Zenuwachtig/ Angst bij buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauraRoos

Zenuwachtig/ Angst bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:58

Hoi, ik rijd dus op een manege en ik vind het echt leuk om op buitenrit te gaan!
Maar bij het poetsen denk ik dan echt dadelijk gaat hij ervandoor, of springt hij de weg op.
Hebben jullie dit ook wel eens? je hebt dit natuurlijk minder erg (lijkt me ) met een eigenpaard, want dan weet je hoe die is en rijd je er vaker op maar bij de manege zit ik mezelf echt zenuwachtig te maken. ALs we dan eenmaal aan het rijden zijn vind ik het leuk, maar daarvoor ook wel maar dan denk ik steeds dadelijk doet ie dit of dat. hebben jullie dat niet?

xlaann

Re: Zenuwachtig/ Angst bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:38

Ik heb er zelf geen last van, maar ik snap je.
Begin zelf anders eerst op een rustig paard, die je vertrouwd.
Ga zoiezo met een groep, niet alleen gaan.
probeer zo ontspannen mogelijk te zitten, paard voelt je spanning aan!
Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:56

Dit past beter bij --> [VMR]Buitenrijden. :)

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:59

Ik had het zelf ook een tijdje nadat mijn vz paard er vandoor was geschoten, wat ik heb geleerd (of het wetenschappelijk bewezen is weet ik niet :p) maar het helpt mij:
Probeer je als je gaat rijden te focussen op het rijden, lekker op je paard zitten en genieten.
Blijf eraan denken je te ontspannen, paarden voelen inderdaad spanning, zowel in je lichaam als de adrenaline die je aanmaakt als jij iets eng vind.
En wanneer je dan iets eng vind; bijvoorbeeld nadat je paard wegsprong: haal goed, diep adem dat helpt je om jezelf weer onder controle te krijgen.
En verder: oefening baart kunst, je zult merken dat je je steeds veiliger gaat voelen :)

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:31

Dit heb ik ook een tijdje gehad! en het is super vervelend,
Dan zit je met zo;n spanning in je buik, en je paard merkt het ook, wat dus zeker niet fijn is voor het paardje..
Ga even bij je paardje staan voordat je gaat rijden, haal goed diep adem en probeer je te ontspannen, je paardje ontspant zich dan ook als het goed is.
Tijden de buitenrit moet je niet te veel bezig zijn met ooo straks springt ie weg en dan val ik en dan... etc
Dan geniet je ook niet van je buitenrit!
Zoals ik net al zei, probeer je te ontspannen, en denk aan iets leuks!
Veel succes, het komt vast wel goed :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:05

Mijn helpt: ietwat meer achterover zitten, lekker op je kont. En zie dingen die je bang maken: liedje zingen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:09

zingen is inderdaad wel bevordelijk. Als je echt al heel bang bent, en je paard ook schrikkerig wordt daardoor kan je ook even een stukje met hem aan de hand gaan stappen. Komen jullie allebei tot rust. En iemand met een paard meenemen die je vertrouwt en je niet opjut.

Ademhalingsoefeningen zijn ook goed. En opletten hoe je kijkt. Als je bewust bent dat je aanspant misschien je paard rustig laten stappen en zelf goed ontspannen. Als je het aandurft en het paard kan het aan even lange teugel. Daarnaast, het paard is een kuddedier, kan geruststellen als je met de groep gaat.

LauraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:21

Gister op buitenrit geweest :) en jahoor wie zat er weer op een paardje die wegsprong me, maar gelukkig vertrouw ik dat paard heel erg dus dan valt het idd wel mee :D We gaan altijd met de les dus je gaat sowieso met een groep :), maarja op de manege kan je niet altijd op hetzelfde paard/pony. gelukkig ging het voor derest allemaal goed :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:10

dat is mooi. weet je instructrice/de begeleiding ook dat je wat onzeker bent?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:17

oh zo herkenbaar! :o ik ben er 1 keer met buitenrit vanaf gevallen, en sindsdien ben ik echt een scheitlaars... een half jaartje terug heb ik het weer ondernomen vanuit de manege. Nou in de bak *wachtend opd e groep* begon ie al te bokken, en toen we nara buiten stapte smeerde ie um. De helft van de rit heb ik echt jankend op het paard gezeten, vond het echt niet grappig :o met de galop was ie oncontroleerbaar, maar na 2 galopjes begon ik dat hard gaan eigenlijk stiekem heel erg leuk te vinden. Er reed ook een vrouw die ik ken achter me, die me de hele tijd moed aan het inpraten was. Uiteindelijk ben ik afgestapt met de grootste smile op mijn gezicht die je je maar kunt bedenken, was supertrots op mezelf haha :Y)

goed dat je het leuk hebt gevonden! gewoon proberen rustig te blijven :)
(zegt de persoond ie er zelf de grootste moeite mee heeft...)

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:27

Angst met (buiten)rijden is echt niet leuk.... voor de 1 werkt het verlammend, de ander wordt nerveus....... dus een pasklare oplossing is er niet.
Wil je van je angst af, kom dan ns kijken bij Hoeve Ansalo. Ik begeleid mensen met angst dmv NLP (Neuro Linguistisch Programmeren). Ergens hebben je hersenen de connectie gelegd tussen een bepaalde situatie en angst. Deze connectie is 'om te programmeren' via NLP.

Op de site staat ook een -speciaal voor angstige mensen- arrangement van een langweekeind. Misschien wat voor je?

Groeten, Anet
http://www.hoeveansalo.nl

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:37

Ik ben ook nog steeds een beetje gespannen voor een buitenrit. Mijn paard is nogal schrikkerig en wil er nog wel eens vandoor gaan als iets eng is! Toch dwing ik mezelf om elke week minstens een keer naar buiten te gaan. Zodra we van het erf afstappen denk ik 'oh als dat maar goed gaat', paard voelt dit en wordt daardoor ook wat nerveus. Ik ga dan lekker achterover in mijn zadel zitten, geef mijn paard lange teugel en ga kletsen met degene die naast me rijdt. Hierdoor kan ik wel wat ontspannen en als we eenmaal onderweg zijn dan vind ik het wel weer leuk. Ik probeer zo min mogelijk te denken aan dingen die fout kunnen gaan. Als er iets gebeurd dan gebeurd het toch wel....En ik merk wel dat hoe vaker we naar buiten gaan, hoe beter het elke keer gaat. En natuurlijk springt mijn paard nog steeds wel eens weg, maar omdat ik dit nu vaker meemaak ben ik er niet meer zo bang voor.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 02:52

Gewoon op een braaf paard gaan zodat je vertrouwen krijgt en ga met iemand mee, niet alleen gaan.

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:47

Gewoon lekker veel op buitenrit gaan, dan merk je vanzelf uit ervaring dat je niet bang hoeft te zijn. Door oefenen en ervaring leer je vanzelf dat dit niet nodig is. Zorg dat je op een braaf paard zit en met goede begeleiding bent als dit nodig is, en dan hoef je je geen zorgen te maken.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:52

misschien kan je op zulke momente afstappen? tot je weer rustig bent zo kan je ook niet bang zijn dat je paard er vandoor gaat en vragen of je op een rustiger paard mag

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:21

Afstappen is het domste wat je kunt doen. Als je paard dan druk wordt of ergens van schrikt loopt hij jou zo omver, laat je los en ben je nog verder van huis. Je hebt veel meer controle als je erop zit.
Je zegt dat je op een manege rijdt, misschien kun je hier beter eens met je instructrice/instructeur over praten en vragen of je voortaan een braaf paard mee mag op bosrit. Dan weet je in ieder geval zeker dat het paardje braaf is, dus hoef je je niet zo druk te maken van te voren!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:09

lovey_ou schreef:
misschien kan je op zulke momente afstappen? tot je weer rustig bent zo kan je ook niet bang zijn dat je paard er vandoor gaat en vragen of je op een rustiger paard mag

Nóóóóit van je paard afstappen tijdens een rit, al hééééélemaal niet als ie onrustig is of jij angstig bent. Hij hoeft zich maar even los te rukken en je kunt naar huis lopen en je paard komt op de weg in het verkeer.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:15

Als je paard goed afgericht is aan de hand kun je er soms beter naast staan dan opzitten vind ik. Mijn pony heb ik aan de hand perfect onder controle (voor zover je dat kan zeggen bij een dier) maar onder het zadel wordt ik af en toe ook nog wat zenuwachtig zodat ik niet de leider kan zijn die hij nodig heeft, op de grond kan ik dat wel dus stap ik wel af en is er niks meer ana de hand.

LauraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:44

Heel erg bedankt allemaal :) als we a.s. dinsdag weer op buitenrit gaan zal ik het allemaal is een beetje proberen gewoon rustig blijven lekker achter over zitten lekker kletsen :) en me niet druk gaan maken

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:57

het kan ook schelen om de begeleiding op de hoogte te stellen van je angst. Daarom vroeg ik ook of je instructrice ervan weet. Dat kan voor jou ook geruststellen, als ze rekening houden met jou.

Ik vind het trouwens wel erg dapper dat je dit durft aan te geven. Dat had ik niet zomaar gedurfd op jouw leeftijd :)

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:25

Ik vind het ook eng hoor om op buitenritten te gaan! Gewoon bang dat het paard er hard vandoor gaat en ik haar kwijt ben. Vaak ga ik daarom ook niet mee. Maar het helpt vaak wel om eerst op een wat braver paard vertrouwen te krijgen en dan misschien op een ander paard weer naar buiten?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:40

@ LauraRoos: Ben je inmiddels alweer op buitenrit geweest? Ben benieuwd of je wat aan de tips hebt gehad. Wat zei de begeleiding ervan toen je aangaf dat je het eng vind? Vast begripvol! Of heb je het niet gezegd?

LauraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 11:23

Nee we zijn nog niet op buitenrit geweest :(, beetje flutweer hier! Ik ga niet afstappen op buitenrit dat doe ik niet, maar zodra we op buitenrit zal ik wel vragen of ik op een paard mag die ik vertrouw.

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:42

Mischien moetje dan je instructrice van tevoren vragen of hij iets doet... dan zegt ze denk ik ; nee
en dan kun je mischien rusiger poetsen ..

Het is maar een idee hoor :P

oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:15

Ik weet niet... Ik was vroeger met een bosrit helemaal niet bang, alleen nu rijd ik voortaan op paarden in plaats van pony's! Lijkt me wel erg anders en ik ben misschien ook wel bang dat ik ze niet kan houden, maar ik wil het toch wel zeker een keertje proberen! :)