hoe interpreteer jij dit? rollen, naar je toe en daarna race

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zij

hoe interpreteer jij dit? rollen, naar je toe en daarna race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:01

ik heb mijn eigen ideeen over bepaalde situaties met paarden, maar weet dat iedereen het anders opvat of interpreteert.
ik wilde hier graag een situatie schetsen en kijken hoe iedereen dit weer anders opvat. wie weet leren we nog wat van elkaars gedachten ;)

wees vrij om ook je eigen situatie te schetsen. al dan niet waargebeurt, maar wel zo volledig mogelijk. dus niet: paard trapte naar achter, maar alles er omheen ook omschrijven...
graag de situatie zelf dikdrukken zodat het overzichtelijk blijft.

situatie:
een paard wordt even in de bak gelaten om lekker in het zand te rollen.
paard gaat liggen, rolt een paar keer heen en weer en loopt op eigenaar af. eigenaar jaagt paard van het hek weg. paard loopt rustig naar het midden van de bak, en dan komt het...
paard begint ineens als een speer te rennen. keihard in galop. snoeihard door de bochten incl. alle slidings die het met zich mee brengt. paard begint te bokken en te steigeren met een bok er achteraan waardoor het 4 benen hoog in de lucht heeft. dan gaat het weer verder met galopperen. dit keer rustig, maar al snel weer snoeihard met alle gekke bokkesprongen erbij...

wat kunnen de oorzaken zijn? eerst verzinnen en dan pas kijken wat er in de kleine letters staat. dit omdat ik graag wil weten wat jullie in eerste instantie denken, en of het verschil maakt als jullie de verdere situatie weten, en wat jullie er dan van denken...

paard staat snachts op stal, overdag op het land.
heeft `s ochtends een kwartier aan de hand gedraafd, toen de wei op, en savonds weer 15 minuten aan de hand gedraafd. werd na dit ales in de bak gelaten. krijgt verder ook voldoende beweging. en kwam dus net van het land waar het ook de mogelijkheid heeft gehad te rennen en te ravotten.
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-06-09 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:13

ik denk gewoon ff de dolle 5 min
zou van zoiets niet raar opkijken. ligt ook aan de lichaamstaal van het paard natuurlijk
Als ik iets zie van lichaelijk ongemak of zo zal ik hem proberen te kalmeren en daarna onderzoeken.
schrikt ie ergens van???? kan natuurlijk veel oorzaken hebben. Maar denk dat het via de computer moeilijk te bepalen zonder dat je de lichaams taal ziet

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:19

Ik ga helemaal met pittbullgup mee. Ik dacht in eerste instantie: gewoon een gekke bui. Toen ik de kleine letters las, dacht ik er eigenlijk niet heel anders over. Een paard kan nog steeds gekke/vrolijke sprongen maken, ook als hij de hele dag in de wei heeft gestaan/gelongeerd is of als in ieder geval het grootste gedeelte aan energie er uit is. In de wei heeft hij ook lekker kunnen eten en dus voldoende energie bijgetankt! Plus dat je over de computer de situatie niet kan zien. Paarden kunnen schrikken van dingen die wij nog niet gezien of gehoord hebben.

Ik zou in ieder geval niet verbaasd zijn als een van mijn paarden zoiets zou doen ;)
Ik zou er ook niet meteen iets raars achter zoeken.

Anoniem

Re: hoe interpreteer jij dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:21

Idd, gekke 5 minuten. Heerlijk!

Na het lezen van de kleine lettertjes nog steeds zelfde mening. Lekker toch, ff uitbokken?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:47

Wat is er raar aan dan? Ik snap de vraag niet helemaal, paard kan het ook weleens in zn bol hebben toch.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:50

Ik zou het geweldig vinden :P Ff lekker uit z'n bol gaan..

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:55

Ik denk ook dolle 5 minuten. Ook nadat ik de kleine lettertjes had gelezen was mijn eerste indruk nog steeds dolle 5 minuten, maar kijk wel naar hoe hij zich gedraagd. Maar ga ervan uit dat dat gewoon normaal is en dat ie gewoon een gekke bui heeft en zich wil uitleven.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:57

nou, vroeg het me af omdat als het paard het onder het zadel zou doen iedereen meteen heel anders zou reageren... vind het daarom wel apart dat het zonder zadel wel gewoon wordt gezien als lol.
in de meeste topics waarin paarden exact hetzelfde doen, maar dan onder het zadel moet gelijk de hele medische rataplan erbij komen ;) of krijgt het paard niet voldoende beweging etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:01

Onder het zadel staat het paard onder appèl. Los niet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 12:05

nieuwe situatie:
paard wordt in een bak bereden.
paard begint ineens als een speer te rennen. keihard in galop. snoeihard door de bochten incl. alle slidings die het met zich mee brengt. paard begint te bokken en te steigeren met een bok er achteraan waardoor het 4 benen hoog in de lucht heeft. dan gaat het weer verder met galopperen. dit keer rustig, maar al snel weer snoeihard met alle gekke bokkesprongen erbij...
ruiter blijft steeds met moeite zitten en heeft 1 keer per week les.

wat kunnen de oorzaken zijn? eerst verzinnen en dan pas kijken wat er in de kleine letters staat. dit omdat ik graag wil weten wat jullie in eerste instantie denken, en of het verschil maakt als jullie de verdere situatie weten, en wat jullie er dan van denken...

paard staat ook hier weer snachts op stal, overdag op het land.
heeft `s ochtends een kwartier aan de hand gedraafd, toen de wei op, en savonds weer 15 minuten aan de hand gedraafd. werd na dit ales in de bak gelaten. krijgt verder ook voldoende beweging. en kwam dus net van het land waar het ook de mogelijkheid heeft gehad te rennen en te ravotten.

dan zouden jullie in deze situatie hetzelfde zeggen? dan zou het onder het zadel ook een lollige 5 minuten zijn en gewoon zo dat het paard geen ontzag heeft voor zijn bereider en daar dus geen leider in ziet. dan is het raar om daar ineens te zeggen dat het paard pijn heeft toch?

O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:12

Niks van te zeggen zonder te zien/lezen hoe de rest van de reactie van het paard was. Deed 'ie het uit pure lol/ondeugd met de oortjes spits naar voren en een vrolijke "iiieeeehhh" erbij, of drukte het paard bv angst of pijn uit?

Na het lezen van de kleine lettertjes zelfde reactie.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:13

Zijn Twee hele verschillende situaties!
De bovenste zie ik ook gewoon als de dolle 5 min.
Heerlijk een paard even lekker in alle vrijheid uit zijn dak gaan.
2e situatie, zou ik denken aan schrikreactie of pijn!
Waarom omdat een paard wat dagelijks weekenlijks bereden word geleerd heeft gehoorzaam te zijn?

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:14

Situatie 1.
Ik zou denken dat hij lekker jolig is, ik heb hem bij mij weggejaagd, dus kan hij nog even lekker zijn gang gaan, waar hij ook gebruik van maakt.

Situatie 2.
Zou me afvragen wat ik als ruiter, of wie er ook opzit, op dat moment 'fout' deed, is het een reactie ergens op, of heeft hij gewoon maling aan de ruiter? En goed opletten hoe het paard bokkend onder je vandaan rent, met luid gehinnik, angst in de ogen.

Naar aanleiding van beide situaties, ik zou niet van pijn uitgaan, maar wel eens goed naar de rug van het paard kijken/voelen, waarschijnlijk ook jolig onder het zadel.

Ook na het lezen van de kleine lettertjes dezelfde mening.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 12:16

ansje1985 schreef:
Waarom omdat een paard wat dagelijks weekenlijks bereden word geleerd heeft gehoorzaam te zijn?

whahah, ik denk dat een hoop mensen erg blij zouden zijn als dat zo was... leiderschap moet je verdienen door consequent en eerlijk te zijn. niet door te rijden en longeren... (wel door de manier WAAROP men rijdt en longeert natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:18

Ook een braaf en gehoorzaam paard heeft wel eens stomweg "zin om te schrikken". Die drie van ons wel tenminste :=

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:18

denk inderdaad ook in
situatie 1 gewoon lekkere joligheid
in
situatie 2 angst, onbegrip of pijn

Het is niet onbekend dat paarden zo af en toe joligzijn he.. en waarom is het raar dat de meeste mensen dan aan pijn denken ? een ruiter op je rug is toch best een inspanning hoor

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 12:24

Sonja schreef:
Ook een braaf en gehoorzaam paard heeft wel eens stomweg "zin om te schrikken". Die drie van ons wel tenminste :=

hihi, dat herken ik ook in mijn ontzettend brave monster :)

maar ik vraag mij toch af hoe het nou komt dat hier niemand roept: haal er een fysio of da bij oid bij... bij praktijkproblemen is dat toch het eerste wat iedereen roept ;) niemand kijkt naar of de berijder wel de leider is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:25

Jawel hoor, daar wordt in veel topics echt wel naar gekeken.
Maar het is altijd gokken via internet. En slecht passend zadel bv is een zéér reëele optie. Vraag maar eens aan de gemiddelde zadelmaker...

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:29

Situatie 1: Ik ga met de meeste hier mee, qua dolle 5 minuten :)

Situatie 2: Hier kan ik geen uitspraak overdoen, omdat in deze situatie het helemaal
ligt aan de lichaamstaal van het paard ;)

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:42

zij schreef:
ansje1985 schreef:

whahah, ik denk dat een hoop mensen erg blij zouden zijn als dat zo was... leiderschap moet je verdienen door consequent en eerlijk te zijn. niet door te rijden en longeren... (wel door de manier WAAROP men rijdt en longeert natuurlijk)

Nou dan denk ik dat je me verkeerd begrijpt.
Want zo bedoelde ik het ook ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 12:45

ansje1985 schreef:
zij schreef:

Nou dan denk ik dat je me verkeerd begrijpt.
Want zo bedoelde ik het ook ;)

oke, sorry. ik ben wat melig door het topic over de gevonden videoband op een zolder... en het kwam op mij echt zo over van: paard wordt iedere week bereden, dus moet braaf zijn. punt uit zegmaar ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:48

Mijn haflingermerrie staat 12 uur op de wei en 12 uur op een ruime paddock. En het eerste dat zij doet als zij een piste ziet is crossen, bokken, elke beweging maken die ze maar kan maken en indien nodig zelfs over het hek springen :+ Normaal? Ja ;)

In de tweede situatie denk ik meer aan een pijnreactie, protestreactie of eventueel ook een dolle bui... Mijn oudste merrie durft dat laatste nog wel eens hebben als ze het in haar hoofd krijgt, maar dat is al een zeldzamere reactie... Denk dus eerst aan pijn of protest.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:34

Situatie 2:

Denk meer in de richting van ergens heel hard van geschrokken en niet of bijna niet meer rustig te krijgen. Of een kwestie van pijn door bv een slecht liggend zadel, zeker als dit vaker voorkomt. Of een vorm van angst of geen idde wat de ruiter van hem wil en daardoor meer een soort van paniekreactie is.
Maar kan ook joligheid zijn, hoewel de ruiter dat vast niet zo vind.

Volgens mijn staan er dingen bij die ongeveer hetzelfde zijn, maar goed ik neem aan dat julle me wel begrijpen.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:47

Situatie 1 vind ik ook de dolle 5 min. Je hebt hem weggejaagd dus mag hij nog dollen.

Situatie 2 onder het zadel, ligt het eraan of het meerdere keren gebeurd of dat het maar 1 keer gebeurd is. Als het meerdere keren is kan het of een schrikreactie zijn, of pijn in de rug, of het zadel is niet goed, of hij reageert op de ruiter. Ken de situatie niet dus kan ik ook niet oordelen.

De kleine lettertjes kan ik niet lezen. Dus weet ook niet wat er staat.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:28

Hij heeft waarschijnlijk gewoon even de kolder in de kop, paarden zijn vaak blij om lekker even los te staan en laten dan hun energie lekker los!