Mijn Jaarling doet luchtzuigen wat moet ik doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FerroSandy

Mijn Jaarling doet luchtzuigen wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:52

Mijn Fries doet aan luchtzuigen heb het hem al een paar keer zien doen en hoorde van een pensionklant dat hij ook rare geluiden maakt tijdens het eten van hooi/kuil wat moet ik doen??

Paintlinger

Re: Mijn Jaarling doet luchtzuigen wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:53

Hij staat op stal en bijt op de bak oid?
Of kan hij het al zonder ergens op te bijten?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:54

Hij staat neem ik aan buiten met vriendjes. Zo nee, dat zeker gaan doen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:55

Sommige paarden doen het ook zónder ergens op de bijten; dan zie je ze een bepaalde hoofdbeweging maken, een soort knikje en dan hoor je : Brrb!
Het is voor hen een tic, iets wat ze kortstondig even een lekker gevoel geeft.
Als je paard nog zo'n jonkie is, is het misschien nog weer af te leren door hem af te leiden met speelgoed en meer/andere vormen van beweging/met hem bezig zijn?

sterre92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:56

je zou eens naar een ruitersport zaak moeten gaan en vragen wat ze hebben. mijn paard deed het ook en ik heb een band gekocht die je om de nek moet doen en ze heeft de band even om gehad en nu doet ze het niet meer..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:57

Mijn tip: Zet hem 24/7 op het land met vriendjes en afleiding.....dan heb je kans dat hij het 'vergeet'....
Als je hem op stal laat gaat het 100% zeker nooit meer over...

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:58

Hij staat nu 24/7 op het land met leeftijdgenootjes maar zodra ik hem eruit heb gehaald en op de poestplaats zet doet hij het gelijk op het hek en waarschijnlijk kan hij het ook zonder want tijdens kuil of hooi maakt hij ook rare geluiden nou zie ik paarden altijd met een band om zou hij dit nu ook moeten... Hoop dat iemand mij kan helpen....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:59

Dan zou ik voor die momenten een goeie luchtzuigersband aanschaffen....

Op het land doet hij het niet?

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:02

Nee op het land heb ik het hem nog niet zien doen gelukkig maar ga vanmiddag langs bij een ruitersport zaak om te informeren voor een band weet het anders ook niet...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:07

Dat is de enige optie......
Wanneer je hem uit het land haalt.....band omdoen zodat hij het misschien afleerd...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:10

Luchtzuigen kan ook een medische oorzaak hebben.
Maagzweren, forse worminfectie of problemen in de slokdarm. Voordat je hem een anti luchtzuig band omdoet, zou ik eerst proberen uit te zoeken waarom hij het doet. Ik zou samen met de VA eerst alle medische problemen uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:11

Kijk eens in het luchtzuigertopic hier op bokt onder de sticky bij medisch! Staan een heleboel tips in! Enne...geen luchtzuigband...martelwerktuigen die meer schade brengen dan ze goed doen!!!

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:11

ik heb ook een luchtzuiger maar een band helpt echt niet, ik zou het niet aanraden, die van mij werd er zo mager van en kwam onder de open plekken, nu heeft hij hem niet meer om en heb hem gewoon lekker buiten overdag en krijgt gewoon lekker veel eten, en word verdeeld over de avond.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:19

janouk schreef:
Luchtzuigen kan ook een medische oorzaak hebben.
Maagzweren, forse worminfectie of problemen in de slokdarm. Voordat je hem een anti luchtzuig band omdoet, zou ik eerst proberen uit te zoeken waarom hij het doet. Ik zou samen met de VA eerst alle medische problemen uitsluiten.

Heb de DA gebeld maar is aan het operen op het moment moest hem morgenochtend terugbellen
Dus hoop morgen dat ik meer informatie kan krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:36

Hier maar even de link: [MD] centraal topic over luchtzuigen
DA-en raden ook nog veel te vaak die rotbanden aan...hoop dat jouw DA je een gefundeerdere en betere oplossing kan bieden. ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:51

hopelijk vind je een goede arts, ik ben ook zeker geen voorstander van een band, richt je meer kwaad dan goed mee aan vaak!!
Ik vind het heftig, een jaarling die al lucht zuigt, zoek eerst naar de oorzaak, stress, verveling, buikpijn? het is ergens door ontstaan!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:54

Ik vind het ook behoorlijk wat , zo jong en dan al zuigen !!

Laat de dierenarts komen en alle medische oorzaken zover mogelijk, uitsluiten.

Ook kwaliteit van kuilvoer laten controleren. Slechte voeding kan ook een veroorzaker van luchtzuigen zijn.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 19:26

Ja dat vind ik zelf ook het is begonnen toen hij een week op de uithof heeft gestaan wegens een ongeluk met een ander paard sindsdien zie ik hem luchtzuigen en is hij ook erg schrikkerig geworden aan het voer ligt het niet zei de eigenaar hij zeg dat hij daar heel erg goed op let maar ga morgen overleggen met de DA want ik vind het zelf ook niet normaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:22

zegt al vrij veel. Op de uithof staan is voor meer paarden geen lollige ervaring.

Geen band, maar medische oorzaken uitsluiten en voor veel afleiding zorgen. Er staan al veel goede tips hier.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:38

Zeker door goede DA laten checken en als het medische deel meevalt zsm het land in met een leuke groep jaarlingen. Bij jonge paarden is het spenen vaak de oorzaak van luchtzuigen. Dat kan een heel stressvolle periode voor ze zijn. Pijnlijke maag of zelfs maagontstekeningen agv stress en verandering van voedsel. Zo'n band zou voor veel gevallen verboden moet worden!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:40

ik heb jarelang een fjord gehad die het alleen na het eten deed. ik zou hem gewoon lekker op het land zetten en ja idd als hij stal op gaat een band omdoen. ik zou dan voor zoon ijzeren gaan. bij mij fjord hielp die het best. die leren komen ze soms nog wellis doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:42

Kan je hem niet een week op het land gooien, zodat hij zijn stress kwijt kan? Het kuil kan misschien iets met de maagsappen doen waardoor hij last van zijn maag heeft.

Maar ik denk dat het dier omdat hij zo jong nog is, te veel stress en angsten heeft gehad toen hij daar in zijn uppie weg van zijn bekende omgeving en kudde bij de kliniek stond.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:03

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:18

Gewoon laten staan en er niet meer uithalen. Op het land doet hij het niet zeg je zelf. Geen band. Medische oorzaken uitsluiten.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:11

liljebo, wat jammer dat je zó negatief bent over een zuigband. je zult er een slechte ervaring mee hebben waarschijnlijk.
voor onze ruin echter is het een uitkomst, wanneer hij geen band aan heeft, zuigt hij constant, waardoor hij iedere keer weer koliek krijgt. dan liever een band.