Slacht: wie, wat, waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Slacht: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 02:25

Ik ben aan het overwegen om mijn paard naar de slacht te brengen, en nu vraag ik mij een aantal dingen af.
Sorry als dit al ergens anders te vinden is. Ik kon het niet vinden.

Hoe vind je een slachthuis? Staan die gewoon in de Gouden Gids ofzo?
En hoe weet je of het een goede is?
Hoe gaat dat verder in zijn werk? Moet je gewoon bellen voor een afspaak?

Alvast bedankt.

DUDIEFOREVER

Re: Slacht: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 03:05

Gewoon even googlen op slachthuis voorthuizen, of in de buurt ofzo..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:32

In Nijkerk zit meneer van Veen,die erg 'goed' schijnt te zijn.
Hij gaat rustig en respectvol met de paarden om,en je kan een afspraak maken dat je paard als eerste van de dag is.
Het gaat vooral heel snel.

ik zou inderdaad gewoon eens contact opnemen.

heel veel sterkte.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:40

Ik zou ook naar van Veen gaan, een hele vriendelijke man met hart voor paarden.
Sterkte...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:45

Ben je er eindelijk achter wat je paardje heeft? (ik kan me herinneren dat je een topic had dat je paard niet lekker liep?)

Die in Nijkerk schijnt goed te zijn inderdaad.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:30

Nee, het gaat om een ander paard.

Ik zoek daarvoor ook meer een slachthuis in Groningen/Drenthe.
Daarom vroeg ik het me ook af omdat ik daar niemand ken aan wie ik het kan vragen.

Dus als iemand nog een goede weet in die buurt, dan hoor ik het graag.

En is het ook mogelijk om te komen met het paard en dat hij dan gelijk 'geholpen' wordt? Ik wil liever niet dat het paard daar eerst een nacht blijft en ik er niet bij ben. Ik ben namelijk als de dood dat het paard in de handel terecht komt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:36

Groningen/Drente: Stadskanaal Slagerij Dik. Ontzettend aardige vrouw die zelf ook paarden heeft. Ze heeft (helaas) voor mij al 2x een paard moeten slachten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:56

bij de meeste slagers kan je afspreken dat je paard als eerste van die dag gaat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:18

Als je van te voren even contact opneemt kan er vaak een hoop geregeld worden...
Misschien wil je er zelf bijblijven of liever niet...wil je zijn staart hebben of noem maar op.Vragen staan vrij en wat ik je zeker aan kan raden als je erg met het paard begaan bent,neem iemand mee en ga daarna wat leuks doen.

Even babbelen,ergens wat drinken...ik vond het toen fijn om een heel goede vriendin erbij te hebben.

Sterkte :(:)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:21

Moderatoropmerking:
Ts heeft nog een aanvullende vraag en heeft toestemming gevraagd dit in dit topic te doen, daar dit topic eigenlijk te oud is en er dus niet meer in gereageerd mag worden. Bij deze heeft zij toestemming dit in dit topic te doen en hoeft er dus niet getemt te worden ivm het omhoog halen van een oud topic

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:18

Slagerij Dik in Stadskanaal is gesloten.

Ik heb mijn paard destijds naar Tolbert gebracht. Wij waren ook de eerste die dag; dat is gebruikelijk bij paarden van particulieren. Ik ben vriendelijk geholpen en mocht zelf mijn paard naar binnen brengen en vasthouden met het schieten. (Dat wilde ik persé). Naderhand ben ik ook heel begripvol opgevangen met een kopje koffie. Ze hebben zelfs het paspoort voor me achterover gedrukt, zodat ik die nu nog als herinnering heb. Mocht eigenlijk niet van de norse AIVD-inspecteur.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 25-07-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:20

In Nijkerk is inderdaad een goede, die man heeft zelf paarden en weet wat je meemaakt. Je wordt als eerste op de dag geholpen dus het is allemaal nog netjes, geen bloed etc.
Je kan gewoon bellen voor een afspraak.

Sterkte.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:27

Het ging om Groningen/Drenthe.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:29

LindyH schreef:
Nee, het gaat om een ander paard.

Ik zoek daarvoor ook meer een slachthuis in Groningen/Drenthe.
Daarom vroeg ik het me ook af omdat ik daar niemand ken aan wie ik het kan vragen.

Dus als iemand nog een goede weet in die buurt, dan hoor ik het graag.

En is het ook mogelijk om te komen met het paard en dat hij dan gelijk 'geholpen' wordt? Ik wil liever niet dat het paard daar eerst een nacht blijft en ik er niet bij ben. Ik ben namelijk als de dood dat het paard in de handel terecht komt.

Ik zou hiervoor bellen met de dierenarts, die heeft meestal wel een uitgebreid netwerk, en kan je vast een slachthuis aanbevelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:30

beantsje schreef:
Het ging om Groningen/Drenthe.

Weet ik, maar omdat ik bij Nijkerk zeer goede ervaring heb (voor zover mogelijk bij een slager) wilde ik het toch melden. Beter ver rijden en een fijne slager dan een minder fijne dicht bij huis.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:33

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:38

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:43

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:45

Bedankt Tanja.

Ik heb dus nog een vraag.
Hoe zit dat met de paspoorten van slachtpaarden? Ik las in de Wiki dat daar twee weken voor de slacht in moet komen te staan dat het een slachtpaard is.
Als dat niet gebeurt, betekent dat dan dat je geen slachtprijs kunt krijgen omdat het paard niet geschikt is voor consumptie? Betekent dat dan ook dat het paard na het schieten niet 'geslacht' wordt maar wordt vernietigd? (Eigenlijk wel zo'n prettig idee misschien.)
Laatst bijgewerkt door LindyH op 25-07-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:48

Bij mij was die pagina toen niet ingevuld; volgens mij is die verplichting ook pas nieuw.
Inderdaad krijg je dan geen slachtprijs maar moet je waarschijnlijk voor de destructie betalen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:54

beantsje schreef:
Bij mij was die pagina toen niet ingevuld; volgens mij is die verplichting ook pas nieuw.
Inderdaad krijg je dan geen slachtprijs maar moet je waarschijnlijk voor de destructie betalen.

Wat kost die destructie ongeveer? (Niet dat dat uitmaakt, maar dan heb ik een idee.)

En wie zou die pagina in het paspoort eigenlijk in moeten vullen? Doet het slachthuis dat ofzo?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:10

Wat het kost? Geen idee.

Die pagina in het paspoort kan je zelf invullen (tenslotte maak jij de keuze) maar moet altijd gestempeld en ondertekend worden door een DA. Het doel ervan is, dat van een paard dat wél voor menselijke consumptie gaat, alle medicatie geregistreerd wordt. Zodat men zeker weet dat er geen ongewenste medicijnresten in de paardenworst belanden.

Als je je paard brengt, mag hij pas naar binnen als de AIVD-inspecteur het paspoort gecontroleerd heeft.

Overigens betekent 'niet voor menselijke consumptie' dat het nog wel degelijk in de hondenbrokken kan belanden, dat hoeft nog geen destructie te zijn. maar voor procedures, prijzen etc. kan je het beste denk ik even contact opnemen met het slachthuis. Die zullen je het zeker kunnen vertellen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:26

LindyH schreef:
beantsje schreef:

Wat kost die destructie ongeveer? (Niet dat dat uitmaakt, maar dan heb ik een idee.)

En wie zou die pagina in het paspoort eigenlijk in moeten vullen? Doet het slachthuis dat ofzo?

Hoe het precies zit met het invullen van die pagina weet ik niet. Meende dat de dierenarts dit moet doen. Maar denk dat het verstandig is dat even na te vragen.
Destructie kost niet zo veel.
Geloof dat het voor een paard incl stop max 30 - 35,- is.
Staat me iets van bij van 15,- voor een stop en 10,- voor een paard.
Maar als het paard vanaf het slachthuis wordt gehaald, zullen de tarieven wel iets lager liggen.

Tenzij je wilt dat je paard apart wordt gehaald, dan ben je 100 + kwijt.
En dan wordt je paard als enige in een auto opgehaald

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:27

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:33

maar dat is zeker de prijs voor het ophalen en verwerken van een dood paard? Bij mijn weten doet rendac geen slacht. Toch?