wie helpt mij? springwedstrijd op gras????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

wie helpt mij? springwedstrijd op gras????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:37

hoi hoi allemaal,
ik heb even een vraagje.
ik ga nu voor de 2e keer een springwedstrijd doen, de vorige was in de bak. dit maal is het op gras.
mijn paard staat op ijzers. zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

groetjes

TessaVB

Re: wie helpt mij? springwedstrijd op gras????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:38

Kalkoenen draaien. ;)
Anders ga je geheid onderuit!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:41

Maar als je paard geen ijzers heeft. Dan glijd hij toch niet zo snel uit?

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:43

Nee, maar ze zegt toch dat hij op ijzers staat. ;)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:44

maar is het dan geen probleem als je pony nog nooit met kalkoenen heeft gelopen???

dit word voor mij de eerste keer op gras springen tijdens wetrijd.
thuis rij ik nu veel op gras (stap, draf, galop en nu 2x een paar keer een sprongetje gedaan op gras). gaat eigenlijk goed, ze is best wel stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:45

Och, "geheid" lijkt me ook wel een beetje onzin... Als het gras nat is, wordt 't lastiger. Sowieso zonder kalkoenen niet te kort draaien.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:46

Nouks; Hoe kan je geen korte bochten draaien in een parcour? Laat staan met een barrage. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:47

Dus dan zou ik er toch kalkoenen in draaien... Want als je daar ook nog rekening mee moet houden in je parcours...

Gewoon thuis een keer mee oefenen, ook met het erin draaien ervan. Oja, bij paarden die hun hoeven echt tegen hun buik houden moet je met kalkoenen zeker een speciale singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:19

Teziej schreef:
[***]; Hoe kan je geen korte bochten draaien in een parcour? Laat staan met een barrage. ;)

Tsja, als de situatie er naar is (glad, geen kalkoenen) zul je gewoon anders moeten gaan rijden... Dan maar niet de snelste tijd, heel rondkomen lijkt me dan belangrijker eigenlijk :+

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:21

voor de 2de keer springwedstrijd lijkt me niet dat je dan barrage hoeft he ? :P

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:22

Nouks schreef:
Teziej schreef:
Nouks; Hoe kan je geen korte bochten draaien in een parcour? Laat staan met een barrage. ;)

Tsja, als de situatie er naar is (glad, geen kalkoenen) zul je gewoon anders moeten gaan rijden... Dan maar niet de snelste tijd, heel rondkomen lijkt me dan belangrijker eigenlijk :+

Laten we daar maar vanuit gaan. :')

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:25

haha, nou dat denk ik niet (de barrage :P ) het gaat om stijl en niet om snelheid.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:32

dus jullie advies is kalkoenen?

weet iemand hoe duur zon set is?

zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? (terrein? inrijden? het weer? enz)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:35

Je kunt thuis in alle rust de kalkoengaten alvast schoonmaken en er speciale dopjes (of gewoon een propje watten) in doen, zodat je op concours alleen de kalkoenen er in hoeft te doen....

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:38

Setje zal zo'n 15 euro zijn, met wat verschillende maten kalkoenen, aandraaisleuteltje, en een stokje waarmee je de gaten schoon kan maken. :)
Wat knakker zegt, idd even van te voren leeg maken, kan namelijk wel ff duren. (vooral bij die van mij, ongeduldig beest..)

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:42

... setjes zijn er in verschillende prijzen. Dat hangt ook weer af van welk metaal de kalkoenen zijn gemaakt, de vorm en de grootte. Je kunt een set kopen met een heleboel verschillende, maar je kunt ze bij de meeste ruitersportzaken ook los kopen. Ik gebruikte voor mijn pony altijd "gewone" vierkante en niet te groot. Dat ging prima, maar er zijn ook mensen die voor elke bodem andere kalkoenen gebruiken. (Harde bodem, natte bodem, kleigrond etc..) Het is gewoon uitproberen en dan kom je er wel achter wat je nodig hebt en voor jullie het fijnste is.

Misschien een stomme vraag.. maar zitten er wel gaten in de ijzers van je pony waar je de kalkoenen in kunt draaien? De hoefsmid moet deze er speciaal in maken, en als je ze nooit nodig hebt (gehad) dan maakt hij ze er misschien ook niet in? :)*

Veel succes in elk geval!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:45

nee ze zitten er niet in maar toevallig heeft lucydan gister een ijzer los gehaald dus moet de smid sowieso langs komen. zal hem wel even smsen.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:46

proppen in draaien ;)

Edit: zie dat er geen gaten in zitten, toch maar even aan de smid vragen of dat nog kan :)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:59

ik hoop dat het nog kan!

als het nou niet kan wat moet ik dan doen?

loonexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:00

nou als je toch de smid nodig hebt kan je hem ook nog om advies vragen! maar kalkoenen is gewoon voor de zekerheid als het gewoon lekker hard en droog is kan je altijd nog even kijken of je ze wel nodig heb (geloof ik)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:02

je kan er ool opzetkalkoenen op doen als je geen gaten in je ijzers hebt, zijn opzetstukjes met gaten in....
gebruiken wij ook weleens werkt net zo goed.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:05

Bij droog gras kan je ook zonder kalkoenen rijden, vorige week donderdag nog crossles zonder kalkoenen gereden. Instructeur zei dat dat best kon, en had geen zin om die rotdingen in te draaien als het niet hoeft :D
Ik zou ze wel meenemen als het nog kan, en daar kijken hoe de grond is en wat de andere deelnemers doen.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:10

Als je besluit zonder kalkoenen te rijden, dan moet je gewoon rustig aan doen. Niet te kort door de bochten, volgens mij heb je ze in de bochten meer nodig dan voor de sprong. (maar daar zijn de meningen misschien wel over verdeeld..)

Als je hoefsmid nog komt, dan moet hij wel de ijzers er onder vandaan halen om de gaten er in te kunnen maken. De meeste hoefsmeden verkopen ook wel kalkoenen. (Dat scheelt je weer een ritje naar de ruitersportzaak) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:08

Teziej schreef:

Dit slaat echt nergens op.. In een B pacour gaat de barrage nieteens om tijd maar om stijl ;) En meestal is het in de B zo gebouwt dat je niet eens kort kan draaien omdat het anders te gevaarlijk wordt. Ik denk dat je eerst maar eens moet kijken OF je in de barrage kan komen.. En barrage rijden moet je ook leren (en dat leer je niet even)

Gewoon kalkoenen draaien. Het is op gras en dan glijden ze altijd heel makkelijk uit zonder kalkoenen. Maar als het echt droog is en het gras wat grof is, is het eigenlijk niet nodig.. Je hebt vanaf 20 euro een complete set incl dopjes die je in de gaten kan doen om ze schoon te houden!
En idd als je besluit om zonder te rijden rustig en beheerst rond gaan zonder scherp te draaien

Maar andere dingen waarmee je rekening kan houden is het tempo, probeer niet te zacht te gaan of je pony te proberen te plaatsen want dan krijg je heel snel stops.. Gewoon in een lekker tempo doorrijden en ben tevreden wanneer je rond bent... Dus vol vertrouwen rond rijden! En geen extreme dingen doen.. Dus niet heel kort gaan draaien omdat je de snelste tijd wilt hebben maar gewoon lekker rond rijden!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:19

Ja tuurlijk doe je dat niet even, maar ik spring liever een parcour geconcentreerd, zonder dat ik bij elke bocht moet nadenken hoe ruim ik hem moet rijden.. maarja, ieder zn mening ;)