Respect krijgen ... Hoe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zoraspastie

Respect krijgen ... Hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 00:28

hoi,

Ik heb een heel lieve merrie ,, ze is snel gespannen en was vroeger een renpaard ,,En bij het rijden doet ze hheel irritant en protesteerd ...maar ze heeft nooit respect voor mij!!
Ze komt bv. alleen bij mij als ik wortels bij me heb en ze volgt me niet ... ,,
Heb al vanalles geprobeert maar niets lukt...
iemand enkele tips ?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 08:13

Met zo weinig informatie is dat lastig te bepalen. Wat doe je allemaal met haar? Alleen rijden, of ook andere dingen?

Wat doe je als ze je bijt? Of als ze je omver loopt? Als je haar 'om' vraagt/duwt, doet ze dat dan, of niet?

Het respect/leiderschap moet je vaak eerst op de grond hebben, voordat je het in het zadel ook kunt krijgen. Is niet altijd nodig hoor, maar omdat je zelf al zegt dat ze niet naar je toekomt en zo, zou ik ook op de grond beginnen.

Het is eigenlijk best simpel. Jij bent de leider = jij bepaalt wat er gebeurt. Doe jij dat niet, dan gaat het paard namelijk zelf bepalen wat er gaat gebeuren, en dat wil je nou net voorkomen. (natuurlijk mogen ze best even wild doen als je ze losgooit in de bak, maar dan is het oké. Als jij a wil en je paard b, moet het zo zijn dat jij 'gelijk' krijgt.)

Oh - je zegt dat je al vanalles hebt geprobeerd, wat is vanalles? :) (snap de betekenis van het woord wel :P maar welke dingen heb je allemaal al gedaan?)

zoraspastie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 12:26

DaniBanani schreef:
Met zo weinig informatie is dat lastig te bepalen. Wat doe je allemaal met haar? Alleen rijden, of ook andere dingen?

Wat doe je als ze je bijt? Of als ze je omver loopt? Als je haar 'om' vraagt/duwt, doet ze dat dan, of niet?

Het respect/leiderschap moet je vaak eerst op de grond hebben, voordat je het in het zadel ook kunt krijgen. Is niet altijd nodig hoor, maar omdat je zelf al zegt dat ze niet naar je toekomt en zo, zou ik ook op de grond beginnen.

Het is eigenlijk best simpel. Jij bent de leider = jij bepaalt wat er gebeurt. Doe jij dat niet, dan gaat het paard namelijk zelf bepalen wat er gaat gebeuren, en dat wil je nou net voorkomen. (natuurlijk mogen ze best even wild doen als je ze losgooit in de bak, maar dan is het oké. Als jij a wil en je paard b, moet het zo zijn dat jij 'gelijk' krijgt.)

Oh - je zegt dat je al vanalles hebt geprobeerd, wat is vanalles? :) (snap de betekenis van het woord wel :P maar welke dingen heb je allemaal al gedaan?)

Ze doet alles als ze een wortel krijgt ,, bij het rijden krijgt ze dat niet ze werkt dan altijd tegen ,, ik heb ook al veel dingen opgezocht hier op bokt om de relatie te verbeteren en met grondwerk te beginnen maar hoe begin je daaraan ,? Meestal krijg ik zo van die namen waar ik van de helft niets snap ,,,

PBA_

Re: Respect krijgen ... Hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:51

je doet dus eigenlijk aan omkoperij. voor iets lekkers doet ze dus wel wat voor je. Zou die trend gaan omzetten. Er zijn denk ik meer mensen die hier meer ervaring mee hebben dan ik. zorg er in ieder geval dat jij je eigen ruimte houd en dat je paard daar niet in komt (groot maken en evt wegduwen en weg wuifen met je handen), je paard mag je niet voorbij lopen, hoe is ze met longeren? grondwerk er bij pakken maar alleen zo als het hoort, daar kunnen anderen meer over vertellen.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:09

mijn pony heeft een tijdje dit soort gedrag vertoond.
wat ik toen heb gedaan is een join up.
zo krijgt het paard respect voor je en gaat hij je als leider axepteren.
je kunt even op het internet kijken maar ik zou het heel leuk vinden om het je zelf uit te leggen.
stuur me maar een pbtje ik leg het je heel graag uit.

liefs steef

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:17

Sla die join-up ALSJEBLIEFT over..echt niet doen. Je kan de relatie daar echt grondig mee verpesten als je dat verkeerd doet.

Af en toe belonen is niets mis mee, ik werk ook met een clicker en bijbehorende voedselbeloningen, maar ze moet ook gewoon naar jou luisteren, en niet alleen naar die wortel.

Grondwerk is vooral een kwestie van doen. Ik weet niet wat ze al wel/niet kan (loopt ze netjes naast je? Staat ze stil als jij stilstaan? Gaat ze 'om' als jij dat vraagt? etc etc), maar het voornaamste is gewoon het werken aan leiderschap.

Bijten? Tik op de neus. Trappen? Trap teruggeven, of ook een tik. Voor je uit lopen? Niets ervan, terughalen, liefst in de achteruit. Duwt ze je omver? Terugduwen, terugslaan desnoods. Dat mag gewoon niet. Zijn allemaal dingetjes die een kuddeleider zich ook echt niet laat welgevallen.

Begin eens met die wortel achterwege te laten, en kijk wat ze voor jou wil doen. Wel goed belonen bij alles natuurlijk, met je stem, schouderklopje, eventjes rust (niets vragen, alleen even aaien of zo).

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:27

Waar woon je? Er is vast wel iemand hier van bokt die bij je in de buurt woont en je wil helpen met grondwerk en leiderschap. Is er niet iemand bij jullie op stal of van de rijvereniging of zo die je kan helpen? Vaak is een korte uitleg van een half uur al voldoende om in eerste instantie mee aan de slag te gaan.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:13

je moet idd orde op zaken stellen. blijkbaar is ze toch vrij dominant, wat op zich niet slecht is, maar je moet het in je voordeel draaien. zo'n paarden gaan meestal door een vuur als ze je respecteren.
Als je interesse hebt om grondwerk te doen, wat hier wel zou helpen, moet je idd goed weten waarmee je bezig bent. iedereen roept ermee, maar de meesten weten niet hoe het juist toe te passen. en zoiets als join-up (monty roberts zijn dada) lijkt simpel, maar er zit wel een filosofie achter. als je hiermee begint, ga eerst alles goed nalezen, volg een cursus, enzovoort.
wat je ook kan doen, is haar meenemen aan de hand op straat ( weet natuurlijk niet of ze verkeersmak is) en haar vreemde dingen laten zien. zo leert ze dat ze je kan vertrouwen, en dat je eigenlijk wel geschikt bent als baasje.
een renpaard is natuurlijk iets speciaals: ze hebben nooit de kans gehad om een band op te bouwen met een mens, en hebben hier weinig ervaring mee. ze hebben enkel geleerd om zichzelf gevoelsmatig af te sluiten. voor hen rendeerde het niet om iemand te vertrouwen. dat is het probleem met haar. voor haar ben je gewoon de zoveelste die haar ne keer gaat berijden en verzorgen. het is ook niet meteen het geschikste paard om pistewerk mee te doen. zowel op mentaal niveau als lichamelijk. mss ligt het daaraan: wringt het ergens bij het rijden, heeft ze ergens pijn, en weigert ze daarom elke medewerking. vergis je niet, deze paarden schakelen alles uit, maar gaan hun pijn op een andere manier uiten. ik zou dit eerst allemaal uitsluiten, voor jezelf uitmaken waarvoor ze moet en kan dienen, en dan eventueel beginnen met grondwerk.

XjustineX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:23

Ik werk met renpaarden..
Het legt eraan of ze goed behandelt is in haar verleden,
Probeer daar eerst een achter te komen of weet je dat al ?
Vaak is het met renpaarden zo dat ze zo erg verwend worden dat ze beetje te veel ego krijgen,
Ik heb al met veel renpaarden gewerkt die klaar gemaakt moesten worden als gewoon 'rijpaard' , en die leren we stap voor stap af dat ze gemasseerd worden renpaarden woorden namelijk gemasseerd met spierspray voor er gewerkt word,
daardoor kan in de rug van ju paard iets vastzitten, Join-up is een van de beste manieren een goede band met je paard te krijgen , ook heel veel massage technieken kunnen goed helpen , je maakt dan namelijk goed contact me tje paard. en vaak worden ze heel ontspannen.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:25

XjustineX bedankt voo je reactie.
dat dacht ik namelijk ook

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:34

XjustineX schreef:
Join-up is een van de beste manieren een goede band met je paard te krijgen

Super manier, lijkt me..paard eerst hardhandig uit 'jullie kudde' dwingen, en vervolgens laten smeken of hij alsjeblieft weer terug mag komen. Zeker weten de beste manier. :n

Voor een goede band is het aller-, allerbelangrijkste: gewoon samen zijn. Laat je paard zien dat jij leuk bent, en niet alleen werk betekent. Ga een stukje aan de hand wandelen, laat haar eens een tijdje grazen ergens. Zet haar in de bak, ff lekker rollen en gek doen, en daarna weer op 't land. Ga lekker uitgebreid poetsen, zonder meteen daarna op te zadelen. Jij wordt ook geen vrienden met mensen die je alleen laten werken; wél met mensen die jou leuk en eerlijk behandelen, en waarmee je gezellig samen dingen onderneemt.

zoraspastie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:50

vertrouwen doet ze me wel maar niet respecteren ,, dat is mijn probleem .. vandaag heeft ze me bv, kei hard tegen de grond geduwd gwn omdat ik een wonde wou verzorgen ,, over haar verleden weet ik niets maar ze heeft wel veel eigenaars gehad en mss is ze daar niet goed behandeld geweest ,, in het begin was ze onzeker en lief maar daarna werd ze echt dominant.. en gespannen tijdens het rijden . Ik heb ze ook degelijk te veel verwend,, ze staat nu al een maand op de wei en het word steeds erger ze loopt ook altijd weg van mij,, tips ,? ah en ik woon in geraardsbergen ,, woont iemand daar ook ?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:55

Je houding doet erg veel, je lichaamshouding bedoel ik.
Kijk haar recht in de ogen! Erg belangrijk in dit geval, maak je groot, borstkas vooruit. Paarden zijn erg gevoelig voor lichaamstaal, als jij je als leider gaat gedragen zal alles een stuk makkelijker maken. Negeer slecht gedrag ne bekrachtig positief gedrag; klopje als ze eens -naar je toe komt (geen eten in dit geval geven). Je kan me altijd pb'en.

zoraspastie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:02

Mallodie schreef:
Je houding doet erg veel, je lichaamshouding bedoel ik.
Kijk haar recht in de ogen! Erg belangrijk in dit geval, maak je groot, borstkas vooruit. Paarden zijn erg gevoelig voor lichaamstaal, als jij je als leider gaat gedragen zal alles een stuk makkelijker maken. Negeer slecht gedrag ne bekrachtig positief gedrag; klopje als ze eens -naar je toe komt (geen eten in dit geval geven). Je kan me altijd pb'en.

die dingen helpen echt bijna nooit bij haar... heb al veel uitgeprobeert voor de band te versterken en grondwerk enzo ..maar het werkte nooit helemaal.. als ik iets probeer werkt ze ook altijd tegen ,, heel irritant!!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:46

Zoek er hulp bij. Zoals jij alles vertelt denk ik dat jij op dit moment de leiderschapskwaliteiten mist. Dat verklaart ook waarin ze in het begin lief was, en later steeds dominanter - ze ontdekte dat ze over jou heen kon lopen.

Wij kunnen jou heel veel vertellen, maar als jij alles doet met een onzekere houding, heeft het geen zin. En soms heb je er even iemand bij nodig die je vertelt waar het misgaat, hoe jij anders moet staan, of waar je inconsequent bent, bijvoorbeeld.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:54

Ik ga mee met DaniBanani.
Als die houdingen niet helpen dan doe het het niet zelfzeker genoeg.. normaal gezien is een paard zeer gevoelig voor dit soort zaken.. als je meent wat je doet tenminste.
Ik zeg niet dat je het niet kan, maar geloof je ook in wat je doet?

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:14

Veel geduld, veel met haar doen.
grondwerk, veel wandelen, misschien als ze bang is voor dingen haar hier aan laten wennen
Je bouwt hier mee vertrouwen, en dan gaat ze je vanzelf wel respecteren.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:19

Mijn pony had in het begin ook totaal geen respect voor me.
Gewoon dikke eigen schuld,want het is een mini en vooral in het begin vond ik hem erg schattig :D
Met als gevolg dat hij gewoon een monstertje werd door mijn verwennerij en vooral lief voor hem zijn(tja net een mini en natuurlijk wil je vriendjes worden).
Toen ik zag hoe vervelend hij kon zijn,begon ik zelfs af en toe onzeker te worden naar hem toe.(klein maar toch sterk en venijnig als hij zn zin niet kreeg).
Ik had zeer weinig ervaring en dan maak je dus al snel de meest domme fouten.
Heb dus eerst mezelf aangepakt en toen ponylief....heb er nu echt een gouden beestje aan ;)
Maar alles staat of valt met je eigen houding,wat je uitstraalt en hoe zeker je van jezelf bent.
Toen ik mezelf had aangepakt en een andere houding had aangemeten,keek hij in eerste instantie heel gek op zn neusje!
Vrouwtje liet zich niet meer opzij duwen,voortsleuren,of liet toe dat er onderweg groene plukjes gesnaaid konden worden.
Heb nooit iets raars hoeven doen kwa slaan ,,,mijn nieuwe houding deed wonderen.
Natuurlijk heeft hij wel een paar keer getest of ik wel standvastig bleef,maar hij was er vrij snel achter dat nee,nee blijft.
Heb hem gewoon heel rechtlijnig maar wel eerlijk en met respect behandeld,en eis dat ook terug.
Een join up vind ik niets,zeker niet als je daarmee niet echt bekend bent.
Je kan dan meer kwaad als goed doen.
Het werkt namelijk geestelijk erg in op het paard,en een fout signaal van jou kan de hele boel verpesten.

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:28

Je moet er eerst precies achter komen wat het probleem is, wanneer ze moeilijk doet en wanneer. Als er regelmaat in zit moet je goed opletten wat ze doet, gaat ze stilstaan, er snel van door rennen...bokken,stiegeren dat soort dingen. aan die dingen kun je zien wat er aan de hand is.

Als ze bijvoorbeeld wegrent of stil gaat staan, betekent dat vooral dat ze bang is, en als ze dan gemeen tegen jou doet is dat niet omdat ze boos is ofzo, maar juist omdat ze bang is, en dan gestresst raakt, en dan is het moeilijk om het verschil te zien tussen het ding dat haar bang maakt en jou... voor haar dan. Met het grondwerk moet je gewoon wandelen, rustig in de bak rondlopen, veel stappen...bijvoorbeeld een keer naar het bos gaan, haar de route laten kiezen en het tempo,,, dat kun je ook in de bak een keer doen...zo snapt ze in iedergeval dat jij haar respecteerd en zo kan ze het ook makkelijker opbrengen om jou te respecteren,

ik heb ook gelezen dat het erg helpt als je veel longeert...stappen,draven,galopperen aan de longe, op comando omdraaien...dat soort dingen. Als ze een renpaard is geweest zal ze waarschijnlijk wel het moeilijk vinden en zal het ook wat moeilijker zijn om het haar te leren, maar het versterkt de band echt heel erg tussen paard en ruiter!!! later kun je ook nog zonder longe gaan proberen.. ook is het handig om veel aandacht aan haar te geven, in de bak en ook in de stal. als ze dan een keer iets goed doet meteen belonen want dat vind ze fijn...niet met snoep maar met een aai of iets ander liefs wat ze ook fijn vindt,,

en als dit allemaal niet helpt moet je echt hulp gaan zoeken, want als het zo door gaat is het voor haar niet fijn en natuurlijk niet voor jou!!!!

Heel veel succes!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:29

Veel renpaarden/dravers hebben een rotverleden. Niet altijd noodzakelijkerwijs van hun tijd op de baan (hoewel ook dat voorkomt) maar ook omdat ze daarna van hand tot hand gaan, veelal in ondeskundige handen.

Dit soort paarden zijn goedkoop in de aanschaf en worden verkocht als recreatiepaarden (wedstrijdruiters willen meestal geen koerspaard), terwijl juist deze paarden deskundige begeleiding nodig hebben.

Het gaat hier veelal om zeer gevoelige en intelligente dieren, die in geval van veel eigenaarswisselingen hebben geleerd om niet op mensen te vertrouwen.

Met andere woorden... veel voormalige koerspaarden die van hand tot hand zijn gegaan hebben totaal niets met mensen.
Dat komt echt niet vanzelf goed als je een join up doet of eens ff laat zien wie de baas is.

Je zult zeker leiding moeten geven, maar daarnaast ook moeten bewijzen dat het paard op je kan vertrouwen en dat je niet altijd iets van hem ' moet'

Persoonlijk zou ik zeggen... begin met dit paard van voor af aan. Begin met simpel grondwerk, liefst met de hulp van iemand die het paard ' leest' dus die precies weet wanneer het paard moeilijk doet uit dominantie of uit onzekerheid.

Weet je dat beide erg op elkaar kan lijken? Bij dominantie en bij angst/onzekerheid, gaan de oren in de nek en kan een paard bijten of boven op je springen.
Het verschil zit hem in de details
De blik in de ogen (starende blik=onzekerheid/angst/wantrouwen, gespannen nek=onzekerheid/angst/wantrouwen, neus de lucht in= onzekerheid/angst/wantrouwen)

Het feit dat je paard wegloopt in de wei ipv naar je toekomt, zegt al alles over jullie relatie. Die is er niet.
Het paard heeft totaal niets met je, ziet je niet als leider (hooguit af en toe als wortelmachine) , vertrouwt niet op jou en heeft geen enkele reden om naar je toe te komen.

Dat veranderen kun je niet afdwingen, noch met laten zien wie de baas is, noch met een join up.

Je kunt dat alleen veranderen door te bewijzen dat je een goede baas bent, hem leiding kunt geven, maar begrip hebt voor zijn wantrouwen, hij op je kan bouwen en je zijn zekerheid garandeerd, er voor hem bent, niet alleen om te rijden.

Dat bereik je door te beginnen bij het begin. Elkaar leren kennen. Begin met simpelweg aandacht geven in de wei. Veel tijd in de wei doorbrengen. Observeer hem. Hoe is hij met andere paarden? Hoe reageert hij op een actie van een ander paard? Dat geeft veel info over zijn persoonlijkheid.

Daarna begin je met eenvoudig grondwerk. Gewone leidoefeningen, spiegelen, dat soort dingen.
Daarna verder met grondwerk of klickeren, wat je het meest ligt en dan dus opbouwen

En ondertussen alles lezen/bekijken wat je over paardengedrag/psyche in je handen kunt krijgen.

En ja... ik spreek uit ervaring. Ik ken een aantal ex koerspaarden en ik heb er hier zelf twee staan.
Eentje staat hier al langer en daar gaat het heen goed mee en de ander sinds kort en was net een autist toen hij hier kwam. Ze is al enorm veranderd van een paard wat niets van mensen moest weten en zuur was, naar een paard wat meteen naar je toekomt in de wei en graag meewerkt. Maar nog steeds moet ik erg alert zijn op het wantrouwen wat bij haar nog snel de kop opsteekt en haar bewijzen dat er niets aan de hand is. Dat ze op mij kan vertrouwen.
Kado krijg je niets, maar het resultaat is een vriend voor het leven.

Kortom... er is hiervoor geen snelklaar oplossing. Je zult er heel erg veel tijd en energie in moeten steken en ervoor moeten zorgen dat je zoveel mogelijk over gedrag weet.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:37

of zet haar eens in de bak en ga eens gewoon met je handen over zijn hals, en dan langzaam door naar de rug (geen touw of niks gewoon lekker los). en probeer naar haar kont te gaan, probeer geen een keer je hand los te laten en loop zo voorzichtig achter haar door en ga je naar de andere kant, dan klop je een paar keer op de hals en loop je weg, kijk je paard niet aan gewoon voor hem uit lopen. Kijk of hij je volgt.

Paarden zijn geen gebruiksvoorwerpen, het zijn dieren met een persoonlijkheid (de meeste) en als je hem niet laat weten wie de baas is, dan bepaald hij dat. Een dier is niet te vergelijken met een mens, een mens kan voor zichzelf opkomen en kan nadenken. Een paard niet, die leven in rangordes en zodra die bepaald is wordt er in principe alles gedaan wat de leider opdraagt, zolang het paard de leider niet verveeld dan is er gewoon rúst. Een paard moet dus ook vertrouwen bij jou kunnen vinden, daarom zijn schriktrainingen hele leuke oefeningen, dan kun je gelijk zien wie een goede band heeft met zijn paard, en wie niet.

Van de wortel, dat las ik ergens, vond ik wel erg interessant, de leider van de kudde krijgt het meeste ("Verse") voedsel, de rest krijgt de 'restjes' als het ware, door hem die wortel te geven, sta jij dus jou maaltijd af in zijn ogen, en mag hij het helemaal alleen opeten. Wat hem ook al een gevoel kan geven dat hij boven jou staat.

Maar zowiezo zijn snoepjes of dergelijke onzin dingen om een band met je paard te krijgen. Eigenlijk met elk dier, een hond wordt er vaak helemaal blij van, maar dan doet hij het nog niet omdat hij jou dus zo lief vind.

Dus probeer wat meer dingen met je paard te doen, ook eens een buitenritje, hou het leuk voor je paard, veel afwisselen en gewoon duidelijk zijn. Er is alleen een ja of een nee, geen misschien, geen vandaag wel morgen niet, geen ik een beetje jij een beetje, geen ik ben net heel aardig geweest en nu moet je ook alles doen rijden.

Paarden gedragen zich op een bepaalde manier, en eigenaars moeten zich daaraan aanpassen(let op; niet eraan toegeven. Maar als een paard schrikt voor een plastic zakje, dan mag je niet boos worden, ook al denk jij ; hallooo? een plastic zakje!) Een paard kent geen enge films, en dus ook geen monsters, alleen gevaar voor eigen leven, en daarom is het vrijwel altijd op zijn hoede.

zoraspastie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:44

iedereeen bedankt voor die tips ik ga morgen direct beginnen van in het begin ,,, elkaar leren kennen dus,, (zonder snoepjes nu)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:48

roundup moet je niet willen :) :)

duidelijkheid is het enigste wat nodig is, en daar kan je hulp bij zoeken door middel van instructie

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:00

allemaal goede tips hier.
in ieder geval heel veel geduld...
succes!!
ben erg benieuwd hoe t zal gaan

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:06

Denk dat je al op de goede weg bent als je het verwennen met voedselbeloning stopt(zoals je zei,het paard komt wel als je peen hebt).
Daarbij erg opletten op je eigen houding.
Niet twijfelen of afwachten hoe hij/zij reageert,maar gewoon volgens je eigen plan werken.
Maak je recht,let op je ademhaling,en zorg dat je kalm maar beslist al de stal binnenstapt.
Uiteraard hoef je niet het paard opzij te schoppen vol dominantie...maar je houding doet al de helft van het werk.
Gaat het paard niet opzij als jij erlangs wilt,dan duw je hem gewoon om.
Gewoon eerst een vriendelijk verzoek,paar vingers erop.(echt een duw wedstrijd ga je nooit winnen,maar veel paarden reageren wel op druk op een kleine plek).
Het elkaar leren kennen gaat vanzelf via verzorgen,poetsen,wandelen,longeren etc.
De fout die ik ook maakte was graag vriendjes willen worden,dus het paardje verwennen,lief toespreken etc.
terwijl ik eigenlijk vanaf dag 1 duidelijk had moeten zijn.
Het lief zijn en hem lief toespreken kan later ook...de verhoudingen moeten zo snel mogelijk duidelijk worden.
Eenmaal duidelijk,kan je heerlijk kroelen met ze,doe ik ook regelmatig ;)
Het is niet zo dat je als een kreng de stal in hoeft te stappen met de woorden vanaf nu ben ik je baas en heb je te doen wat ik wil...(das het andere uiterste).
Maar gewoon de stal in,zorgen voor rust en regelmaat,en duidelijk zijn in ja en nee.
Vaak pikken ze dat razendsnel op,en geeft ze ook een bepaald gevoel van veiligheid...ze weten waar ze aan toe zijn met jou. ;)