Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
brenniie schreef:mischien heeft je pony een nare ervaring aan haar benen..ik zou er de tijd voor nemen..rustig steeds iets lager gaan tot ze genoeg vertrouwen in jou heeft..
Coby schreef:Wat heb je gedaan om dat gedrag te corrigeren?
Ook al is een paard hengstig, heeft ze haar dag niet, wordt ze gepest door haar buurman....dan nog mag zij je niet trappen/pletten!
Mijn paard heeft vaak last van vliegen en wil dan wel eens tijdens het uitkrabben uithalen naar de vliegen, zelfs dan krijgt ze een flinke tik of schop.
De volgende keer wanneer ze dit weer doet moet je dit genadeloos afstraffen, liefst met stemverheffing maar wanneer dit niet helpt een flinke tik of trap. Om te voorkomen dat dit in de toekomst gaat escaleren.
een paard bij de manege waar ik rij, heeft op zijn vorige manege zich zelf aangeleerd de kinderen die op hem moesten uit de stal te jagen door te happen en te slaan enz. maar ik ben ook niet zo'n opgever dus ik gaf hem net zolang een flinke mep met de FLAKKE hand totdat hij ophield en nou als ik bij hem in de stal kom ishet een lievertje haha. het klinkt misschien mishandeling maar dit doen paarden ook bij andere paarden die niet willen luisteren. Coby schreef:Wat heb je zelf gedaan om het te corrigeren?
SB_Beessie schreef:Coby schreef:Wat heb je zelf gedaan om het te corrigeren?
Roepen:, Nee! En een klap geven, een trap geven gaat iets te moeilijk als je zo dicht bij de boxwand bent, dan je je been niet op kan tillen. Toen het aanhield, heeft iemand anders het geprobeerd, zelfde verhaal. En dat is nog wel een oudere vrouw met zelf zo`n probleempaard.
SB_Beessie schreef:Hallo,
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe pony, ik ken haar al langer.
Nu ben ik net bij haar geweest en deed ze heel vervelend.
Elke keer als ik haar hoeven wilde uitkrabben begong ze naar me te slaan en me tegen de boxwand te pletten.
Nu ben ik niet iemand die snel opgeeft en ging ik zelfverzekerd en doortastend door, maar ze werd steeds gevaarlijker, begon te richten met trappen en zich supersnel met de kont naar me toe te draaien, ook al stond ze vast. Ik heb geprobeerd haar te straffen, maar dan werd ook voor mezelf gevaarlijk...
Misschien is ze ook wel hengstig, en vertoont ze daarom dit gedrag maar het moet zowieso stoppen, want het is gewoon gevaarlijk.
Kent iemand dit probleem of weet een oplossing?
Ik denk er zelf aan om naar een gedragstherapeut te gaan als het aanhoud of een boyscan te laten doen, of er niets mis is.
Dankuwel
KiWiKo schreef:ik weet niet........ maar ik persoonlijk ben niet zo heel er lief tegen een paard wat mij plet en naar me wil slaan bij het hoeven uitkrabben......
om het voor jezelf veilig te houden ts, zou ik haar inderdaad buiten de box poetsen maar de boxdeur open laten staan zodat je zelf achter de boxwand kan gaan staan als het even té heet wordt,, kan ze je alvast niet pletten.
was wat kostelijk geweest anders) beginnen spuiten naast haar. Elke keer dat ze een voet verzette ging ik waarschuwen, verzette ze er twee duidlijk in mijn richting (met dus de bedoeling me te pletten, dan kreeg ze een mep zo hard als ik van uit mijn positie kon slaan, recht op 'r kont. Ik zorgde er altijd voor dat ik bij r schouder bleef staan, pletten blijf ik leuker vinden dan een mep van 'r achterebenen... Ik moet zeggen,, ik heb maar 2 zo'n meppen gegeven. Ja ze heeft naar mij geslagen, maar door mijn positie kon ze aan mij niet aan en ik kon altijd de stal in in noodgevallen. Na die tweede mep moest ik na die twee stappen mijn zweep maar opheffen en ze was alweer weg. Moet zeggen,, nu kan ik rustig r hele lijf bespuiten zonder dat ze meer doet dan wat trippelen, en dan nog enkel als ik op haar hals spuit en 't is nog geen half jaar geleden (was begin lente herbegonnen omdat ik wist dat de problemen weer gingen komen ...) hoogstwaarschijnlijk komt er ooit ook een tijd dat ze zich helemaal op r gemak voelt met dat spul en moet zeggen, als paard zijnde zou ik dat enger vinden dan hoeven uitkrabben.
want een boek kan nooit inspelen op het hier en nu
SB_Beessie schreef:brenniie schreef:mischien heeft je pony een nare ervaring aan haar benen..ik zou er de tijd voor nemen..rustig steeds iets lager gaan tot ze genoeg vertrouwen in jou heeft..
Ze doet dit pas 2 dagen, de 16 jaar ervoor nooit gedaan, tenminste neit dat ik weet.
Het zou wel kunnen, misshcien een nare ervaring in de wei, maar ik zie of voel geen zwellingen!