Doen of niet? Verzorgpaard overkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Doen of niet? Verzorgpaard overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:29

Hallo,

Omdat, ik niet goed weet waar dit onder hoort, plaats ik het hier.

Ik verzorg nu ongeveer een jaar een draver ruin van bijna 5 jaar. Nu wil zijn eigenaar hem verkopen omdat zij de klik niet heeft. Nu mag ik hem overnemen voor 'niets. Ik red het met de kosten en het mag ook van mijn ouders. Nu is mijn enige twijfel zijn benen...

Hij heeft al vanaf het begin vocht bij zijn sprongen ? aan beide benen. DA is ook al is geweest en zij dat er verder niets aan de hand was en er gewoon recreatief mee gereden kan worden. En dat hij 'zwaar' arbeid heeft vericht. Hij heeft gekoerst. Is het dan wijs om hem over te nemen ? of ga ik mezelf erg in de kosten jagen. Ik zat ook te denken aan een keuring maar kreeg al te horen dat hij zowiezo dan word afgekeurd omdat hij vocht daar heeft zitten.

Hij heeft er niet kreupel door gelopen altijd goed, hij loopt alleen nu niet zo zuiver maar dat komt denk ik omdat hij aan de té dikke kant is. Hij is nu op dieeët. Hij staat in de bak met klein stukje land... en hij begint al beterder te lopen.

Wat vinden jullie?

Gr.
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-05-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Balou_k

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:30

Mijn paard heeft ook wat vocht in zijn spronggwerichten, maar volgens de DA kon dit niet veel kwaad, er zijn wel poedertjes voor etc. maar dit helpt tijdelijk dacht ik.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:34

Met alle respect, een paard overnemen voor niets?
Ik heb dat aanbod ook eens gehad hoor (toen was ik 11 en de pony 15, kon niets meer, zelfs geen veulen meer krijgen, was gewoon rijp voor de slacht...), begrijp me niet verkeerd, maar een paard wat bijvoorbaat al niet goed is, zorgt meestal voor nog meer problemen....

Ik zou het niet doen.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:54

Yolien schreef:
Met alle respect, een paard overnemen voor niets?
Ik heb dat aanbod ook eens gehad hoor (toen was ik 11 en de pony 15, kon niets meer, zelfs geen veulen meer krijgen, was gewoon rijp voor de slacht...), begrijp me niet verkeerd, maar een paard wat bijvoorbaat al niet goed is, zorgt meestal voor nog meer problemen....

Ik zou het niet doen.

Dit paard heeft er voor de rest geen last van. Dat is het hem juist en ook mag ik hem in 'proeftijd' nemen. Een paar maanden, gaat dat niet, kan die als nog verkocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:59

Ik zou het proberen als ik jou was. Vocht in de sprong is an het vroeg beleren van de dravers. Maar dit hoeft geen problemen op te leveren.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:59

Ik zou het paard klinisch laten keuren. Vocht is geen reden om een paard per definitie af te keuren, de buigproeven zijn wat dat betreft veel belangrijker.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:01

Ik zou het paard laten keuren.
Als hij door de keuring heen komt is er niets aan de hand.
Overigens zou ik dit paard denk ik ook op de foto laten zetten, dus niet alleen klinisch. Kost even wat, maar je kunt het paard voor niks krijgen toch, dus dan moet dat niet zo'n probleem zijn.
Als dat goed zit kun je het naar mijn idee gewoon doen!

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:32

Laten keuren, eventueel met foto's bij twijfel. Paard wel verzekeren tegen ziektekosten ! Dat beperkt in ieder geval mogelijk toekomstige DA kosten ;)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:35

Oei, moeilijk. "Je mag een gegeven paard......" is dan wel erg van toepassing. Maar als je je problemen op de hals haalt?? Wel een erg lekker bekkie heeft ie overigens;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:44

Ik ga het nu even zakelijk bekijken.
Waarschijnlijk is het overtollige synovia (gewrichtsvloeistof) door zwaar werk vroeger.
Zulke paarden hebben dan voos beenwerk (zo noem je dat). Voor recreatief werk kan zo'n paard nog jaren meegaan. Maar kan ook artrose krijgen. Afvallen is voor zo'n paard altijd een goed idee.
Echter....de kans dat het paard iets anders krijgt met zijn gezondheid is waarschijnlijk even groot.
Als je het zakelijk bekijkt: je kent dit paard, je weet wat je "koopt" en het kost je nikd.
Dus....zakelijk gezien, als dit paard ooit ongeschikt voor zijn gebruiksdoel wordt, kun je de slachtprijs krijgen en heb je financiëel niets te vrezen.
Zakelijk gezien is een keuring van ongeveer 150 euro voor zo'n paard ook idioot te noemen. Richtlijn is namelijk dat de keuring 10% van de aanschafprijs mag kosten.
Emotioneel gezien is natuurlijk een heel ander verhaal. Op het moment dat je je hecht aan zo'n paard en het heeft wat, dan wil je hem natuurlijk beter maken. En als je tegen de slacht bent en het is onomkeerbaar, dan heb je natuurlijk de kosten van het inslapen.
Aan de andere kant heb je geen aanschafkosten, iets wat je bij een ander paard wel zou hebben. En die kan ook wat krijgen (zelfs al is de keuring helemaal goed).
Ik persoonlijk zou het heel zakelijk bekijken: ik zou de gok nemen....en als het einde oefening was, dan ging hij naar de slager en leed ik financieel geen schade (emotioneel wel...maar dat geldt voor ieder paard...ook waar je voor betaald hebt bij aanschaf).

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:04

Keuren zou ik ook altijd doen!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:18

Wat zegt je gevoel?Het paard is 5 jaar en je gaat er recreatief mee rijden?Een draver kan wel tegen een stootje hoor,zolang kan hij niet gekoerst hebben.Wat heb je te verliezen, toch helemaal niets.
Als jij wel een klik met dat paard hebt,dan moet je het gewoon doen.
Ook een goedgekeurd paard kan zich verstappen,het is een moment opname,geen garantie.
Dravers zijn paarden die graag voor je willen werken als je een band met ze hebt opgebouwd.
Groetjes...

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:22

Ik zoe het doen. Je bespaard al 2000 euro aangezien je geen aanschaf kosten hebt. leg dit opzij voor later.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:05

polly2 schreef:
Ik ga het nu even zakelijk bekijken.
Waarschijnlijk is het overtollige synovia (gewrichtsvloeistof) door zwaar werk vroeger.
Zulke paarden hebben dan voos beenwerk (zo noem je dat). Voor recreatief werk kan zo'n paard nog jaren meegaan. Maar kan ook artrose krijgen. Afvallen is voor zo'n paard altijd een goed idee.
Echter....de kans dat het paard iets anders krijgt met zijn gezondheid is waarschijnlijk even groot.
Als je het zakelijk bekijkt: je kent dit paard, je weet wat je "koopt" en het kost je nikd.
Dus....zakelijk gezien, als dit paard ooit ongeschikt voor zijn gebruiksdoel wordt, kun je de slachtprijs krijgen en heb je financiëel niets te vrezen.
Zakelijk gezien is een keuring van ongeveer 150 euro voor zo'n paard ook idioot te noemen. Richtlijn is namelijk dat de keuring 10% van de aanschafprijs mag kosten.
Emotioneel gezien is natuurlijk een heel ander verhaal. Op het moment dat je je hecht aan zo'n paard en het heeft wat, dan wil je hem natuurlijk beter maken. En als je tegen de slacht bent en het is onomkeerbaar, dan heb je natuurlijk de kosten van het inslapen.
Aan de andere kant heb je geen aanschafkosten, iets wat je bij een ander paard wel zou hebben. En die kan ook wat krijgen (zelfs al is de keuring helemaal goed).
Ik persoonlijk zou het heel zakelijk bekijken: ik zou de gok nemen....en als het einde oefening was, dan ging hij naar de slager en leed ik financieel geen schade (emotioneel wel...maar dat geldt voor ieder paard...ook waar je voor betaald hebt bij aanschaf).

Precies, ik heb eigenlijk niets te verliezen. Ken het paard.. mag het voor niets overnemen, geen eerdere problemen mee gehad, en echte maatjes voor het leven. Al zou het erop aan komen, dan heeft hij iig zijn 'beste' tijd bij mij gehad.. en emotioneel kom je er wel weer overheen. Morgen even een gesprek met me ouders en dan met de eigenaar en dan een beslissing.

araber

Re: Doen of niet? Verzorgpaard overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:40

en daarbij dravers worden vaak weggegeven aan een goed tehuis als ze genoeg verdient hebben voor de eigenaar dus vaak zit er niet eens een addertje onder het gras

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:44

Ik zou het proberen, niet geschoten altijd mis.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:29

Lijkt mijn verhaal wel 16 jaar geleden (en mn draver is er nog steeds :) )...
Moet je heel eerlijk bekennen, alles wat wij nu weten had ik vroeger liever ook geweten en dat was zijn benen op de foto te hebben gezet voor de koop...dit omdat toen we hem kregen met zn 4e hij nog kerngezond was, op die 'vreemde' benen na, maar hé, recreatief, boei, wisten wij veel, we hielden van hem en wilden niet dat hij bij de slacht terechtkwam.
Idd, jaren plezier gehad recreatief, maar ook heel veel kopzorgen en verdriet (om over de financiele zorgen maar niet te spreken)..op zn 12e was hij al met pensioen, af en aan...wegens dat beenwerk.
Gezien je hem dus voor niets krijgt, zou ik er toch geld aan besteden om hemop de foto te laten zetten, want inspuitingen, pijnstillers, foto's, rustperiodes, mediactie etc kosten een hele hoop.
Stel jezelf dus de vraag, wat als er wat uit de foto's komt, zou je er dan nog mee in zee gaan (oei, moeilijke vraag voor je) en tre je dat financieel dan, want als dit diertje niet door de keuring komt heb je ook geen verzekering..
Ik weet het, sorry, geen leuke praat, maar wil ook de andere kant belichten.
Ik heb het geluk met mn draver dat die van het gezin is en wij altijd de kosten delen, anders had ik hem allang in moeten laten slapen....
Veel wijsheid, maar ook genietse..want ooh ze zijn zoooo leuk :)

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:04

het is maar net wat je met het paard wilt doen..
wil je er recreatief mee rijden of ermee 'de sport in'? want als de DA zegt dat er nog wel recreatief mee gereden kan worden, en jij wilt ook geen wedstrijden rijden ofzo, waarom zou je je dan tegen laten houden om hem te kopen?
ik heb ook een luchtzuiger, en toen ik hem kocht zei iedereen: nee, dat moet je niet doen, daar krijg je alleen maar problemen mee met koliek enzo.. maar ik heb hem toen toch gekocht omdat ik er al gelijk een klik mee had, en ik het gewoon een superfijne pony vond.. en ik heb er echt geen spijt van! ik heb hem nu al 2 jaar, en hij heeft een keer een lichte koliekaanval gehad, maar hij is verder supergezond..
dus als jij wel een klik hebt met die pony (paard, wat is het :P), en je wilt er niet echt 'de sport mee in' dat zou ik me niet laten tegenhouden om hem te kopen.. ;)

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:13

Hey, ik ga met de rest mee, denk er goed over na neem geen overhaaste beslissingen!

Gr.Mandy.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:16

Een draver die gekoerst heeft is idd niet zo veel geld waard, vaak worden ze gratis weggegeven, wellicht is de huidige eigenaresse er ook zo aangekomen.

Als je zelf geen wedstrijdambities hebt, zou ik ook zeggen wat let je.
Dat beenwerk zal je niet zozeer op hoge kosten jagen.
Ik zou wel foto's laten maken, zeker als ie al kreupel loopt.
Als het artrose is, dan is het ook goed om na een aantal maanden en bij evt terugkeer van klachten, vergelijkingsmateriaal hebt.
Artrose die rustig is, kan een paard goed oud mee worden. Zit er teveel verloop in , dan is het vaak raadzaam om met zwaardere medicatie door te gaan, of inslapen te overwegen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:22

een gratis paard laten keuren.. :? . Op de kliniek lachte ze me al uit toen ik
zei dat mensen mijn paard die 1100 koste voor recreatie op de foto's wilde
zetten. Ik zou het gewoon doen, mocht hij slecht worden kun je altijd nog
kiezen voor foto;s of om hem weg te doen..Ik zou gewoon nog even lekker
van hem genieten :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:26

Keuren zou ik ook niet doen, maar ik zou wel foto's willen hebben van die achterbenen of in elk geval van het kreupele been.

Wat heb je aan een pony die kreupel is en waar je dus niet mee kan rijden?? Maar waar je wel stallingskosten etc aan hebt??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:27

oh dat had ik niet begrepen dat hij al kreupel was :D..! Dan zou ik dat been inderdaad wel op de foto zetten ;)

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:36

ben benieuwd of ze het paardje nu heeft genomen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:38

Misskaren schreef:
Laten keuren, eventueel met foto's bij twijfel. Paard wel verzekeren tegen ziektekosten ! Dat beperkt in ieder geval mogelijk toekomstige DA kosten ;)

Zo zou ik het ook doen. :j