Tips gevraagd om paard uit de bol te laten gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Tips gevraagd om paard uit de bol te laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 10:58

Dit weekend komt een vriendin een fotoshoot doen van m'n paardje.

Was even gaan googlen en daar kwam ik prachtige foto's tegen van bokkende, rennende, ... paarden.
Probleem is dat ik behalve recreatief rijden en een beetje longeren, niet zo'n spectaculaire dingen doe met m'n paardje.

Ze is zelf ook nogal aan de luie kant. Tijdens het longeren geraakt ze nogal moeilijk op gang en loopt maar wat te sloffen...

Enkel toen ik haar deze week samen met de shet 3 dagen op de paddock had gezet en toen naar de wei deed, gingen ze even totaal uit de bol. Maar moet hierbij wel toegeven dat die shet me bijna had verongelukt bij deze onderneming. Ik kreeg niet eens de kans om de poort te openen, die vloog gewoon door de schrikdraad en m'n paardje erachteraan - allebei knal door de tuin en toen als een gek naar de wei. Er staan slipsporen tot een halve meter in m'n tuin :-(.
Maar dit terzijde...

Ik had graag enkele tips om op die fotoshoot m'n paard een beetje in actie te doen schieten.
Nu kan ik haar vast wel wat opjagen met m'n zweep, maar wil hiermee ook niet bereiken dat ze bij de volgende longeles door het lint gaat.

Hoe krijg ik haar zover dat ze een beetje gek gaat doen zonder dat ik haar de stuipen op het lijf jaag?

Op de manege zie ik soms paarden gecontroleerd losgegooid worden, daar wil ik ook naartoe.
Niet enkel voor die shoot, maar ook naar training toe.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:00

haver voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:04

Accepteer dat je paard gewoon een rustige is :+

Wil je dat niet, en toch actievolle foto's. Sluit je paard dan een paar dagen op stal op, en haal hem vlak voor de shoot eruit. Dan wil hij zijn energie waarschijnlijk wel kwijt.

Andere optie is gewoon 'los' longeren, of met stemcommando's je paard in beweging brengen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:09

Wij hebben op mijn vorige stal een keer een professionele fotoshoot gehad.
Deze fotografe had zon stokpaardje wat hinnikt (geluid) van de speelgoedwinkel bij.

Nou ik kan je verzekeren dat de meest slome daar nog wakker van werd, kap erop zette en groeide :+

bulck

Re: Tips gevraagd om paard uit de bol te laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:11

blikje van cola vullen met kiezels en dan dichtplakken en rammelen maar... :-)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:11

Maya schreef:

Wil je dat niet, en toch actievolle foto's. Sluit je paard dan een paar dagen op stal op, en haal hem vlak voor de shoot eruit. Dan wil hij zijn energie waarschijnlijk wel kwijt.

Andere optie is gewoon 'los' longeren, of met stemcommando's je paard in beweging brengen.

Dit meen je toch niet serieus mag ik hopen? := Een paar dagen je paard opsluiten zodat je mooie foto's krijgt?
Kun je haar niet met een je stem opjutten? Mijn paardje gaat helemaal uit zn bol als je hem maar genoeg aanmoedigt. "Kom maar, jaaaaa!" enz. Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:12

Blik met stuivers en rammelen? Wapperen met vuilniszak? Plu openen en er achter aan rennen? Varken van de buren lenen en voor haar neus loslaten?.. 8-)
Laatst bijgewerkt door detour op 18-05-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:12

Haver voeren vind ik geen optie :n

Je kan altijd aan je zweep een stukje plastick binden, dat maakt nogal een fris geluid en helpt meestal wel goed om ze even goed te laten lopen met de nodige straat-in-de-lucht beweging erbij :Y)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:14

maffe dingen worden de meeste paarden wel wakker van...
yogaballen e.d. wil ook nog wel eens werken,
kun je hem longeren zonder lijn? want dan kan je daar ook vrij makkelijk mee spelen

en die slome van mij ging laatst uit zijn dak toen er mensen langs de wei liepen, snapte ik niet maar zag er leuk uit..
gisteravond ging hij uit zijn dak doordat ik met hooi aan kwam zetten, snap het niet, maar hij heeft de hele wei geploegd..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:15

ik had vorige zomer ook een fotoshoot van Aeris hier op bokt. Ik heb m'n paarden op m'n grootste stuk weide gezet en m'n vriend laten lopen :+ Heeft prachtige actiefoto's opgeleverd!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:15

Hahahah dat varken is echt grappig detour :P

Even voor de TS: Ga naar een leuke/geschikte plaats waar je zelden tot nooit komt, hier ziet je paard vreemde dingen en gaat hij/zij mooi kijken. Om te laten rennen kun je in fases doen, met de longeerzweep. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:19

Niwla schreef:
Dit meen je toch niet serieus mag ik hopen? := Een paar dagen je paard opsluiten zodat je mooie foto's krijgt?

Jawel :j Een onzinnig antwoord op een onzinnige vraag :)

Opmerkingen zoals met plastic aan zwepen, rammeldingen, varkens ( :') ) etc. Dan gaat je paard ook vaak paniekerig kijken en is het effect van de shoot verloren. Je moet een paard op de foto zetten zoals ie is, en als ie niet uit zichzelf de boel rondshowt, sja dan issie niet zo :) Ik heb liever een paar mooie standfoto's die het paard weergeven zoals het is, dan met een kop erop omdat het ergens opgejaagd door is, en ik het dier in normale toestand ook nooit zo zal aantreffen.

Als ik met een plu begin te openen, plastic te wapperen etc. etc. kijkt mijn paard me alleen maar aan alsof ik weer niet goed snik ben. Gezien ze dat toch allemaal heeft gezien tijdens 'makmaak'-trainingen. Als ik achter haar aanren kijkt ze me verontwaardigd aan waarom ik dr zit te pesten.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:21

Niwla schreef:
Maya schreef:

Kun je haar niet met een je stem opjutten? Mijn paardje gaat helemaal uit zn bol als je hem maar genoeg aanmoedigt. "Kom maar, jaaaaa!" enz. Succes!

Sinds haar 3 maand stalarrest op pension vorig jaar, heeft ze de binnenkant van een stal niet meer hoeven te zien :-).
Nee opsluiten ga ik niet doen.

't Is ook niet enkle voor de fotoshoot, maar ze wordt 18 en had eerst het idee, loop jij maar lekker de rest van je leven te grazen op de wie. Af en toe een wandelingetje is ok voor mij.
Maar rust roest en voor haar eigen bestwil wil ik haar toch een beetje actiever krijgen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:22

detour schreef:
Blik met stuivers en rammelen? Wapperen met vuilniszak? Plu openen en er achter aan rennen? Varken van de buren lenen en voor haar neus loslaten?.. 8-)

Super!!!!! _/-\o_ _/-\o_

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:25

Onze hond heeft een nepkippebout (met een bikini aan :+ )
Maakt een geluid of er een kip wordt vermoord
Nou heb ik vrij makke paarden maar dit vonden ze toch wel heel eng/interessant 8-)
Het leken ineens allemaal arabieren :P

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:34

Ga de tips zeker eens uitproberen op de wei.
Uiteraard wil ik op de shoot geen bange wezel, maar 't zou al fijn zijn als ze haar koppie een beetje in de lucht heeft, de oortjes erbij,... want meestal hangt haar hoofd ergens halverwege en kijkt ze heel ongeïnteresseerd (moet dit nou? Ik wil gewoon lekker grazen..).

Maar wil haar over de hele lijn toch wel terug een beetje actiever.
Is m'n eigen schuld, dacht dat ik haar een plezier deed. Nu merk ik dat ze gewoon heel lui en onverschillig is geworden.. en oud..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:36

unamie schreef:
Onze hond heeft een nepkippebout (met een bikini aan :+ )
Maakt een geluid of er een kip wordt vermoord
Nou heb ik vrij makke paarden maar dit vonden ze toch wel heel eng/interessant 8-)
Het leken ineens allemaal arabieren :P

Is wel een leuk idee. Toen we laatst 3 kippen kochten en ermee in de tuin arriveerden, stonden ze beiden meteen heel nieuwsgierig aan de afsluiting.. mét de oortjes recht :-).

Haha, zie me al vertrekken op locatie met al mijn attributen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:45

Neem inderdaad gekke dingen mee.
Mijn ervaring is dat je daar dus WEL mooie foto's van krijgt; ze worden lekker wakker en speels, atlhans die van mij.
Geen van allen had bange oogjes ofzo.
Voor standfoto's sta ik vaak als een gek op en neer te springen voor hun neus, soms met in mijn handen iets grappigs/geks/ratelends. Uiteraard DAT niet te dicht bij doen want dan krijg je inderdaad witte oogjes ;)

Hier het resultaat van het op en neer springen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MZL3HPSJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TLCRZDF4.jpg

En het resultaat van een longeerlijn met zakje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3JRWZ6MN.jpg

Nou is dat bij de welsh niet zo moeilijk (zie topic :D [ITP] Darren (welsh) gaat los!) maar de haflinger kun je echt opjagen wat je wilt die staat lekker stil of sukkelt wat rond. Hem heb ik losgegooid op een groot weiland waar hij nog niet had gestaan en voila daar ging ie!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BA7NABPX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGQVCVTX.jpg

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:47

En dan maar hopen dat het paard heel blijft als hij uit zijn bol gaat..............

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:50

als de ondergrond goed is (dus niet mul of glad of veel kuilen) en de omheining is goed, zie ik echt geen problemen?!
Ze kunnen in de wei ook lekker uit hun dak gaan ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:52

Lieke_M schreef:
detour schreef:

Super!!!!! _/-\o_ _/-\o_

Ik kan je vertellen dat een plu een absolute kaskraker is voor mijn poown _O- Die gaat er goed voor op de loop!! :j

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:54

opisop_shop schreef:
Neem inderdaad gekke dingen mee.
Mijn ervaring is dat je daar dus WEL mooie foto's van krijgt; ze worden lekker wakker en speels, atlhans die van mij.
Geen van allen had bange oogjes ofzo.
Voor standfoto's sta ik vaak als een gek op en neer te springen voor hun neus, soms met in mijn handen iets grappigs/geks/ratelends. Uiteraard DAT niet te dicht bij doen want dan krijg je inderdaad witte oogjes ;)

Hier het resultaat van het op en neer springen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MZL3HPSJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TLCRZDF4.jpg

En het resultaat van een longeerlijn met zakje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3JRWZ6MN.jpg

Nou is dat bij de welsh niet zo moeilijk (zie topic :D [ITP] Darren (welsh) gaat los!) maar de haflinger kun je echt opjagen wat je wilt die staat lekker stil of sukkelt wat rond. Hem heb ik losgegooid op een groot weiland waar hij nog niet had gestaan en voila daar ging ie!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BA7NABPX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGQVCVTX.jpg

Mooi mooi mooi.. Een vreemd weiland lijkt me idd ook wel iets.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:55

weetergeen schreef:
En dan maar hopen dat het paard heel blijft als hij uit zijn bol gaat..............

Zal al blij zijn al ik er beweging in krijg...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:04

Kun je er geen ander paard bij losgooien en dan alleen foto;s maken van die van jou?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:09

Citaat:
Ik kan je vertellen dat een plu een absolute kaskraker is voor mijn poown _O- Die gaat er goed voor op de loop!! :j

@Gewoon niet meer buut'n rieje als 't regent! :)*