singeldwang in samenhang met de bouw van de schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

singeldwang in samenhang met de bouw van de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:51

Ik heb 2 paarden met lichte singeldwang. Dat heeft me aan het denken gezet, want deze hebben beide dezelfde bouw van de schoft. Hoe deze bouw is, wil ik om het zuiver te houden even nog voor mij houden.
Ik ben erg benieuwd of andere paarden die ook singeldwang hebben, wellicht dezelfde soort schoft hebben.
Wie heeft een paard met singeldwang en wil eens een foto plaatsen waarop het verloop van de schoft goed zichtbaar is?
Ik bedoel dan wel paarden die écht singeldwang hebben, en niet paarden die alleen maar wat neidig op zadel en/of singel reageren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:13

Heb geen foto bij de hand, maar wel een paard met singeldwang. Het is het paard op mijn avatar, misschien is het daar een beetje te zien? Paard heeft een hoge smalle schoft.

Paard heeft trouwens een tijd een slecht passend zadel gehad en bijbehorende rugklachten (niet bevorderlijk voor singeldwang) en heeft daarnaast een slechte opvoeding genoten tijdens zijn jonge jaren. Dat zal ongetwijfeld meespelen. Singeldwang bestaat uit gericht bijten naar degene die aansingelt of hem vasthoudt, of trappen naar de singel, willen wegdraaien. Zadel past nu overigens goed, rugklachten zijn weg. Paard heeft een dressuurzadel en een leren singel.

Marchador

Re: singeldwang in samenhang met de bouw van de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:34

Op het moment ook geen foto bij de hand, maar ook een paard/ pony met singeldwang.

Ze is nu lekker met pensioen, maar ik kan wel vertellen hoe het bij haar was.
Vaak zakte ze door de achterbenen heen en uiteindelijk ging ze liggen. De reden van singeldwang is niet helemaal bekend, maar zou door meerdere factoren kunnen komen: Slechte rug, te vroeg ingereden, achter een deur blijven hangen met het zadel in het verleden.

Ze heeft een ranke bouw, geen abnormale hoge schoft, maar ook niet geen schoft.
Ik zal een foto opzoeken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:36

Mijn Joost x Abgar had eigenlijk zadel/singeldwang. Je kon m nooit ineens een paar gaten aansingelen, dan explodeerde hij. Moest ook nooit vergeten om hem een paar passen te laten stappen na het aansingelen voordat ik er op stapte.
Hij heeft een hele hoge schoft.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Getup op 10-05-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:37

Hebben er ook 1tje staan. Ze doet haar buik heeeeeeel ver uitzetten. Happen en draaien. en soms ook poging tot liggen.

Ze heeft niet echt veel schoft, eerder bijna geen

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:40

Het paard van mijn vriedin heeft het vreselijk erg! Die moet met opzadelen los staan en lopen ( Heel vreemd ja ) Als ze dat niet is komt ze de lucht in. :=

Edit : Oja, ze heeft een hoge schoft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:41

Mijn vorige paard had singeldwang en zijn schoft was juist niet hoog, maar liep wel heel ver door, maar verder heel gelijkmatig.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:25

oke mijn paard stond aan het hek vast en waneer in haar poets op bepaalde plekken ging ze in het hek bijten
hier heb ik haar altijd voor gestrafd
en dit ging vaak samen met een hangpartij
ook hier ben ik wat aan gaan doen
gewoon afstraffen hangen is een bezem op haar kont
van achter dus en zo sprong ze naar voren en was het hangen over en me halster nog heel
ook met zadelen als ik me zadel op haar wil leggen
ging ze hangen ook dat heb ik goed afgestrafd
van achter een flinke tik dat ze naar voren sprong en daar rustig stil bleef staan en supper belonen das ook heel belangrijk
dan het aansingelen ook hangen ze sprong soms boven op me voet
dit is er nu ook uit
het enige wat ze nu nog doet is bij het zadelen en poetsen is in het hek bijten en buik uitzetten
maar van dit gedrag heb ik geen last ze mag boos zijn het er niet mee eens zijn en in het hek bijten
als ik maar kan zadelen en poetsen
denk zelf dat dit soord gedrag bestaat na een niet passend zadel of pijn in de rug
er is niets mis met haar rug
en niets mis met mijn zadel dus
vandaar dat ik het zo heb aangepakt
maar was dit gedrag dan singeldwang
want het is dan te verhelpen

flinke schoft ja nou ik vind het wel mee vallen maar
kijk anders even bij de topics van misslizetje daar staan duidelijke foto,s van missy
maar heb niet het idee dat het aan de schoft lig
maar ben benieuwd blijf het effe volgen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:51

Singeldwang komt vaak vanuit de wervels en de daaraan vast zittende ribben. Ben benieuwd of het te maken heeft met puur de hoge schoft. Wellicht komt het door een combinatie van zadel en bouw van de paarden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:56

Ik had een paard met lichte singeldwang. Ze beet in de rand van de stal als je wilde singelen. Ik ben western gaan rijden.. kreeg een ander type (western)zadel. En het was over. Terwijl het dressuurzadel dat ze had is aangemeten en meerdere keren is gecheckt op nog steeds goed passen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:18

In mijn ogen is singeldwang eigenlijk heel simpel een negatieve reactie op het zadel en dat kan allerlei oorzaken hebben, maar nooit leuke. Bv.:
* Zadel past niet (te ruim, te krap, klappert, noem maar op)
* Zadel wordt te hard op de rug "gegooid". (gebruik ook eens een krukje om op te zadelen als je er niet bij kunt, dat doe je toch ook met opstijgen?)
* Singel wordt te strak of te plotseling aangetrokken. (Ik zie soms mensen die met een ruk ineens een gat of drie aansnoeren. Beleid, mensen, beleid...)
* Singel ligt te ver tegen de ellebogen of te ver naar achter
* Er zit iets dubbel
* Er is iets niet schoon en schuurt dus...
* Het werk staat het paard tegen...
* Etc. etc. ...

Ik denk niet dat er een conclusie te trekken is uit de vorm van de schoft van het paard, maar (en daar komt eén van mijn stokpaardjes weer uit de kast) je kunt altijd een conclusie halen uit het gedragvan je paard. Leer luisteren naar je paard, hij is constant tegen je aan het praten. Dat is zijn natuur.

Edit Dat er zoveel paarden met een bv hoge schoft zadel- en/of singel-dwang hebben is heel simpel terug te leiden naar het feit dat het voor zulke paarden erg moeilijk is een passend zadel te vinden...
Laatst bijgewerkt door Anne Marie op 10-05-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:21

ik denk dat je dat niet kan zeggen aangezien ik heel veel paarden met enorme singeldwang heb gehad die nog nooit een zadel op hadden gehad :) :) paarden die van een dekensingel al gingen flikflakken.

Ik zal eens teruggraven in mijn memories LDRD :) of er overeenkomsten waren met schoft :)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:27

Dan nog, Kiwiko, ben ik er van overtuigd dat het dan iets te maken heeft met de manier van opleggen van bv die dekensingel. Bij een jong paard is zelfs een dekensingeltje soms al erg bedreigend. Als je die er dan vrij routinematig omheen legt kan dat wat te snel gaan voor zo'n onervaren dier.
Maar je hebt er inderdaad ook hypersensibele dieren bij die zelfs na jaren voorzichtig te werk gaan nog steeds een plaatje van een tijger in hun hoofd hebben... :D }:0

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:31

weet ik niet Anne Marie, bij sommige paarden doe je het heel rustig, bij andere kan je het beste doen alsof je het paard zoiets elke dag omdoet. Je moet het alleen nooit te voorzichtig doen :D

maar dat zijn echt uitzonderingsgevallen ;) meestal zijn dat soort dingen niks probleem :)
en de uitzonderingsgevallen die ik meegemaakt heb, die hebben heel hun leven lang moeite gehad met een singel op wat voor een manier dan ook :)

Kan me overigens daar wel een voorstelling van maken hoor, bij mij moet je ook niet effe de broekriem aan gaan trekken :D :D

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:37

Mijn paardje heeft al vanaf dag 1 singeldwang maar gaat er bijna nooit heel ver in, ze wordt nukkig en bijt op het hek. Ze is wel bijna een keer gaan zitten maar dat was gelukkig eenmalig en ze heeft wel ook een hoge schoft, dat lees ik hier wel erg veel! Wil je ons al veraden wat voor schoft jou paard heeft ??

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 06:30

Kiwiko, dekens zijn bij sommige paarden t zelfde probleem als t zadel, tis onnatuurlijk.

reactie komt voort uit, ongewend (deken bij een jong paard) gevoelig op de huid, last van de rug, niet passend zadel, singel die (voorheen) gelijk strak wordt aangetrokken.
denk dat t niet met een type schoft te maken heeft maar TS. wel met of t zadel wel of niet past.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 07:19

Agnes75 schreef:
Singeldwang komt vaak vanuit de wervels en de daaraan vast zittende ribben. Ben benieuwd of het te maken heeft met puur de hoge schoft. Wellicht komt het door een combinatie van zadel en bouw van de paarden?

Ik heb het nergens over de hoogte van de schoft hoor :n .

Overigens bedankt voor de reacties.

Ik zoek echt naar mensen die paarden hebben met singeldwang en dus geen paarden die alleen maar wat neidig reageren op zadel en singel.
Voor degenen die niet weten wat singeldwang is: lees de reactie van Getup. En neem exploderen maar letterlijk :D . Overigens zie ik op de foto die Getup geplaatst heeft hetzelfde in bouw van de schoft als mijn beider paarden :j .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 07:20

KiWiKo schreef:
ik denk dat je dat niet kan zeggen aangezien ik heel veel paarden met enorme singeldwang heb gehad die nog nooit een zadel op hadden gehad :) :) paarden die van een dekensingel al gingen flikflakken.

Ik zal eens teruggraven in mijn memories LDRD :) of er overeenkomsten waren met schoft :)

Dat bedoel ik dus inderdaad. :D

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:04

Anne Marie schreef:
In mijn ogen is singeldwang eigenlijk heel simpel een negatieve reactie op het zadel en dat kan allerlei oorzaken hebben, maar nooit leuke. Bv.:
* Zadel past niet (te ruim, te krap, klappert, noem maar op)
* Zadel wordt te hard op de rug "gegooid". (gebruik ook eens een krukje om op te zadelen als je er niet bij kunt, dat doe je toch ook met opstijgen?)
* Singel wordt te strak of te plotseling aangetrokken. (Ik zie soms mensen die met een ruk ineens een gat of drie aansnoeren. Beleid, mensen, beleid...)
* Singel ligt te ver tegen de ellebogen of te ver naar achter
* Er zit iets dubbel
* Er is iets niet schoon en schuurt dus...
* Het werk staat het paard tegen...
* Etc. etc. ...

Ik denk niet dat er een conclusie te trekken is uit de vorm van de schoft van het paard, maar (en daar komt eén van mijn stokpaardjes weer uit de kast) je kunt altijd een conclusie halen uit het gedragvan je paard. Leer luisteren naar je paard, hij is constant tegen je aan het praten. Dat is zijn natuur.

Edit Dat er zoveel paarden met een bv hoge schoft zadel- en/of singel-dwang hebben is heel simpel terug te leiden naar het feit dat het voor zulke paarden erg moeilijk is een passend zadel te vinden...

Dat ben ik niet met je eens. Pas geleden is mijn zadelmaker geweest, mijn zadel ligt echt perfect op de rug van mijn paard. Ik gooi mijn zadel nooit op de paarden rug, de dekjes liggen altijd glad.....maar toch heeft mijn paard hele lichte singeldwang. Nou hoe is dat dan volgens jou te verklaren?? En het werk staat het paard tegen, dat is natuurlijk kletskoek, want als ik mijn paard op de veluwe sta op te zadelen doet ze het ook, en dat is nou niet bepaald naar werk., denk ik zo.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:08

Getup schreef:
Mijn Joost x Abgar had eigenlijk zadel/singeldwang. Je kon m nooit ineens een paar gaten aansingelen, dan explodeerde hij. Moest ook nooit vergeten om hem een paar passen te laten stappen na het aansingelen voordat ik er op stapte.
Hij heeft een hele hoge schoft.
[img]http://94.100.113.42/269050001-269100000/269075901-269076000/269075908_5_ZLuB.jpeg

Mijn paard heeft net zo'n schoft en ook lichte vorm van singeldwang :j De hoge schoft komt door atrofie (wegvallen van de spieren rond de schoft door te krap zadel) wat rugprijn veroorzaakt en daardoor ook de bijbehorende singeldwang. Mijn paard heeft nu al weer jaren een passend zadel en de singeldwang is minder geworden. Maar verdwijnen zal het wel nooit helemaal. :=

edit: Lees net dat dit topic alleen bedoeld is voor paarden met echt singeldwang, daar valt de mijne gelukkig niet onder :+ Foutje
Laatst bijgewerkt door joopie7 op 11-05-09 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:37

LDRD schreef:
Agnes75 schreef:

Ik heb het nergens over de hoogte van de schoft hoor :n .

Overigens bedankt voor de reacties.

Ik zoek echt naar mensen die paarden hebben met singeldwang en dus geen paarden die alleen maar wat neidig reageren op zadel en singel.
Voor degenen die niet weten wat singeldwang is: lees de reactie van Getup. En neem exploderen maar letterlijk :D . Overigens zie ik op de foto die Getup geplaatst heeft hetzelfde in bouw van de schoft als mijn beider paarden :j .

Mijn paard explodeerde niet, maar liet zich op de grond vallen. Als je het mij vraagt valt dat nog wel onder singeldwang. Het had misschien wel exploderen kunnen worden, maar ik heb mijn best gedaan het niet zover te laten komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 08:54

ja, dat bedoel ik ook hoor, echt afwijkend gedrag en niet zomaar een beetje narrig doen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:07

Ik vind het een beetje een wazig topic.

Waar gaat het nou over over de singeldwang of om de bouw van de rug/schoft?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:16

Ik heb ook een paard met singeldwang, al gaat het met periodes. De ene periode is het erger dan de andere (en ja, mijn zadel past, ligt op de juiste plaats, wordt voorzichtig neergelegd en geleidelijk aangesingeld) Ik heb overigens wel het idee dat het met een elastische singel iets minder is.
Die van mij ontploft echt, springt met vier benen luid kreunend omhoog :roll: als je er even geen erg in hebt.
Zijn schoft lijkt erg op die van het paard van Getup...(al twijfel ik of dat er iets mee te maken heeft)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:41

Danielledm schreef:
Ik vind het een beetje een wazig topic.

Waar gaat het nou over over de singeldwang of om de bouw van de rug/schoft?

Titel even lezen?