Hoe braaf waren jullie paarden de 1ste x op vreemd terrein??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Hoe braaf waren jullie paarden de 1ste x op vreemd terrein??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:07

Mijn vraag is dus, hoe braaf waren jullie paarden op vreemd terrein?

Hebben jullie voor je eerste wedstrijd geoefend op vreemd terrein?
Gaat het paard inmiddels vaker mee naar vreemd terrein?
Hoe reageerde het paard de eerste keer dat het op vreemd terrein kwam? Evt. nog gelongeerd van tevoren?
En tegen welke problemen liep je de eerste keer aan ?
En is het paard in de loop van de tijd braver geworden op vreemd terrein?
(evt. meer info zoals leeftijd en afstamming? Lang zadelmak? Kort zadelmak?)

Ik heb voordat ik op wedstrijd ging wel een aantal keer op vreemd terrein geoefend, ben paar keer naar mijn instructrice geweest, zowel binnen als buiten gereden en heb in de tussentijd nog een keer op een andere stal gestaan. Al die keren was ze ontzettend braaf. Het paard is inmiddels vaker mee geweest op vreemd terrein, gaan regelmatig op wedstrijd.

De eerste keer dat we op wedstrijd gingen was ik zeer tevreden, paard is geen een keer geschrokken, niet in de staak gegaan en heeft netjes haar rondje gedaan. Heb van tevoren niet gelongeerd, maar ben wel in de kleine bak gaan rijden i.p.v in de grote buitenbaan. Enige probleem waar ik tegenaan liep is dat het paard het zo leuk vond, dat ze overal naar toe wilde om te gaan kijken en dus niet goed geconcentreerd was.

Het paard is dus ook in de loop van der tijd braver geworden, heb de 2e wedstrijd een groot concours gereden met ruim 30 deelnemers in de B en de eerste keer buiten, en hier was ze absoluut niet van onder de indruk.

In mijn geval ging het om een 6-jarige merrie Indorado * Indoctro

Doel van dit topic is dat ik gewoon erg nieuwsgierig ben naar hoe braaf jullie paarden waren. en er verder bij de zoekmachine geen topics over kon vinden.

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:11

Hier ben ik wel heel benieuwd naar.

Ik heb op 31 mei mijn eerste offieciele wedstrijd met mijn 4-jarige.
De wedstrijd is vlak bij ons dus rij ik er onder de man naartoe.
Hij is nu 3/4 jaar onder het zadel.
Hij is één keer op vreemd terrein geweest en dat ging goed.
Ook is hij nog niet zo heel vaak buiten geweest dus het wordt spannend.

Qualitytouch

Re: Hoe braaf waren jullie paarden de 1ste x op vreemd terrein??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:04

paarden komen zoveel te zien en bekijken alles daarom geven ze zich juist over en zullen ze heel braaf zijn je zult ervan opkijken ... !

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:09

De eerste paar keren zijn ze inderdaad vaak onderdonderd. :D
Longe meenemen is wel prettig. Ff rondje stappen aan de hand kan ook nooit kwaad. En leg je lat niet te hoog. Lekker ervaring opdoen is belangrijker dan resultaat.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:11

De mijne is wel erg kijkerig, en maakt zich dan erg sterk. Hij is meestal overal van onder de indruk. En als hij één keer ergens geweest is, en we komen er voor de tweede keer, dan kijkt hij nergens meer naar. Maar mocht hij wel de trucendoos open trekken dan reken ik dat mee in het los rijden. Ik rijdt meestal een uur los, is hij vervelend dan zet ik hem stevig aan het werk, zodat hij echt geen tijd meer heeft om zich druk te maken, is hij braaf, dan doe ik rustig aan. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:20

Ik heb nog nooit een paard gehad dat problemen gaf de eerste keer. Longeren doe ik ook niet. Ik heb nog nooit een terrein gezien waar er een apart longeerdeel was (en alleen op zo'n deel mag je op een wedstrijd longeren).
Belangrijk is ook dat je zelf gewoon rustig blijft. Daarnaast gaan onze paarden ook weleens mee naar de les dus ze zijn al vaker op vreemd terrein geweest als ze eenmaal op wedstrijd komen.

Misschien dat een ander voordeel is dat wij altijd buiten rijden en de paarden in een wei lopen langs een drukke weg.
Het zal lastiger worden voor paarden die altijd in een binnenbak gereden worden.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:19

ik had ook eerst mijn bedenkingen met mijn paard maar het is reuze meegevallen,hij was eigenlijk heel braaf.
ik denk dat je je er nog over zou verbazen.
maar je kent je eigen paard het beste natuurlijk.
succes alvast!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:34

Mijn 3 jarige is 2 weken geleden voor 't eerst meegeweest naar de club, hij is vanaf februari ohz. Hij is een dichte bak gewent en dit was een open bak dus hij had weinig steun, hij vond het heel moeilijk maar hij was ontzettend braaf.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:29

Mijn wedstrijd paard wou de eerste keer de trailer niet uit toen we aankwamen! Ze had even achterom gekeken en had zoiets van no way!! We hebben haar voetje voor voetje er uitgekregen door zelf haar benen te verplaatsen... Het rijden zelf ging vrij goed, wel wat drukker als normaal, en ze vond de friesen erg eng!
Toen we weer weg wouden vertikte madam het de trailer weer op te lopen ( normaal geeft ze niks om de trailer ) ook nu voetje voor voetje haar er in zetten.
Ze vond het dus wel erg spannend allemaal!

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:32

De mijne was zeer braaf,zelfs niet vooruit te branden!
Terwijl ze thuis op dat moment me nog ontzettend aan het uitproberen was dmv bokken,wegrennen enz.
Longeren had ik niet gedaan en dat was maar goed ook.

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:33

nou bij mij was het een R-A-M-P.nog steeds trouwens :o

bokken, steigeren gek doen, en in de ring niet vooruit willen en als een stier rond draaien!

helaas zit dit gedrag tussen ze oren en speelt dit een jaar later nog steeds..
Gelukkig kan ik nu wel blijven zitten omdat ik precies weet hoe die tekeer gaat en akn ik hem er nu vaak doorheen rijden maar wel met resultaat als een slechte proef/parcoure, door de stress van het begin...

hij was 4 toen hij voor het eerst mee ging

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:39

Niets mee aan de hand met geen van allen (paard moet nog mee, maar die is al op crossterrein& les met mij geweest en heeft al dressuur met oude ruiter gedaan).
Ze schreeuwen alleen wat

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:24

Mijn eigen merrie was super braaf, wel heel heet maar dat is ze thuis ook. Maargoed, die was destijds al 7 jaar oud en had al van jongs af aan wedstrijdervaring met een andere ruiter.

Een van m'n jonge paarden was de eerste keer gespannen en heeft een paar rondjes wat gehuppeld en gebokt. Daarna was het frisse eraf. In de proef was ze wel heel erg kijkerig maar dat is ze nu nog. Die was destijds ook pas een klein half jaar zadelmak.

En m'n andere wedstrijdpaard is de braafste. Gewoon goed doorgereden en geeft nooit een kik ergens.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:32

mijne was ook braaf, de ene keer heel braaf, de andere keer iets frisser! Maar niet erg ofzo! Echt super lief dus.
Heb haar ook veel meegenomen voordat ik met wedstrijden begonnen ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:59

Paard is 4, meederemalen op vreemd terrein geweest afgelopen winter omdat wij zelf geen binnenbak hebben, ook mee wezen oefenspringen en dat ging heel erg netjes.. :)
3 mei was ons debuut, en meneer was opeens érg onder de indruk.... Zo'n groot concours is heel wat anders als hij gewend was... :D
Hij heeft wel wat gebokt, had geen concentratie, maar toch vrij fatsoenlijk rond kunnen komen.... :)

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:35

Mijn eerste wedstrijd was in Maasbree op 4 april.
We hadden hem voor de wedstrijd niet gelongeerd.
Hij was in het begin aan het dansen en wat kijkerig maar hij bleef wel braaf.
De week erna hadden we wedstrijd in Nederweert en hij was ZOOO braaf..
Hij keek nergens naar en reed gewoon fijn wat ik vroeg.
Hij doet het nu ook nog steeds super goed.:D
We zijn dit seizoen wel voor het eerst aan het starten en dit omdat ik hem pas heb en omdat ik nog niet zo lang bij een club rij.
Hij heeft dus wel eerst op een vreemd terrein gelopen toen ik naar de clublessen ging voor het eerst.
We gaan inmiddels bijna elke week op wedstrijd (als er in de buurt een wedstrijd is ben ik er te vinden, en Vasco en ik hebben er elke week weer zin in.)
We rijden nu dressuur maar ik wil binnenkort ook gaan starten bij het springen.
Even nog wat informatie over miijn pony:

Vasco.
Leeftijd: 7 jaar (net 7 geworden)
Is dus ongeveer 4 jaar onder het zadel.
Afstamming: Vitano X El Beauty
En is gewoon een super schat!!
(er staat een foto in mijn profiel, binnenkort meer foto's)

Groetjes Chantal. :D

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:38

nou, de 1e keer op wedstrijd heb ik met mijn pony heel het terrein over gesjeesd.. :o
daarna ging het gelukkig wel beter (zie onderschrift :D ), maar toen ik mijn pony kreeg was hij nog nooit op wedstrijd geweest.. :P

ik had nog nooit geoefend op een vreemd terrein ( ik ben even al je vragen aan het beantwoorden O:) )
alleen in onze eigen bak.

ondertussen gaat mijn pony wel vaker mee naar een vreemd terrein, want we hebben 1x, soms 2x per maand wedstrijd.

zie vraag 1. ik longeer mijn pony altijd nog even van tevoren, omdat hij nogal heet is (dat is in onze eigen bak ook hoor)

de eerste keer heb ik eigenlijk niet zoveel problemen gehad, alleen die van vraag 1 dan :P

ja, elke keer als ik op wedstrijd ga leert mijn pony wat meer. hij loopt nu al veel meer ontspannen als in het begin.

info over mijn pony:

naam: scooby doo (roepnaam: puck, alleen op zijn paspoort heet hij scooby doo, maar dat vonden we een hondennaam dus nu hebben we hem maar puck genoemd O:) )
leeftijd: 10 jaar (8 jaar toen ik hem kocht)
kleur: vos
ras: welsh
afstamming: onbekend
foto:

Afbeelding

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:53

die van mij was vrij rustig, alleen keek ze nogal op tegen de andere paarden

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:26

ik heb op 31 mei mn debuut met een 5 jarige in de B.. ik rijd m nu ongeveer 3/4 jaar. hij gaat regelmatig mee op vreemd terrein lessen en dat gaat goed op wat concentratieprobleemjes na, maar ben stiekem toch wel een beetje zenuwwappig! :o het voor mij alweer een eeuwigheid geleden dat ik een wedstrijd heb gereden...

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:29

@ Schnappie; ik zat eerst te lezen 3/4 als 3 a 4, ik denk al..

M'n eerste keren in de groen ging het wel aardig, maar binnen reed ik inmiddels B en toen sprong ze over de hekjes heen, wou m,n proef toch afmaken dus sprong ik maar weer terug ;)..

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:41

De mijne had zn kilometers op vreemd terrein er al wel opzitten met zn vorige eigenaars, maar toch vond ik het de eerste keer héél erg spannend...
Over het algemeen is hij ontzettend braaf op vreemd terrein. Hij is veel 'gekker' als het wedstrijd is op eigen terrein en er plots witte hekjes staan en een jury in de piste zitten waar we elke dag rijden. Dan durft hij wel ns keertje n huppeltje te doen...maar nooit meer dan dat. hij is gewoon doodbraaf :(:)
Ik zorg er gewoon voor dat ik echt ruim op tijd aankom op het terrein. De tijd neem om op te zadelen. Alles echt rustig doe. Dan stappen we even over het terrein voor we naar de inrijpiste gaan ( indien mogelijk). Dan op het gemakje losrijden.

Als ik al problemen ondervind is, dat hij zelf een beetje nerveus is...op wedstrijd voel ik aan hem dat hij echt zo hard zn best voor me wil doen ;) .

Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk op wedstrijd te gaan, en toch elk weekend een wandeling te maken, zodat hij met zoveel mogelijk vreemde situaties in aanraking komt.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:19

Ik heb vaak proefjes op de manege gereden. Daar werden sommige paarden
echt gek bij het idee dat ze alleen in de bak waren!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:33

Scum schreef:
Ik heb nog nooit een paard gehad dat problemen gaf de eerste keer. Longeren doe ik ook niet. Ik heb nog nooit een terrein gezien waar er een apart longeerdeel was (en alleen op zo'n deel mag je op een wedstrijd longeren).
Belangrijk is ook dat je zelf gewoon rustig blijft. Daarnaast gaan onze paarden ook weleens mee naar de les dus ze zijn al vaker op vreemd terrein geweest als ze eenmaal op wedstrijd komen.

Misschien dat een ander voordeel is dat wij altijd buiten rijden en de paarden in een wei lopen langs een drukke weg.
Het zal lastiger worden voor paarden die altijd in een binnenbak gereden worden.

Die van mij word dus altijd binnen gereden (behalve nu met het mooie weer)
Maar hij was ook redelijk braaf hoor.
Proppen draaien lukte niet, met zadelen was hij nog heel springerig en loerderig.
Maar eenmaal erop, aan het werk en het is over.

Ik heb ook niet gelongeert (ondanks dat ie dus friss was.)

Hij breekt uit met longeren en gaat dan aan de kletter.
Dus dat kan alleen op een afgezet stuk.

Daarbij denk ik ook dat het het beste is om gewoon een beetje " dom" mee om te gaan en er niet teveel bij na te denken!

Overigens was Andoy nog 3 jaar, (bijna 4)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:12

Mijn vorige pony vond het maar wat te spannend, maar ik ook. :D
Ik was 12 jaar en mijn pony was 4 jaar, ik had al wel ervaring met wedstrijden en mijn pony ook, maar toch waren we samen nog heel onervaren!
Hij was erg kijkerig en vond alles spannend, maar desondanks luisterde hij wel naar me. :)

Maar oefening baarde kunst en al snel ging het al een stuk beter!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:43

ze was super!!!