Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je paard vast

Methode 1
76 (35%)
Methode 2
108 (50%)
Methode 3
32 (14%)

Totaal aantal stemmen: 216

Anoniem

Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:13

Oke, een rare vraag voor iemand die al 10 jaar rijd maar toch :+

Kleine (grote :o )uitleg:

Ik heb altijd geleerd dat als je een paard meeneemt met het hoofdstel in, je dan de teugels over de hals heen haalt en met twee handen de teugels vasthoud. Net zoals je met een halstertouw zou doen, ik gebruikt dit meestal als ik een langer stukje stap aan de hand (methode 1)
De ander methode die ik geleerd heb is om de teugels om de hals te laten en met je rechterhand de teugels vast te houden, met je wijsvinger tussen de teugels in. Je hebt dan duim-linkerteugel-wijsvinger-rechterteugel-middelvinger, dit gebruik ik voor kleine stukjes stappen, naar de bak toe vanaf stal bijvoorbeeld. (methode 2)

Nou was ik laatst op een andere stal om een vriendin te helpen. Zij was iets vergeten en ik zou even met het paard stappen, en gebruikte methode 2. Vervolgens kreeg ik van de instructrice de wind van voren omdat dit heel onveilig zou zijn. Ik moest de teugels wel over de hals laten, maar mocht alleen de linkerteugel vasthouden (methode 3). Dit was volgens haar de enige veilige manier. Ik was zelf zo verbouwereerd door de manier waarop de me aansprak dat ik vergeten ben te vragen waarom ze dat veiliger vond.

Volgensmij zit het zo:
Methode 1 is het veiligst, je hebt de teugels met twee handen vast en dus het meest te vertellen.
Methode 2 is wat minder veilig (want één hand) voordeel ten opzichte van methode 3 is dat je twee teugels vasthebt. Mocht je paard schrikken dan trek je hebt bit niet dwars door de mond heen, je verdeelt de druk over het hele bit. Bovendien heb je altijd meer kans dat één teugel knap dan twee, je kan er dus beter twee vasthebben. Nadeel is dat je weinig ruimte hebt om mee omhoog te gaan mocht het paard steigeren, in dat geval zal je eerder los moeten laten.
Methode 3 heeft als voordeel dat je met een steigerend paard meer ruimte hebt, nadeel is dat je bij een schrikkend paard het bit aan één kant door de mond trekt, en één teugel breek sneller dan twee.

Dus, wat vinden jullie hier nu van? Wat is het veiligst, en hoe neem jij je paard mee?

Erna_

Re: Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:24

Ik gebruik meestal methode 1 voor de langere stukken en voor een klein stukje lopen methode 2.
Methode 3??????? Heb ik eigenlijk nooit geleerd of gezien.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:27

ik vrijwel altijd methode 2. methode 3 klinkt mij ook een beetje raar in de oren??

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:30

voor een langer stukje stappen methode 1, maar als ik naar de bak ga pak ik beide teugels in mijn rechterhand maar goed ieder zn eigen manier denk ik?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:30

Een, in mijn ogen, ontbrekend voordeel van methode 3: Bij een schrikreactie van het paard kan je niet klem komen te zitten tussen de teugels met gebroken vingers oid tot gevolg.

Het voordeel van methode 2 & 3 tov methode 1 is in mijn ogen dat mocht het paard losbreken de teugels niet los hangen met als gevolg dat het paard in de teugels kan stappen en er nog meer kan gebeuren.

Ik gebruik ze alle drie door elkaar, maar net hoe het uit komt. Ik heb ook nog een 4e methode, paard roepen dat ze mee moet komen die mij dan vervolgens braaf als een hondje volgt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:31

Meestal methode 2, en als ik wat verder ga lopen methode 1.
Soms ook wel methode 3.. (Heb toch geen bit om door de mond te kunnen trekken :+ )

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:32

Ik gebruik eigenlijk wel altijd methode 2, heel soms 1.

ansj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:32

Eigenlijk altijd methode 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:33

Van methode 3 heb ik ook nog nooit gehoord. Lijkt me ook minder prettig voor het paard op momenten dat 'ie niet gewoon netjes naast je meeloopt.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:34

Als ik een stukje verder moet lopen ga ik er wel op zitten. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:34

@Innepin&Marjontampon:
Tja, ik vond methode 3 ook heel vreemd.
Toch moest ik dat persé zo doen van de instructrice, ze werd echt boos toen ik zei dat ik het anders geleerd had.
"Dan heb je het niet goed geleerd :( "

Ik vraag me dus af of er mensen zijn die methode 3 standaard gebruiken en waarom ze die handiger vinden dan methode 2 of 1.

@Falona: Ik zie niet hoe je ooit vast kan komen te zitten aan de teugels :+
Methode 4 is inderdaad ook heel handig, maar dat ze je dat niet leren op maneges vind ik wel logisch. Voor de rest ben ik het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:35

@Nouks: precies, als hij een beetje loopt te slingeren of dribbelen zit je steeds maar aan een kant in de mond. Methode 2 of 1 lijkt me dan ook fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:41

Falona schreef:
Een, in mijn ogen, ontbrekend voordeel van methode 3: Bij een schrikreactie van het paard kan je niet klem komen te zitten tussen de teugels met gebroken vingers oid tot gevolg.

Dat voordeel zie ik niet echt eigenlijk. Als je twee teugels in één hand houdt met je wijsvinger ertussen, zal de ruimte tussen de teugels naar voren toe (richting bit) al-tijd breder worden. Klem komen te zitten met je wijsvinger zie ik niet echt gebeuren..

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:41

Mijn paard loopt niet mee als ik methode 1 of 2 gebruik. Ik hou dus meestal 1 teugel vast. Methode 1 wil in de bak nog wel lukken maar verder vind ze de druk dan niet prettig ofzo en wil dan echt niet lopen.

Zelf gebruik ik het eigenlijk het liefst op methode 1 omdat mocht een paard omhoog komen ze niet zo makkelijk je arm uit de kom trekken oid.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:44

Ik heb altijd geleerd om de teugels over z'n hoofd heen te halen en dan vast te houden.
(Methode 1?)
Mijn instructrice zegt dat dit het veiligst is en dat als je paard schrikt of steigert, dat je hem dan beter kan vasthouden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:47

Wat een onzin zeg. Methode 3 zou ik zelf nooit gebruiken; veel te gevaarlijk! Daarbij is de meest veilige manier niet de manier waarop je je teugels precies houdt, maar om een leider te zijn voor je paard. Pas dan heb je het meest controle over je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:53

@Dorientjuh: Uiteraard ga ik er van uit dat je een leider bent voor je paard, dat is het belangrijkst.
Ik was alleen nieuwsgierig waarom die instructrice manier 3 het veiligst vond en of er hier iemand is die dat kan onderbouwen.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:56

Ik heb altijd geleerd om gewoon de teugels over de hals te laten en allebei de teugels vast te houden. Totdat ik een jong paard ging rijden en mij verteld werd dat het veiliger was om de teugels over het hoofd te halen omdat je zo meer te zeggen hebt. Maar van methode 3 heb ik echt nog nooit gehoord en ook nog nooit gezien ergens en ik kan me ook niet voorstellen dat dat zoveel veiliger is.
Wat vreemd dat er zo gereageerd wordt, kon ze het wel goed beargumenteren of was het alleen "veiliger" ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:58

@Brennie85: Nouja, de betreffende instructrice begon nogal te schreeuwen en ik was zo verbaasd en geschrokken door haar toon dat ik vergeten ben verder te vragen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:01

Als ik mee ben op wedstrijd om te groomen gebruik ik methode 1 wanneer ik bijvoorbeeld met het paard loop. Zo heb je in mijn ogen wat meer in handen dan dat je de teugels over de hals laat. Thuis laat ik de teugels meestal wel over de hals, omdat dit bekend terrein is voor het paard en dus minder eng. Dan gebruik ik methode 2. Omdat ik methode 1 het meeste gebruik heb ik die optie gestemd.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:07

Bij methode 2 kun je je paard niet vast houden als hij schrikt, ben je hem meteen kwijt.
Methode 1 gebruik ik 999 van de 1000 keer.
Als het een jong of schrikachtig of gespannen paard is, of de omgeving is erg druk, dan gebruik ik methode 3; of, eigenlijk een combinatie van 1 en 3: ik houd met mijn rechterhand de linker teugel vast en met mijn linker het deel van de teugel waar de gesp zit. Als een paard weg wil kun je hem/haar toch niet tegen houden met die korte teugel in je hand. Maar als je hem aan èèn teugel (de linker) vast houdt, trek je hem min of meer links af en wordt hij dus van de rechte lijn afgetrokken. Zoiets als wanneer je je paard op een volte zet als hij er vandoor wil gaan. Maar, als je paard echt weg wil, houdt dit hem ook niet tegen. Ik heb in ieder geval wel eens 50 meter achter een jong, erg geschrokken paard aan geskied :+ .

@brigitta1987: juist bij zo'n slingerend en dribbelend paard houdt je zijn hoofd op die manier bij je en zwenkt hij met zijn achterhand uit. Zal hij ook niet zo snel òp je springen.
Methode 4 is natuurlijk de leukste.

Ik had de cijfertjes verwisseld :Z
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 28-04-09 16:15, in het totaal 3 keer bewerkt

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:07

ik heb dus methode 3 geleerd :D .zal morgen eens vragen waarom ik dit eigenlijk zo moet doen. is me weleens verteld hoor maar het is zo`n automatisme geworden dat het voor mij heel normaal is.
had volgens mij met het steigeren te maken.
als je methode 2 gebruikt en hij komt omhoog ga je haast mee omhoog en bij 3 dus niet, dacht ik dat dat de reden was.
maar voor de zekerheid ga ik het navragen :o

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:08

Als ik een kort stuk stap, dus van de stal naar bak dan gebruik ik methode 2. En wanneer ik langere stukken stap (bijvoorbeeld het paard tijdens wedstrijden vasthouden/wandelen (ben groom)) dan gebruik ik het liefst een halstertouw erbij, het liefst maak ik deze dan vast aan de neusriem. Dan blijven de teugels om de hals, en hangen deze dus niet los wanneer het paard schrikt. dan hangt wel het halstertouw los, maar deze zit vast aan de neusriem, dus trekt het niet in de mond...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:09

Vroeguh op de manege heb ik methode 2 geleerd. 25 jaar geleden heel normaal denk ik. Dat was toen ook om te voorkomen dat die jonge dingen 2 meter voor hun paard liepen en het dier meetrokkken aan de teugels (waarbij de teugels dus over het hoofd gehaald zijn als bij methode 1). Ik heb dus altijd methode 2 gehanteerd.

Dus automatisch deed ik dat ook toen ik 3 jaren geleden na een verhuizing op een nieuwe manege ging rijden. Meteen werd mij daar methode 1 aangeleerd. Hetgeen ik wel snapte, je hebt wat meer armlengte, wat meer zeggenschap, maar idd ben ik bang bij een paard dat zich losrukt hij in die teugels kan stappen. Heb dat al meerdere malen ook gezien. En bij de methode 2 heb je dat niet.

Nu als ik met onze verzorgshet bezig ben en ik neem hem mee aan de teugel doe ik automatisch weer methode 2: wijsvinger tussen teugels in met teugels om de hals.

Oja, en mijn eigen paard die we eerdaags gaan kopen ga ik natuuuuurlijk methode 4 aanleren... 8-)

Eerlijk gezegd heeft ie ook vaak een longeerstukje aan het bit vast met een halstertouw eraan omdat er dan een kind op zit of loopt ie voor me uit aan de lange lijnen. :D
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 28-04-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:11

Rena100 schreef:
Als ik een kort stuk stap, dus van de stal naar bak dan gebruik ik methode 2. En wanneer ik langere stukken stap (bijvoorbeeld het paard tijdens wedstrijden vasthouden/wandelen (ben groom)) dan gebruik ik het liefst een halstertouw erbij, het liefst maak ik deze dan vast aan de neusriem. Dan blijven de teugels om de hals, en hangen deze dus niet los wanneer het paard schrikt. dan hangt wel het halstertouw los, maar deze zit vast aan de neusriem, dus trekt het niet in de mond...

Ja, dat doe ik ook met wedstrijdpaarden die ik "uitwandel".