ORUN cursus dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

ORUN cursus dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:37

Hallo allemaal,

Ik wil graag les gaan geven op een manege. Ik wil dan graag de kleinere kinderen en beginners les gaan geven. Zowel privelessen als groeplessen. Nu zit ik dus met een probleem op de site van de knhs bieden ze de cursus Basis Instructeur aan. Ze schrijven erbij dat dit goed genoeg is om les te geven in de richting die ik wil. Maar nu lees ik op internet dat deze cursus niet veel voorsteld en dat het eigenlijk zonde is. Er is ook nog de cursus voor Instructeur 2. Ik heb dus gelezen dat deze opleiding veel beter is. Maar het probleem is dat ik niet over een eigen paard beschik (nu zou ik dit misschien nog wel geregeld krijgen met kennissen maar ik denk niet dat zij blij zijn als andere cursisten op hun paard moeten rijden) en officieel geen L-niveau heb. Ik kan via de wedstrijdjes op de manege nog lang wachten op dat L-niveau.

Nu is mijn vraag aan jullie, is de basis opleiding goed genoeg om les te geven op B-L niveau?? Of moet je daar echt fase 2 voor hebben?

Alle informatie is van harte welkom!
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Annemeik

Re: ORUN cursus dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:38

Op de site van de knhs staat dat je met de orun fase 1 of basis B-L mag lesgeven.

Fase 2 is L2/M1, Fase 3 is M2/Z.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:40

Ja, dat had ik idd gelezen maar sluit de cursus dan ook echt goed aan dit niveau? En wat ik ook niet goed uit de tekst haalde: ben je dan een gediplomeerd instructrice?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:16

Ja, dan ben je gediplomeerd instructie. Wel is het iets anders met de opleiding dan echt manegelessen geven.

Met de opleiding geef je max aan 4 personen tegelijk les, manege lessen zijn vaak groter. Ook geef je met je examen een gecombineerde dressuur-springles.

Het is een goed opstapje, maar door echt lessen te geven op maneges leer je meer. Maar met de orun ben je iig wel verzekerd.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:38

Okeej, dank je voor de informatie dit maakt het wel een stuk duidelijker.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:59

waar ga je de opleiding doen?

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:59

als je hem gaat doen natuurlijk

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:34

Dat weet ik nog niet, ik heb gelezen dat de brochure pas in juni/juli uitkomt en dat daar de locaties in staan. Weet je misschien waar vorige jaren de cursussen zijn gegeven in limburg?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:38

Met die cursus kun je prima gaan lesgeven op een manege. Het is zelfs zo dat op die cursus meer aandacht aan het lesgeven besteed wordt als aan niveau 2. Daar moet je zelf ook rijden en daar gaat best een groot deel van de cursustijd aan op.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:42

Het is wel prettig dat het lesgeven centraal staat, zelf rijden kan ik wel maar het gaat erom dat ik dit andere mensen ook wil leren. Weet iemand misschien waar dat er in Limburg cursussen worden gegeven?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:47

Ik heb zelf ook de Orun Basisinstructeur gehaald. Ik geef op een manege les en geef ook wat privelessen. Ik kon het toen via school halen, maar de hoofdreden dat ik het graag wilde doen is omdat je verzekerd bent tijdens de lessen die je geeft. Ik zou het wel doen als je de kans krijgt. Ook is het zo dat je op veel plekken geen les kan/mag geven van de eigenaren als je neit in het bezit bent van de Orun, omdat hun hiermee ook gigantisch veel problemen kunnen krijgen, mocht er ooit tijdens je les een ongeluk gebeuren, waardoor (ernstig) letsel ontstaat. Op de manege waar ik lesgeef mogen ook geen mensen lesgeven die het NIET hebben.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:49

Dat is ook de reden waarom ik de cursus ga doen. Ik heb in het verleden wel al lessen gegeven. Maar dat waren privelessen en dan particulier maar ik zou toch graag op de manege les geven en dat zijn ook groepen. Hier heb ik de ervaring nog niet mee en daarom ga ik de cursus doen. Manege's nemen geen mensen aan zonder ORUN diploma.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:36

Ze worden meestal jaarlijks in Limburg wel gegeven. Gewoon even opvragen bij de KNHS.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:50

Okee, ga ik doen.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:36

Ik heb destijds de eerste fase gedaan, nu heet dat geloof ik niveau 2 ofzo. Een erg fijne en kwalitatief goede cursus!
Wat ik me alleen afvraag is het volgende; je zegt dat je zelf geen L-niveau hebt wat betreft het rijden. Denk je dan dat je in staat bent om beginners les te geven en een goede basis bij te brengen? Ik denk van niet. Vooral bij beginners is het heel belangrijk dat zij de beginselen op de juiste manier aanleren om zo hun vaardigheden technisch goed te leren beheersen. Ik denk dat iemand die zelf nog niet eens een L-niveau beheerst, niet de juiste persoon is om deze kennis over te brengen.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:39

Ik zeg dat ik niet officieel op L-niveau rijdt. Dit houdt in dat ik dus geen officiele wedstrijden heb gereden. Ik doe vaker wedstrijdjes maar het hele wedstrijdgebeuren trekt me niet echt. Ik beheers dus wel alle oefening om L-niveau (is ook niet zo moeilijk) Wanneer je voor de ORUN-cursus slaagt, dan ben je gediplomeerd instructrice. Ik denk niet dat ze mij laten slagen als ik er niks van bak. Ik vind het belangrijker andere kinderen te leren rijden, dan er zelf in uit te blinken.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:45

Ik zeg ook niet dat je zelf uit moet blinken, want dat is natuurlijk ieders eigen keus. Ik zeg alleen dat je, als je geen officieel L-niveau hebt, misschien niet de juiste persoon bent om kinderen grondbeginselen aan te leren. Je zegt dat L-oefeningen niet zo moeilijk zijn, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Om deze op de technisch juiste en verantwoorde manier uit te voeren is nogal wat kennis en ervaring nodig. Ik krijg tijdens wedstrijd regelmatig combinaties in de ring die er ook van overtuigd zijn een keurige L2-proef neergezet te hebben, terwijl ze een paard niet eens in de ontspanning en van achter naar voren met een stille aanleuning kunnen rijden.
Als ik jou was zou ik de cursus instructeur 2 gaan volgen, hier krijg je de beste basis en als je daar voor slaagt dan is dat idd een bevestiging dat je in ieder geval enigszins verantwoord met combinaties aan de slag kunt en zelf een redelijke basis hebt qua rijden. Bij de basisinstructeurscursus heb ik dat gevoel niet, ik ken mensen die daarvoor geslaagd zijn en echt geen enkele kijk op een combinatie hebben, laat staan zelf een paard goed voor kunnen stellen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:46

Maar dat geldt wat mij betreft net zo sterk voor niveau 2. Ook daar vind ik het niveau en inzicht vaak om te huilen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:47

Dat vind ik discutabel (edit; op de reactie van Nen). Iemand die bijvoorbeeld ZZ rijdt hoeft nog niet goed les te kunnen geven. Terwijl iemand die L rijdt het misschien veel beter kan. Zoiets heeft heel veel met de persoon te maken en of je iets goed kunt overbrengen.
Natuurlijk moet je ook een portie kennis hebben, dat gaat niemand ontkennen.

TS heeft het over lesgeven aan manegekinderen. Als zij de basiscursus volgt (die vooral op het lesgeven gericht is en niet op het zelf rijden) dan kan ze daarmee prima manegekinderen helpen. De basiscursus is ook een officiele ORUN cursus, met exact hetzelfde theorieboek als de eerste fase.

Ik was persoonlijk niet zo onder de indruk van het zelf rijden-gedeelte van de eerste fase. Daarvan ben ik zeker niet beter gaan lesgeven. En als ik dan zie hoe sommige mensen gewoon geslaagd zijn dan ben ik helemaal niet meer onder de indruk.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:50

Ik ken mensen die zelf niet eens kunnen rijden, en top les kunnen geven! Sommige mensen hebben het gevoel niet om hun eigen paard netjes te laten lopen maar kunnen dat wel overbrengen op anderen en anderen wel leren hoe het moet. Ik vind het makkelijker om naar paarden te kijken en zo te oordelen dan wanneer ik er zelf op zit. Ieder z'n ding....

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:12

de orun is vooral gericht op B/L niveau.

Ik heb ook een tijd manege/beginnerslessen gegeven. Dat is een stuk moeilijker dan B/L niveau lesgeven vond ik.

Zoals scum het zegt ben ik het ook mee eens. Ik ken mensen die nationaal rijden maar amper les kunnen geven. je moet wel iets over kunnen brengen.
Het zelfrijden gedeelte bij mijn cursus 1e fase was best laag. er zaten er een paar bij waarbij het rijden op hun eigen paard nog redelijk was maar zodra ze op een ander kwamen dramatisch.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:14

Natuurlijk wil het niet zeggen dat als je zelf geweldig kunt rijden, je ook meteen fantastisch les kunt geven. Je moet het idd ook over kunnen brengen, kunnen zien etc. Maar ik bedoel te zeggen dat je zelf toch minimaal een bepaald niveau moet kunnen rijden om iemand op de juiste manier te kunnen lesgeven/begeleiden. Je moet zelf ervaren hebben hoe het voelt, tegen welke problemen je aan kunt lopen.
Ik moet jullie wel gelijk geven dat sommige cursisten bij mij tijdens de 1e fase ook geen geweldenaren waren, zowel op het gebied van rijden als op het gebied van lesgeven. Maar ik denk dat je dat bij elke cursus houdt.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:39

Is het FNRS medewerker manege instructie niet wat voor je? Ik weet niet of deze cursus nog gegeven wordt. Is in eerste plaats goedkoper (geloof ik) en in de tweede plaats meer op het manege wezen afgestemd in plaats van op de sport. Zie www.helicon.nl

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:35

Ik heb de opleidingbrochure van de KNHS aangevraagd en binnengekregen. De kosten zijn dit jaar 480 euro en het examen kost 50 euro en de cursus wordt bij mij in de buurt gegeven. Maar ik ga zeker even kijken op de site van helicon.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:38

Ik heb meteen even gekeken en zag dat het maar 4 avonden waren, dat zou zeker handig zijn en de kosten zijn 295 euro maar als ik het goed begrijp krijg je geen examen en diploma? Ben je dan wel erkend instructrice? En zien manege's dit ook als volledige opleiding??