WA is inderdaad voor het geval schade aan derden veroorzaakt, maar dat zit bij je gewone WA in. Het is wel handig om daar even te informeren hoe dat zit als je een paard hebt.
De waarde van je paard kan je voor een deel zelf betalen, jij betaalt de , steeds hoger wordende, premie. Verzekeringen willen overigens boven bepaalde bedragen wel rontgenologische keuringen, maar die kosten mag jij betalen.
Als je bijv. samengesteld rijdt of heel fanatiek wedstrijden op hoog niveau wordt de risico factor voor de verzekering groter en betaal je meer premie, dat geldt bijv. ook voor dekhengsten ( zeker als de natuurlijk dekken) en fokmerries.
Een recreatie paardje kan je bijv. ook best wedstrijdjes mee rijden, zolang dat niet professioneel gebeurd maakt dat niets uit. Maar tot welk niveau het een "recreatie" paard is weet ik niet exact ( in de dressuur tot L niveau geloof ik, in western; geen idee).
Een volwassen paard is meer waard dan een veulen, maar verhogen van de waarde kost ook meer premie. Toen ik mijn jonge hengst uit Amerika liet komen was hij verzekerd tegen het aankoopbedrag bijv., daarna is hij uit de verzekering gehaald.
Het laatste paard wat ik verzekerd had was voor een bedrag van ca. 2000,- zodat ik bij ziektekosten op een ( schamele) vergoeding kon rekenen.
Bij dood kreeg ik dan 80% uitbetaald. Ik weet niet hoe de premie's nu liggen, maar je kan snel rekenen op minstens 200,- per jaar, de meeste verzekering rekenen een eigen risico bij ziektekosten, dat lag toendertijd op ca. 100,- en vanaf dat bedrag kreeg ik dan 80% van de nota's vergoedt.
Dus, bij ziekte, was ik altijd rond de 300,- + de 20% die ik zelf mocht betalen, per jaar kwijt.
Als je voor meer verzekerd loopt het bedrag op.
Je kan het paard vaak meeverzekeren voor brand, diefstal, blikseminslag, etc. = meer premie.
Uitgebreide ziektekosten = meer premie.
Ga maar eens informeren bij verzekering wat de premie's zijn, kijk goed naar eigen risico's, kleine lettertes, leeftijdsbepalingen, sport / recreatie/ fok risico etc. en ga dan voor jezelf uitrekenen wat je aan premie kwijt bent en wat je er mee opschiet.
Als ik de premie die ik 20 jaar lang voor mijn oude paard heb betaald had opgespaard had ik daar, met aftrek van de DA kosten, minstens 1 heel leuk paard voor kunnen kopen! Nu kreeg ik niets, omdat hij notabene nog leefde als 20 jarige en dan heb je dus al die tijd voor l*l betaald. Geen verzekering zal dan een restitutie dan van premie, maar je kan ook geen aanspraak meer doen op al het geld wat je er in de loop van de tijd heen hebt gedragen.
Gezien het de bedoeling is dat al mijn paarden oud worden, vind ik dat dus zonde van mijn geld.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-05-09 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt