Weten jullie iets??Dringend FJORD STREKEN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveyrsa

Weten jullie iets??Dringend FJORD STREKEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:27

Hallo iedereen,,

Ik en mijn zusje hebben samen een fjord Yrsa (Een half jaar hebben we haar nu).. (Fjorden zijn Nogal Eigenwijs.) maar de gene die wij hebben is het wel heel erg!. Want als we gaan rijden In de bak doet ze de stap en draf heel goed.. Nu ook zonder te hangen. eerst hing ze altijd heel erg in draf en stap en nu niet meer. In de galop doet ze ook niet meer zo vaak hangen in de bak, maar het punt is nu gaat ze er iedere keer in de galop vandoor in de bak maar ook buiten en echt gewoon super hard.!! En we vinden het nogal gevaarlijk en dan vooral buiten!, Dus we hebben nu al ongeveer een maand niet meer buiten gereden behalve Laatst dan... ze deed het echt goed. Niet meer hangen in de stap draf &galop in de bak dus dachten we laten we naar buiten gaan. we gingen op een weiland rijden.. Gelukkig want toen ik weer naar de galop ging schoot ze er weer heel hard vandoor Gelukkig kon ik haar op een volte houden met moeite en ging ze weer terug naar de draf.. !

En het andere punt is : Ze loopt over al door heen!!
Er staan 2 shetjes en nog 1 fjord bij haar in de wei, en ze loopt er gewoon dwars doorheen! Zovan.. Aan de kant jullie. En dan gewoon met de oren naar voren Net als of ze niet ziet dat ze daar staan? (Met name bij de Shetlanders.)
Weten jullie misschien wat we moeten doen ? we hebben echt al heel veel geprobeerd maar bijna niets heeft geholpen Nouja Soms een beetje Maar daarna komt het oude weer terug!

Groetjes Anke ,Sanne

lenaa_tje

Re: Weten jullie iets??Dringend FJORD STREKEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:30

volgens mij probeert ze jullie uit, misschien iemand vragen met een hoop ervaring en dat jullie dan tips van hem/haar kunnen krijgen

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:33

lenaa_tje schreef:
volgens mij probeert ze jullie uit, misschien iemand vragen met een hoop ervaring en dat jullie dan tips van hem/haar kunnen krijgen

Ja,, Maar we hebben al heel veel tips en alles gehad.. Wij denken zelf ook dat ze ons uitprobeert maar we vinden het toch ondanks het uitproberen is heel gevaarlijk en waarom nu pas uitproberen ze kwam een half jaar geleden en dan gaat ze nu pas uitproberen?
En er kwam laatst al iemand(Topruiter) die ons les gaf en daar hadden we ook al tips enz. aan gevraagt maar ze hielpen alleen in het begin en nu komen alle dingen weer terug zeg maar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:34

Als ze keihard weggalopeerd juist aansporen, als ze dan afremt ook gewoon doorgaan dan ben je er het snelst van af.
Dit is wel het handigst om in de bak te oefenen, tot die tijd zou ik buiten gewoon even niet gaan galoperen. Later heb je er profijt van ;)

Aan het gedrag in het weiland kun je weinig doen, je kunt er niet de hele dag bij blijven :P

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:36

Nibbit schreef:
Als ze keihard weggalopeerd juist aansporen, als ze dan afremt ook gewoon doorgaan dan ben je er het snelst van af.
Dit is wel het handigst om in de bak te oefenen, tot die tijd zou ik buiten gewoon even niet gaan galoperen. Later heb je er profijt van ;)

Aan het gedrag in het weiland kun je weinig doen, je kunt er niet de hele dag bij blijven :P

Heej dankje voor de tip :D Misschien helpt het wel bij haar:D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:36

consequent zijn, afstraffen wanneer ze iets doet wat niet mag en overdreven belonenen als ze het goed doet.
hoe oud is het dier eigenlijk?
kleine stukjes galoperen wil ook wel eens helpen, b.v. 10 meter en weer terug nemen zodat ze eignelijk niet de kans krijgt om er vandoor te schieten.

bovenal les nemen van een goede instructeur! die kan je direct op het probleem inspringen als het gebeurd en je stap voor stap helpen.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:40

Pashon schreef:
consequent zijn, afstraffen wanneer ze iets doet wat niet mag en overdreven belonenen als ze het goed doet.
hoe oud is het dier eigenlijk?
kleine stukjes galoperen wil ook wel eens helpen, b.v. 10 meter en weer terug nemen zodat ze eignelijk niet de kans krijgt om er vandoor te schieten.

bovenal les nemen van een goede instructeur! die kan je direct op het probleem inspringen als het gebeurd en je stap voor stap helpen.

Ja we zijn zelf ook bezig geweest met heel Consequent te zijn enz.. Maar het punt is ook ze is een echte doordrammer Als wij zeggen nee,, Blijft ze het nog 5 keer proberen totdat ze het weet dat het niet mag.!Yrsa is 7 jaar.. Misschien ligt het ook beetje aan de leeftijd.
Ja we hebben ook al in het begin kleine stukjes gegalopeerd en dan ook iedere keer belonen als ze het goed deed enz.. En uiteindelijk deed ze rondjes goed .. Maar dan is het punt weer dan denk je dat ze snap dat ze er niet vandoor mag gaan en dan gaat ze weer!

Ja misschien is dat ook handig
Laatst bijgewerkt door loveyrsa op 21-05-09 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:42

Ze kan ook goed aan de puber zijn.
Maar wat ik mis in dit stukje.......volgens mij zijn jullie nog niet zo oud............hebben jullie les?

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:47

Silence schreef:
Ze kan ook goed aan de puber zijn.
Maar wat ik mis in dit stukje.......volgens mij zijn jullie nog niet zo oud............hebben jullie les?

Ja dat kan ook goed.
Maar Ik Anke Ben :14
En mijn Zusje is : 13

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:49

Citaat:
Ja,, Maar we hebben al heel veel tips en alles gehad.. Wij denken zelf ook dat ze ons uitprobeert maar we vinden het toch ondanks het uitproberen is heel gevaarlijk en waarom nu pas uitproberen ze kwam een half jaar geleden en dan gaat ze nu pas uitproberen?
En er kwam laatst al iemand(Topruiter) die ons les gaf en daar hadden we ook al tips enz. aan gevraagt maar ze hielpen alleen in het begin en nu komen alle dingen weer terug zeg maar.

Ze is nu gewend op haar nieuwe adres. Ze kent jullie nu en weet waarschijnlijk waar jullie zwaktes liggen. Daar maakt zij nu gebruik van. En afstraffen is denk ik de beste manier. Tenminste bij mijn fjord. Die heeft nu na 5 jaar nog weleens van die buien en dan een keer een opdonder en hij is weer normaal. Verder les nemen daar leer je ook alleen maar van.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:50

MaNdiii schreef:
Citaat:

Ze is nu gewend op haar nieuwe adres. Ze kent jullie nu en weet waarschijnlijk waar jullie zwaktes liggen. Daar maakt zij nu gebruik van. En afstraffen is denk ik de beste manier. Tenminste bij mijn fjord. Die heeft nu na 5 jaar nog weleens van die buien en dan een keer een opdonder en hij is weer normaal. Verder les nemen daar leer je ook alleen maar van.

Dankje voor de Tip :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:53

Maar hebben jullie ook les?

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:54

Silence schreef:
Maar hebben jullie ook les?

Neej we hebben geen les..
(Maar we hadden een tijdje terug wel een keertje voor de lol een les van een Topruiter. )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:55

Ik denk dat daar de oplossing ligt voor dit probleem.
Les is zo ontzettend belangrijk, dat heeft iedereen nodig.
En gezien jullie leeftijd zou ik daar echt eens over nadenken.
Als je praat over voor de lol een lesje nemen, dan denk ik dat jij het belang daarvan ernstig onderschat.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:56

Silence schreef:
Ik denk dat daar de oplossing ligt voor dit probleem.
Les is zo ontzettend belangrijk, dat heeft iedereen nodig.
En gezien jullie leeftijd zou ik daar echt een over nadenken.

Misschien wel ja..
Maar dan nog bij een ervaren ruiter zou ze er ook vandoor gaan dat weet ik zeker !
een lol lesje bedoelde wij we kregen het kado van iemand, Als verrassing samen met nog een paar andere meiden! en toen hebben we het tijdens het rijden heel sirieus aan gepakt en hebben we vragen gesteld waar we heel erg veel aan hadden en de les die we kregen hebben we ook heel goed gebruikt!.
En ik onderschat de ernstigheid niet !! Misschien komt dat omdat ik *lol* lesje schreef maar dat hebben we echt gebruikt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:59

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Kijk een lesje bij een zogenaamde topruiter is leuk, maar aan een enkele les heb je niks.
Bij lessen bouw je doelen op waar je vervolgens weken naar toe werkt. En dat kun je niet alleen, daar heb je juist die lessen voor nodig.
En daarbij komt dat niet iedere instructeur/instructrice bij jou past. Ook dat is heel belangrijk om over na te denken.
En als je daar eenmaal de goede combi in gevonden hebt, weet ik zeker dat het jou gaat verrassen hoe snel je verbetering merkt.
Als je zelf niet weet hoe je een probleem als dit moet aanpakken, wordt het alleen maar erger als je zelf blijft aanrommelen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 21-05-09 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:59

Het gaat er om dat jij je paardje in de hand kan houden en waarschijnlijk zal je dat toch ook met les moeten oplossen. Het gaat er om dat jij er van leert samen met je pony. Ja kan dan samen met de instructeur aan je probleem werken.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:00

Silence schreef:
Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Kijk een lesje bij een zogenaamde topruiter is leuk, maar aan een enkele les heb je niks.
Bij lessen bouw je doelen op waar je vervolgens weken naar toe werkt. En dat kun je niet alleen, daar heb je juist die lessen voor nodig.
En daarbij komt dat niet iedere instructeur/instructrice bij jou past. Ook dat is heel belangrijk om over na te denken.
En als je daar eenmaal de goede combi in gevonden hebt, weet ik zeker dat het jou gaat verrassen hoe snel je verbetering merkt.
Als je zelf niet weet hoe je een probleem als dit moet aanpakken, wordt het alleen maar erger als je zelf blijft aanrommelen.

Ik snap wat je bedoelt we zullen er even aan denken

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:11

iemand nog iets ? wat je kan doen als een fjord door paarden en alles heen loopt!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:27

Ze probeert je duidelijk ontzettend uit. Ik zou sowieso niet gaan galloperen buiten. Dat kun je beter weer gaan doen als ze wat meer naar je luistert. Bij mijn fjord heeft het 1,5 jaar geduurd minstens voordat ze me niet meer uit probeerde. Ze is er toen indertijd ook vaak vandoor gegaan of dat nou buiten was of in de bak.. Mijn fjord is me ook pas na een half jaar uit gaan proberen. Dan is ze wat meer op dr plekje en dan wil ze weten wat ze aan dr ruiter heeft. Je moet gewoon consequent zijn, het afstraffen maar ook rustig blijven. Als je in paniek raakt vind ze het alleen maar grappig en dan merkt ze dat zij de baas over jullie is. Je moet haar laten weten wie de baas is! Je kunt het beste inderdaad ook les nemen, diegene kan ook zien wat je er precies aan kunt doen.

Verder kun je denk ik weinig doen aan het gedrag in de wei. Je kunt er niet de hele tijd bij gaan staan.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:30

heidiLOVER schreef:
Ze probeert je duidelijk ontzettend uit. Ik zou sowieso niet gaan galloperen buiten. Dat kun je beter weer gaan doen als ze wat meer naar je luistert. Bij mijn fjord heeft het 1,5 jaar geduurd minstens voordat ze me niet meer uit probeerde. Ze is er toen indertijd ook vaak vandoor gegaan of dat nou buiten was of in de bak.. Mijn fjord is me ook pas na een half jaar uit gaan proberen. Dan is ze wat meer op dr plekje en dan wil ze weten wat ze aan dr ruiter heeft. Je moet gewoon consequent zijn, het afstraffen maar ook rustig blijven. Als je in paniek raakt vind ze het alleen maar grappig en dan merkt ze dat zij de baas over jullie is. Je moet haar laten weten wie de baas is! Je kunt het beste inderdaad ook les nemen, diegene kan ook zien wat je er precies aan kunt doen.

Verder kun je denk ik weinig doen aan het gedrag in de wei. Je kunt er niet de hele tijd bij gaan staan.

Ja we gaan nu ook even een tijdje niet buiten rijden ;) tenzij ze heel snel veranderd en het een tijd lang goed doet , en dan idd nog niet galoperen!

*Dankje wel iedereen voor alle tips!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:17

Meiske, dit kan je niet alleen oplossen. Dat paard is veel slimmer dan jullie samen zijn (en nee, jullie zijn niet dom, een paard voelt gewoon alles aan).
Jullie weten duidelijk nog niet hoe je bepaalde problemen moet oplossen en dit leer je door les te nemen! Bespreek het met je ouders en neem minstens eenmaal per week een priveles. Dan komt alles goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:21

Een slim paard maakt slechts gebruik van de mogelijkheden die de ruiter hem biedt.
Maw: toch proberen beter te leren rijden, zodat je leert sneller en adequater in te grijpen als er iets gebeurt, en uiteindelijk leert voorkomen dat het uberhaupt gebeurt...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 02:07

Zoals gezegd: neem les. Dan kunnen jullie onder begeleiding dit probleem aanpakken.

Over het probleem in de wei: misschien heeft het zin jullie paard eens met een dominanter paard in de wei te zetten. Dan leert hij daar wel zijn plek van kennen.
In de wei kan hij klaarblijkelijk doen waar hij zin in heeft, en daar gaat het paard buiten de weide vrolijk mee door. En daar zijn jullie weer de dupe van.

quincy_paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:48

Ja ik denk ook net zo als de meeste dat ze jullie gewoon uitprobeerd en dan moet je vanaf dat moment heel erg streng zijn hoor want dat was ik niet bij mijn vorige paardje. En daar kon ik dus helemaal niks meer mee. |(