leasepaard niet meer geschikt als rijpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

leasepaard niet meer geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:38

ik weet niet of het hier goed staat maar heb er lang over na zitten denken om het hier neer te zetten.

het gaat nl om het volgende:

ik leas al sinds eind oktober een paard. dit was op kontrakt basis en het ging om een 18 jarig gezond paard.
maar al gauw zag ik dat hij veel struikelde. ik wou dus al foto's laten maken van zijn been maar dit mocht niet
van de eigenaresse en ze adviseerde mij dat ik hem meer voorwaarts moest rijden en hebben dat dus ook gedaan.
al gauw begon het te vriezen en kon er dus niet meer gereden worden in de bak. dit heeft ong. 5 weken geduurd.

daarna ben ik verhuisd naar een andere stal. ik kreeg al gauw een opmerking dat hij niet goed liep maar dacht dat
zou wel komen omdat hij net bekapt was. dus heb hem een week op rust gezet. daarna weer rustig aan het werk
gegaan en dit ging redelijk goed.

ik was in de tussentijd wel overeen gekomen met de eigenaresse dat ik hem wou kopen via mail.

ik ben later weer verhuisd naar een andere stal omdat de afstand mij te groot werd.

toen ik eenmaal op die nieuwe stal stond kreeg ik gelijk de eerste dag al te horen dat hij kreupel liep. dus mijn wereldje zakte
weer in. weer iemand die het zei. nou weer op rust en daarna weer gaan rijden maar hij bleef onregelmatig lopen. dus ik heb
de eigenarese gemeld dat ik eerst wil weten wat het is voordat ik hem koop. toen begon zij dus te zeggen dat de koop niet ongedaan
gemaakt kon worden en dat ze dan een advocaat in zou schaken. nou heb haar gemeld dat ze dat dan maar moet doen.
ook heb ik er een osthopaat erbij gehaald omdat ik dacht dat het misschieen een spierprobleem was. die heeft ook het zadel nagekeken en die was dus helemaal niet goed voor hem, paste totaal niet.

in de tussentijd had ik een afspraak gemaakt bij de kliniek. toen die dag er was, was ik behoorlijk zenuwachtig, was zo bang dat
het heel erstig was en dat hij niet meer bereden mocht worden, maar dacht ach zal wel meevallen. eenmaal bij de kliniek viel het dus niet mee.
hij heeft artrose in drie benen en voor vele oude peesblessures en helemaal verkalkt, dus hard gezecht niet meer geschikt als rijpaard maar
als grasmaaier. Hij had die peesblessures en verkalking al voordat ik hem in de lease kreeg.

ik heb de eigenaresse gebeld maar ze was er niet en kreeg haar vriend aan de telefoon, die melde dat hij een second opnion wou, ik zei dat is prima maar wel op eigen kosten. ook vermelde hij mij dat ze me terug zou bellen.
nou dit is dus al zkr 4 wken geleden en ze moet me nog bellen.

ik heb haar al zekr 8x geprobeerd te bellen maar krijg totaal geen gehoor, ook heb ik via bokt een pb gestuurd en hier ook geen reaktie op.
heb heel sterk het gevoel dat ze me over me lot overlaat. ik weet nu niet wat ik moet doen want ik heb nu wel een paard staan waar ik niets meer mee kan en heb hem voor mijn dochter geleast. hij staat nu op het dag en nacht land dus de kosten vallen nog mee. maar wat als dalijk het seizoen over is. ik weet nu even niet meer wat ik moet doen.

ik heb wel kontakt gehad met een hippisch advocaat en die vermelde mij dat zij hoe dan ook de eigenaresse blijft en dat ze hem terug moet nemen ondanks dat ik heb gezecht dat ik hem wil kopen, want hij had die gebreken al voordat ik hem leaste.

ik heb haar ook voorgesteld om afstand van hem te doen zonder dat ik haar het koopbedrag betaal, maar daar geeft ze ook geen reaktie op.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

sorry voor het lange verhaal.

upendo

Re: leasepaard niet meer geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:41

Wat een raar zaakje zeg!

Ook al heb jij tegen haar gezegd dat je hem wil kopen, er is geen koopcontract getekend oid?
En bovendien: Artrose in 3 benen komt niet in een paar maanden 'eventjes' opzetten. De eigenaresse moet hier haast wel van geweten hebben en dan is het een verborgen gebrek. Dus ze kan wel dreigen met de rechtbank, maar jullie staan wel een stuk sterker!

Hopen dat dit probleem snel wordt opgelost! :\

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:46

Als ze telefonisch en via bokt niet reageert dan zou ik een brief laten opstellen met dat je of het paard ''gratis'' overneemt of dat ze het paard terug moet nemen omdat je de lease onbint omdat je hem niet kan gebruiken voor hetgeen waar je hem voor wou leasen. Het is nogal makkelijk om 4 weken niet te gaan reageren en jouw dus op de kosten laat zitten terwijl het haar paard en verantwoordelijkheid is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:51

moeilijk dit........... de kans is reeel dat eigenaresse al wel wist dat het paard niet goed was.

ik zou zeggen........ hou je contacten met de hippische advocaat warm :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:52

wat ik er dus uit begrijp is dat zij nogsteeds de eigenaresse is. Jij leased hem en heeft overworgen hem te kopen, maar nog geen bedrag overgemaakt of een koopcontract getekend.

Dan kan jij gewoon afstand van hem doen en melden dat je hem niet meer leased. Al dan niet via een voicemail betricht, email wat dan ook, een brief is een hele goede (hou dan wel zelf een kopie als bewijs)

Hoe jammer het ook is, maar dit is natuurlijk niks.

Id die brief moet je dan wel echt goed melden wat je wil en waar je afstand van doet. Ik zou je emotie er buiten laten en echt alleen de harde fijten opschrijven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:54

Mocht dat zelf niet lukken met de brief, laat dan de hippische advocaat ernaar kijken of neem de rechtsbijstand in de hand als je die hebt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:56

Als je hem nog niet heb gekocht zou ik hem gewoon terug geven aan haar.
Vind het ook erg raar dat ze je geen fotos enz liet maken toen ji daarom vroeg en als uiteindelijk iets bekend is over zn situatie dat ze niks meer laat horen.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:56

klopt, ik heb tot op heden nog geen betaling gedaan en heb ook geen koopcontrakt ondertekend. ik heb het paard geleast voor mijn dochter, maar zij kan nu dus niet meer rijden. ook komt erbij als hij echt pijn gaat krijgen dat ik niet de keuze kan maken om hem in te laten slapen omdat hij op papier niet van mij is. want ik weet dat veel mensen een paard met verkalkte pees in laten slapen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:58

maar dat is ook geen doen met een verkalkte pees... hoe lang loopt hij hier nou eigenlijk al mee?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:58

Weet je dan niet waar ze woont?
desnoods parkeer je hem maar in haar tuin.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:01

Is het geen idee om een brief te versturen met daarin dat je wegens de gebreken van het paard de leaseovereenkomst wil stoppen en dat je op een bepaalde datum en tijd (die je in die brief ook geeft) bij haar op de stal wil afspreken om het paard weer over te dragen aan haar :)
Vervolgens hierbij vermelden dat je er bij geen antwoord vanuit gaat dat het doorgaat en aangetekend verzenden.

Dan zal ze óf reageren, en dan zie je dan verder,
óf niet reageren, en dan sta jij op die datum en tijd bij haar op de stoep met je paard op de trailer.

Zou kunnen dat dit echt een heel dom idee is hoor,
ik heb hier gelukkig geen ervaring mee,
maar ik dacht, ik post het voor de zekerheid toch maar even :+

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:01

Ik vind het niet kloppen dat je al 4 weken probeert contact te leggen en ze nergens op reageert.
Ze komt wel online hier op bokt?
Ik zou een brief sturen met de afspraken die jij wilt maken, wel of niet gratis koop (je hebt wel 4 weken extra geld aan het dier uitgegeven) of teruggeven en de lease beeindigen en een copie maken en bewaren van de brief.
Zet geen handtekening onder de brief als iemand anders het opsteld omdat mensen die kunnen misbruiken voor andere dingen (zeg niet dat zij dat doen maar het word steeds makkelijker en sneller gedaan).
Tip van TES kan idd ook wat zijn.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:06

ja inderdaad. ook vrij vreemd dat je er niet mee naar de kliniek mocht, wist ze mischien alwel.
gelukkig dat je nog niks ondertekend hebt, blijft altijd wel sneu zoiets..

succes..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:10

ik zou het ook wel goed afspreken met je stalbaas enzo!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:11

persoonlijk........ zou ik een va verklaring vragen, aangetekend een brief sturen dat ze hem op moet halen binnen twee weken, en als ze hem niet op komt halen dat je dan het paard uit zijn lijden laat verlossen.

let wel goed op dat je hem aangetekend verstuurd MET bevestiging van ontvangst.....

dan heb jij het juridisch redelijk dichtgetimmerd, en dan hoef je niet bang te zijn dat er nog met dit paard gesjommeld word.

bewaar alle smsjes, en dergelijke.... dossier opbouwen

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:11

wat vervelend zeg. ik hoop voor je dat snel contact met haar krijgt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:12

Je mag alleen absoluut niet een paard van een ander laten inslapen/slachten zonder zijn/haar toestemming, dat ze dan niet reageert op de brief betekent niet dat zij toestemming geeft. Zou dat dus ook absoluut niet zo doen, maar dat is ieder zijn mening.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:15

met va verklaring en tijdslimiet wel :D :D

en dan alsnog heb je de vraag van wie het paard juridisch is :) als eigenaar er geen kosten meer aan maakt en TS betaald alles is TS juridisch de eigenaar :) :) ongeacht wat er op paspoort/papieren of wat dan ook staat

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:16

Lease je onder contract?

Aangezien jij alles voor dit paard betaald, incl de gemaakte dierenarts kosten sta je vrij sterk als het gaat om het paard als jou eigendom te eisen. Dat zou in dit geval misschien ook een optie kunnen zijn.

Mocht je wel onder contract leasen, ik neem aan dat daar het een en ander in staat in geval van dit soort situaties. Dit is namelijk het idee achter het leasen, dat een paard die ongeschikt blijkt te zijn weer terug kan.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:17

Nee, dat zou ik ook niet doen, het paard in laten slapen. Ik denk eigenlijk hetzelfde als TE5, zou het zo aanpakken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:18

dat zou ik ook niet doen nee...

ookal heb je een bevesteging, dat wil nog niet zeggen dat de eigenaresse toestemming geeft om haar paard in te laten slapen ookal zecht de DA dat het wel verstandig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:21

ik denk altijd met het belang van het paard voorop :)

dan krijg ik er maar problemen door, dat is dan maar zo....... maar voor het paard moet het goed zijn.

en zoals ik al zei, met va verklaring en tijdslimiet, sta je erg sterk bij de rechter.... en zo niet, dan veroordeeld de rechter je om het paard voor een redelijke prijs toch post mortum te kopen...... en dat is de slachtwaarde.... dus die bult is niet zo heel hoog om te nemen, echt heel veel risico loop je zo niet

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:27

Maar betaalt de TS nog wel leasegeld aan die vrouw? Want het lijkt me dat je dat zowiezo als eerste direct moet stoppen. En als zij dan nooit meer reageert, nou pech dan. Dan heb jij er een paard bij voor je dochter en idd zolang jij het onderhoud betaald ben je ook de eigenaar.

Charlie_P

Maar het lijkt mij dat de eigenaresse het paard gewoon terug moet nemen. Je kunt toch gewoon de lease overeenkomst opzeggen, zoals TE5 ook al noemde. En het paard weer bij haar op stal afleveren. Maar misschien denk ik dan ook te simpel.

Peelie

Maar KIWIKo er zijn niet zo heel veel mensen die zin hebben in een rechtzaak. Als het echt zo er is dan komt vande de DB wel om de hoe kijken. Of een DA gehaald door een stalgenoot. Maak je daar maar geen zorgen om...

Ik zou er niet zo'n groot probleem van maken, hoe jammer het ook is. Het si niet je eigen paard dus heb je niet zo veel te vertellen...