Wat doe jij als jury/ amazone?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Wat doe jij als jury/ amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:30

Ik heb vorig weekend wedstrijd gehad. Mijn paard liep beide proeven best lekker voor haar doen ook in vergelijking met de keer ervoor.
Beide proeven voelde gelijk aan.
Nu had ik dus 184 in de eerste en 164 in de tweede.
Ik was hier eigenlijk best boos over. Hoe kan er zoveel verschil in zitten terwijl er niet veel anders gereden is. Er stond op de coupon geen commentaar.
BEn uiteindelijk naar dej ury gegaan die op dat moment nog aan het jureren was (had geen zin om nog 1,5 uur te wachten)
Maar deze wist zich echter niet te herinneren wie ik was.

Vraag hadden jullie gedaan?
Voor jury's: kunnen jullie nog herinneren wie je voor je hebt gehad.

Ik heb het jurylid gezegd of hij volgende keer meer commentaar op wil schrijven. Al hoorde ik al eerder dat hij bekend staat om geen commentaar erbij te geven of wat dan ook.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:35

Ik ben fnrs jury, en opvallende proeven weet ik meestal nog wel (heel goed of heel slecht of dat er iets gebeurde). Het helpt als je zegt op wat voor paard je reed. Je moet niet vergeten dat iedereen er hetzelfde uitziet!

Maar ik probeer altijd juist heel veel op de protocollen te schrijven, het is fijn dat dat gewaardeerd wordt!

Fitzroy

Re: Wat doe jij als jury/ amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:37

Ik weet niet of ik het me na 30 combinaties nog kan herinneren. Maar ik laat zoveel commentaar opschrijven dat het ook niet nodig is.

Kun je niet een kopie van je protocol naar de KNHS sturen? Als jurylid word je op het hart gedrukt om bij de cijfers 4 t/m 7 commentaar te geven.
Ik val over het algemeen collega's niet af, maar helemaal geen commentaar vind ik niet kunnen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:42

164 punten moet een jury zich wel herinneren, want hij of zij vond deze proef dus aardig slecht.

Jammer dat er geen commentaar bij stond. Je kunt idd een kopie met klacht naar knhs sturen, wellicht als meer mensen dit doen dat betreffende jurylid een berisping krijgt.

Zo loopt er momenteel ook een jury waar veel klachten over zijn . Zij zegt open en bloot tegen de schrijvers , als er een combi binnenkomt "oh dat word niets" en geeft vervolgens lage punten.

Dat ze zo punt dat is al triest, maar dat ze ook nog iets dergelijks zegt bij binnenkomst van de combi, dat vind ik ronduit schandalig.

Maar goed, we kunnen ons er druk om maken maar helaas het blijft een jurysport, en helaas zitten er een aantal corrupte juryleden in de auto's / hokjes.
Gelukkig zijn er ook genoeg eerlijke punters, en die juryleden bedank ik indien mogelijk na de wedstrijd voor de eerlijke jurering, welke plaatsing ik ook heb :)

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:47

Goed dat je om commentaar hebt gevraagd, had ik ook gedaan hoor in deze situatie. Ik ben geen jury maar ik kan me op zich wel voorstellen dat je je niet iedereen meer kan herinneren na een hele dag jureren. Heb het persoonlijk niet meegemaakt trouwens dat ze zich mij niet meer konden herinneren maar ik rij met een schimmelkleurige andalusier hengst dus val tussen het kwpn geweld aardig op kennelijk!

Voor jezelf is het misschien wel fijn als iemand je proef op video zet. Dan kun je (evt met je trainer) terug kijken. Soms is het zicht heel anders dan je gevoel. Of wellicht had de jury gewoon een andere mening, dat is tenslotte ook maar een mens :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:49

ehhhh, ik herken dat wel een heel klein beetje hoor. :o .. soms heb je inderdaad al na 1 rondje gezien dat het niks gaat worden. Natuurlijk word ik ook wel eens positief verrast, maar als je een tijdje jureert kan je dat aardig inschatten. Natuurlijk is het ook wel eens andersom, dat je denkt: wow, dit gaat wat worden en op het puntje van je stoel gaat zitten en dat het dan heel erg tegenvalt.
Maar het is niet zo dat je op basis van dat eerste rondje hoge of lage punten geeft, je beoordeelt gewoon wat je ziet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:58

Precies, Tilmar.
Vaak zie je het al gelijk als iemand zit te rukken/plukken of wat dan ook. Dan heb ik het met 1 rondje ook wel bekeken. Neemt niet weg dat je onderdeel voor onderdeel zit te punten en dan idd laag uitkomt omdat je gewoon consequent punten af moet trekken.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 00:29

@fitzroy: Er stond wel "iets" commentaar op 3 dingen maar daar kon ik zeer weinig mee. Gaf niet de verklaring waarom de punten zo laag waren. In ieder geval stond er bij laatste punt "staat scheef" tja zag zelf ook dati k naast de ac lijn stond.
Maar is een idee om een kopie te maken.

@crossmonster: laatste stukje is idd zo. Plaatsing interesseert mij eigenlijk nog geeneens als er maar eerlijk gejureerd wordt en met goed tips/ punten waar aan gewerkt moet worden. Heb het ook al eens gehoord zo een jury die zegt "ooh dat wordt niets" nou sorry maar vind ik echt erg.

@Felipe: ik kan me ook heel goed voorstellen dat je niet iedereen kan onthouden. Geloof ook dat je niet goed kan herinneren aan einde van een bepaalde tijd wie je allemaal hebt gehad. Mijn rubriek was echter eerste rubriek. En toevallig moest ik na de enige schimmel die mee deed (witte schimmel waren nog 2 met flink grijs erin) Als ik iemand had die kon filmen zou ik dat zeker vaak doen maar die heb ik helaas niet. En idd een jury is maar een mens maar zet dan op protocol waarom iets slecht is. Ik zeg ook niet dat hij "fout " gejureerd heeft. In zijn ogen was het misschien "slecht"

Het was voor mij in ieder geval de eerste keer in de 15 jaar dat ik meedoe in de wedstrijdsport dat ik naar een jury gestapt ben. En moet zeggen vond het moeilijk om "netjes" te blijven. (gezien reactie van de jury) maar goed.
BEdankt voor de reacties.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:34

Ben het helemaal met je eens hoor Tyke. Kleine moeite om er ff wat commentaar bij te zetten.
Dressuur blijft nu eenmaal een jury sport en meningen verschillen en dat is prima. Maar wel onderbouwd met commentaar! Dus ik begrijp helemaal dat je wilt weten WAAROM de jury je proef laag heeft beoordeeld. Maar als jij er een goed gevoel over had (zelfde als bij je andere proef die wel fijn gejureerd werd) lekker houden dat gevoel dan! Niet laten verpesten door een jurylid met een mindere dag hoor. Als je op de goede weg zit krijg je de volgende keer vast wel weer de punten die je verdient ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:50

Inderdaad mee eens,kreeg vandaag trouwens te horen van een jurylid dat ze niet verwacht had dat ik wat zou worden met m'n simpele paardje.Maar toch verrastte en ze na mijn proef juist blij met me was.Hoort een beetje bij dressuur,ik zeg altijd: pak je laatste 10 coupons en neem daarvan het gemiddelde wat erop staat dan weet je ongeveer waar je staat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:58

Was het 1 jury voor beide proeven of had je voor elke proef een andere jury?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:02

naja, ik vind het altijd maar een jurysport :) als je er niet tegen kan, jammer :) ( dit is niet in jou geval hoor, ik snap je donders goed )

tja, ook had ik laatst 179 punten, met als commetaar `leuk paard` en verder niets,
en de tweede proef had ik 200 punten..

nou, en ik was de enige in heel de catogorie met zon verschil, iedereen was verder gelijk beoordeeld over de twee proeven..

maar dan denk ik ach boeiie, het is een jurysport, soms jureren ze te hoog, andere keren te laag, dat heb je nu eenmaal

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 00:50

@Anoeska: Ik had voor beide proeven een andere jury. Dus ja.
@lalunamyo: Ik was ook een van de weinige die zo een verschil had. Was er nog een maar precies andersom maar die had echt iets in de proef wat het kon verklaren.
Tja moet ook denken boeiie volgende keer beter enz.
Meestal heb ik bij proeven die laag gepunt zijn best commentaar staan waar ik wat mee kan maar nu dus net niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:48

Vorige week was er bij ons ook iemand die in de ene ring 170 haalde, en in de andere 213.

Vond iedereen verbazingwekkend en opvallend en heel erg vreemd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:00

als je twee verschillende juryleden had, dan vind ik het al minder raar. Verschillende jury's letten nou eenmaail op verschillende dingen. De ene jury vindt het rijden op de letters het belangrijkst, de andere kijkt weer meer naar het rijtechnische.

Ben je verhaal gaan halen bij de jury die je 184 of de jury die je 164 heeft gegeven?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 12:17

Anoeska schreef:
als je twee verschillende juryleden had, dan vind ik het al minder raar. Verschillende jury's letten nou eenmaail op verschillende dingen. De ene jury vindt het rijden op de letters het belangrijkst, de andere kijkt weer meer naar het rijtechnische.

Ben je verhaal gaan halen bij de jury die je 184 of de jury die je 164 heeft gegeven?

Bij de jury van 164 punten. Dit omdat ik mijn proeven vergelijk met proeven die ik eerder gereden heb. Naar mijn gevoel had ik best lekker gereden. Beter als vorige keer in ieder geval. En dan klopte de 184 punten beter bij. Dus ben ik naar jury van 164 punten gegaan. Tuurlijk let de een daar op en de ander daar maar ze horen toch redelijk op een lijn te moeten zitten. Met 10 punten verschil had je mij niet gehoord. Maar 20???

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:10

Overheen stappen en naast je neer leggen, het is een jurysport en dit soort dingen gebeuren nu eenmaal. Hoewel ik wel begrijp dat je er van baalt.
Ik heb eens 31 punten verschil gehad op een kampioenschap, 1 proef, 2 juryleden, 165 en 196.

Het is inderdaad jammer dat er zo weinig commentaar bij staat, ik probeer zelf wel altijd om veel op te laten schrijven.
Ik kan me ook alle combinaties niet meer herinneren hoor, ja, opvallende die blijven je wel even bij, zowel de positieve als de negatieve.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:29

Ik heb wel eens iemand in de ring gehad die in de eerste proef in de 160 had en in de tweede proef rond de 200.....dat kan, maar daar zat dus ook heel erg veel verschil in.

Zodra je twee jury's hebt, kunnen de punten fiks uiteen lopen terwijl je voor je gevoel twee gelijkwaardige proeven neergezet heb. Daar doe je dus helemaal niets aan.

Wel vind ik het bijzonder vervelend als er geen commentaar bij staat maar ook bij jury's die hoog punten zie ik dit. Had zelf vorig weekend vier winst over twee proeven en welgeteld 3 aantekeningen (bij elkaar!) op de protocollen. En ook ik had echt wel een aantal zessen staan en een paar vijven. Daar hoort gewoon commentaar bij.

Ik verbaas me er nog over dat mijn vaste schrijfstertje elke keer nog mee wil met mij.....de deuken zitten in haar vingers van het schrijven na afloop!!!

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:19

Hier nog een 'rijdend jurylid'.

Helaas gebeuren zulk soort dingen heel erg vaak, dat is ook de reden dat ze nu bezig zijn om alles op z'n kop te zetten mbt het opleiden en bijscholen van juryleden.
Zelfs in de Subtop (ikzelf eerste keer gestart een aantal jaren geleden (1e en 21e over dezelfde proef...)

Toch denk ik dat dit nooit weg te denken is uit het beeld van de dressuur. We hebben met mensen te maken en mensen hebben nu eenmaal verschillende meningen, hoe hard men ook verwacht dat we allemaal rechtlijnig te werk gaan.
Het hoort wel bij de taak van de jury om ruiters te woord te staan en uitleg te geven wanneer er vragen zijn.
Persoonlijk herinner ik me combinaties na 30 stuks gezien te hebben ook niet meer, idd op de uitzonderingen na (uitschieters naar boven of naar beneden). Wel probeer ik zoveel mogelijk commentaar op de coupon te zetten. Wanneer een ruiter dan naar je toekomt die je niet kunt plaatsen weet je adhv de coupon wel weer wie het was.

Kortom, deze jury (zonder commentaar) zit aardig naast de plank te slaan. Mijn advies zou ook zijn om een kopie met toelichting naar het KNHS te sturen. Grote kans (zeker nu) dat er een waarschuwing gegeven gaat worden of dat de betreffende jury er iig op aangesproken wordt. Het beleid is (zoals al eeder gezegd) van 4 t/m 7 commentaar. Lager en hoger spreekt voor zich. Bij een 7 hoor je te zetten waarom het geen 8 is ;-)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:29

@telstar2000: bedankt. Ik zal eens kijken of ik de coupon gekopieerd krijg. Is nogal vaag. Deze jury weigert te werken met a4 formaat en wil gewoon oude systeem. Nog zoiets.

En ik ga het ook naast me neerleggen hoor. Volgende keer beter. Maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:40

Als ik jureer maak ik vaak aantekeningen op de startlijst.
ZO had ik dus een keer een scheve zwarte in de ring, die liep in de L2 constant op 3 sporen. Helaas had het andere jurylid het niet gezien en die gaf dus 30!!! punten hoger.... Maar ik had het elke onderdeel afgestrafd zoals dat hoort volgens het scale, en ook onderaan uiteraard.
Proef was gefilmd, dus ik hen amazonde film laten bekijken, toevallig stond filmer op hoek te filmen, die kon dus heel goed op film terug zien dat betreffend paard op 3 sporen liep.....

Dit soort dingen gebeuren helaas.

Waar ik me echt enorm aan kan storen als rijdend jurylid is als er dingen echt faliekant misgaan dat je een 5 krijgt en ls het gruwelijk goed gaat een 6...
Of als je 2 proeven bij 1 jury rijdt en de onderste punten zijn enorm verschillend. Dat je de 2e proef hoger punten voor de galoponderdelen hebt, maar onderaan bij galop 2 punten lager krijgt dan de eerste proef....
(stop zeuren)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:45

@raket: daar stoor ik me ook soms heel erg aan.
Ik heb helaas de proeven niet op film. Ik zou het graag weer eens op film willen maar dan moet je iemand vinden die dat wil doen. Ik moet soms al moeite doen om iemand mee te krijgen om te lezen.
Maar goed het gebeurt idd maar had het nog niet eerder meegemaakt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:58

Tyke schreef:
Maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Als ze een paar keer hebben getwijfeld tussen bijvoorbeeld een 5 en een 6 en de ene jury rond makkelijk af naar boven terwijl de ander het eerder naar beneden doet, dan kan er al snel een redelijk puntenverschil ontstaan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:31

ja ik herken dit wel.
om te voorkomen dat ik iemand niet meer voor de geest kan halen laat ik altijd de cijfers die komen na het afgroeten opschrijven. dan heb je tenminste nog wat houvast als er iemand komt praten. bijvorbeeld een 5 voor 'impuls' geef ik niet zo snel, dan moet er echt wel iets aan de hand zijn. :)

en dat ik iemand niet meer voor de geest kan halen, ja dat is heel logisch. je jureert niet een 'iemand', je jureert een proef.. en wie er nou op dat paard zat .. geen idee.

over verschillen in punten: afgelopen weekend een M ponymeisje bijna een verliespunt gegeven, terwijl ze in de andere ring 188 punten kreeg. dat was balen zeg. en ik weet zeker dat ik gelijk had: zó achter de loodlijn, geen bespiering, geen schoudervrijheid.. na afloop nog even met die mensen nagepraat (gezichten op onweer). gelukkig herkenden ze wel het grote basisprobleem, en ze waren uiteindelijk heel blij met het commentaar en de tips (gezichten weer op zonneschijn). :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 02:18

@bertie: jij hebt uit kunnen leggen wat jij gezien hebt enz. Dat is al heel wat. Dan kan je het ook begrijpen. KAn best dat het jurylid wat gezien heeft wat de eerste bij mij niet gezien heeft of anders beoordeelt heeft. Maar commentaar is dan welkom.

Toevallig geschreven afgelopen weekend en merk ook dat het moeilijk is om combinaties te onthouden. Al ben je als schrijver vooral bezig met schrijven in dit geval. Deze gaf tenminste commentaar. MAar ik haalde de goede en slechte eruit en die zou ik onthouden. Maar is moeilijk. Dus jury's moeten gewoon gelijk goed commentaar geven dan hebben ze meestal ook geen problemen achteraf lijkt mij

Ik ben namelijk nog nooit terug geweest naar een jury.
Afgelopen weekend in mijn ring was er iemand met score 231 en in eerste proef iets van 204. Tja ook behoorlijk verschil maar daar mopper je maar niet over :D (heb dit nog niet vaak gezien. ) Zal het zelf ook nooit rijden ghighi.