Onregelmatig paard, en toch geen extreem lage punten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Onregelmatig paard, en toch geen extreem lage punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:39

Hallo,

Ik heb vorig weekend wedstrijd gestart in Zuid-Holland. Helaas schrok mijn merrie toen ze van de trailer afkwam en stapte met 1 been nogal ongelukkig naast de klep. Ik heb haar een paar keer op en neer zien stappen/draven over het harde en toen was er nog niks aan te zien. Met losrijden voelde ze super fijn aan, ze werkte voor 200% mee. Nog even wat gestapt, een lezer geregeld en de ring in gegaan.

Met het inrijden van de buitenbaan schrikt mijn paard een keer van de witte hekjes en springt weer een keer ongelukkig weg. Ben mijn proef begonnen en voelde aan de merrie niks raars. Vanaf halverwege mijn proef merkte ze dat ze de ene kant op erg naar binnen viel en dat ze wat moeizaam aangaloppeerde. Even een keer goed been gegeven en verder gereden. Inmiddels viel het mijn vriend op dat de jury nog net niet was gaan staan in het juryhokje en mijn merrie een paar keer goed bekeek en een soort "discussie" voerde met de schrijver.

Proef was zo goed als afgelopen, ik groet af, wil de baan uitrijden en zie dat de jury seint of ik even wil komen. Ik rij erheen, het raampje gaat open en de jury meld me dat ze vind dat mijn merrie zeer onregelmatig loopt achter, adviseert me de hoeven nogmaals een keer goed uit te krabben en de merrie achter van achter naar voor er goed een keer doorheen te rijden. Ook zei ze dat ze heel laag gepunt had, omdat ze onregelmatig liep en dat ze op het punt stond me diskwalificeren omdat ze zo kreupel liep.

Ik heb in de losrijbaan nog even doorgereden en toen zei ook mijn lezer dat ze niet goed liep met linksachter. Afgestapt, buiten nog een keer laten draven op het harde en toen was het goed zichtbaar. Vervolgens binnen naar het secretariaat gegaan om het te bespreken en vervolgens afgemeld voor de 2e proef.

Ik kreeg mijn coupons van de eerste proef mee en ik schrok eigenlijk :wow: , ik had 171 punten, iets wat ik gigantisch hoog vind voor een paard wat dermate kreupel loopt (heb het later op dvd terug gezien en moet zeggen dat ik wel schrok van de manier waarop mijn merrie trok met dat ene been). wat vinden jullie hiervan? Onze buurvrouw zei dat het aanmoedigingspunten waren, maarja, dan heb ik liever dat ze gewoon punten naar hetgene wat ze zien..Dit keer dus iemand die vind dat ze te hoge punten heeft gehad :D

Jullie mening? :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:45

Wow, 171 is best hoog.
De jury had je ook kunnen disqualificeren.

Amanda_T

Re: Onregelmatig paard, en toch geen extreem lage punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:48

Dat is dus ook de reden waarom ik verbaasd ben. Als een jury meld dat ze op het punt stond me te diskwalificeren, waarom krijg ik dan alsnog 171 punten? Mijn sponsor zei ook al 'dat word nog wat als ze 200% goed loopt! dan ga je richting de 200 punten!' :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:59

Ach je mag al blij zijn dat de jury het sowieso zag. Er zijn zoveel juryleden die het niet eens zien.
Ikzelf had je bij me geroepen en gevraagd of je aan een lange teugel kon draven links en rechtsom. Als ze dan nog kreupel liep had ik je uitgesloten.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:11

Suzanne F. schreef:
Ach je mag al blij zijn dat de jury het sowieso zag. Er zijn zoveel juryleden die het niet eens zien.
Ikzelf had je bij me geroepen en gevraagd of je aan een lange teugel kon draven links en rechtsom. Als ze dan nog kreupel liep had ik je uitgesloten.

Ook aan een lange teugel in draf was ze onregelmatig achter...Daarna nog aan een halstertouwtje gedraafd en toen was het overduidelijk :)
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 04-05-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:13

Tja dan had je uitgesloten moeten worden. Juryleden moeten handelen in het belang van het paard.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:19

Suzanne F. schreef:
Tja dan had je uitgesloten moeten worden. Juryleden moeten handelen in het belang van het paard.

Ik was ook zeer verbaasd dat dat niet gebeurd is. Zeker nadat ik de film teruggezien had en pas zag hoe onregelmatig ze eigenlijk echt was!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:25

Juryleden geven soms idd hoge punten waarbij je je afvraagt, hoe kan dit?! Ik heb een keer een paard gehad wat niet langs de rechterzijde van de ring wou lopen, zeg maar vanaf A-F-B-K. Ik kreeg hem er met geen mogelijkheid langs, omdat de ring vlak naast een waterplas lag, het zonnetje scheen en paard vond de glinstering en spiegeling in het water doodeng. Ikzelf wou stoppen halverwege de proef, heb hem toch uitgereden (voor zover mogelijk, de helft heb ik niet uitgevoerd). Ik balen en ging er vanuit dat ik een verliespunt had, bleek ik uiteindelijk toch 145 punten te hebben! (was nog met het oude regelement, dat je bij 156 punten één wp had). Naderhand heb ik het er wel met de desbetreffende jury over gehad, en ze zei dat ze bewonderde op de manier hoe ik toch doorging; en dat ze dat niet wou 'afstraffen' met een verliespunt.

Ik had hiermee natuurlijk ook geluk, ik had net zo goed een jury kunnen hebben die wel overal een 1 voor gaf wegens 'niet getoond'. TS ik denk dat je ook zoiets heb gehad nu, ten meer ook omdat de jury je bij zich heeft geroepen om het over de onregelmatigheid van je paard te hebben. Ik vraag mij in deze wel af wat de klassering was? Als je toch ook nog redelijk middelmoot ge'eindigt bent is het wel vreemd, maar ben je als (één van de) laatste(n) ge'eindigt dan is het minder raar dat je 171 punten hebt gekregen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:31

Hoi,

Ik moest laatst jureren en heb iemand idd uitgesloten wegens onregelmatigheid (kreupelheid) achter. Ik heb haar eerst wat verder laten rijden, want je moet als jury heel goed weten of het een kreupelheid is of een teugelkreupelheid.
Het bleek dat ik haar vorig jaar ook eens had uitgesloten wegens kreupelheid, dus ik had het toch goed gezien. Ze had haar paard daarna helemaal na laten kijken, maar niets kunnen vinden.
Het vreemde was dat ze in de andere ring 1e was met 189 punten.....

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:13

Waarom ben je eigelijk gestart als je wist dat ie niet rad was?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:18

appalin schreef:
Waarom ben je eigelijk gestart als je wist dat ie niet rad was?

Iets beter lezen mag wel, er staat namelijk dat voor de proef der merrie nog prima liep. Echter toen het paard in de proef al weer ongelukkig weg sprong ze niet meer rad was.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:21

Een verklaring zou kunnen zijn dat je je galop- en je staponderdelen heel goed gereden hebt en dat de jury niet al te streng was.
In de galop en in de stap was de kreupelheid waarschijnlijk niet te zien, en als je daar 7ens voor hebt gereden, kom je al snel richting de 171 punten uit, zeker als de draf niet streng genoeg is gepunt.

Kan je nagaan wat een geweldige punten je gereden moet hebben als je paardje wel rad was geweest ;)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:34

Nou 171 is idd helemaal niet laag! Dat moet idd een topscore worden als je paard gewoon goed is.

Zat pas ook te schrijven bij een jury die iemand de baan uitstuurde omdat haar paard overduidelijk niet rad liep, de ruiter reageerde er echt helemaal verbaasd op echt bizar dat mensen zoiets niet aanvoelen.. Zag haar een paar dagen later gewoon in de springles :? heel apart..

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:38

Oh wat erg stom van mij sorry!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:38

kimnytocize schreef:
Ik vraag mij in deze wel af wat de klassering was? Als je toch ook nog redelijk middelmoot ge'eindigt bent is het wel vreemd, maar ben je als (één van de) laatste(n) ge'eindigt dan is het minder raar dat je 171 punten hebt gekregen.

We reden met 5 mensen in de klasse B. In de eerste proef ben ik ook als 5e geeindigd, maar moet zeggen dat degene die 4e was (met een rad) paard 172 punten had..

@AronenLoutje
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel erg schrok toen de jury zei dat ze zo onregelmatig was, ze voelde vanaf halverwege gewoon niet helemaal fijn meer aan, maar toen ik het op video zag schrok ik wel, als ik het had geweten had ik direct afgegroet in het belang van mijn paard.

Inmiddels heeft de merrie ruim een week rust gehad en gaan we vandaag weer rustig aan beginnen met longeren, het kwam waarschijnlijk en door het verstappen en het ongelukkige wegspringen. Helaas pindakaas, waren voor de 3e keer op wedstrijd, hoopte weer 2 winspunten mee naar huis te nemen, maar volgende keer beter :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:49

Maar je zei toch dat ze halverwege pas onregelmatig ging lopen?
Dan zou ik me kunnen voorstellen dat je de eerste helft nog wel veel punten hebt gehad en dan pas op het einde minder punten. Maar dit zou je heel snel terug kunnen zien op je coupon.
Of wat al gezegd is; misschien was de stap wel gewoon goed.
Aan alleen de totaalpunten kan je niet zoveel zien ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:31

nee, ze begon onregelmatig te lopen bij het verkennen van de ring begrijp ik uit haar tekst?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:18

Ze zegt toch vanaf halverwege haar proef?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:21

Ik gok vanaf halverwege mijn proef, misschien zelfs al wel iets eerder. Ze is bij de aanvang van mijn proef, met de bak inrijden een keer goed verschoten en heeft zich toen miss ook nog eens extra verstapt. Volgens mijn vriend was ze vanaf halverwege mijn proef ECHT onregelmatig, maar hij heeft niks met paarden, dus het kan goed zijn dat ze zelfs al wel iets eerder onregelmatig liep..

@ sjonniej, op mijn gehele coupon staan verdeeld lage punten.
van hand veranderen middendraf 5 tactfouten
beb grote volte 5 duikt en tactfouten
halve grote volte links 5 tactfouten
van hand veranderen middendraf 5 tactfouten
draf 5, tactfouten

Zo kan ik nog wel een aantal onderdelen opnoemen, met een 5 en het commentaar tactfouten. (jury zei tegen mij onregelmatig maar heeft het laten noteren als tactfouten). Dus ze was eigenlijk vanaf het begin van de proef niet 100% goed..

De enige 7 die ik tijdens de proef behaald had was voor de verzorging. De rest is door de onregelmatigheid niet hoger gekomen dan maximaal een 6

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:33

Als ze inderdaad de hele proef getwijfeld heeft tussen tactfouten of echte kreupelheid, dan zijn deze cijfers toch logisch?
Je ziet zó veel paarden die in de B niet zuiver lopen, door de spanning van de ruiter. Dat ik me best voor kan stellen dat ze daaraan gedacht heeft.

Maar dit blijft achteraf speculeren. Ik hoop dat je paardje weer rad is en dat je de volgende wedstrijd weer lekker kunt starten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:37

Ik heb het laatst ook gehad, mijn paard voelde niet helemaal fris, maar toch gestart; resuultaat 1e en 2e prijs en 2 dikke wp`s.
Weekje later bleek toch in de kliniek dat ze een peesblessure heeft.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:24

Nibbit schreef:
Ik heb het laatst ook gehad, mijn paard voelde niet helemaal fris, maar toch gestart; resuultaat 1e en 2e prijs en 2 dikke wp`s.
Weekje later bleek toch in de kliniek dat ze een peesblessure heeft.

Dat is balen zeg...Dat is ook de reden dat ik me afgemeld heb voor mijn 2e proef..Ik wist gewoon niet wat het was, en wilde geen risico's nemen...Gaat het inmiddels wel beter met je paard?

@ sjonniej,
Er was absoluut geen twijfel, het was ECHT onregelmatigheid en niet af en toe een tactfoutje. Ikzelf schrok bij het terug zien van de video gewoon, als dan blijkt dat de merrie op het harde aan de hand nog steeds niet rad loopt..DAt ik zelfs zoiets had van afzadelen en direct naar huis. Dan moet de jury dat onderscheid toch wel kunnen maken...En er was geen twijfel, het was echt kreupelheid zoals ze mij vertelde.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:52

Kreeg je wel voldoendes (6, 7 en hoger) voor je stap- en je galopgedeelte? Ik neem aan dat de kreupelheid alleen in de draf te zien was?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:43

Wat probeer je nu eigenlijk met dit item? Was je bij mij gekomen met dit verhaal over te hoge punten, zou ik met liefde het protocol even ijstellen naar 150 pnt. Helaas mag en kan dat niet, maar .................
Waar was je EIGEN verantwoordelijkheid t.o.v. je al of niet pijnlijdende paard.

Nee hoor, het is weer jury dit en jury dat, blablabla.
Triest eigenlijk, doe je als jury je best om iemand niet af te zeiken in de B maar beetje positief te beoordelen, krijg je dit aan je broek.
Ik ga er in ieder geval van uit dat deze collega het goed bedoelde.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:30

Alsjeblieft Charley neem dit niet zo hoog op en lees eens goed voordat je zomaar wat gaat roepen.