Opstandig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Opstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:46

Beste medebokkers,

Ik wil graag jullie advies over wat ik het beste met dit paard kan doen.

Onderstaand filmpje betreft een vriendin van mij op mijn paardje Levi.
Instructrice had het advies gegeven om Levi recht te stellen en een paar passen te wijken, vervolgens weer recht te stellen om het problemen over de buitenschouder weg lopen te vermijden.
Helaas komt Levi dan vreselijk in opstand, zie filmpje.
Ze doet dit niet alleen bij mij, maar bij iedereen! Het is niet alleen bij het wijken, maar bijvoorbeeld ook als je haar begrenst tijdens een andere oefening.

http://www.youtube.com/watch?v=uvYj9A8A388

Wat kan ik hier nu het beste aan doen?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:55

ten eerste: wat en leuk paard!

je bent rustig aan het stappen,je wend af en zet haar opzij.
ze reageert door te gaan draven en alleen maar opzij te lopen,niet meer naar voren.
dat zijn 2 dingen die dus fout gaan,ze reageert op eenzijdige druk door te draven/dribbelen en ze gaat niet echt naar voren.

waarom wil je wijken?
probeer eens schoudervoor te rijden langs de kant,dus op de hoefslag zeg maar.
blijf met je been van haar af,je zet haar met je buitenhand+je lichaam ietsjes schuin en blijft haar kalmerend toespreken.
je begint in de gang die ze het beste beheerst,als dit galop zou zijn dan doe je het dus in galop.
doet ze dit een paar meter braaf,dan belonen dmv ontspanning.
halsstrekken,lekker door d'r manen kroelen.
dit bouw je rustig uit.
ook het afwenden moet je oefenen,niet gelijk aan de zijgang denken maar eerst netjes rechtuit tussen beide handen en beide benen.
daarnaast moet je ook meer aan haar nageeflijkheid werken,ze moet lager en meer over de rug.

ze word nerveus van de combinatie been/hand,dus je moet meer op je gewicht rijden.
probeer NIET met je hand het paard in stap te houden,als ze gaat draven dan ga je een paar meter met haar mee,en neemt haar daarna terug in stap.
de spanning moet eraf.
dit is een paard waar je zelf heel relaxt op moet zitten,als jijzelf al niet snapt wat je doet,dan snapt zij het al helemaal niet.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:58

timilon schreef:
ten eerste: wat en leuk paard!

je bent rustig aan het stappen,je wend af en zet haar opzij.
ze reageert door te gaan draven en alleen maar opzij te lopen,niet meer naar voren.
dat zijn 2 dingen die dus fout gaan,ze reageert op eenzijdige druk door te draven/dribbelen en ze gaat niet echt naar voren.

waarom wil je wijken?
probeer eens schoudervoor te rijden langs de kant,dus op de hoefslag zeg maar.
blijf met je been van haar af,je zet haar met je buitenhand+je lichaam ietsjes schuin en blijft haar kalmerend toespreken.
je begint in de gang die ze het beste beheerst,als dit galop zou zijn dan doe je het dus in galop.
doet ze dit een paar meter braaf,dan belonen dmv ontspanning.
halsstrekken,lekker door d'r manen kroelen.
dit bouw je rustig uit.

ze word nerveus van de combinatie been/hand,dus je moet meer op je gewicht rijden.
probeer NIET met je hand het paard in stap te houden,als ze gaat draven dan ga je een paar meter met haar mee,en neemt haar daarna terug in stap.
de spanning moet eraf.
dit is een paard waar je zelf heel relaxt op moet zitten,als jijzelf al niet snapt wat je doet,dan snapt zij het al helemaal niet.

Bedankt voor de tips.
Omdat ze normaal gesproken op voltes en dergelijke sterk weg loopt over de buiten schouder, zei de instructrice dat we haar eerst recht moesten stellen en een paar passen moesten wijken en daarna weer recht stellen. Zodat ze dit niet zou doen.
Het is best een erg vlot en schrikkerig paard.
Maar ik ben er van overtuigd dat dit anders kan!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:00

Ik ben de vriendin van het filmpje.

En idd, ze gaat alleen opzij, en niet meer voorwaarts. Maar ze reageert dan dus nergens meer op, en ik kreeg haar dus amper voorwaarts! (Dus ook tijdens de steigertjes of achteruit lopen(niet op het filmpje) krijg ik haar niet meer voorwaarts)

Ik heb geprobeerd wat mijn instructrice als advies gaf, alleen ook hier word Levi boos om. Soms als ik alleen maar aan het stappen ben, en ontspanning probeer op te zoeken kan ze uit het niets zo gaan doen! En dan ben ik zelf dus ontspannen, Levi op dat moment ook, maar opeens krijgt ze dan deze acties!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:01

ja,ik denk dat je heel erg ver terug naar de basis moet,en juist even de moeilijke punten moet laten gaan.
dus ook de voltes etc,blijf rechte lijnen rijden en voel of ze echt tussen je handen en benen loopt.
met rechte lijnen dus ook korte en lange lijnen van hand veranderen,afwenden op korte en lange zijden.
maar vooral rust...als ze druk gaat doen,maak jij jezelf juist lang en adem je een paar keer heel diep in en uit.

@ nell: dat zou ik met eigen ogen willen zien,daar kan ik zo geen goed antwoord op geven als jij zegt dat ze ook tijdens het opzoeken van ontspanning soms dit soort uitspattingen heeft...
dat je haar niet meer voorwaarts krijgt is begrijpelijk,ze maakt zich zo druk dat ze zich afsluit voor jou.
op die momenten juist heel veel tegen haar praten,heel kalmerend.
ik heb echt het idee dat ze het gewoon niet goed snapt.
heb je haar zelf ingereden,of heb je haar van iemand gekocht toen ze al bereden was?
het kan zijn dat de rijstijlen heel erg verschillen.

Destino

Re: Opstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:07

Oke dat is ook wel een goed punt. Ik moet hier ook bij vermelden dat ze 4 jaar lang recreatief bereden is (ze is nu 15/16).
Ik rijd haar nu 2 maanden. Zou dit er ook mee te maken hebben?
Ik heb ook het gevoel dat als ik haar recht wil rijden op een lange zijde dat ze een beetje zwalkt, ondanks gelijke druk met benen en teugels.
En daarbij is ze constant naar alles aan het kijken en dan let ze niet meer op mij.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:08

snik snik ik kan het filmpje niet zien, mijn internet is te traag.. :'(

maar door de reactie hierboven kan ik toch een beetje halen wate r gebeurd.
als ze nerveus word van je been/hand dan stel dat even uit. zorg dat het paard de basis gangen ontspannen kan lopen.
Als het doel was om het over de schouder weg vallen te verminderen en het paard reageert er erg nerveus op omdat je hem/haar begrenst, dan is soms de buitenteugel tegen de hals aan en je lichaam heel iets naar binnen draaien al voldoende.
een paard word vaak nerveus omdat hij/zij voelt dat er wat meot gebeuren maar niet weet wat. het gevoel heeft niet weg te kunnen en dus gaat dribbelen en/of uiteindelijk gaat staken.
voorkomen is beter dan genezen dus doe een stapje terug, werk vanuit de ontspanning en ook met een gestrekte hals (mits je paard daar wel kalm genoeg voor is) kun je een paard schouder voor zetten met je lichaam.
tja, tis misschien een beetje stom om op iets te reageren wat je niet kan zien en misschien heb ik het wel helemaal verkeerd omdat ik t niet zie, dan beschouw dit maar als niet verzonden :D

in ieder geval succes ermee!!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:11

he?!?! ik had mijn reactie geplaatst als derde item, maar ondertussen zijn jullie al druk aan het tikken geweest zie ik hahah
nou dan kan mijn reactie als niet verzonden worden beschouwd want zie ook ondertussen dat daar het probleem niet echt ligt, al kan het wel helpen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:12

Op de volte heb ik mn buiten teugel tegen de hals, druk op binnen been en zit ik naar binnen gedraaid, ze gaat op dat moment niet dribbelen, maar dendert gewoon door mijn hand en been heen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:14

dat is lastig
soms wil het helpen om een ophouding te maken en heel even pas op de plaats te maken daarna wel meteen weer ontspannen

(het begint me nu echt op te vallen dat sommige dingen heel moeilijk zijn als je het niet voelt of ziet)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:18

Ja dat snap ik haha.
Het is ook een paard dat de hele tijd schud met het hoofd (ja knikt). Daardoor is het heel moeilijk om haar nageeflijk te rijden, omdat ze niet ontspant.
Het heeft geen medische oorzaak (is na gekeken), en ze doet het met verschillende bitten. Op dit moment een dubbelgebroken watertrens.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:19

zou dit filmpje graag nog een keer zien zonder dat zweepje.....

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:23

Ze loopt al vanaf het begin van het filmpje in verzet tegen de handen. Het heeft naar mijn mening helemaal geen zin om haar op zo'n moment andere dingen te gaan vragen, zoals wijken. Ik zou haar voorwaarts neerwaarts rijden en voor de rest niet teveel van haar verwachten op dit moment. Gooi die teugels eens helemaal los ipv haar ermee te corrigeren.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:28

dan word het al helemaal moeilijk
om eerlijk te zijn (en dit bedoel ik echt niet arrogant!!)
ben ik een dressuur ruiter en als een paard niet goed is word hij niet op wedstrijden gereden. dus zulke paarden rij ik zelf nooit en dan vind ik het heel moeilijk om over te oordelen
als het medisch is dat ze doet ja knikken dan is t 10x zo moeilijk want je kunt niet met constant contact rijden. en dan komen we weer terug bij 'mijn' probleem, ik ben een dressuur ruiter dus dat ken ik gewoon niet.
ik bedoel dit echt niet verkeerd of uit de hoogte, in tegendeel, diep respect voor mensen die toch zon paard kunnen rijden.
maar hier kan ik weinig mee.
misschien iets voor iemand die zich heeft verdiept in het natural horsemanship??

sorry dat ik niet van dienst kan zijn door mijn gebrek aan ervaring op dit punt.
wel wens ik jullie veel succes en hopelijk vinden jullie een oplossing.

ps een cursus recht richten??

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:39

mariska32 schreef:
zou dit filmpje graag nog een keer zien zonder dat zweepje.....

Ik rijd normaal nooit met zweep, laat staan hem gebruik! Maar ik kreeg dit paard met geen mogelijkheid voorwaarts. En voor mijn eigen veiligheid is die zweep dan gewoon nodig!

Ik krijg al een cursus rechtrichten van mijn instructrice :o Maar dit paard reageert amper ergens op! Op begrenzen niet, op been niet nergens op! Dus dan word het al wat lastiger!

De teugels helemaal losgooien heeft ook geen zin. Vwnw proberen we! Maar dit paard schud zo met het hoofd dat het onmogelijk is! Vanuit de achterhand loopt ze wel goed!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 03:46

Goed been eraan houden en licht contact op de teugels houden, helpt mischien tegen het hoofdschudden. Bij de paarden die ik ken werkt dat in elk geval vrij goed. Wel heel consequent been eraan houden, maar van voren eventjes nog weinig verlangen. Eerst die rust erin zien te krijgen. Verder zoals eerder gezegd, vooral rechte lijnen rijden, niet teveel schakelen en daarin de ontspanning zoeken. Wees daarbij creatief, doe wat je denkt dat goed is en probeer het uit, als het niet werkt weer wat anders bedenken. En even goed de tanden na laten kijken, hoofdschudden heeft vaak ook te maken met het gebit.

Vergeet ook niet te belonen als je paard eventjes niet schud. Niet alleen door de teugeldruk weg te nemen, maar kriebel ook even door de manen of over de schoft. En veel praten tegen je paard helpt ook wel eens.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:47

Het lijkt ook wel of het paard last heeft van haar gebit.
Wolfskiezen misschien? Ken ook een paard dat precies hetzelfde reageerde doordat het bit tegen de wolfskiezen aankwam.
Leuk paardje hoor! Kan me voorstellen dat het lastig is als je van alles probeert en het wil niet echt lukken.
Succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:07

Allereerst, prachtig paard.

Om eerlijk te zijn vind ik je niet goed rijden. je ziet duidelijk dat ze in de war is. En jij begint dan te rommelen, waardoor het allemaal chaotisch wordt.

Dus terug naar de basis. Eerst zorgen dat de stap goed voor elkaar is, dan de draf en de galop. En consequent zijn. Wil ze dribbelen zet je ze stil, tot ze ontspant en vertrek je op jouw commando. Jij bent de baas, maar je moet wel duidelijk zijn in wat je wil. Op het filmpje ook, dan begint ze te stuiteren en mag ze alle kanten op draaien, werk je tegen ( je geeft benen, maar begrenst met heel je lichaam en handen elke weg vooruit) dus geraakt ze in de war en krijg je van die taferelen. Als jij een kant op wil moet je die kant uitwillen. Ofwel kies je de ontspanning ofwel zet je eenmaal door. Als jij been geeft en er komt geen reactie, Gebruik dan die zweep es een keer goed. En ook al springt (vliegt ze vooruit), dan moet je belonen.

Probleem met zo bloederige typesis vaak dat mensen hun benen willen afhouden en vroeg of laat kom je dan dergelijke problemen tegen. Want ze willen die benen niet accepteren, maar om een oefening te rijden en goed uit te voeren heb je die nodig. Dus werk naar basis (je geeft zelf aan dat daar al heel wat misgaat zoals een volte bvb). Met zo eentje, moet je echt leren op punten rijden. VB een volte heeft 4 punten. Dus je rijdt recht naar punt 1, zet om en je rijdt naar punt 2. Dus je rijdt meer een vierkant ipv al een volte. Op die manier leer je ze tussen je twee benen en handen te houden. Buiging en stelling komt later vanzelf wel. En om die motor goed actief te houden, kan je best ook wel wat schakelen, ja ook op die korte stukken.
In de grote baan, laat ik een jong paard de lange zijde, aantrekken, dan mooi laten terugkomen voor de hoek, omzetten, dan terug laten aantrekken op korte zijde enzovoort. Op deze manier maak je een paard actief, en zal je voelen dat ze op den duur vanzelf beginnen aan te trekken en je ze wel aan been hebt, maar niet dat ze plakken of ervanonderdoor willen.

veel succes verder

chess01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:32

hoi,

zoals ik bij je filmpje zag en ook uit je verhaal begrijp reageert deze merrie heftig op de been hand combinatie.
Ik weet niet hoelang je nu met haar bezig bent? misschien gaat het allemaal ook erg snel voor haar.
Ik denk dat het verstandig is dat zij het gevoel heeft dat ze aan de voorkant weg kan en dat ze zchniet opgesloten voelt zodat ze dus ook wanneer je je been aanlegt naar voren wilt gaan. Ze zal hier ook vertrouwen in moeten krijgen.
Je beschrijft dat je het gevoel hebt dat ze zwalkt op de rechte lijnen. Het beste wat helpt zeker bij angstige maar mogelijk ook wel dominante merries is dat ze op jou moet gaan reageren en dan door heel veel geduld en rust veel overgangen rijden en lange lijnen.
OP de volte je buitnbeen goed naar achteren, buitenhand aangesloten houden aan de hals niet met heel veel druk, haar met je buitenheup en bovenlichaam de volte opsturen, binnen hand losjes naar voren en naar binnen.

Verder wat heel erg kan helpen is longeren met een passoa teugel, worden ze stabiel van en krijgen ze een sterke achterhand van.

Ik zou zelf alleen met dat headshaken wel minimaal een martingaal om doen, ik begrijp uit je verhaal dat er niets aan te doen valt, Hoe reageert ze op je stem?

verder heel veel succes en geniet ook een beetje van haar ;) ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:45

Even ter info: Voor de merrie gaat het niet te snel, want er is verteld dat deze merrie M heeft gelopen. Ze snapt dus heel goed wat we bedoelen.
Daarbij doen we bijna alleen maar basisdingen! We rijden in de wei, dus stappen meerendeel. Galop doen we al helemaal niet, en draven ook amper!
Daarbij beginnen we met figuren, en netjes inbuigen. Allleen dan gaat het al fout! Dan word ze al boos als we haar begrenzen aan de buitenkant!
En als ze boos word, heeft been geven totaal géén zin! Ze hoeft haast niks te doen, behalve figuren en recht uit. Nu gingen we alleen wijken omdat mijn instructrice die tip even had gegeven. Om te kijken of dat beter zou gaan! Mou, nee dus, zoals op het filmpje te zien is :+

chess01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:55

klinkt als een dominante merrie dan
hoe lang hebben jullie haar?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:08

Ik denk juist dat Levi inderdaad soms niet snapt wat we bedoelen. Ook denk ik dat ze gewoon ontzettend gevoelig is.

Op mijn stem reageert ze weinig, ik praat vaak zachtjes tegen haar, maar dan blijft ze het doen. Ook als ik een beetje hard/boos Uhh zeg als ze het doet, dan reageert ze er niet op.
Als ze met haar hoofd schud dan maak ik een korte ophouding en drijf ik haar vervolgens naar voren met mijn been en zit. Alleen ik heb niet het idee dat dit helpt.
Ik ben nu ongeveer 2 maanden a 1,5 maand met haar bezig. Dus nog niet zo heel erg lang.
Daarbij rijd ik haar zo'n 2 a 3 x per week.
Ik ga in ieder geval aan de slag met het rechte lijnen rijden en afwenden e.d. En daarbij probeer ik om haar recht te houden tussen teugels en benen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:30

@nell; je geeft het ook duidelijk al aan he... we stappen veel. Ja het is een bloedpaard, dus enkel stappen kan dan wel een bommetje worden.
Je moet energie durven laten afvloeien, waarom enkel stappen en bvb geen galop?
Verder is het feit dat ze M gelopen zou hebben geen, voorwaarden dat het paard het effectief begrijpt en kent. Ik ken genoeg paarden die bijna st georges lopen, die praktisch geen basis kunnen. Verder is het een merrie, dus is hormonaal alles in orde? want een merrie kan lastiger zijn, zeker tijdens deze maanden.

dat hoofdschudden verdwijnt volgens mij vanzelf, als jullie har meer aan het werk gaan zetten en bezig houden.

Wat ik wel vreemd vind is het feit dat jullie instructrice voorstelt van het wijken op te nemen, terwijl het allerbegin nog niet ok is. Niet verwijtend bedoeld, maar zoals ze hier zeggen 'je moet eerst leren staan vooralleer je kan lopen.'

Vind het wel een gave merrie, met zeker een goed bewegingsmechanisme, dus maak er wat van!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:36

_Chantal89 schreef:
Ik ga in ieder geval aan de slag met het rechte lijnen rijden en afwenden e.d. En daarbij probeer ik om haar recht te houden tussen teugels en benen.

heel goed, en probeer haar flink bezig te houden! het is nartuurlijk moeilijk als een paard zo begint te drijgen. Maar vooruit vooruit vooruit! terug rijden komt daarna zeker wel!

heel veel succes! :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:45

@bulck; we hebben alleen een weiland om in te rijden en in draf glijdt ze soms al uit, dus zijn we erg voorzichtig met de galop.
Ik zou haar natuurlijk kunnen longeren voor het rijden? Denk je dat dat een oplossing is om haar energie kwijt te laten raken?

Ook kreeg ik de tip om rijden af te wisselen met grondwerk. Zodat ze meer vertrouwen krijgt.

@ bulck; Ik vind het wel erg moeilijk om haar steeds 'bezig' te houden. Heb je daar nog specifieke tips voor?