Wanneer nieuwe dressuurproeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje2002

Wanneer nieuwe dressuurproeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 21:29

Hey

Nou de titel zegt het al:

Wanneer komen er eigenlijk nieuwe dressuurproeven en hoelang zijn deze die we nu rijden er nu eigenlijk al???
Om de hoeveel jaar komen er nieuwe?

Gr Leonie

sharonalover

Re: Wanneer nieuwe dressuurproeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:27

Die er nu zijn, zijn er sinds een paar jaar, 4 jaar volgens mij ofzo.
Die daarvoor waren er heul erg lang, dus denk dat we het nog wel eventjes met deze moeten doen :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:39

Die daarvoor waren er niet heul lang hoor...

Ik heb in mijn rijcarriere 4 of 5 boekjes al meegemaakt....
dus 20 / 5 = 4 jaar :P

Dus dikke kans dat ze eerdaags weer veranderen.
Hopelijk halen ze dan de fouten er eens uit voor ze produceren.

Huidige boekjes staan vol fouten .
Ook de proeven vind ik erg jammer, vroegah moest je in de B al op de letters rijden, nu pas in het M1 :=

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 09:12

hey

ja, ik ben ook benieuwd hoelang het nog duurd en wat ze dan weer gaan veranderen. het eerste boekje wat ik kende was dat blauwe mapje :D heb ze ook allemaal bewaard.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:25

Daar ben ik wel ook benieuwt naar, best leuk om weer eens iets anders voor te lezen 8-)

crossmonster schreef:
Ook de proeven vind ik erg jammer, vroegah moest je in de B al op de letters rijden, nu pas in het M1 :=

Waarom jammer ? het is toch fijn dat het voor Beginners niet te moeilijk word gemaakt dat is toch de opzet : simpel beginnen en dan proberen om je steeds te verbeteren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:28

Omdat heel veel kinderen nu niet op de letters kunnen rijden, daarom vind ik het jammer ;)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:34

Maar dat is toch juist fijn het is best moeilijk om op de letter te rijden . Als ze wat meer tijd hebben om de overgangen te rijden ziet het er netter uit dan als het bam op de letter moet. En het op de letter rijden komt dus vanzelf als hoger geklasseerd raken en dus ook meer ervaren zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:35

Ja maar toch niet pas in het M :+

Vind het echt zonde .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:37

crossmonster schreef:
Omdat heel veel kinderen nu niet op de letters kunnen rijden, daarom vind ik het jammer ;)

Hallo, wat denk je van de jonge paarden.
Toen ik afgelopen jaar met mijn 3jarige starte kon ik m echt niet op de letter rijden.
Wel in de buurt van een letter, dan heb je iets meer tijd om het voor te bereiden.

Ik zie 10X liever een nette overgang, waarin een paard netjes en ontspannen in de aanleuning is.
Dan ooh Boem, hier is A en op de rem met die knol.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:38

Als kinderen niet op de letter kunnen rijden dan moeten ze gauw een andere instrucie aanschaffen.
Ligt echt niet aan de proeven.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:39

Grappig dat je er zo verschillend tegen aan kunt kijken. Toen de nieuwe proeven kwamen dacht ik juist : dat dit goede veranderingen waren!
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 24-05-09 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:39

Citaat:
Ik zie 10X liever een nette overgang, waarin een paard netjes en ontspannen in de aanleuning is.
Dan ooh Boem, hier is A en op de rem met die knol.

Precies !!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:41

Zoals ik al zei, in de B , prima, maar in de L mogen de overgangen van mij best wat meer op de letter dan nu.

En of het aan de instructie ligt, geen idee, maar heb teveel kinderen gezien die gewoon niet proefgericht op de letters kunnen rijden.
En dan starten ze toch al echt L2.
En dan BOEM in de M1 moeten ze ineens wel op de letter aangaloperen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:42

Als ze dat niet kunnen dan ligt dat toch echt aan de instructie.
Natuurlijk kunnen kinderen dit niet uit zich zelf.
Daar zullen door begleid moeten worden.
Maar ik zie vele ergere dingen dan niet op de letter rijden.

Kijk eens hoeveel mensen geen hoeken rijden.
Hoeveel er voor over of achterover op het paard zitten.
Hoeveel paarden er slecht op het been zijn.

En dat heeft allemaal niks met de preoven te maken.
Ik kan met gemak ook al zit ik in de B met mijn 4 jarige op de letter rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:44

pizza64 schreef:
Maar dat is toch juist fijn het is best moeilijk om op de letter te rijden . Als ze wat meer tijd hebben om de overgangen te rijden ziet het er netter uit dan als het bam op de letter moet. En het op de letter rijden komt dus vanzelf als hoger geklasseerd raken en dus ook meer ervaren zijn.

Het hoeft helemaal niet 'bam' op de letter. Wat is er zo moeilijk aan op tijd beginnen met voorbereiden zodat je op de letter daadwerkelijk de overgang rijdt? Het is echt een misverstand dat op de letter rijden gelijk staat aan 'bam op de rem' of 'knal 'm in galop'.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:46

Nou met die jonge beesten vind ik het wel ideaal.
Daar heb je gewoon wat meer tijd nodig anders is het wel echt BAM. knal m derin

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:49

Citaat:
Het hoeft helemaal niet 'bam' op de letter. Wat is er zo moeilijk aan op tijd beginnen met voorbereiden zodat je op de letter daadwerkelijk de overgang rijdt? Het is echt een misverstand dat op de letter rijden gelijk staat aan 'bam op de rem' of 'knal 'm in galop'.

Helemaal mee eens ! en dat is nu precies wat je kunt leren als je tussen bepaalde letters een oefening mag uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:53

Maar Daan, op de letter staat NIET gelijk aan 'bam knal hem er in'. Gewoon een kwestie van op tijd beginnen met voorbereiden.

Pizza, als je het mij vraagt moet je dat niet nog in zowel de B als de L moeten leren. Als je nog niet kunt inschatten hoe lang je paard nodig heeft voor een overgang en je het niet op de letter kunt timen, kun je ook nog even thuis dooroefenen want zo moeilijk is dat niet. Kon ik op m'n tiende toch ook al, waarom wordt er dan nu vanuit gegaan dat je dat met een jong paard pas vanaf de M1 moet kunnen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:57

Oke, misschien is de M1 wel wat laat.
maar toch blijf ik erbij.
Er zijn 10 keer ergere dingen die mensen laten zien.
En als ik daar naar kijk dan begrijp ik ook wel waarom ze pas in de M1 beginnen.
Ik vind het een prima leer methode op deze manier.
Ik doe nu wel ter oefening al overal precies in het midden de overgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:02

Hmm ik kan best begrijpen dat ze het wat later zijn gaan vragen maar ik vraag me gewoon af of het z'n doel niet voorbij gaat. Ik bedoel, vroeger moest je gewoon voor je op concours ging op de letter kunnen rijden dus dat werd ook fanatiek geoefend voor de tijd. Nu ben je in de B in de training druk bezig met het wijken en achterwaarts, in de L druk bezig travers en schouderbinnenwaarts onder de knie te krijgen, en oh poedersuiker we moeten ook ineens op de letter gaan rijden...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:05

Dan ligt dat dus echt aan de ruiter.
Niet aan de proeven.
Bij kinderen ligt het aan de instructie vind ik, die behoord ze er op voor te bereiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:08

Oh dat ligt absoluut aan de ruiter en eventueel aan de instructie, maar dat is toch ook het geval als je het in de B al moet kunnen maar als je het niet kan? In de B was het in ieder geval nog geen ondergeschoven kindje omdat wijken of travers belangrijker gevonden wordt...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:13

Ik vind dat je het leren van de overgangen ook in je trainingen moet meenemen hoor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:02

daantjuhhh schreef:
Dan ligt dat dus echt aan de ruiter.
Niet aan de proeven.
Bij kinderen ligt het aan de instructie vind ik, die behoord ze er op voor te bereiden.

Een instructie kan nog zo hierop hameren, maar de hedendaagse kinderen zijn niet de kinderen van vroeger... de jeugd word steeds eigenwijzer en ik weet zeker dat veel kids tegen hun instructie zeggen "ja maar wij mogen tussen hcm een keer aandraven, dus op de letter rijden oefenen doe ik niet"

Ik vind dat vanaf het L1 het aandraven makkelijk op de letter kan, evenals het halthouden.
Aangaloperen en terug naar draf zijn moeilijkere oefeningen en dat die tussen twee letters (niet tussen 3 ! ) gebeuren vind ik logisch.
En dan in de L2 ook het aangaloperen op de letter, en vanaf de M het terug naar draf op de letter.
Dat zou meer logischer zijn.

Maar doordat paardrijdend nederland te groot is geworden, en er dus veel minder getalenteerde ruiters rondhobbelen, moesten die proeven idd wat makkelijker.
Maar ik blijf erbij dat het zonde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:09

Ik ben het wel met Nouks en Crossmonster eens.
De proeven worden elke keer makkelijker (en vervolgens is iedereen verbaasd dat ruiters in de Z zo'n laag niveau rijden..)
Als je 10 jaar geleden op de letter kon rijden, waarom zou dat nu dan niet meer kunnen? 10 jaar geleden reden er ook jonge kinderen en volwassenen met jonge paarden.
Als dat nog niet kan, dan moet je thuis gewoon nog langer oefenen en voor kleine kinderen zijn er de bixie wedstrijden.

En wat Nouks zegt: Op de letter rijden is helemaal niet BAM stilstaan of SCHOP aangalopperen, het is gewoon een kwestie van op tijd beginnen je overgang voor te bereiden. Zeker de makkelijkere oefeningen zoals aandraven vanuit stap of vanuit draf terug naar stap. Aangalopperen kan ook best tussen 2 letters in plaats van 3, zeker in de L.