Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
).
Mijn paard is niet enkel om te rijden, dusja, als rijden niet meer gaat, dan blijven er nog veel andere dingen over.joyce2 schreef:Als leven lijden word, dan moet je er een eind aan maken en een paard kan nog een super leven hebben als er niet meer op gereden word, dus ik vind de reactie van ikke ook wat kort door de bocht.
__karin__ schreef:Het onderwerp lijkt me duidelijk!
Paardenhouders ontkomen er niet aan: je paard wordt oud en hoe dan verder?
* Wat zou voor jouw oude paard die ideale situatie zijn?
Lekker op het land lopen, zomers en 's winters in een zo veel mogelijk stabiel kudde. 's Nachts in een grote loopstal met een heel dik pak stro.
* Hoeveel mag het kosten of liever een betaalde wachtlijst?
Ik heb liever dat het per maand een bedrag kost. Ik denk rond de 150 euro per maand ofzo?
* Hoe zien de groepen eruit? Qua ruinen/merrie's en grootte?
Groepen van een dier of 5 vind ik groot zat, maar klik is belangrijker dan de grootte. Merries en ruinen gewoon door elkaar. Echte pismerries liever niet in de groep, dat heb ik nu al en dat is alleen maar gezeik.
* 24/7 op de wei of ook opstallen?
Ook op stal, maar dan wel grote loopstallen waar ze met de hele groep in kunnen. Aangezien mijn groepen maar uit 5 dieren bestaat kan dat ook, met ruimte om lekker rond te scharrelen.
* Welk voer?
Vééééééél goed ruwvoer. Gewoon compleet onbeperkt ruwvoer. Voor het lekkere of om medicijnen of nodige suplementen te voeren 1x per dag iets van muesli of slobber ofzo. Geen echt krachtvoer krachtvoer, allemaal nutteloze eiwitten.
* Hoe zien de weides eruit? Verschraalde graslanden?
Een weide is een weide, met lekker sappig groen gras waar ze heerlijk kunnen grazen.
* Op wat voor manier worden ze gevoerd? Biologische/natuur voer of normaal?
Ze worden gevoerd met wat goed bij het paard past. Een sober paard heeft ook op hoge leeftijd wat anders nodig dan iets wat gigantisch hoog in het bloed staat.
* Wil je eigenaar blijven op alle verantwoordelijkheid aan het rusthuis?
Eigenaar blijven.
* Alleen oude paarden of ook afgekeurde jonger paarden?
Alleen oude paarden in de groep. Een jong paard is toch drukker dan een ouder dier.
* Moeten ze worden geborsteld of verzorgen paarden elkaar?
Ik denk dat 1 of 2 keer in de week een borsteltje eroverheen, zomers een keertje lekker wassen. Gewoon dat ze nog wel in handen zijn en aandacht krijgen. Met borstelen kun je ook direct controleren op wondjes, op slecht verharen, op dunner worden enz.
* Ontwormen of mestcontrole
Ontwormen.
* Vanaf welke leeftijd zou jij je paard laten rusten?
Dat is echt compleet afhankelijk van wanneer ze op is. Tegen een jaar of 20 denk ik toch wel rustiger aan te doen, maar zolang ze het nog leuk vind om lekker met mij te gaan wandelen enzo...
Kortom: Wat is jouw droombeeld?