grasmachine . . . (hij gaat eten en vertikt mee te lopen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baccie

grasmachine . . . (hij gaat eten en vertikt mee te lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:41

Hei bokkers ,
Mijn paard is dol op gras en eten . Soms zelfs te dol want elke keer als ik over een grasveldje loop ( om naar wei te brengen bv ) gaat zijn kopie ineens omlaag en begint hij te eten . Meetrekken lukt heel moeilijk en slagen haalt niks uit als je hem dan meekrijgt doet hij terug het hetzelfde . Heeft iemand een idee hoe je dit kan afleren . Als je langs een grasveldje loopt maar er nie op doet hij dit niet .. Hopelijk kan iemand helpen . . .
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-05-09 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

manja3

Re: grasmachine . . .

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:02

hengsteketting erom?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:22

Zweepje meenemen mischien? En gewoon door laten lopen. Zodra hij in tempo terugvalt, al is het maar een beetje, tikje geven met de zweep op de kont. Dus nog voordat ie dat koppie omlaag heeft gedaan. Dat doe je als het goed is ook als je erop zit (been geven en eventueel tikje erbij) dus aan de hand ook. In jouw bijzijn gelden dezelfde regels, ongeacht of je erop zit of er naast loopt.

En als ie vooruit gaat op dat tikje (paar pasjes draf) laat dat, en neem hem na een paar passen weer rustig terug en wandel verder alsof er niets gebeurd is. Jij geeft de hulp voor vooruit dus als ie dan wegdraaft doet ie wat je vraagt.

Als jij hem leert dat eten pas mag als ie daar toestemming voor heeft (of in z'n eigen tijd) heb je daar verder alleen maar voordeel van. Bovendien, op die manier maak je eten zonder toestemming een onprettige want onrustige aangelegenheid dus geven ze het vaak al snel maar op.

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:27

Ik zou kiezen voor een aanpak met een klein handje brok. Geef hem telkens een brokje onderweg en laat hem ruiken aan je hand. geef hem complimenten wanneer hij doorloopt. ik denk wanneer je dit een week volhoudt je het uit kunt bouwen wel een handje brok meenemen maar pas geven wanneer je bij het land bent etc. Dieren doen veel voor een beloning. Dat is mijn ervaring. Probeer het eens zou ik zeggen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:59

Nooit met voedselbeloningen werken, krijg je alleen maar vervelende bijters van die denken dat ze als ze even lief doen een snoepje verdient hebben. Heb meerdere mensen door voedselbeloningen letterlijk uitgeschud zien worden door paarden die mensen associeerden met eten en dus van iedereen wat te eten opeisten, lijkt me dus geen goed plan. Bovendien, een voedselbeloning (gras) vervangen door een snoepje of zo lijkt me zowiezo een beetje raar...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 01:08

Je paard heeft geen respect voor jou. Als jij echt zijn leider was wilde hij bij jou blijven, en liet hij het eten links liggen. Mocht hij die neiging wel krijgen, dan zou dat met een klein kort rukje te verhelpen moeten zijn. Jouw paard kan het niet schelen wat jij doet, of je nou doorloopt, stil blijft staan, slaat enz...

Ik zou gaan grondwerken, hem leren dat JIJ de baas bent.

Edit: voedselbeloningen werken alleen als je de baas bent. Als jij eten hebt terwijl hij denkt dat hij boven je in rang staat (en dat dus ook staat in dit geval) zal dat alleen maar uitkomen op bijten, omdat jij eten hebt wat hij wil hebben. En alles wat lager in rang staat mag je wegjagen van het eten.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-05-09 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 01:08

jootje77 schreef:
Ik zou kiezen voor een aanpak met een klein handje brok. Geef hem telkens een brokje onderweg en laat hem ruiken aan je hand. geef hem complimenten wanneer hij doorloopt. ik denk wanneer je dit een week volhoudt je het uit kunt bouwen wel een handje brok meenemen maar pas geven wanneer je bij het land bent etc. Dieren doen veel voor een beloning. Dat is mijn ervaring. Probeer het eens zou ik zeggen.

Dit werkt heel erg goed bij honden, helaas niet bij paarden.

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:28

Ik werd er ook heeeeeeelemaal gek van! En toen ben ik heel erg boos geworden en een tik op der neus gegeven, gras uit der mond gehaald en strak doorgelopen enz enz enz.
en ik heb er noooooit meer last van gehad :o
Soms hebben ze het even nodig... En ze is er niet bang van geworden!

Je kan ook je halster touw door je halster ringen over de neus rijgen en dan heb je ook een hensten touw idee maar dan zachter ;)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:30

Hij respecteerd je niet, oftewel, waarschijnlijk respecteerd hij je wel, maar niet als zijnde leider, weet je wat je te doen staat ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:38

Heb ook zo'n haflinger (gaat soms midden op de weg uit de berm staan eten) en de shetten kunnen er soms ook wel wat van.
Wat bij mij helpt is het halstertouw door de ring aan de zijkant van het halster aan jouw kant te doen en dan aan de andere kant vast te klikken. Zodra hij zijn hoofd naar beneden doet trekt dat strak en is niet zo'n heel fijn gevoel. Met een hengstenketting wordt dit nog een beetje versterkt.

DonDon

Re: grasmachine . . . (hij gaat eten en vertikt mee te lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:00

Ik zou brokjes mee nemen of een wortel dan loopt ie er meestal wel achteraan. Of neem anders een zweepje mee :) Dat kan ook nog wel helpen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:04

Hengstenketting eraan, duidelijk en goed gebruiken en klaar is keesje. Even voor de duidelijkheid: ik werk met een hengstenketting (voor mijn eigenwijze merrie :+ ) volgens het principe: als jij niet trekt trek ik ook niet. Als ik haar duidelijk wil maken dat zij blijkbaar iets anders wil dan ik, geef ik een rukje aan de ketting zodat ze ineens weer weet hoe het zit maar ik blijf er niet aan trekken want dat heeft geen zin.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:16

Ik heb mijn pony's geleerd dat ze alleen gras mogen eten (buiten het weiland dan natuurlijk) als ik zeg 'toe maar'. Eerst hadden ze namelijk ook de neiging om steeds met de koppen omlaag te gaan, nu alleen als ik zeg dat het mag.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:26

ik zou ook zweepje mee nemen en voorwaarts houden, mocht ie dan te sterk worden, of nog menen dat ie wel gras kan eten, hengstenketting eraan. Handje brok zou ik ook achterwege laten, luisteren moet ie. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:10

Hengstenketting... zweep.... 8)7

Het is zo eenvoudig om een paard te leren dat ie pas gras mag eten wanneer hij daar toestemming voor krijgt en door te lopen wanneer dat van 'm gevraagd wordt.
Ongelooflijk dat sommige mensen daar hengstenkettingen en zwepen bij hanteren. :(

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:26

De zweep is niet om het paard vooruit te slaan, maar als verlengde van je arm om hem even achter de kont te laten weten dat ie moet doorlopen! Niets slaan, even aanraken is meestal meer dan genoeg. En wel zo veilig voor jezelf. Je houd zelf een veilige ruimte voor eventueel vooruitschieten, opzij springen of slaan van je paard terwijl je toch op een vriendelijke manier vertelt dat ie gewoon door moet lopen.

Ik word er zo moe van dat mensen bij het woord zweep meteen denken aan verrot slaan en grof geweld... Een zweep is voor mij meer een aanwijsstok en gebruik hem ook als zodanig. Vaak hoef ik het paard niet eens aan te raken met de zweep, alleen maar te wijzen en dat begrijpen ze prima! Als de rest van je lichaamstaal in orde is tenminste.

Zwepen zijn niet om je paard verrot te meppen maar om een aanwijzing te geven of een hulp te verduidelijken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:04

JoviBan schreef:
Hengstenketting... zweep.... 8)7

Het is zo eenvoudig om een paard te leren dat ie pas gras mag eten wanneer hij daar toestemming voor krijgt en door te lopen wanneer dat van 'm gevraagd wordt.
Ongelooflijk dat sommige mensen daar hengstenkettingen en zwepen bij hanteren. :(

Ja ik verbaas me er ook over...

Typische roofdier mentaliteit om te denken dat je een prooidier met pijn kan trainen.

:roll:

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:20

Okee ik lees hier alleen maar commentaar van hoe het niet moet. Maar kom dan eens even met dingen aanzetten hoe het WEL moet. :roll:

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:21

Maar je kunt dan wel net even iets duidelijker zijn tegen een paard dat 10 x zwaarder en strerker is. Je moet het natuurlijk niet gebruiken als martelwerktuig, maar een klein beetje druk van een ketting en een tikje met een zweep kan wel genoeg zijn om hem attent op zijn begeleider te maken.

Je kunt ook iemand achter hem aan laten lopen die hem dan voorwaarts stuurt als hij stopt, als je dat een aantal keer doet leer je hem dat hij niet meer mag stoppen. Of een paar keer een dichte bijtkap aandoen als je op gras loopt, als ie dan zijn hoofd naar beneden doet, dan kan ie iig geen gras pakken.
Laat hem voorlopig geen gras eten aan de hand, daarmee maak je het een gewoonte voor hem, dat ie mag eten als je hem vast hebt.

succes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:14

Lous schreef:
Okee ik lees hier alleen maar commentaar van hoe het niet moet. Maar kom dan eens even met dingen aanzetten hoe het WEL moet. :roll:

Als je dat niet weet, wordt het tijd om jezelf eens bij te scholen :)*

Google is your best friend :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:30

Ja en wat gebruik je dan, om je paard/pony zonder dat hij steeds zijn hoofd naar beneden doet om te eten gewoon mee te laten lopen?
Kan ik niet vinden, een stappenplan oid. :o

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:34

Arabesk schreef:
Lous schreef:

Als je dat niet weet, wordt het tijd om jezelf eens bij te scholen :)*

Google is your best friend :D

Dan denk ik dat half Nederland in hetzelfde schuitje zit als ik en bij geschoold moet worden :D ( naar jouw mening). Echt je weet het allemaal altijd beter. Maar kan nooit goed in details treden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 06:58

ik zou alles voor kunnen kauwen natuurlijk, maar er is zoveel te vinden op internet, dat mensen dat ook prima zélf zouden kunnen vinden. Als ze maar een beetje moeite willen doen :7

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:16

Arabesk schreef:
ik zou alles voor kunnen kauwen natuurlijk, maar er is zoveel te vinden op internet, dat mensen dat ook prima zélf zouden kunnen vinden. Als ze maar een beetje moeite willen doen :7

Wat een reactie zeg. Ik meende dat jij er zou eentje was die de paardenwereld ging verbeteren door overal haar mening op te hangen, maar je voelt je nog te goed om dit meisje een fatsoenlijke, onderbouwde uitleg te geven van wat ze zou moeten doen met het achterhaalde belachelijke excuus dat ze maar moet googlen? Nee in plaats daarvan snauw je mensen af als ze je vragen om uitleg. Lekker makkelijk he? Wat sommige mensen op Bokt doen....

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:26

Arabesk schreef:

Bokt is toch ook internet!!! Vragen staat vrij en als je daar niet op wil antwoorden dan doe je dat niet.

TS denk dat je heel duidelijk moet zijn met je grens. Hier mag je eten en hier nu niet.
Dat gaat niet van de een op andere dag. Het vasthouden van het halster wil ook helpen. Mijn haflinger haal ik uit een kale wei, en moet dan door een volle wei lopen om eruit te gaan. Had dus ook grote problemen dat hij naar beneden dook en niet meer mee wilde, honger, honger. Hij mag nu dus een aantal happen nemen als ik het hek dichtmaak, maar als we gaan lopen dan moet hij mee. Dat kan ook zonder slaan, en zwepen. Stem en je houding is vaak voldoende. Je kan dit ook in de bak gaan oefenen, als je gaat lopen een klik of ja of een ander stemgeluid,
Succes,