/data/pro ... -groot.jpg

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:19

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:48

Ik gebruik Atex daasspray en een vliegendeken werkt perfect heb tot nu toe nergens last van ze vliegen er alleen omheen!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:23

HET werkzame product in bremse bremse = hersthoornolie

ter info over scheurende vliegendekens
mijn deken leeft nog ondanks bramen struiken

de hh heeft het TOT (niet tot en met maar echt tot)
mijn hek overleeft

maw .. beetje deken overleeft zeker ook de bush bush
de mode objecten zijn slechts geschikt voor de binnenbak ..

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:29

dettol erg verdunnen met azijn en water.
eerst een keer voorzichtig op een klein stukje uitproberen omdat sommige paarden wat geiriteerde huid krijgen van de dettol.. dan moet je het meer verdunnen.