Vragen over Springwedstrijden voor paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Vragen over Springwedstrijden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:52

Hoi,
Ik heb over een paar weken mijn eerste officele springwedstrijd buiten op het gras.
Ik heb nog een paar vragen: (als je niet alles weet, kun je ook op 1 punt antwoord geven)
Ik heb trouwens een paard van ongeveer 1.65

1. Mijn paard heeft geen hoefijzers, is dat dan gevaarlijk? Kan ik wel gewoon mee blijven doen? ook al is het gras bijv. nat?

2. Verkennen jullie altijd het parcours? Of als je bijv. als laatste moet starten, kom je dan gewoon later en dan kijk je vanuit de inrijbak hoe de hindernissen staan en dan starten? of lopen jullie eerst altijd het parcour?

3. Als je een dubbel hebt, en hij staat 7 meter uit elkaar dan moet er toch 1 galopsprong tussen? en bij 17/18 meter 4 galopsprongen? en wanneer 2 galopsprongen en wanneer 3?

4. Start je bij het springen op volgorde van lijst? meestal alleen de eerste 5 toch? En als je dan klaar met met inspringen, moet je je dan melden ergens? en hoe weet de jury dan dat jij in het parcour bent??

Ik hoop dat jullie een paar vragen kunnen beantwoorden, en misschien wel allemaal :D
Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 01-06-09 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:55

1.
Nou het is dan wel een risico wat je neem hoor! Al kan je beter zonder ijzers als met ijzers zonder stiften, is stiften in nog altijd het veiligst.

2.
Ik loop altijd het parcours, ook om je passen uit te rekenen enzo, ook al ben ik als laatst.

3.
Ik tel altijd de meters en kijk wat andere paarden doen. Ligt er ook aan hoe groot je paard/pony is.

4.
Ligt er een beetje aan waar, maar je springt bijna altijd volgens de lijst.

Maar ik zou wel eerst springles nemen!
Laatst bijgewerkt door Carmen op 01-06-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:59

Jooliieen schreef:
Hoi,
Ik heb over een paar weken mijn eerste officele springwedstrijd buiten op het gras.
Ik heb nog een paar vragen: (als je niet alles weet, kun je ook op 1 punt antwoord geven)

1. Mijn paard heeft geen hoefijzers, is dat dan gevaarlijk? Kan ik wel gewoon mee blijven doen? ook al is het gras bijv. nat?

2. Verkennen jullie altijd het parcours? Of als je bijv. als laatste moet starten, kom je dan gewoon later en dan kijk je vanuit de inrijbak hoe de hindernissen staan en dan starten? of lopen jullie eerst altijd het parcour?

3. Als je een dubbel hebt, en hij staat 7 meter uit elkaar dan moet er toch 1 galopsprong tussen? en bij 17/18 meter 4 galopsprongen? en wanneer 2 galopsprongen en wanneer 3?

4. Start je bij het springen op volgorde van lijst? meestal alleen de eerste 5 toch? En als je dan klaar met met inspringen, moet je je dan melden ergens? en hoe weet de jury dan dat jij in het parcour bent??

Ik hoop dat jullie een paar vragen kunnen beantwoorden, en misschien wel allemaal :D
Alvast bedankt!!

1. als je rustig rijd dan moet het nog kunnen in de B denk ik, maar mijn pony'staat ook alleen voor op ijzers maar die glijd uit! maar mijn pony racet echt keihard over de hindernissen en is niet te stoppen vandaar dat ik alleen nog maar op zandbodem eerst spring!

2. ik verken het parcour wel altijd, maar ik kan me voorstellen als je 3 uur erna moet dat je dan meekijkt hoe de anderen springen!

3. 6/7 is 1 galopsprong 9/10 twee galopsprongen 12/13 3 galopsprongen geloof ik! maar als je maar goet tempo houd (ritme) dan komt het meestal wel goed!

4. Je start op volgorde van lijst er gaan ongeveer 30 in een uur in de B als je binnenkomt dan meld je je bij de Jury, waarschijnlijk roept de ringmeester je gewoon op!! zo meld ik me altijd::

* je naam
* naam pony
* ponyclub
* startnummer

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:02

ik heb ook geen ijzers en ik spring zz.
het is wel handig om dat vooral in het begin wél te hebben..
want je weet niet hoe je pony/paard reageert op korte wendingen enzo.

ik loop áltijd parcour, en als ik dan niet als een van de eerste moet starten dan bekijk ik er nog een paar.
het is slim als je dit doet, want als je zelf dan al in het parcour bent geweest, zie je de hoeken die je uit moet rijden om mooi vor de sprong te komen enzo.

het ligt aan je paard/pony hoeveel galopsprongen je er tussen hebt.

hmm. nog nooit van gehoord eigenlijk..
meestal is het gewoon volgens de startlijst en als dit niet zo is is het op aanmelding, en dan moet iedereen,, dus ook de nummers 1/5 zich aanmelden wanneer ze het parcour in willen.

idd, springles is erg verstandig,

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:04

@Carmen, het gaat hier om een paard van ongeveer 1.65 dan kun je de meters niet gedeeld door 3 doen.
Springles heb ik al heel vaak gehad hoor, dus dat komt wel goed, het is zijn eerste keer, dus hij moet het vooral nog leren, maar thuis gaat het super.

@enniee, Okee bedankt, is je startnummer gewoon je nummer die voor je op de startlijst staat? dus bijv. je moet als 22ste in de B, dan is je startnummer toch 22? of is dat weer een ander nummer?

@Ik heb dus een paard van 1.65 meter.

Carmen

Re: Vragen over Springwedstrijden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:07

Oke dan is het idd hoe enniee het zegt.

Maar zoals ik al zeg, het ligt niet perse aan de hoogte van het paard maar gewoon hoe groot zijn passen zijn.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:13

Ja het is gewoon je nummer, wat voor je staat op de startlijst!
Het kan soms nog wijzigen dus wel in de gaten houden dan!! :Y)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:10

Jooliieen schreef:
Het kan wel. Persoonlijk vind ik het een stuk safer om met ijzers en stiften te starten op gras. Maar in het b moet het zonder ijzers op gras wel kunnen. Als het nat is, moet je rekening houden met de bochten die je draait; niet te kort dus.

Ja, altijd.

Een dubbel op 7 meter is 1 galopsprong
Dubbel op 10 meter is 2 galopsprongen
Verder is het een makkelijke regel om aan te houden: aantal meters/4 = aantal galopsprongen. Maar je moet ook rekening houden of de eerste van een lijntje een stijl of oxer is. Als je een oxer springt, landt je namelijk wat verder.

Dit verschilt heel erg per concours. Het kan via de lijst zijn (die dus de vereniging heeft gemaakt) of via vrije start. Via de lijst spreekt voor zich, met vrije start moet je voor aanvang van je rubriek je melden bij de ringmeester en vertellen welke plek je wilt starten. Er gaan ongeveer 30 mensen in een uur. De ringmeester roept meestal de combinatie die naar het voorterrein moet komen op. Hij vertelt ook aan de jury wie er in de ring zit.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 09:42

@Pytje:
3. als je alles gedeeld door 4 doet, klopt dat dan wel? want 7/4=1,75 en dan zou je denken dat er 2 galopsprongen tussen moeten en 10/4=2,5

4. Roept de ringmeester dat gewoon om door een microfoontje ofzo en dan kan alleen de jury dat horen?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:53

dat is alleen met lijntjes, voor een dubbel is het gewoon 7 meter = 1 galopsprong en 10m is 2 galopsprongen. Je hebt nl ongeveer 3meter nodig voor de afzet en landing. Dus onthoud die regeltjes voor de dubbels/driesprongen en als lijntjes worden (dus geen a en b sprongen) het aantal meters delen door 4.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:06

Wat zijn lijntjes :$

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:10

2 hindernissen achter elkaar op bijvoorbeeld 14m of 16 meter. Ikzelf meet de meters niet meer als het er meer worden dan 26.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:12

okee maar als het bijv. 14 meter is dan 14/4 = 3,5 moet je dan naar boven of beneden afronden?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:15

14m zou ik gewoon op 3 rijden. Kijk het ligt heel erg aan je paard wat je moet doen. Bijvoorbeeld: er staat een steilsprong 22m volgende hindernis. Als je paard een grote galop heeft, is het makkelijker om dan iets te openen en op 5 te rijden. Maar als je paard een kleine galop heeft, kun je beter sluiten en op 6 rijden. Maar, nu komtie, is de eerste een oxer en het staat op 22 meter, dan is het voor bijna allemaal makkelijker om wat te openen en dus op 5 door te rijden. Want na een oxer landt je wat verder.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:18

Oke bedankt. De eerst keer ga ik nog BB starten, dus 80 cm. Dus dan kan ik ook wel een beetje zien de eerste keer, hoeveel galopsprongen hij het beste uitkomt. Want ik heb totaal geen idee ;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:19

Heb je wel springles?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 11:13

Jaa thuis maar we hebben niet zo veel hindernissen thuis dat je een heel parcours kunt bouwen

lucy_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:10

ik check de avond ervooor altijd nog even de startlijst of ik echt om die tijd moet want het kan nog wel een veranderen

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:06

Jooliieen schreef:
Jaa thuis maar we hebben niet zo veel hindernissen thuis dat je een heel parcours kunt bouwen

ik zou wel goeie springles nemen!
ik had eerst ook geen springles, ik dacht het lukt me vast zo ook wel een beetje..!
maar nee.. na de springlessen gaat het een stuk beter.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:28

@ enniee, je dat is waar, maar ik heb 1 probleem, mijn paard wil niet in de trailer dus ik kan nergens heen om springles te nemen. En dat buitenconcours hier in de buurt is hier gewoon op loopafstand. Maar die hindernissen staan er nu nog niet, dus ik kan dan moeilijk oefenen. We oefenen nu wel elke dag met de trailer, maar gaat nog niet super veel vooruit.
Dus vandaar dat ik dan ook geen goede springles kan nemen. Maar het is wel BB springen. dus maar 80cm. moet lukken toch? ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:58

Jooliieen schreef:
Ik start zonder achterijzers. Tot nu toe geen last van gehad. Mijn paard is wel altijd vast ter been.

Heb al meerdere keren het parcours niet van te voren verkend. Ik kijk dan wel erg goed hoe andere combinaties de hindernissen aanrijden (waar draaien ze?)

In de B maak ik me daar nog helemaal niet druk over. Daar bouwen ze logische lijnen met goede afstanden. Als je gewoon in een goede basis galop rijdt kom je eigenlijk nooit in de problemen.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:53

Ga een paar keer mee met een bekende op springwedstrijd, zo kom je veel te weten. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:01

Ik verbaas mij een beetje over het feit dat jij je galop van je paard niet kent en niet weet welke afstand hoeveel galopsprongen is voor jouw paard. Ik heb al jaren les, en mijn instructeur zegt altijd de afstand (alhoewel ik het zelf neerzet). Dan moet ik zelf van te voren aangeven hoeveel galopsprongen ik ga rijden. Klopt dit niet met de werkelijkheid krijg ik op mijn 'donder'. En als het niet uitkomt, moet ik het sowieso correct oplossen. Hoe kan jij je de afzet plaatsen als je geen benul hebt van de afstanden?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:03

Toevoeging: Afstanden kan je ideaal oefenen met een paar balken (desnoods 2) op de grond in plaats van een hindernis. Kan je dit thuis niet oefenen met je instructie?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:04

Ja dat kan ik wel doen :D