wat een ellende met een rijbroek met leren zitvlak..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

wat een ellende met een rijbroek met leren zitvlak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:31

weet niet of het hier goed staat, kon niet bedenken waar ik het moest plaatsen.
heb een 3 jarige gekocht en iedereen raadde mij aan om een rijbroek met leren zitvlak te kopen om vaster te zitten in het zadel.
nou zo gezegd zo gedaan, dus ik er 1jte gekocht. ik trek em aan en denk het zit wel een beetje vreemd.
ik loop naar de stal en zadel een 12 jarige op om ff te voelen hoe mijn broek zit.
nou het lukte mij niet eens om op te stappen. moest eerst mijn broek zowat een halve meter op trekken toen ik er op wou stappen. ik zit in het zadel en denk wat zit mijn broek beroerd, het trok van alle kanten en de kruis van mijn broek hing over het zadel heen. dus ik trekken en doen om fatsoenlijk mijn broek te krijgen. afijn, 10 min later, ik galopeer ff aan en denk ja het zit toch wel steviger.
ik stap van paard af en het eerste wat ik denk, gadver wat zit mijn broek te plakken in mijn kruis. dus ik de broek weer heftig naar beneden trekken.mijn stalgenootje kijkt mij aan en vraagt wat doe je nou dan????

om een lang verhaal kort te maken, voor het opstijgen moet ik mijn broek omhoog hijsen en na het rijden weer terughijsen.
heb echt de goede maat zelfs een beetje ruim. ik ben ook naar divoza geweest en een duurdere merk aangepast, nou dat maakte niet uit, om mijn been omhoog te doen moest ik echt mijn broek een halve meter omhoog hijsen ondanks dat ik em al normaal aan had.
nou mijn vraag, wie heeft dit ook,ligt dit aan mij?? ben ik de enige?????????

Wildgirl

Re: wat een ellende met een rijbroek met leren zitvlak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:32

Ik moet ook meer hijsen idd

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:32

Opstappen lukt me meestal nog wel, maar ik vind het ook niet fijn rijden. Je bent niet helemaal alleen dus ;)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:33

_O- hahaha sorry ik moet er een beetje om lachen :D
ik herken t wel,is ff wennen maar nu vind ik het wel fijn om mee te rijden :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:33

Hmmmm geen last van, ik wil geen broeken meer zonder
leren zitvlak :)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:35

Ik herken 't wel, maar ik moet zeggen: het is 'n stuk minder geworden na heel-vaak rijden. (weet niet of dat aan de broek ligt of aan mijn gewenning). Er is dus nog hoop voor je :D .
Laatst bijgewerkt door Elise88 op 16-05-09 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:35

ProudJustify schreef:
Hmmmm geen last van, ik wil geen broeken meer zonder
leren zitvlak :)

jij hebt geen last van hijsen??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:36

Ik wet niet hoe je gebouwd bent maar oer het algemeen hoor ik van de iets stevigere ruiters(incl mezelf) de meeste klachten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:37

Nee, ik hoef niet eerst te hijsen voor ik opstap en daarna de boel
weer naar beneden te trekken als ik afgestapt ben :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:37

ik draag ook altijd zo'n broeken, maar het is een kwestie om een broek te vinden die bij jou model past, ik pas bv perfect in cavallo, maar pikeur is een verschrikking om mee te rijden bij mij. Bij mijn ma is het juist omgekeerd. Ik denk dat je gewoon op zoek moet gaan naar een model dat je goed zit...

ik hoef ook helemaal niet te hijsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:38

Ben ik toch even blij dat ik maandag toch maar voor de rijbroek ben gegaan zonder leren zitvlak. _O- _O-

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:39

wildgirl, daar kan ik mij iets bij voorstellen, maar ik ben 15 kio afgevallen, ben van maat 44 naar 40 gegaan.
bijna iedereen vind mij te mager, ( nou ik niet hoor) maar heb het probleem toch

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:39

Anthea schreef:
Ben ik toch even blij dat ik maandag toch maar voor de rijbroek ben gegaan zonder leren zitvlak. _O- _O-

Nou, ondanks de nieuwe broek-perikelen in het begin ben ik er nu anders hartstikke tevreden over :j

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:40

Met dit verhaal kan ik me voorstellen dat je niet zo blij bent met deze broek. Ik heb zelf een Eurostar met kunstlederen zitvlak en ben er erg blij mee. Het is gewoon een soepele broek.
Al heb ik ook weleens een merkloze broek gehad met een kunstlederen zitvlak en dat zat inderdaad waardeloos, kwam mijn paardje er niet mee op.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:41

Ik reed altijd met rijbroeken zonder leren zitvlak. Toen 1 geruild via bokt.... en ik wil nooit meer anders. Heerlijk!!
Heb 1 rijbroek die wat vreemd zit. Maar de HH broek zit heeeeerlijk!!!
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 16-05-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:42

marieke84 schreef:
ik draag ook altijd zo'n broeken, maar het is een kwestie om een broek te vinden die bij jou model past, ik pas bv perfect in cavallo, maar pikeur is een verschrikking om mee te rijden bij mij. Bij mijn ma is het juist omgekeerd. Ik denk dat je gewoon op zoek moet gaan naar een model dat je goed zit...

ik hoef ook helemaal niet te hijsen

tja dan zou ik dus goed moeten zoeken, domweg naar een ruiterzaak moeten gaan en alle rijbroeken met leren zitvlak moeten passen......

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:48

Wildgirl schreef:
Ik wet niet hoe je gebouwd bent maar oer het algemeen hoor ik van de iets stevigere ruiters(incl mezelf) de meeste klachten

Ik hoor ook bij stevige(re) ruiters maar ik zweer bij een broek met kunstleren zitvlak. Hoef nooit te hijsen, plakken ook niet en toch zit je net iets vaster in het zadel dan met zo'n gladde broek.
Ik heb altijd de mondoni afrika van Divoza. Gaat meestal maar een jaartje of 2 mee, maar ach voor € 50,- moet je ook niet alles willen :D
Dat leer is toch lekker zacht en rekt mee als je opstapt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:24

Volgens mij is het heel persoonlijk. ;)

Ik had mijn eerste rijbroek met (kunstleren) zitvlak in 2002 en ik heb er werkelijk waar nooit problemen mee gehad. Heb zelfs van die goedkope van Mondoni, die zitten bij mij het fijnst. Ik rijd overigens ook net zo makkelijk met een rijbroek met stoffen zitvlak.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:57

ik denk dat het even wennen is ik moet mijnes ook hijsen maar ik vind hem erg lekker zitten! :j
als ik er een aan heb zonder leren zitvlak dat glij ik heel erg door het zadel en voel ik het zadel heel erg en ik voel het dan ookk gewoon schuren onder me kont :P

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:27

Volgens mij is het per broek verschillend. Heb jaren van eurostar gehad en nooit een probleem. Toen werd het tijd voor een nieuwe broek, dus weer van eurostar. Nou werkelijk een drama, ik kon zelfs niet op een pony komen. :oo
Nu heb ik een ander merk en die is weer helemaal top.
Ik heb er wel van geleerd dat als ik een nieuwe broek pas ik meteen wat rek en strek oefeningen doe om te kijken of er voldoende beweegruimte in het leer zit. :o

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:30

Ik heb er eentje gehad van Kentucky, en ik vond het een drama! Kon niet fatsoenlijk opstijgen en het zitten werd er ook niet beter op! Ik heb het niet verder geprobeerd en de broek verkocht. (hij is alleen nog steeds onderweg thanks to het fijne postbedrijf)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:32

Ik vind het ook echt niet fijn..
Zeker wanneer ze ook een aantal keer gewassen worden, dan worden ze nog harder

Mja, anderen zijn er weer heel erg over te spreken. Doe mij toch maar mn soepele zonder-leer broekkie :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:34

Ik vind broeken met een kunstleren zitvlak ook een drama, ik koop ze lekker zonder. Al valt het me wel op dat die steeds schaarsder beginnen te worden...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:42

Is het niet ook gewoon een kwestie van het leer dat los moet komen?

Leren schoenen zitten de eerste week toch ook niet echt super lekker. Een leren jas moet toch ook nog een beetje losgedragen worden.

Ik heb sinds 3 maanden of zo mijn eerste broek met leren zitvlak en de eerste 3 a 4 keer rijden zat het echt poedersuiker. Had het gevoel dat ik constant tegen die broek in moest vechten om bijvoorbeeld mijn benen lang te doen, het trok aan alle kanten. Ik heb gewoon doorgezet en na een paar keer rijden zat die broek heerlijk!

Als ik hem nu aantrek, verzeker ik mezelf even dat ik mijn knie goed op kan trekken, door mijn voet op een verhoging te zetten (Stoel of zo) en dan mijn been helemaal door te buigen en dan met beide benen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:43

Weet je welke broeken wel leren zit hebben en toch super lekker zitten? De Jodphur rijbroeken van HKM Echt super fijne rijbroeken, geven wel de extra stevigheid maar belemmeren niet in je beweging!