Bijtend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadeb

Bijtend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 15:21

Help! Ik heb een nieuw verzorgpaard, maar hij bijt. Niet uit onaardigheid oid, maar omdat hij eten wilt. Nou is het grote nadeel dat hij een manegepaard is, dus dat hij geen vast persoon heeft en iedereen hem anders benadert. Ik zie hem wel een paar keer per week, dus ik kan zeker wel invloed op hem uitoefenen, maar het is wel lastiger. nou is mijn vraag: Hoe kan ik hem afleren om te bijten?

Krijtje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:27

Wij hebben op de manege een pony : Bacardi, die bijt als je bij hem gaat staan, en hij stijgerd als je hem vast wilt zetten |( Wat moet je dan doen ? Hij heeft iemand al eens in haar schouder gebeten, hellemaal BONT en BLAUW LETTERLIJK!!

8nnemiek

Re: Bijtend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:29

Je zegt dat hij niet uit onaardigheid bijt.. Maar hoe bijt hij dan precies? Gericht om je pijn te doen, of meer naar je jas of mouw? Bijt hij echt door, of alleen even aanraken als dreigement?

Wat voor soort bijten het ook is, bij een manegepaard is het heel moeilijk of zelfs onmogelijk om helemaal af te leren omdat er steeds andere mensen bij komen die het wel weer toelaten of verkeerd straffen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:37

Dat is eigenlijk heel simpel..het enige lastige hier is dat 't inderdaad een manegepaard is, maar als jij hier consequent in bent kan het allicht iets schelen. Het maakt namelijk niets uit wat de oorzaak is, bijten mag niet, klaar (enige uitzondering voor mij zou zijn als het paard bijt puur uit pijn, maar dat is hier niet het geval). Mijn paard kan een klap op de neus/het hoofd verwachten, zou ze dat proberen. Dat doet ze dus nu ook nooit meer. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:46

Je kan niet zomaar elk bijtend paard hetzelfde behandelen.
Een paard dat bijt uit angst moet je niet slaan, maar juist meer ruimte geven en vertrouwen winnen. Een paard dat in jassen en mouwen bijt om grenzen te verleggen moet je op het juiste moment goed aanpakken. Bij een paard dat echt gericht naar mensen bijt (en zelfs vasthoudt) kun je niet meer met een tik verhelpen, zal daar waarschijnlijk juist op reageren door harder te gaan bijten of bang te worden, en heeft een vaste consequente leider nodig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:51

Backing cures Biting :) Zorg dat je het paard ver genoeg bij je vandag houdt zodat je niet binnen berijk bent. Als hij toch een poging doet, niet agressief worden en uithalen maar direct een paar passen achteruit zetten. Bij mijn paard werkte het ook (beet niet uit narigheid, maar omdat hij onzeker was); met een paar dagen was het gedrag verdwenen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:53

Als het paard bijt omdat het eten wil(tenzij hij genoeg gehad heeft) zou hij van mij een tik tegen z'n neus krijgen. En dan zo een dat hij niet weer snel zal bijten ;).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:44

Mijn paard had ook behoorlijke angst- en vertrouwen-issues, maar bijten was hoe dan ook not done bij mij hoor..die tik kreeg ze, hoe dan ook.

Enne..'t gaat hier over een manegepaard hè..dus extreem bang door mishandeling, of zéér bijtgraag naar mensen, dat zal bij een manegepaard toch al niet zo zijn. Mag ik hopen.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:23

Dargon ( zo heet-ie ) is niet bang, boos, aggresief wattanook, hij denkt gewoon dat alles wat binnen 20 cm van zijn hoofd komt eten is (vooral mijn vingers dus). En hij bijt niet door, noch heel erg hard, maar hij bijt wel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:45

In dat geval, als hij het niet met opzet doet, zou ik gewoon extra voorzichtig zijn, en eventueel met de stem laten weten dat hij in iets verkeerds hapt, dus gewoon even "EEJ!!" of "AU!!" schreeuwen.
En wat je ook nog zou kunnen doen, is proberen dat hij zichzelf straft, door hem bijvoorbeeld "per ongeluk" op iets te laten bijten wat ontzettend vies of heel hard is ofzo, zodat hij de volgende keer uit zichzelf beter oplet waar ie in bijt. Zo heb ik die van mij wel eens in een tomaat laten bijten, vond ie vreselijk haha, en hij heeft eigenlijk vanaf die tijd altijd eerst aan het eten geroken voordat ie erin beet :+

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:50

Ik heb een half jaar geleden een manegepaard gekocht. Type dat je bijtend begroet om je uit zijn stal te jagen. Niet gek he als er 2 jaar lang mensen alleen maar in je stal komen om vervelende dingen te doen. Sinds een paar weken is hij gestopt met bijten. Hij hapte trouwens ook alleen maar naar mij en heeft nooit echt gebeten. Alleen velletjes en kleren vastpakken.
Ik heb in elk geval in dat half jaar meerdere manieren geprobeerd om hem van het happen af te krijgen. Van geweld (helpt toch niks dus tips met geef hem een dreun kan ik je absoluut afraden. dat hebben vast al genoeg mensen gedaan) tot negeren. Uiteindelijk hem gewoon altijd bij het happen in de achteruit gezet. Paarden die bijten mogen niet in mijn persoonlijke ruimte komen. Ik ben ook begonnen met parelli natural horsemanship. O.a. een hoop oefeningen/spelletjes waarbij je je paard van je wegdrijft in allerlei richtingen. Nu is hij dus helemaal gestopt met naar mij te happen en toen ik hem een half jaar geleden kocht ging er geen dag voorbij dat hij het deed.
Verder zou ik als jij denkt dat het paard je met eten associeert hem niks meer uit de hand voeren. Je kan hem best belonen maar in zijn voerbak.
Kortom:
-eten in de voerbak en niet uit de hand
-Als hij hapt een paar passen achteruit zetten of ga jumping jacks doen zodat hij achteruit moet om niet geraakt te worden.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:06

MysticTinker schreef:
In dat geval, als hij het niet met opzet doet, zou ik gewoon extra voorzichtig zijn, en eventueel met de stem laten weten dat hij in iets verkeerds hapt, dus gewoon even "EEJ!!" of "AU!!" schreeuwen.
En wat je ook nog zou kunnen doen, is proberen dat hij zichzelf straft, door hem bijvoorbeeld "per ongeluk" op iets te laten bijten wat ontzettend vies of heel hard is ofzo, zodat hij de volgende keer uit zichzelf beter oplet waar ie in bijt. Zo heb ik die van mij wel eens in een tomaat laten bijten, vond ie vreselijk haha, en hij heeft eigenlijk vanaf die tijd altijd eerst aan het eten geroken voordat ie erin beet :+

Nou.. ik heb hem wel eens m'n borstel gegeven, dat vond ie alleen maar leuk ( hij ging de opstapje van z'n stal poetsen ), van halsters issie ook niet vies :')

Maar, hij doet t niet met opzet, maar hij weet wel dattie het doet hoor! hij doet t niet helemaal perongeluk :')

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:08

manueeltje82 schreef:
Ik heb een half jaar geleden een manegepaard gekocht. Type dat je bijtend begroet om je uit zijn stal te jagen. Niet gek he als er 2 jaar lang mensen alleen maar in je stal komen om vervelende dingen te doen. Sinds een paar weken is hij gestopt met bijten. Hij hapte trouwens ook alleen maar naar mij en heeft nooit echt gebeten. Alleen velletjes en kleren vastpakken.
Ik heb in elk geval in dat half jaar meerdere manieren geprobeerd om hem van het happen af te krijgen. Van geweld (helpt toch niks dus tips met geef hem een dreun kan ik je absoluut afraden. dat hebben vast al genoeg mensen gedaan) tot negeren. Uiteindelijk hem gewoon altijd bij het happen in de achteruit gezet. Paarden die bijten mogen niet in mijn persoonlijke ruimte komen. Ik ben ook begonnen met parelli natural horsemanship. O.a. een hoop oefeningen/spelletjes waarbij je je paard van je wegdrijft in allerlei richtingen. Nu is hij dus helemaal gestopt met naar mij te happen en toen ik hem een half jaar geleden kocht ging er geen dag voorbij dat hij het deed.
Verder zou ik als jij denkt dat het paard je met eten associeert hem niks meer uit de hand voeren. Je kan hem best belonen maar in zijn voerbak.
Kortom:
-eten in de voerbak en niet uit de hand
-Als hij hapt een paar passen achteruit zetten of ga jumping jacks doen zodat hij achteruit moet om niet geraakt te worden.

Hey bedankt! Maar wat zijn jumping jacks? En in hoevere moet ik bij hem weglopen als hij me bijt?

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:10

Ik denk niet dat jij zelf moet weglopen :)?

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:10

roodje schreef:
Ik denk niet dat jij zelf moet weglopen :)?

Dus ik moet hem wegduwen? Gewoon verder z'n stal in ofzo? En als hij dan terugloopt?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:13

mijn paard kan ook goed happen niet gemeen maar erg geniepig. ook als ze haar zin krijgt wil ze wel is graag slaan met haar achterbenen. maar dan is het niet best voor haar

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:29

jumping jacks is gewoon een gymoefening waarbij je met je benen springt en tegenlijk met je armen zwaait. Komt erop neer dat je je pesoonlijke ruimte bewaakt door met je armen te zwaaien. Als het paard dan tegen je arm aanloopt denkt hij dat het zijn eigen schuld is.
Bedenk gewoon dat een armlengte om je heen je persoonlijke ruimte is. Een paard dat hapt heeft in die ruimte niks verloren.
Als hij hapt zet je hem achteruit en blijf je zelf staan. Gewoon hem dus uit je persoonlijke ruimte duwen naar achteren.
Bij paarden draait alles om wie beweegt de voeten van wie. Als een paard jou zover krijgt dat jij achteruit gaat dan is hij de dominantere.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:32

zolang hij manegepaard is kan je hem niks afleren......... en moet je ook niet willen!!!

een manegepaard heeft dagelijks met enorm veel mensen te maken, en hij kan niet het onderscheid maken tussen jou en anderen.. qua benadering.........

accepteer het, leer ermee leven............ want jij bent vast nummer honderd in de rij die hem dit wel even afleren.......

Krijtje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:49

MysticTinker schreef:
Je zegt dat hij niet uit onaardigheid bijt.. Maar hoe bijt hij dan precies? Gericht om je pijn te doen, of meer naar je jas of mouw? Bijt hij echt door, of alleen even aanraken als dreigement?

Wat voor soort bijten het ook is, bij een manegepaard is het heel moeilijk of zelfs onmogelijk om helemaal af te leren omdat er steeds andere mensen bij komen die het wel weer toelaten of verkeerd straffen..

Eigelijk bijt hij echt LETTERLIJK naar je schouder maar iedereen moet het hem niet te kwalijk nemen, want het is eigelijk een oudje!(l) maar ik weet eigelijk niet of die je echt pijn wilt doen of niet...
Ik weet ook niet hoe je daar achter moet komen :S
En iedereen ik heb voor het eerst op een manege paard gereden :P
Wel best vaak bij m'n tante, maar dat is geen manege paard! *D

gambalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:54

Tja alleen consequent zijn helpt in dit soort gevallen, maarja als er veel verschillende mensen met het paard omgaan wordt dit lastig.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:16

Kheb gister een paar dingen geprobeert, het wegduwen werkt errrug goed! kheb m een wortel in z'n voerbak gegeven ipv uit de hand, dat heeft ook wel geholpen, en verder een tikje als hij naar me hapte!

jetmexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:32

Bij mij op de manege staat ook een pony die bijt.
Ze heet Tea en is mijn lievelings pony.
De laatste paar weken bijt ze mij niet meer omdat ze me vertrouwt.
Mis. moet je haar vertrouwen winnen?

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 21:31

Nou ja, bij Dargon ( een hij ) zit het bijt probleem niet echt bij vertrouwen, het is voor hem meer een manier om mij te plagen, dan wel om eten te krijgen.

Maar ik heb vandaag iets opgemerkt, waar ik wel graag feedback op zou willen krijgen! : Als hij naar me hapte gaf ik hem een tik ( niet te hard ) op zijn neus, of ik deed alsof ik hem ging slaan. Resultaat: Hij hapt heel snel naar me en trekt dan zo gauw mogelijk zijn hoofd terug zodat ik hem niet kan slaan. Heeft hij er toch iets van geleerd, maar niet het goede!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:05

hahaha hij heeft een nieuw spelletjes geleerd. hoe kan ik haar bijten zonder een klap te krijgen. Tja was ik ff vergeten te vermelden. Paardjes waar het bijten in zit vinden dat slaan alleen maar een spelletje vaak...

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:13

nou lekker

wat dan doen? Hem wegduwen? want dat snap ik niet 100%.. moet ik z'n hoofd dan wegduwen ofzo?