Te groot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LetitSHINE

Te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:47

Hoi!
Iemand die ik ken van mijn oude school wil mij leren paardrijden, ze rijdt zelf nu ong. 9 jaar. Maar zij wil me leren rijden op een paardje van 1.30 en hij is nog vrij jong, 3 jaar geloof ik. ikzelf ben 1.50. Kan dat gewoon, of ben ik te groot voor hem?
Alvast bedankt!

Dani

Re: Te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:49

Als het paard 3 jaar oud is, lijkt dat me nou niet bepaald een geschikt paard om iemand op te leren rijden - voor jou niet, en voor het paard zelf ook niet.

Maar goed, dat is eigen keuze.
Qua formaat kan het wel, ik ben zelf 1.69 en rijd op een pony van 1.49 en dat gaat echt makkelijk.

LetitSHINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:52

Oké! De eigenaren zeggen dat het een prima paardje is, in ieder geval om de basis beginselen te leren.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:55

Het zou qua lengte kunnen,
maar het paardje is nog heel erg jong! Als je er te veel mee rijd dan kunnen ze een ingezakte rug krijgen, dus kijk daar please mee uit!

LetitSHINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:59

_1Guusje1_ schreef:
maar het paardje is nog heel erg jong! Als je er te veel mee rijd dan kunnen ze een ingezakte rug krijgen, dus kijk daar please mee uit!

Ja, daar dacht ik ook al aan. Ikzelf zou ook maar eens in de twee weken komen dan, het is voor mij gratis en ze doet het vrijwillig. Ik heb liever dat ik te weinig op haar rijd dan te veel en ik gun de eigenaren ook wel plezier met haar, het is immers hun paardje!

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:03

LetitSHINE schreef:
_1Guusje1_ schreef:

Ja, daar dacht ik ook al aan. Ikzelf zou ook maar eens in de twee weken komen dan, het is voor mij gratis en ze doet het vrijwillig. Ik heb liever dat ik te weinig op haar rijd dan te veel en ik gun de eigenaren ook wel plezier met haar, het is immers hun paardje!

als je graag wilt leren paardrijden, kun je ook naar een manege gaan.
Ik weet niet hoeveel ervaring je vriendin heeft met paardrijden,
maar vaak is het wel handig als je iemand hebt die er ook een opleiding voor heeft gedaan, zodat je echt kan letten op je houding enz...
Maar om de basis gangen enz te leren is het wel een hele leuke manier,! :D

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:22

Ik ga met de rest mee, vind het paardje nog behoorlijk jong, maar qua lengte past het prima. ;)

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:14

Ja, ik ook. Misschien eerst wat spelletjes ofzo. En dan na een half jaartje er op gaan rijden.

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:02

Qua lengte past het nog prima ja. Het paard is natuurlijk jong zoals de anderen zeiden, en is vaak veel schrikachtiger. Ze zeggen wel dat het paard braaf is, maar als je er van af word gegooid de eerste keer dat je les hebt, dan denk ik niet dat je nog heel veel plezier in dat paardje hebt. :)

LetitSHINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:16

Ik ben ernaartoe geweest. Het was echt een schatje, maar nog te jong. Ik weiger om daarop te rijden, dat vind ik zielig. ik wacht dus nog wel even..

repede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:06

3jaar kun je makkelijk op rijden.
ik denk dat andere bokkers bedoelen dat ze 3 jaar te jong vinden voor een onervaren ruiter...

er zijn genoeg paarden van 3 die al bereden worden ( starten met rijden) maar die ruiters hebben veel meer ervaring....

een jong groen paardje schrikt sneller ergens van omdat alles nieuw is......

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:55

Ik ga ook mee met de rest.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:49

als de pony 3 jaar is lijkt hij me niet geschikt omdat je ook de pony waarschijnlijk ook nog moet doorrijden en hij kan nog wat schrikkerig zijn, mijn advies: niet doen!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:53

Als de pony 3 is, en jij kan zelf ook nog niet rijden,heb je de kans dat je die hele pony verpest. De pony heeft waarscheinlijk net zelf de basis van het rijden onder de knie. lijkt me dan niet slim dat ze iemand erop laten rijden met totaal geen ervaring.

LetitSHINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:51

mootjah schreef:
Als de pony 3 is, en jij kan zelf ook nog niet rijden,heb je de kans dat je die hele pony verpest. De pony heeft waarscheinlijk net zelf de basis van het rijden onder de knie. lijkt me dan niet slim dat ze iemand erop laten rijden met totaal geen ervaring.

Ja, over een paar jaar ga ik daar opnieuw naar toe, het lijkt me uiteindelijk niet verstandig om het te doen.

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:00

Ik zou toch lessen bij iemand die een diploma heeft. Het is moeilijk om dingen af te leren, dus je kan het maar beter meteen goed leren. Lesgeven is niet zo simpel en de kans dat je dingen fout leert zijn groot.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:03

LetitSHINE schreef:
Ik ben ernaartoe geweest. Het was echt een schatje, maar nog te jong. Ik weiger om daarop te rijden, dat vind ik zielig. ik wacht dus nog wel even..

Super dat je eerst kijkt en dan besluit dat het diertje nog te jong is, wel jammer natuurlijk voor jou maar eerlijk gezegd vind ik leren rijden beter wanneer je op een wat meer ervaren pony of paard rijdt.
Nou hopelijk komt het voor jou goed en leer je snel rijden.

Floshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:10

Denk dat het niet echt geschikt is om als onervarenruiter meteen al op een ook nog onervaren paard te rijden, omdat zowel het paard als jij zelf nog veel moet leren.En het is ook de bedoeling dat je een jong paard veel vertrouwen geeft wat je waarschijnlijk ook nog niet hebt..en daar zal het paard dan waarschijnlijk ook van profiteren..
De lengte zit goed.

Floshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:11

eppie38 schreef:
LetitSHINE schreef:

Super dat je eerst kijkt en dan besluit dat het diertje nog te jong is, wel jammer natuurlijk voor jou maar eerlijk gezegd vind ik leren rijden beter wanneer je op een wat meer ervaren pony of paard rijdt.
Nou hopelijk komt het voor jou goed en leer je snel rijden.

goede beslissing genomen.
er zijn nog zoveel andere paarden om mee te leren rijden.

Miranda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:49

Qua formaat zo het wel kunnen maar, het zou denk ik beter zijn als ze op een wat ervaarder paard gaat leren rijden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:18

Het lijkt me niet verstandig om te beginnen met een paardje van 3 jaar, de meeste paardjes zijn dan net zadelmak. Paarden mogen immers pas op hun 4de á 5de pas intensief gereden worden want dan zijn pas hun botten uitgeroeid (dit geld ook voor pony's). En misschien heeft je vriendin geen opleiding gehad om les te geven en geeft ze jou helemaal verkeerd les, waardoor jij niet goed leert rijden en misschien de verkeerde hulpen aan je paard geeft. Ik zou als ik jou was toch naar een manege gaan, dan maar wat betaal voor een lessen.
En op de manege hebben ze vaak ook hele rustige en makke pony's die dus al heel veel kennen en waar jij dus ook veel van kan leren, het lijkt me niet verstandig om op een pony die zelf nog niets kent dingen op te gaan leren.

ps: qua lengte past het nog wel.

Liever goed leren paardrijden en er wat voor betalen, dan gratis slecht leren paardrijden.

Reggue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:51

Oeh...wel nog jong voor een pony...
Moet diegene die je les wil geven dat neit zelf beseffen,ze heeft ervaring!
Lengte kan prima,hoor!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:54

Het spronggewricht is met 3 nog lang niet uitgegroeid, en huilen als ze een traumatische spat hebben voor hun 10e :Z

LauraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:24

Super dat je zelf hebt gezegt dat je het niet doet :j
Enne een troost er zijn nog genoeg andere paardjes, zou je anders niet een keer naar een manege gaan?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:27

Groen en groen gaat niet echt samen. Kijk je wel uit?