Brando090309 schreef:Idd, en dat is vaak ook het probleem, jij ziet bij je paard wel wanneer het op angst gaat en wanneer niet en dat is heel belangrijk want als je dat niet kan zien loopt het heel dikwijls gewoon verkeerd af. De aanleiding van deze post was een ander topic waar een ts haar frustratie kwijt wou over haar 'vervelend' paard (zo zei ze het zelf) en daar is redelijk was reactie op gekomen, de ts schreef zelf dat ze niet zoveel ervaring had en veel mensen schreven dus dat het probleem bij haar zat en niet bij haar paard en daar moest ik de meerderheid ook gelijk in geven...
Vandaar de vraag of er mensen zijn die geloven dat paarden hun 'bewust' tegenwerken
Bewust tegen werken, ja daar geloof ik wel in. maar niet van te voren uitgedacht zoals wij onverbeterlijke mensen het zouden doen (wraakacties). Bij paarden is het echt op het moment zelf dat ze besluiten van: dit mens voldoet nu niet aan mijn beeld/ voorwaarden etc wat ik van een leider verwacht, dus ik staak nu.
Uiteraard kan het gevoel van het paard dat de betreffende mens geen leider is er langzamerhand insluipen door eerder opgedane ervaringen van slecht leiderschap. Slechte ervaring + slechte ervaring = staakgedrag op den duur. Had ruiter er anders op gaan zitten die dag dan had ze misschien wel een meewerkend paard gehad.