Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yolien schreef:Met alle respect, een paard overnemen voor niets?
Ik heb dat aanbod ook eens gehad hoor (toen was ik 11 en de pony 15, kon niets meer, zelfs geen veulen meer krijgen, was gewoon rijp voor de slacht...), begrijp me niet verkeerd, maar een paard wat bijvoorbaat al niet goed is, zorgt meestal voor nog meer problemen....
Ik zou het niet doen.

polly2 schreef:Ik ga het nu even zakelijk bekijken.
Waarschijnlijk is het overtollige synovia (gewrichtsvloeistof) door zwaar werk vroeger.
Zulke paarden hebben dan voos beenwerk (zo noem je dat). Voor recreatief werk kan zo'n paard nog jaren meegaan. Maar kan ook artrose krijgen. Afvallen is voor zo'n paard altijd een goed idee.
Echter....de kans dat het paard iets anders krijgt met zijn gezondheid is waarschijnlijk even groot.
Als je het zakelijk bekijkt: je kent dit paard, je weet wat je "koopt" en het kost je nikd.
Dus....zakelijk gezien, als dit paard ooit ongeschikt voor zijn gebruiksdoel wordt, kun je de slachtprijs krijgen en heb je financiëel niets te vrezen.
Zakelijk gezien is een keuring van ongeveer 150 euro voor zo'n paard ook idioot te noemen. Richtlijn is namelijk dat de keuring 10% van de aanschafprijs mag kosten.
Emotioneel gezien is natuurlijk een heel ander verhaal. Op het moment dat je je hecht aan zo'n paard en het heeft wat, dan wil je hem natuurlijk beter maken. En als je tegen de slacht bent en het is onomkeerbaar, dan heb je natuurlijk de kosten van het inslapen.
Aan de andere kant heb je geen aanschafkosten, iets wat je bij een ander paard wel zou hebben. En die kan ook wat krijgen (zelfs al is de keuring helemaal goed).
Ik persoonlijk zou het heel zakelijk bekijken: ik zou de gok nemen....en als het einde oefening was, dan ging hij naar de slager en leed ik financieel geen schade (emotioneel wel...maar dat geldt voor ieder paard...ook waar je voor betaald hebt bij aanschaf).
)...
), en je wilt er niet echt 'de sport mee in' dat zou ik me niet laten tegenhouden om hem te kopen..
. Op de kliniek lachte ze me al uit toen ik
..! Dan zou ik dat been inderdaad wel op de foto zetten