Ik ben boos en een beetje radeloos...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

francis_f

Ik ben boos en een beetje radeloos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:24

Even dit topic overnieuw onder een beter kopje, want onder gezochte diensten vond ik dit nog niet helemaal vallen..

Hallo allemaal,

Ik ben op het moment een beetje radeloos, dus daarom dit topic.

Ik zal snel even in het kort uitleggen wat de situatie is..Ik sta met mijn paardjes sinds vorig jaar februari op een hectare grond die ik bij een hobbyboer huur. Hij woont er zelf niet bij, maar heeft er zijn vogels wel bij. Het is 1 ha weide met een geimproviseerde schuilstal. De omheining heb ik zelf helemaal moeten vernieuwen, omdat het totaal niet paardgeschikt was. Ik heb met deze man toen afgesproken dat ik euro 175,- per maand zou betalen. Het enige wat hij doet is af en toe de mestkar legen en 1x per jaar laten injecteren. Dus al het verdere onderhoud aan de wei doe ik dus zelf. Verder mogen ze in de winter ook niet op de wei en hebben ze dus alleen een paddock die kleiner is dan de gemiddelde buitenbak. Dit ging tot aan vandaag echter helemaal prima, maar nu komt het..

Ik stond lekker rustig achter in de wei wat aan het hek te frummelen toen de boer naar mijn vriend toestapte en zei dat hij voortaan Euro 175,- per paard (ook voor de shetlander) wil gaan vangen ipv Euro 175,- per maand, een verhoging dus van Euro 525,- per maand! Dit omdat hij vond dat hij dat makkelijk kan vragen aangezien een kennis van hem met een pensionstalling (waar wel alles aanwezig is en ook nog eens volpension is) dit ook vraagt per paard. Mijn vriend reageerde hier nogal geagiteerd op en legde ook uit dat dit inclusief van alles is. Maar de man houdt er een hard hoofd in. Kijk een normale huurverhoging vind ik geen probleem, maar dit...

Euro 700,- per maand kan ik bij lange na niet ophoesten dus mijn vraag is, of dit normaal is? (En of er misschien iemand nog wat weet in de omgeving Ede, Lunteren, Bennekom...)

Pff...toch nog een erg lang verhaal..

Bedankt iig voor het lezen!

tamaramt

Re: Ik ben boos en een beetje radeloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:27

tja behoorlijk onredelijk van de eigenaar natuurlijk
maar je kunt er waarschijnlijk weinig tegen beginnen
dus ik zou of eens rond de tafel gaan met de eigenaar of een andere weide zoeken

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:28

Wat een rotsituatie, ik vind het in ieder geval niet kunnen.
Dat is een absurd bedrag voor alleen maar een weilandje, volpension ala maar dit is niet normaal.

Bovendien was de afspraak gewoon 175 per maand, dat mag niet zomaar veranderd worden zonder toestemming/toezegging volgens mij.

Ik weet helaas geen weilandje daar in de buurt voor je, ik zou je graag helpen.

Succes in ieder geval.

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:30

700,- per maand ?? Dat betaal je nog niet eens op een pension/manege met 2 bakken enz. Ik vind dat echt veel ste veel. Vooral voor alleen een wei die je zelf helemaal gerepareed hebt. Ik zou is goed gaan overleggen maar zeker niet dit bedrag betalen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:31

Volgens de wet zijn huurprijzen gewoon aan indexering gebonden, ook als het grondpacht betreft. Hij kan niet zomaar zo'n enorme prijsstijging doorvoeren...

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:31

Ik denk dat dat laatste toch een optie wordt. Deze man snapt namelijk niet dat de alle kosten van bodembedekking tot voer ook nog aardig wat kosten met zich meebrengt..

Ik ben alleen zo boos, omdat wij altijd de ideale huurders zijn geweest..!! Vaak belde hij bijv. een half uur van te voren dat we de pony's vast moesten zetten omdat hij op de wei moest om iets te pakken..Nu hebben wij het voordeel dat het vaak kan met ons werk maar toch...

Sorry dat ik zoveel typ, maar dat heb ik altijd als ik me niet prettig voel...

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:33

vanitymay:
Deze indexering van huurprijzen zijn deze ergens op te zoeken? Kan ik deze misschien aan hem tonen namelijk..

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:35

er zijn vast wel andere adressen waar je een bunder grond kunt huren, mogelijkheid is om de site van een superdeluxe pensionstal uit te printen en dit onder zijn aandacht te brengen.
als jij zoveel moet betalen dan moet hij hetzelfde bieden , dus indoorhal enz,enz. ik zou zeker een andere plek voor je dieren zoeken , dit moet je nog niet tegen hem zeggen maar als je dat voor elkaar hebt ook het geld van de omheining terug eisen,anders gewoon van het stallingsgeld afhalen.
plaats een advertentie op marktplaats, schuilstal en weiland gezocht, wie weet welke reacties je krijgt , er zijn zoveel boeren die stoppen en 175 euro per maand zonder er wat voor te doen vind ik al veel te veel, succes

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:37

dit is écht niet netjes! Het is jammer dat je géén contractje of dergelijke hebt. Ik zou als ik jou eens uitzoeken hoeveel hij maximaal voor de grond kan vragen..

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:39

dat vind ik ook niet normaal z'n verhoging terwijl jij nog het meeste werk vericht.
valt er met die man niet te praten mischien met iemand erbij die jullie allebei kennen en vertrouwen.en mocht het lukken even op papier zetten

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:40

als je prive grond huurt dan kan de eigenaar er mee doen wat hij wil, het is geen woning waar je huurders niet zomaar uit kunt zetten dus zonder contract ben je nergens en ookal speel je het hoog je trekt altijd aan het kortste eind want als de verhouding verziekt is heb je ook geen fijn gevoel dat je paarden er staan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:43

Poeh aardige boer zeg. Blijkbaar snapt hij niet dat je een pensionstal niet met een weide kunt vergelijken. Sterkte met het op zoek gaan naar een nieuw stekkie :(:)

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:45

Bedankt voor de reacties allemaal!

In dit geval heeft Puck gelijk, want ik wil ook niet al te agressief reageren omdat mijn paardjes daar toch nog wel veilig moeten kunnen staan..

Hij heeft advies gehad van zijn nieuwe vriendin, dus ik denk veel overleg helaas niet gaat werken..Liefde maakt blind zeggen ze wel eens..

Ik denk dat het gewoon weer een zoektocht wordt naar een nieuw plekje..Het is alleen zo balen aangezien we net alles helemaal netjes begonnen te krijgen en onze paardjes het er goed hadden..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:10

Ga rond de tafel zitten en leg hem voor welke kosten jij zelf maandelijks maakt en hoeveel werkuren je erin steekt, koppel ook hier een bedrag aan en toon hem op die manier hoeveel geld het houden van een paard kost. Als hij 175 wil, is dat prima, maar dan zal hij dus heel wat extra diensten moeten leveren zoals voeren, mesten, voer voorzien etc.

Nogal onredelijk hoor...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:23

Heb je geen contract getekend? Anders heb je juridisch geen poot om op te staan vrees ik. Je gaat het natuurlijk niet zomaar opgeven :). Zoek meerdere pensionstallingen met prijzen erbij in verschillende gradaties. Laat hem zien waar het verschil inzit. En wat je krijgt voor welke prijs, meld hem ook dat je je altijd aan afspraken hebt gehouden etc. Heel veel succes misschien komt het nog goed!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:46

al eens gedacht om een hectare grond te kopen?
1 hectare= 40.000 euro hypotheek 50.000 (schuilstal)
rente = 4% (hoog aangehouden)2000 pj -belastingvoordeel afhankelijk wat je verdient ong. 30% (min) en aflossingsbedrag per maand erbij dan kom je uit op een bedrag van 300 euro per maand en daar komt bij dat de grond z'n waarde blijft behouden dus heb je ooit geen pony's meer dan kun je het weer verkopen.aflossingsbedrag op 2000 euro per jaar gezet, is minder want ze gaan uit van 30 jaar en dan zal het ong. 1666 euro per jaar zijn.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:50

Daarvoor zet je je paard in vol pension....geen onderhoud aan wei, geen stallen doen etc....Alleszins onredelijk voor jouw plekkie nu maar heb je enige keuze? Ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe plek.

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:56

Ik weet dat ik juridisch gezien geen poot heb om op te staan. Maar de meeste boeren hier in de omgeving willen daar ook niet echt aan. Zwart verdienen is natuurlijk veel prettiger.

Ik heb de man al voorgelegd wat de kosten van voer, onderhoud, omheining etc met zich meebrengen maar hij is er heilig van overtuigd dat hij er minimaal 4 mensen voor kan vinden die voor 1 gammele schuilstal en 1 ha kale grond (zonder omheining, want die gaat met mij mee!) Euro 175,- per paard willen betalen.

Bedankt voor alle lieve reacties!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:59

heb je ergens een huurcontract of iets dergelijks getekent?
wat een (&&)(^% situatie zeg. echt heel vervelend maar als jij weg bent moet hij eht niet denken dat hij voor zoveel geld zn lansje kan vrhuren hoor pffff wat een eikel....
maar zonder contract heb e denk ik geen poot om op te staan

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 23:00

*puck* schreef:
al eens gedacht om een hectare grond te kopen?
1 hectare= 40.000 euro hypotheek 50.000 (schuilstal)
rente = 4% (hoog aangehouden)2000 pj -belastingvoordeel afhankelijk wat je verdient ong. 30% (min) en aflossingsbedrag per maand erbij dan kom je uit op een bedrag van 300 euro per maand en daar komt bij dat de grond z'n waarde blijft behouden dus heb je ooit geen pony's meer dan kun je het weer verkopen.aflossingsbedrag op 2000 euro per jaar gezet, is minder want ze gaan uit van 30 jaar en dan zal het ong. 1666 euro per jaar zijn.

Maar dit gaat niet op als je al een hypotheek op een huis hebt toch? Ik ben al eens rond wezen vragen bij hypotheekverstrekkers, maar die zeggen dat ze allemaal geen kaas gegeten hebben van hypotheken op kale weidegrond. De enige die wat zinnigs kon zeggen was de ING en die zei dat een hypotheek niet mogelijk was, maar alleen een lening met een knallend hoge rente.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:03

om nou juridische stappen te ondernemen of er regeltjes bij gaat halen dat maakt de sfeer er niet beter op ik zou naar de boer toestappen met een ander voorstel, om bijvoorbeel voor de shet dan de helft te betalen of bijvoorbeeld 250 euro per maar in plaats van 175 probeer gewoon te onderhandelen en tja als dat allemaal neit wil dan zal je op zoek moeten naar een andere stal/land

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:05

ik heb in soort gelijke situatie gezeten
pas na ik meen 5 jaar heb jij pacht recht of zoiets, en dan moet het land min, 1 hectare zijn

wat hij nu doet, mag hij, tenzij je iets zwart op wit hebt

ik zou snel op zoek gaan naar andere plek als hij dit echt doorzet

kopen is belachelijk duur
stuk wat ik nu pacht betaal ik meer dan de helft minder per jaar op, dan wat ik moet betalen aan rente als ik een lening zou nemenvandaar dat ik het lekker blijf pachten voor die prijs

juridisch gezien heb je geen poot om op te staan, ik heb een advocaat in de hand genomen en die heeft me alleen geld gekost

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:06

tja mjay maar 4 paarden ben je niet zomaar kwijt hoor!

vanaf wanneer wil hij dit gaan invoeren dan?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:06

francis_f schreef:
Ik weet dat ik juridisch gezien geen poot heb om op te staan. Maar de meeste boeren hier in de omgeving willen daar ook niet echt aan. Zwart verdienen is natuurlijk veel prettiger.

Ik heb de man al voorgelegd wat de kosten van voer, onderhoud, omheining etc met zich meebrengen maar hij is er heilig van overtuigd dat hij er minimaal 4 mensen voor kan vinden die voor 1 gammele schuilstal en 1 ha kale grond (zonder omheining, want die gaat met mij mee!) Euro 175,- per paard willen betalen.

Bedankt voor alle lieve reacties!

Laat hem maar opzoek gaan dan! Met als voorwaarde dat jullie tijd krijgen om iets anders te zoeken.
Eens kijken wie er gelijk krijgt? ehh .. jij

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 23:11

Het aanbod van Euro 250,- heeft hij al afgeslagen. Mijn vriend heeft dit al aangeboden. Hij wil gewoon Euro 700,- punt uit.

Hij geeft ons gelukkig wel de tijd om iets anders te vinden, maar hij is echt overtuigd van zichzelf dat hij gelijk heeft. Hij vond het ook helemaal niet leuk dat we zeiden dat de omheining ons ook al een paar 100,- heeft gekost en daarom ook met ons meegaat (inclusief schrikdraadapparaat)..Hij verwachtte namelijk dat dat bleef hangen, maar wil er geen vergoeding voor geven..

Ga nu ook maar richting bed, aangezien de hoefsmid morgenochtend om 8 uur alweer klaarstaat bij mijn beestjes. Misschien weet hij nog wat..

xNursiex: ik hoop dat je gelijk krijgt!

Bedankt allen voor het meedenken..Voelt heerlijk om het even van je af te kunnen typen!