geschoren manenkam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shera

geschoren manenkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:28

Mijn paard heeft zomereczeem en door haar eczeemdeken blijft er helaas niets van haar manen over. Ik scheer ze iedere zomer af, maar nu ga ik deze zomer beginnen met wedstrijden rijden.
Ik ben gewoon even benieuwd, word ik daar op afgerekend?
Ik heb ze nu nog niet geschoren maar van wat er nog zit kan ik helaas geen fatsoenlijk vlechtwerkje maken |(

Ikima

Re: geschoren manenkam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:30

In principe mogen ze je daar niet op afrekenen, als het netjes geschoren is maakt het niet uit.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:32

Ik denk niet dat je dan wordt afgekeurd.
Veel kan je niet doen aan zomereczeem.
Het doel van vlechten is ook dat de jury de hals van het paard mooi kan zien en is dus niet aleen voor de mooi.
Voor springen maakt het al helemaal niet uit of je paard gevlochten is. Je ziet genoeg paarden met losse manen.
Gewoon lekker gaan rijden zou ik dus zeggen :)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:33

Volgens mij niet hoor. Wij hadden vroeger een KWPN merrie met zulke stugge manen ( was gewoon staarthaar op de manenkam) daar viel niks me te beginnen. Die schoren we dan ook altijd netjes in een lijn af. Daar hebben we destijds bij verzorging nog nooit een opmerking over gehad....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:06

Ik heb een tijd lang met geschoren manen wedstrijd gereden. Er is nooit wat over gezegd en had gewoon steeds goede punten voor de verzorging.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:43

Een paard mag gewoon met geschoren manen starten.

Los daarvan is het bij zomer eczeem NIET verstandig om de manen te scheren. Bij stoppels is er nl meer ruimte tussen de haren voor de mugjes (die verantwoordelijk zijn voor zomereczeem) om te steken en vererger je het probleem. Dus het is beter om de manen, hoe zielig ze er ook bijstaan/hangen, te laten zitten.
Een halskap kan trouwens goed helpen. En de manenkam vet houden met bv babyolie. Daar kunnen de mugjes niet goed op landen (echt).
Er zijn ook middelen tegen jeuk op zich die best verlichting geven (hexaderma bv of luizenmiddelen).
Dus de oorzaak meer aan proberen te pakken is in jouw geval verstandiger dan scheren.

Een beetje rommelige manen kunnen in de lager klasses wat wellicht lagere punten voor verzorging geven, maar je hebt het dan over 1 punt minder halen op je eindscore. Dat zal niet echt belangrijk zijn. Overigens kun je ook nog vooraf bij de jury vertellen dat de manen er zo uitzien omdat je paard last heeft van zomer eczeem. (Als ze niet te vlechten zijn).

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:07

Bedankt voor jullie reacties!
Mijn paard loopt dag en nacht met een eczeemdeken inclusief hals (sweet itch hoody) dus de mugjes hebben geen kans. Het haar stikt als het waren onder de halsdeken. Bij onze pony die onder precies zo'n eken staat blijven de manen trouwens hartstikke mooi :?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:18

Misschien een idee om hem 'savonds na zonsondergang af te doen voor de nacht en dan 'smorgens weer om, om de manen te luchten? Want 'snachts zijn ze niet actief hoor, die mugjes.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:40

Dat zou ik nog kunnen proberen...
:)*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:42

Ik zou toch ook kiezen voor scheren, en dan de huid goed schoonhouden met betadine en / of tea tree shampoo

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:43

Die mugjes zijn toch juist actief voor 10 uur sochtends en na 6 uur savonds? :?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:46

rensju schreef:
Die mugjes zijn toch juist actief voor 10 uur sochtends en na 6 uur savonds? :?

Ook dat nog eens ja :D

Ze zitten er vooral in de schemering en voor zonsopgang en na zonsondergang.

Dus Lusitana zegt het precies verkeerdom ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:54

oliebol..idd Dat wist ik ook wel :o
Paard staat 's nachts wel op stal. Ik ben altijd bang dat ze zonder deken in 1 nacht haar staart ook kapot schuurt. Waardeloos is het :(

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:58

Mijn schimmel loopt gewoon dag en nacht buiten met een eczeemdeken, no problemo :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 03:04

Ze zijn het meest actief tijdens de schemer uren. Dan heb je nachtelijke uren en daglichturen die je kunt benutten. Kun je kiezen. Waar het om gata is dat ene paard niet 24 uur bedekt hoeft te zijn als daar de manen van lijden.
Crossmonster, haar andere paard heeft ook nergens last van en dat is ook normaal, maar eentje dus wel en daar moet je dan wel wat mee, vandaar de oplossing om wat uren te luchten zonder deken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:43

Lusitana schreef:
Ze zijn het meest actief tijdens de schemer uren. Dan heb je nachtelijke uren en daglichturen die je kunt benutten. Kun je kiezen. Waar het om gata is dat ene paard niet 24 uur bedekt hoeft te zijn als daar de manen van lijden.
Crossmonster, haar andere paard heeft ook nergens last van en dat is ook normaal, maar eentje dus wel en daar moet je dan wel wat mee, vandaar de oplossing om wat uren te luchten zonder deken.

Maar dan het beste wel overdag op het heetst van de dag ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:55

Exceem dekens......

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:07

Stravero schreef:
Exceem dekens......

Nope, ze schreven het wel goed... het is echt eczeem ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 14:10

jep, eczeem ;) het wordt trouwens vaak fout gespeld!
(Op jacht naar info over eczeem type ik in de zoekfunctie en op MP vaak meerdere varianten in om alle advertenties te kunnen vinden :P )

gambalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:09

Je mag ze afscheren, staat volgens mij zelf in de regelementen, je moet je paard zo voorbrengen zoals het stamboek dat voorschrijft, waarbij knotjes de voorkeur verdienen en dan komt er een opsomming van mogelijkheden van voorbrengen en dan zit er volgens mij ook geschoren manenekam bij.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:15

Ik heb met mijn merrie div. jaren wedstrijden gereden met welliswaar niet geschoren, maar opgeknipte manen. Ben er ook nooit op afgestraft!
Lukt het je om ze niet te scheren, maar te knippen, dan kan je zelfs nog een beetje smokkelen met de bovenlijn van de hals.
Net als bij een fjord b.v kan je door het op een bepaalde manier op te knippen de hals mooier uit laten komen.

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:00

ik zou het niet eerlijk vinden dat ze je daarop afstraffen, jij kunt er toch niets aan doen! als ze daar al punten voor gaan aftrekken...heeft toch niets meer met rijden te maken dan:S

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:43

Als het goed is mogen ze je der niet op afstraffen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:32

ik had willem ook altijd met geschoren maken of met een fjordenkapsel.
hij had het laatste jaar 24/7 het hele jaar door een boett deken om omdat hij een insectenallergie had en geheel onder de bulten kwam te zitten, zelfs hartje winter. heb nooit geen problemen gehad met zijn maken. bleven gewoon rechtop staan :D en heb toch iedere maand gestart. ben er nooit op afgerekend

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:46

Het lijkt me niet eerlijk als ze je daarop afstraffen!
ik geloof ook dat je zodra je hoger rijd geen punten meer krijgt voor de verzorging (?!)
En misschien is het inderdaad een idee om even bij je jury te melden dat hij eczeem heeft!