iedere week op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horse12

iedere week op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:50

Iedere week op wedstrijd en dan soms ook nog eens 2 keer per week, en dat een aantal weken achter elkaar aan. Is dat verstandig?? zou je pony/paard dat ook leuk vinden?

Ik wil wel eens weten wat de meeste mensen hier op vinden, graag reageren.

Twilight1

Re: iedere week op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:57

ik zou het heel leuk vinden en ik denk dat je paard er een routine in vind dus zullen de wedstrijden ook veel beter gaan

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:40

Ik ga eigenlijk bijna elke week op wedstrijd. Soms ook een weekje niet en soms 2 keer in een week.
Mijn paard kan het echt wel aan en wordt er echt niet vervelend van ofzo.
Denk dat die routine juist heel goed is :j
Bovendien vind ik het niet uitmaken of je nou thuis rijdt of je rijdt een proefje op wedstrijd, zoveel zwaarder is het niet. (niet in de lagere klasses tenminste).

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:38

Ik ben nu 4 weken achter elkaar op wedstrijd geweest. Ik moet zeggen, ik ben blij dat het nu even klaar is. :=
Het is opzich wel goed voor je paard maar ik doe ook liever even iets anders zoals buitenrijden in het weekend etc.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:43

haha precies, het vaak vermoeiender voor jou dan voor je paard

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:01

Ik ga sommige periode wel vaak achter elkaar op wedstrijd, nooit twee keer. maar als het dan ff weer voor bij is vind ik dat ook wle fijn weer tijd voor andere dingen! maar ik ga nooit 8 weken achter elkaar door op concour..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:32

Ik sta nu op de wachtlijst voor een wedstrijd komend weekend, dan heb ik een week rust, en dan 4 weken elk weekend wedstrijd. Daarna weer een week rust, en dan weer een wedstrijd. Een paar weken achter elkaar wedstrijd vind ik niet zo'n probleem, zodra je je paard ook wel eens een weekendje vrij geeft, en rustig aan doet.

staceYii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:21

ik ga bijna elk weekend op wedstrijd wel altijd daarna en dag rust!

staceYii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:26

ik ga bijna elk weekend op wedstrijd wel altijd daarna en dag rust!

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:32

ik ga elke week op concour (of ja er is bijna geen week in het jaar dat ik niet ga en als ik dan niet ga moet er wel een goede reden zijn). en meestal ga ik ook gewoon dagen achter elkaar. als ik de wedstrijden van deze maand op een rij zet:P
donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag volgende week zaterdag en zondag die week erop vrijdag, zaterdag, zondag, maandag, woensdag, donderdag en zaterdag. De jonge paarden (B paarden) gaan meestal 3x per maand mee om ze goed te laten wennen. de L paarden gaan 2x per maand mee en de rest gaat alleen mee met de grote wedstrijden wat dan meestal ook een paar dagen achter elkaar is (zoals over 2 weken al die dagen achter elkaar).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:18

Zolang je maar zorgt dat er voldoende rustmomenten in detraining zitten en je paard er mentaal en fysiek aan toe is lijkt het me geen probleem.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:43

Soms 3 weken achter elkaar, soms 3 weken lekker niet. Wedstrijden zijn leuk maar het kost een groot deel van het weekend dus kan ik ook bij zijn als ik een weekend lekker niets hoef. Zolang je de training afwisselend houdt is er niet veel aan de hand lijkt me :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:56

wat zou er mis zijn met 2 x in de week op wedstrijd ;) ? Heb het zelf nog nooit gedaan, en ben het ook niet echt van plan, maar straks 1 x in de week, en dan een keer een week overslaan of meer.. geen probleem.

Als zeg ik wel ; onderscheidt in springen en dressuur.

Qua dressuur kun je gerust 2 x in de week op wedstrijd. De proef duurt laten we zeggen 6 tot 8 minuten, en je rijdt een 20 minuten los? En je doet waarschijnlijk niet heel veel gekker dan dat je thuis bij de training doet ;) ..

maar springen denk ik anders over.. Ligt er natuurlijk aan welk niveau je rijdt.. Een b-parcourtje zou ieder paard normaliter kunnen lopen, al is het best intensief om 2 x in de week te doen. Daarbij rij je hem ook vaak 15/20 minuten los, dan een minuut of 10 losspringen en dan ook nog het parcour in. 2 x in de week kan op zich wel, maar ik vind niet dat dat bij springen wekelijks moet gebeuren.

Maar ik zeg al; het ligt wel aan het niveau en uiteraard heel belangrijk ; de conditie van je paard.

Maar.. nee, eigenlijk zou ik niet weten waarom je geen 2 x in de week op wedstrijd kan.

(wat ik wel irritant vind van sommige mensen die 2 x in de week wedstrijd rijden, wat jij denk ik niet bedoelt, is dat als ze de makkelijke wedstrijden uitzoeken, waarbij zelfs de slechtste ruiters een dikke wp halen, en ze zo zeggen ; binnen een half jaar zat ik in de M...terwijl het nog geen wp in de B waard is...)

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:59

Ben het inderdaad wel met je eens op springgebied LadyLynn, dat zou ik niet zomaar 2x in de week doen.
Dressuur vind ik inderdaad hetzelfde als thuis een dressuurtraining en dus niet veel zwaarder.

En die wedstrijden waarbij jij zegt dat iedereen een winstpunt haalt, die moet ik hier in de buurt nog uitzoeken dan, want die hebben wij echt geen hoor :P Wel 1 of 2 jury's maar weet nooit van te voren waar die jureren..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:09

LadyLynn schreef:
(wat ik wel irritant vind van sommige mensen die 2 x in de week wedstrijd rijden, wat jij denk ik niet bedoelt, is dat als ze de makkelijke wedstrijden uitzoeken, waarbij zelfs de slechtste ruiters een dikke wp halen, en ze zo zeggen ; binnen een half jaar zat ik in de M...terwijl het nog geen wp in de B waard is...)

Waar is dat Walhalla precies? :+

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:12

Arielle_ schreef:
Ben het inderdaad wel met je eens op springgebied LadyLynn, dat zou ik niet zomaar 2x in de week doen.
Dressuur vind ik inderdaad hetzelfde als thuis een dressuurtraining en dus niet veel zwaarder.

En die wedstrijden waarbij jij zegt dat iedereen een winstpunt haalt, die moet ik hier in de buurt nog uitzoeken dan, want die hebben wij echt geen hoor :P Wel 1 of 2 jury's maar weet nooit van te voren waar die jureren..

ik woon vlakbij je in de buurt, dus ik wil ze wel eventjes noemen voor je hihi.. Ik ken er 2 die altijd bij dezelfde wedstrijd(en) reden, om die reden ;) Maar weet niet of t echt aan de jury ligt hoor, het kan natuurlijk ook de locatie zijn die miss niet zo heel bekend is voor veel ruiters en daar dus de ruiters rijden die gewoon een keer een wedstrijd rijden omdat het toch in de buurt is.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:17

Zodra het zomerseizoen begint gaan wij elke week op wedstijd voor zo'n 8 tot 10 weken zonder onderbreking. Het is wel goed voor de routine maar na het wedstrijdseizoen krijgen ze wel een weekje rust om even op adem te komen en dan beginnen we terug opnieuw maar dan is de arbeid wel minder intensief als ik het wedstrijdseizoen... 2x in de week zou nogal moeilijk zijn want ik werk fulltime :)

Het systeem is in Belgie denk ik net iets anders want wij kunnen niet kiezen aan welke wedstijd wij deelnemen in de Landelijke. Je mag wel andere wedstrijden rijden maar daar kan je geen selectiepunten halen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:15

Ik vind standaard iedere week eigenlijk wel teveel :=
Je past je training doordeweeks er toch wel op aan, en zo kom je aan weinig variatie toe..

2 keer in de maand vind ik fijner, hoewel ik deze maand ook 3 wedstrijden heb staan..

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:16

Aranel schreef:
Ik vind standaard iedere week eigenlijk wel teveel :=
Je past je training doordeweeks er toch wel op aan, en zo kom je aan weinig variatie toe..

2 keer in de maand vind ik fijner, hoewel ik deze maand ook 3 wedstrijden heb staan..

Daar heb je deels wel gelijk in maar je hebt niet altijd veel keuze he :) als je wat selectiepunten wil halen moet je toch echt wat vaker op wedstrijd gaan... bij ons toch iig...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:18

Een vriendin gaat elke week of bijna elke week op wedstrijd
Ze traint veel en is binnen een jaar of iets meer alweer M1 :D

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:37

Idd, als je een beetje goed bezig bent kan je dan meteen het seizoen nadien een klasse hoger starten. Uiteraard staat de gezondheid van m'n paarden wel voorop, als ik merk dat ze niet helemaal fit zijn dan gaan ze ook niet mee op wedstrijd.... je natuurlijk geen onnodige risico's nemen

glimmerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:40

ik rijd best wel vaak wedstrijden met mij pony en dat vindt die hardstikke leuk maar het licht eraan wat voor een paard/pony je hebt want ik heb een echt wedstrijd pony

glimmerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:41

ik heb een wedstrijd pony dus die van mij vindt het wel leuk maar ik weet niet of die van jou dat ook is

glimmerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:42

mijn pony vindt het wel leuk maar dat is een wedstrijd pony duss(wel vermoeiend voor mij)

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 22:08

Ik heb dus echt het idee dat sommige mensen dan echt voor de punten en de klassen gaan. Hoe hoger dat ze komen en hoe sneller hoe beter dat ze zijn. (heb ik het idee) ik hoor dan wel van mensen altijd net een wp maar wel gelijk door gaan naar de volgende klasse... maar denken zulke mensen er wel aan dat het paard het bij kan houden...