Help help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misslolliex

Help help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:08

Hee hee..
Bij mijn verzorgpony staat een wit paardje July,
Ze is heel vervelend tegen Mannen/andere paardjes.
Ook als je het halster om wilt doen...
Of als je aan der wil komen als ze eet.
ze is heel druk en je kan er op rijden

weten jullie iets voor haar Omgang,,,, waarschijnlijk isze mishandelt geweest,,,'
Het baasje heeft ook een paar trappen gekregen...

Help dus

Kuggur

Re: Help help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:11

Verkeerd forum, getemd.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:17

?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:54

AP >> OPG

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:56

Kan het misschien wat duidelijker ?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:05

Waarschijnlijk voelt ze zich gewoon de baas.

Als baasje 'een paar' trappen heeft gekregen, gaat het volgens mij al niet goed namelijk..na één trap zou mijn paard al zo ongenadig afgestraft worden dat ze het echt geen tweede keer in haar hoofd haalt.

Maar het zou wel helpen als je iets meer en duidelijkere informatie gaf. Wat zijn nou precies de problemen, wanneer gaat het mis, en wanneer niet?

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:09

Nou,
Het paardje mag je nooit met een halster touw vast maken of vast houden Altijd aan het halster ...
En als iemaand in de bak staat rent ze er heen En geeft zo een trap, Natuurlijk word ze wel gestraft, En als je wil borstellen moet je nooit alleen de hoeven uitkrabben,,,, en Nu wou ze weer stijgeren... en ze jaagt andere pony's op Trapt ze enz.... Weten jullie wat om te helpen ...
ze schijnt vroeger mishandelt geweest...
Als er eeen man in de buurt kom begint ze tee briezen, bokken enz.......

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:54

Dat met mannen kan te maken hebben met een hardhandige behandeling. Kán, hoeft niet.

Een paard wat doodsbenauwd is voor mensen, gaat écht niet op iemand afrennen en dan trappen. Dat is gewoon 'ik ben de baas en ik trap jou hier weg'-gedrag. Op wat voor manier wordt ze gestraft op zo'n moment?

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:26

nou... we zeggen van Af, en we geven er geen snoepjes meer of wat een dag en ze is bang dat ze mishandelt word ...
ze is mishandelt geweest door een man (waarschijnlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:28

Af zeggen bij een pony die je aanvalt :=
Een flinke tik erop zou ik zeggen, is de pony nu helemaal gek.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:29

Maar dan word je nog meer aangevallen (We hebben het een maand geprobeert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:33

Dan mep je niet hard genoeg. Een paard wat aanvalt doet dat niet uit angst hoor. Desnoods gebruik je een zweep waarmee je kan slaan bijv de kont.

Ben echt geen voorstander van geweld maar je moet nu wel doorpakken. Je ziet wat er gebeurt als je een paard niet opvoedt.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:35

Maar het paard was al niet Opgevoed..
en ik hou niet van Geweld tegen pony;s

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:42

paarden kunnen zeker uit angst aanvallen, hun eerste idee is 'weg hier' hun laatste idee is 'vechten', meestal gebeurd dit alleen als ze echt niet weg kunnen en er geen mogelijkheid is tot vluchten...

Echter, ik heb ook een ernstig mishandeld paard gehad die viel ook aan, had niets met dominantie te maken het was puur gedrag van 'jij bent gevaar en deze ruimte is te klein als ik niet wil dat je mij iets doet doe ik jou iets'. Heeft maanden geduurd voor we genoeg vertrouwen hadden.
Maar dit zijn denk ik toch wel de uitzonderingen... Als je zeker weet dat het niet uit dominantiegevecht is kan je hier wel aan denken als laatste mogelijkheid.

Wilde gewoon even zeggen dat paarden wel uit angst kunnen aanvallen, ze doen het alleen zelden, maar niet nooit.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:45

Dit paard is echt niet mishandeld. Dat is wel de ultieme penny uitspraak als het "baasje" problemen heeft.

Ga iemand zoeken die je wil helpen met deze pony. Iemand die ervaren is met paarden.
Hij is jullie gewoon de baas en weet dat jullie dan niet meer weten wat je moet doen. En zo kan hij lekker doen waar hij zin in heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:31

Lijkt mij ook geen mishandelde pony, maar een dominant beestje wat de leiding over heeft genomen omdat blijkbaar niemand anders in staat is om dat te doen. (een situatie waarbij de meeste paarden zich dan ook nog niet gelukkig voelen, maar ze hebben geen keuze...)
Blijkbaar is ook de eigenaar daartoe niet in staat en hij kan je dan ook niet helpen.

Lijkt mij geen paardje voor een onervaren meiske of eigenaar, maar voor iemand die goed weet waarmee hij of zij bezig is. Een dergelijk paardje kan in onervaren handen gevaarlijk zijn.

Ik vind dan ook dat de eigenaar danig de fout in gaat door het paardje over te laten aan een verzorgstertje zonder de benodigde ervaring in deze situatie. Ik vraag mij af of hij beseft dat hij verantwoordelijk is als er iets gebeurd...

Kortom... dit paardje hoort in handen van een ervaren en kundig paardenmens. Dan komt het echt wel goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:34

Niels schreef:
Dan mep je niet hard genoeg. Een paard wat aanvalt doet dat niet uit angst hoor. Desnoods gebruik je een zweep waarmee je kan slaan bijv de kont.

Ben echt geen voorstander van geweld maar je moet nu wel doorpakken. Je ziet wat er gebeurt als je een paard niet opvoedt.

Geen goed advies aan iemand die het aan ervaring en kundigheid ontbreekt om het op de juiste wijze te doen. De minste aarzeling/angst wordt genadeloos afgestraft door een nog fellere aanval en dan ontstaat een gevaarlijke situatie.

Iemand die onervaren is met dit soort situaties, zoals veel meisjes die in dergelijke situaties terecht komen, moeten dit overlaten aan volwassen personen met een gedegen kennis van zaken.
Die hebben het vaak niet eens nodig om het tot een gevecht te laten komen....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:37

Dit is July van Sharon toch? Ik denk idd. dat iemand [Bijv. Maya die is wat sterkter en consequenter] July is even stevig moet aanpakken. Ze is wel gewent te krijgen wat ze wilt, natuurlijk is geweld niet leuk te gebruiken maar Sharon/jij/Maya hoeven niet in elkaar getrapt te worden :) Vraag anders even aan Maya of zij er iets aan wilt doen, ze kan je echt wel helpen!
Succes met July.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:01

Romyvaningen schreef:
nou... we zeggen van Af, en we geven er geen snoepjes meer of wat een dag en ze is bang dat ze mishandelt word ...
ze is mishandelt geweest door een man (waarschijnlijk)

Een paard kan ongeveer 10 seconden onthouden wáár ze voor gestraft worden. Bij een dag geen snoepjes gaat dat paard echt niet bij zichzelf te rade waar dat mee te maken kan hebben, hoor.. :=

En inderdaad, 'af' zeggen is totaal nutteloos. Alles wat je zegt wijst op 100% dominantie, en echt geen mishandeling. En ik zou ook adviseren: vraag hulp. Want als je écht denkt dat 'af!' voldoende is bij een paard dat aanvalt, heb je hier gewoon iemand anders bij nodig. Dan kunnen wij wel gaan zeggen dat je haar flink moet aanpakken, maar ook dat zul je waarschijnlijk op een verkeerde manier doen. En dan gaat het inderdaad pas echt gevaarlijk worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:51

Duidelijk en consequent zijn, en als ze trapt niet te zuinig terug trappen/slaan. Is dat paard helemaal besodemieterd! Zo eindigen er mensen in het ziekenhuis (en paard bij de slager.. Want zo gaat dat soort dingen).

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:47

Ze trapt tegenwoordig niet meer!.
en ja.... ze word veel braver, ze krijgt lesjes,,,'

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:50

Goedzo dat je jezelf probeert je te verplaatsen in het paard!
Kan het niet gewoon zijn dat ze geintimideerd word door mannen en andere paarden (mannen zijn vaak enger en groter dan vrouwen ;) ).

Deze pony is niet zo vaak in de hand geweest of niet?

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:52

Hee.... ik snap het wel een beetje hoor...
ze heeft eerst op de manege gelopen............
en nu hadden hun ze gekocht...
ze Gaat nu altijd voor aan de weistaan...
alleen een beetje vervelend.. als je met een ander paardje eraankomt..........

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:01

Kijk maar eens wat een ander paard doet als die getrapt wordt, die hoekt de ander, ofwel accepteert de dominantie. Als mens moet je altijd in rangorde boven je paard staan. Veel paarden proberen het gewoon af en toe (deze dus continu, en heeft vast al te vaak zijn zin gehad). Het kan ook komen door angst, maar dat is geescaleerd en je kunt je gewoon niet laten trappen. Ook een ander paard zal niet denken "jeetje die is bang, nou dan mag die mij wel trappen". Zo werkt het niet in de dierenwereld en dus is afstraffen geen geweld. Trouwens je moet het niet zien als afstraffen maar gewoon een logische reactie. Je zou eens wat moeten gaan freestylen, maar niet zonder een goede cursus! Wat ik heel fout vind is dat je zegt dat ze agressief is als je aan d'r wilt komen als ze eet. Dat moet je gewoon niet doen, of van tevoren goed nadenken en voorkomen dat het nodig is dat je aan haar zit als ze eet. Veel paarden vinden dat niet fijn, ik wil zelf ook niet gestoord worden in mijn eten! Een paard heeft recht op ongestoord eten en als hij tolereert dat je dan in zijn buurt bent is ok, maar als hij dat niet fijn vindt moet je dat even respecteren. Dat heeft dan weer niets met dominantie te maken. Natuurlijk niet als je 50 meter verderop staat, dat moet dan weer wel kunnen. Je mag wel normaal gedrag verwachten. Ik vind dit inderdaad geen paardje waar mensen zonder heel veel ervaring met paarden mee om moeten gaan, en inderdaad deze zou naar een deskundige moeten om te begrijpen wat wel en niet kan en wat normaal gedrag is en weer leren vertrouwen in de mens.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:47

Je moet iig niet tegen het paardje praten.. Dat is meer belonend.
Gewoon een flinke tik.. En anders echt een ervaren iemand erbij.