Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

paarden die van een dekensingel al gingen flikflakken.
of er overeenkomsten waren met schoft
meestal zijn dat soort dingen niks probleem 
Agnes75 schreef:Singeldwang komt vaak vanuit de wervels en de daaraan vast zittende ribben. Ben benieuwd of het te maken heeft met puur de hoge schoft. Wellicht komt het door een combinatie van zadel en bouw van de paarden?
.
. Overigens zie ik op de foto die Getup geplaatst heeft hetzelfde in bouw van de schoft als mijn beider paarden
. KiWiKo schreef:ik denk dat je dat niet kan zeggen aangezien ik heel veel paarden met enorme singeldwang heb gehad die nog nooit een zadel op hadden gehad![]()
paarden die van een dekensingel al gingen flikflakken.
Ik zal eens teruggraven in mijn memories LDRDof er overeenkomsten waren met schoft
Anne Marie schreef:In mijn ogen is singeldwang eigenlijk heel simpel een negatieve reactie op het zadel en dat kan allerlei oorzaken hebben, maar nooit leuke. Bv.:
* Zadel past niet (te ruim, te krap, klappert, noem maar op)
* Zadel wordt te hard op de rug "gegooid". (gebruik ook eens een krukje om op te zadelen als je er niet bij kunt, dat doe je toch ook met opstijgen?)
* Singel wordt te strak of te plotseling aangetrokken. (Ik zie soms mensen die met een ruk ineens een gat of drie aansnoeren. Beleid, mensen, beleid...)
* Singel ligt te ver tegen de ellebogen of te ver naar achter
* Er zit iets dubbel
* Er is iets niet schoon en schuurt dus...
* Het werk staat het paard tegen...
* Etc. etc. ...
Ik denk niet dat er een conclusie te trekken is uit de vorm van de schoft van het paard, maar (en daar komt eén van mijn stokpaardjes weer uit de kast) je kunt altijd een conclusie halen uit het gedragvan je paard. Leer luisteren naar je paard, hij is constant tegen je aan het praten. Dat is zijn natuur.
Edit Dat er zoveel paarden met een bv hoge schoft zadel- en/of singel-dwang hebben is heel simpel terug te leiden naar het feit dat het voor zulke paarden erg moeilijk is een passend zadel te vinden...
Getup schreef:Mijn Joost x Abgar had eigenlijk zadel/singeldwang. Je kon m nooit ineens een paar gaten aansingelen, dan explodeerde hij. Moest ook nooit vergeten om hem een paar passen te laten stappen na het aansingelen voordat ik er op stapte.
Hij heeft een hele hoge schoft.
[img]http://94.100.113.42/269050001-269100000/269075901-269076000/269075908_5_ZLuB.jpeg
De hoge schoft komt door atrofie (wegvallen van de spieren rond de schoft door te krap zadel) wat rugprijn veroorzaakt en daardoor ook de bijbehorende singeldwang. Mijn paard heeft nu al weer jaren een passend zadel en de singeldwang is minder geworden. Maar verdwijnen zal het wel nooit helemaal. 
Foutje LDRD schreef:Agnes75 schreef:Singeldwang komt vaak vanuit de wervels en de daaraan vast zittende ribben. Ben benieuwd of het te maken heeft met puur de hoge schoft. Wellicht komt het door een combinatie van zadel en bouw van de paarden?
Ik heb het nergens over de hoogte van de schoft hoor.
Overigens bedankt voor de reacties.
Ik zoek echt naar mensen die paarden hebben met singeldwang en dus geen paarden die alleen maar wat neidig reageren op zadel en singel.
Voor degenen die niet weten wat singeldwang is: lees de reactie van Getup. En neem exploderen maar letterlijk. Overigens zie ik op de foto die Getup geplaatst heeft hetzelfde in bouw van de schoft als mijn beider paarden
.
als je er even geen erg in hebt.