koeien? :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

koeien? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 14:46

Hoihoi,
Als ik met m'n verzorgpaardje langs een weiland met koeien rijd, is ze altijd wel wat gespannen, maar toen ik vanochtend weer langs een stel koeien kwam, flipte ze helemaal. Eerst wil je er keihard heen rennen, en vervolgens is het toch doodeng en rent ze weg...
Ze doet dit dus alleen bij koeien, iemand die hier ervaring mee heeft?

SummerLess

Re: koeien? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:48

Doen wel meer volgens mij
altyd spannend van die koeien xD
ik zou niet weten wat de reden er van is....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:25

Er hebben wel meer paarden schrik van koeien :).

Het enige wat je kunt doen als ruiter is zelf rustig blijven, voet bij stuk houden (consequent zijn) en je paardje er langs rijden :).

Hoe je dit doet hangt van paard tot paard af... Sommige hebben een aai nodig, andere een strenger tikje etc...

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:27

Mijn pony is er ook bang van, ik doe altijd net alsof er niks aan de hand is.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:30

oke, ik zal het proberen, ze sprong vanochtend bijna bij m'n vader achterop de fiets :P

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:37

ik heb dit ook maar dan bij ezels/shetlanders.
heb echt alles geprobeerd,streng zijn,lief zijn,stelling naar binnen vragen,haar juist laten kijken,echt niks hielp,ze bleef flippen :=
dus nu was er nog 1 optie:
dat is haar compleet negeren op dat stukje,behalve als ze ervandoor gaat/wil gaan haar terugnemen,maar verder niks zeggen,compleet negeren dus :)
gister voor het eerst geprobeerd en het werkte super :D daarna wel heel uitbundig beloond natuurlijk ;)
succes ermee ;)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:41

Hoi,

Mijn haf is ook als de dood voor koeien, vind het zelf af en toe ook knap lastig.
Verstandig is het om niet te gaan draven, soms gaan de koeien dan mee doen en dan is het helemaal eng!
Beste wat je kunt doen is rustig door stappen en gewoon voor je uit kijken, maar wel tegen je pony praten.

En mocht dat niet werken is het negeren ook een goeie, maar dat zou ik persoonlijk pas doen als je weet dat je pony het doet voor de leuk..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:07

Verplaatst van OPG naar BRT

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:10

op een of andere manier zijn die koeien echt eng .

mijn merrie heeft er 3 jaar bij in de wei gestaan niks aan de hand maar als je er onderweg tegenkomt is het altijd feest .

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:13

de tinker van mijn beste vriendin is ook bang voor koeien, terwijl zij zelf zwart bont is!! hahaha vanmorgen met een buitenrit vond ze het ook weer super eng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:16

Neem je paard aan de hand mee, zoek een weiland met koeien die lekker voorin de wei staan en ga daar staan met je paard. Zet haar daar neer, laat haar lekker grazen en praat tegen haar zodat ze kalmeert. Je blijft er net zo lang staan totdat ze rustig word, en dat herhaal je dat een paar dagen achter elkaar (zo lang als het nodig is). Ze zal vanzelf merken dat er niets aan de hand is en dan zal ze er ook vanzelf makkelijker langs lopen.

Mocht je dat teveel gedoe vinden stap dan de komende tijd even af zodra je haar voelt spannen bij een weiland met koeien. Als je afstapt en je begeleid haar erlangs (al pratend etc) neem je een soort van leidende rol op je. Veel paarden hechten er veel waarde aan dat de leider voor gaat in dit soort situaties. Als het op een gegeven moment helemaal goed gaat aan de hand stap je gewoon weer op ;)

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:34

mijn vz paard schrikt overal van.. behalve van koeien.
Ik mag met hem geen buitenritten maken omdat hij overal van schrikt, ipv daarvan mag ik wel door het weiland crosse waar de koeie staan en dat vind het paardje wel errug leuk!

misschien dat je aan boer ofzo kan vragen of je de wei in mag om je paard aan koeien te laten wennen?!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:14

Mijn pony vind koeien ook heel spannend, vooral omdat ze niet weet of ze wegspringen.. Koeien kunnen ze ineens wegspringen als er iets in hun buurt komt..
Gewoon rustig blijven, en misschien kun je hem eens aan de hand meenemen zodat hij rustig aan de koeien kan wennen..
Het kan ook zijn dat het nooit went, het blijft altijd spannend wat ze doen ;)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:30

Miss_Montana schreef:
Neem je paard aan de hand mee, zoek een weiland met koeien die lekker voorin de wei staan en ga daar staan met je paard. Zet haar daar neer, laat haar lekker grazen en praat tegen haar zodat ze kalmeert. Je blijft er net zo lang staan totdat ze rustig word, en dat herhaal je dat een paar dagen achter elkaar (zo lang als het nodig is). Ze zal vanzelf merken dat er niets aan de hand is en dan zal ze er ook vanzelf makkelijker langs lopen.

Mocht je dat teveel gedoe vinden stap dan de komende tijd even af zodra je haar voelt spannen bij een weiland met koeien. Als je afstapt en je begeleid haar erlangs (al pratend etc) neem je een soort van leidende rol op je. Veel paarden hechten er veel waarde aan dat de leider voor gaat in dit soort situaties. Als het op een gegeven moment helemaal goed gaat aan de hand stap je gewoon weer op ;)

Ik weet niet of aan de hand helpt, ik ben laatst namelijk ook al een keer door haar omvergedonderd terwijl k er rustig naast liep. Maar ik zal het toch eens proberen, bedankt voor de tip! :)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:35

Heb je dat niet bij een weiland vol paarden? Mijn pony heeft namelijk hetzelfde maar dan ook bij paarden, die rennen namelijk nogal snel met je mee en is hij ook niet te houden :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:38

Jeanneee_ schreef:
Heb je dat niet bij een weiland vol paarden? Mijn pony heeft namelijk hetzelfde maar dan ook bij paarden, die rennen namelijk nogal snel met je mee en is hij ook niet te houden :)

ja heeft die van mij ook ;)
als ze alleen maar gaan hinniken naar haar voel ik de spanning alweer :x

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:22

Koeien zijn ook rare beesten voor Paarden denk ik :P
Zelf heb ik daar geen ervaring mee, bij mij zijn er geen koeien in de buurt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:24

Vandaag ging ik voor het eerst op een nieuwe vz pony rijden (of het zeker is is nog niet zeker :Y)) maar d'r staan ook koeien vlak bij
En toen zei ik tegen d'r kijk dat zijn ook bonte beesten alleen dan koeien en geen paarden :+
En toen was het weer goed :P
Later met afzadelen loeide er een koe en kijkt zij op
Waarop ik even dacht; die doos gaat ook nog terug hinneken ook :P
(deed mijn wedstrijdpony wel een keer maar dan naar kippen :P)
Maar ik zou flink oefenen desnoods gewoon erlangs wandelen
of aan een boer vragen of je in de stal mag lopen (niet bij de koeien in maar door het gangpad)

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:27

Let wel goed op met je 'schriktraining': mijn paard is werkelijk panisch voor koeien. er langs rijden op zijn rug is echt out-of-the-picture, dat gaat gewoon niet, niet met strenge hand niet met lievehand. Toen bedacht ik dus dat we dat maar eens te voet moesten proberen. Resultaat; een paard dat kompleet in paniek raakte, mij helemaal omver sprong en er als een haas van door ging.... en ik er dus achter aan; heb hem een halve kilometer verder kunnen vangen terwijl ie nog helemaal stond te trillen en het schuim op z'n lijf stond. Conclusie: sommige paarden zullen er nooit aan wennen......

Mijn jonge paard van 3 ben ik nu maar alvast voorzichtig aan het koeientrainen, want dit wil ik niet nog eens meemaken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:48

happypaardje schreef:
Ik weet niet of aan de hand helpt, ik ben laatst namelijk ook al een keer door haar omvergedonderd terwijl k er rustig naast liep. Maar ik zal het toch eens proberen, bedankt voor de tip! :)

Ik zou haar dan aan een hoofdstel meenemen, dat heeft net ff wat meer effect ;) Even terzijde, een paard mag nooit over je heen lopen. Als ze dat eenmaal afgeleerd hebben zullen ze ook beter rekening met je houden in paniek situaties. Neem voor de zekerheid ook even een carrotstick mee om haar een beetje op afstand te houden. Mocht je dit willen uitproberen zorg er dan ook voor dat je alle aandacht hebt zodra je het terrein afgaat. Je paard moet stoppen zodra jij dat doet en oefen ook het achterwaarts meteen erachteraan. Op deze verrassings-manier heeft je paard eigenlijk geen tijd om nog naar andere dingen te kijken en vaak worden ze er rustiger door.

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:09

Miss_Montana schreef:
happypaardje schreef:

Ik zou haar dan aan een hoofdstel meenemen, dat heeft net ff wat meer effect ;) Even terzijde, een paard mag nooit over je heen lopen. Als ze dat eenmaal afgeleerd hebben zullen ze ook beter rekening met je houden in paniek situaties. Neem voor de zekerheid ook even een carrotstick mee om haar een beetje op afstand te houden. Mocht je dit willen uitproberen zorg er dan ook voor dat je alle aandacht hebt zodra je het terrein afgaat. Je paard moet stoppen zodra jij dat doet en oefen ook het achterwaarts meteen erachteraan. Op deze verrassings-manier heeft je paard eigenlijk geen tijd om nog naar andere dingen te kijken en vaak worden ze er rustiger door.

Carrotstick? Is dat gewoon de vertaling? Een wortel aan een stokje? Ik heb nog nooit van een carrotstick gehoord _O-
Verder gaf iemand de tip in het weiland te gaan, maar DOE DAT NIET!!!!!!!!! Stel dat de koeien op je af komen (dat doen die beesten altijd op de verkeerde momenten, maar als je ze een keer wilt aaien, dan gaan ze weg....) dan heb je een probleem. Je paard in paniek e.d. Bespaar mensen de lol en doe het niet..

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:13

ik denk dathet komt omdat koeien nogal onrustige dieren zijn. vooral pinken ze zijn zoo nieuwschierig en komen naar je toe zodra jij richting hun gaat hollen ze weg. misschien meot je gewoon haar gedrag inderdaad negeren en jij moet zelf proberen te ontspannen rustig tegen haar praten een x door haar manen aaien en hopen dat je er langs komt;)

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:29

misschien een keer een idee om zo iets met jullie paarden te gaan doen: [WN-ITP] Jeddah@Koeienwerk Het liep allemaal anders...
is vast wel ergens bij jullie in de buurt te regelen met goede begeleiding. er zullen wel een aantal bokkers zijn die weten waat het kan bij jullie in de buurt.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:24

paard van m'n nicht (bokker Myrna91) is ook heel erg bang voor koeien

karliienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:32

Hier hetzelfde verhaal!
Mijn pony is heeft ook al een zware fobie voor koeien.
Ik hoef ook echt niet te proberen om een keer, voor om te wennen, bij koeien in het weiland te gaan ofzo.
Laat staan hem voor het weiland laten grazen. Denk ook niet dat het ooit anders zal worden! }:0