Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
.

daarna wel heel uitbundig beloond natuurlijk
Miss_Montana schreef:Neem je paard aan de hand mee, zoek een weiland met koeien die lekker voorin de wei staan en ga daar staan met je paard. Zet haar daar neer, laat haar lekker grazen en praat tegen haar zodat ze kalmeert. Je blijft er net zo lang staan totdat ze rustig word, en dat herhaal je dat een paar dagen achter elkaar (zo lang als het nodig is). Ze zal vanzelf merken dat er niets aan de hand is en dan zal ze er ook vanzelf makkelijker langs lopen.
Mocht je dat teveel gedoe vinden stap dan de komende tijd even af zodra je haar voelt spannen bij een weiland met koeien. Als je afstapt en je begeleid haar erlangs (al pratend etc) neem je een soort van leidende rol op je. Veel paarden hechten er veel waarde aan dat de leider voor gaat in dit soort situaties. Als het op een gegeven moment helemaal goed gaat aan de hand stap je gewoon weer op
) maar d'r staan ook koeien vlak bij 

)happypaardje schreef:Ik weet niet of aan de hand helpt, ik ben laatst namelijk ook al een keer door haar omvergedonderd terwijl k er rustig naast liep. Maar ik zal het toch eens proberen, bedankt voor de tip!
Even terzijde, een paard mag nooit over je heen lopen. Als ze dat eenmaal afgeleerd hebben zullen ze ook beter rekening met je houden in paniek situaties. Neem voor de zekerheid ook even een carrotstick mee om haar een beetje op afstand te houden. Mocht je dit willen uitproberen zorg er dan ook voor dat je alle aandacht hebt zodra je het terrein afgaat. Je paard moet stoppen zodra jij dat doet en oefen ook het achterwaarts meteen erachteraan. Op deze verrassings-manier heeft je paard eigenlijk geen tijd om nog naar andere dingen te kijken en vaak worden ze er rustiger door. Miss_Montana schreef:happypaardje schreef:Ik weet niet of aan de hand helpt, ik ben laatst namelijk ook al een keer door haar omvergedonderd terwijl k er rustig naast liep. Maar ik zal het toch eens proberen, bedankt voor de tip!
Ik zou haar dan aan een hoofdstel meenemen, dat heeft net ff wat meer effectEven terzijde, een paard mag nooit over je heen lopen. Als ze dat eenmaal afgeleerd hebben zullen ze ook beter rekening met je houden in paniek situaties. Neem voor de zekerheid ook even een carrotstick mee om haar een beetje op afstand te houden. Mocht je dit willen uitproberen zorg er dan ook voor dat je alle aandacht hebt zodra je het terrein afgaat. Je paard moet stoppen zodra jij dat doet en oefen ook het achterwaarts meteen erachteraan. Op deze verrassings-manier heeft je paard eigenlijk geen tijd om nog naar andere dingen te kijken en vaak worden ze er rustiger door.