paard heeft geen respect voor draad.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard heeft geen respect voor draad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:37

ik verhuur een stalletje aan een vriendin van mij. die heeft een 2 jarige haflingerruin.
toen hij op de wei kwam een half jaartje geleden was hij binnen een dag al door de draden gevlogen.
mijn wei is omheind:
hoogste lint is dik lint en hangt op 1.60
middelste lint is dunner lint en hangt rond de 1.20
onderste lint is ook net zo dun als het lint erboven en hangt rond de 60 cm.
het beest blijft door de draden vliegen. ook ligt het er half onderdoor terwijl er stroom opstaat.
heb sinds een week een stroomdraadje in zn voorpluk gevlochten zodat hij goede opsodemieter krijgt.
dit werkt redelijk. maar nou vloog hij vandaag eerst keer tegen het draad aan. en even later ging hij door het draad heen. en stukkie verder nog een keer. het beest is totaal niet in paniek en doet dit ook als er wel gewoon stroom opstaat.
er staat voldoende stroom op.

hoe leer ik dit beest respect te krijgen voor het draad/stroomdraad.
ben het nu wel beu dat mn net 1 jaar oude draad al in stukjes aan elkaar geknoopt zit en ik weer nieuwe poortgrepen kan gaan halen.

maroes

Re: paard heeft geen respect voor draad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:45

Misschien heb je wat aan mijn topic
[VSW] Fjord gaat door het lint!!
IK had namelijk hetzelfde probleem. Heel af en toe staat ze nog steeds in de wei, maar wel een stuk minder. We hebben nu ook een soper sterk stroomapparaat die we aanzetten als ze aan het draad zit.
Sterkte ermee,want het is super vervelend.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:51

Jeetje.. dat het draadje in z'n manen niet werkt...
Je kan proberen om het draad door zijn hele manen te vlechten of een soort antenne op z'n hoofdje te zetten (aan het halster monteren). Heeft geholpen bij het veulen bij mijn vroegere stal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 01:01

Ja het is erg vervelend idd, ik heb hier een E pony staan die dat doet. Normaal gaat het gelukkig goed maar als er anderen uit de groep gaan en ze vind dat ze mee moet dan loopt ze gewoon doodsimpel door de draad heen, ze doet ook geen moeite om de draad te ontwijken, om te springen of wat ook, niks. Soms doet ze haar hoofd eronder en loopt er dan onderdoor en soms steekt ze ook haar hoofd tussen de draad door en 'stapt' dan over de onderste draad heen die daar meestal niet tegen kan.

Ze doet het als anderen uit de wei gaan of als er bv een emmer biks aan de andere kant van de draad staat, normaal gesproken vind ze 't wel fijn in de wei dus ze staat er gelukkig niet steeds buiten.

Maar vervelend is het wel, wij hebben draad op 1,30m 1m en 70 cm en het zwaarste stroomapparaat wat er te vinden is maar nog boeit het haar niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 03:09

Indien je met accu's werkt: zet er maar eens een vrachtwagen accu of een bootaccu op. Succes gegarandeerd! Dan krijgt ie echt een optater waar die ziek van wordt. Mijn jongste heeft er echt van geleerd.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:51

hoi,ik denk toch dat de spanning te laag is,wij hebben alleen op 1 draad stroom staan.Toen er per ongeluk een paard tegenaan kwam,toen zakte hij door zijn voorbenen.Onze paarden blijven bij de draad uit de buurt.Door je draad te knopen,of als er gras tegenaan staat verlies je stroomspanning.groetjes...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:01

Hoeveel volt heb je er op staan dan? Kun je er geen omvormer tussen zetten?

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:52

wij hebben er 1 die op een battery of een accu werkt,onze paarden blijven uit de buurt van het draad,maar is er een uitbraak van de buurpaarden dan lopen die er wel dwars doorheen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:38

heb er geen op accu heb er op netspanning. hoeveel precies weet ik niet
staan wel 2 apparaten op. 1 op de onderste en 1 op de bovenste 2. was eerst andersom maar heb het omgewisselt omdat hij steeds half onder de onderste draad hing.
paarden hebben geen halster aan bij mij op de wei.
stroom door zn hele manen kan ik nog wel proberen maar probleem is net als gister meneer springt er gewoon recht in. totaal geen respect ervoor.

als ik met mijn paard weg ga blijft hij er wel keurig achter

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:40

Gebruik je wel een goede grondpen ( is hij goed geaard?).
Heb je wel een met een apparaat gemeten hoeveel stroom er echt op de draden staat.
Soms verlies je zomaar veel spanning door knopen in het draad of doordat er in je draad kleine ijzerdraadjes gebroken zijn.
Dan geeft het apparaat wel voldoende af maar blijft er te weinig over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:42

Dat klopt idd, je kunt het beste met meten zo ver mogelijk van de stroomklok vandaan en dan liefst op meerdere plekken dus gewoon even je weiland rond lopen. En natuurlijk zorgen dat het gras in je sloot niet te hoog wordt en bomen niet tussen de draad door groeien.

Als je echt een uitbreker hebt zoals die van maroes dan kun je ook overwegen om prikkeldraad te gebruiken, paarden hebben daar echt 20x meer respect voor, je moet ze alleen even onder begeleiding laten kennismaken en 'voelen' zodat ze ook weten wat het is.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:37

je kunt proberen reepjes aluminiumfolie in regelmatige afstand aan de draad te hangen, dat deed ik vroeger nog wel eens. want als hij bij voorbaad niet bang is voor de draad omdat hij het niet kent, dan zal hij er altijd doorheen blijven lopen, dat zit in de natuur van het paard. als ze vastzitten, er keihard tegenin, anders overleef je het in de natuur niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 16:38

prikkeldraad doe ik liever niet heb de gevolgen daarvan veels te vaak gezien en mn eigen paard moet er ook nog veilig staan.

loop de wei regelmatig door om te meten. heb er 1 die het met lampjes aangeeft maar is het allemaal prima.
de grondpen is ook in orde en komt genoeg stroom op de draden terecht

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:49

Als je de gevolgen van lint/koord hebt gezien dan valt prikkeldraad nog te relativeren hoor ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:52

gevolgen van koord heb ik ook al gezien van gladdraad ook en prikkeldraad ook. kan vertellen de pony is al ontelbare keren door het lint gegaan en heeft nog geen schrammetje opgelopen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:58

Als hij gewoon zijn hoofd eronderdoor steekt en doorloopt niet maar als hij dat bij prikkeldraad doet houd ie er ook (nauwelijks) niets aan over.
Heb je weleens gezien wat er gebeurd als een paard zijn been over het draad slaat en terugtrekt?

Maar goed, het was maar een suggestie, ik ben niet pro-prikkeldraad ofzo, bij uitbrekers is het alleen een goede manier om ze ervan te overtuigen dat het niet fijn is om erdoor te gaan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:00

hij steekt niet altijd zn hoofd eronderdoor. vaak springt hij er gewoon in. staat voor het draad komt van voren zonder reden omhoog en springt met zn achterbenen zo het draad in

zou wel een oplossing zijn met prikkeldraad als hij alleen zn koppie eronderdoor dee steken en dan weg was

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:02

Het enige wat ik dan nog kan bedenken is schapengaas rond je wei te doen. Kost wat en is een werk, maar dan kan hij er in ieder geval niet meer "door"heen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:06

ikke20 schreef:
hij steekt niet altijd zn hoofd eronderdoor. vaak springt hij er gewoon in. staat voor het draad komt van voren zonder reden omhoog en springt met zn achterbenen zo het draad in

zou wel een oplossing zijn met prikkeldraad als hij alleen zn koppie eronderdoor dee steken en dan weg was

Dus hij steigert en lanceert zichzelf naar voren toe? Das wel heel apart...

Maar uitbrekers zijn vaak zo niet-onder-de-indruk dat ze ook gewoon met hun borst er tegenaan gaan staan en dan is prikkeldraad ideaal omdat ze dan ook echt geprikt worden en via die prik komt de stroom dubbeldik aan.

Ik heb er eens een gehad die ging er ook gewoon tegenaan staan bij lint en koord en scheen de stroom helemaal niet te voelen, bleef meerdere minuten leunen op de draad. Vervolgens prikkeldraad langs gedaan en terwijl ik erbij stond probeerde ze het weer, nou ze schrok zich een hoedje en heeft daarna nooit weer een poging gedaan, ook voor lint had ze daarna heilig ontzag.

Schapengaas lijkt mij juist vreselijk eng, als ze daar een been in krijgen trekken ze alles kapot, incl d'r eigen benen en die van alle paarden die toevallig in de buurt staan.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:04

Ik sluit me even aan, want die van mij vindt het ook niet nodig om om te lopen... Hij loopt er echt onderdoor alsof het de normaalste zaak van de wereld is! }>
Dat stroomdraadje in de manen vind ik een goed idee. Ik had zelf bedacht om stroomdraad om zijn neusriem van zijn halster te wikkelen, maar dat had ik nog niet geprobeerd, omdat ik het nog niet zo'n goed idee vind ivm de schuurplekken die je daar zeer waarschijnlijk (zeker?) van krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 01:10

Dat valt mee hoor, wat veel gedaan wordt is opzij van de neusriem ijzerdraad vastmaken, dat om het bakstuk omhoog wikkelen, achter de oren maak je dan een grote lus en wikkelt de draad aan de andere kant naar beneden. Je hebt dan een antenne achter de oren die de stroom langs de zijkant van het hoofd geleid, niet leuk voor het paard, wel voor jou ;)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:08

Dat klinkt inderdaad ook als een goed idee! Ik ga vanavond helpen met het aanbrengen van een extra draad en dan zal ik meteen die constructie eens toepassen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:29

Onze shet had het eerst ook. Maar vooral bij de dunnere lintjes. De dikke linten van de omheining liet hij meestal met rust. Maar als we stukjes afzetten dan nam hij gewoon een aanloop en racede hij zo hard mogelijk er onderdoor. Dat waren dunnere
lintjes. Hij voelde waarschijnlijk wel een schok, maar dat kon hem niks schelen.
Bij de dikkere draad kwam het blijkbaar toch harder aan, dat was genoeg als oplossing.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:30

Heeft hij wel een motivatie om binnen te blijven? Als hij alleen staat verbaast het me niks dat hij er uit komt, dan is buiten de wei meer avontuur (mogelijk ook eten) te vinden, en veel paarden geven als het er op aan komt geen bal om de schok van die draad.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:32

anneliesdj schreef:
niet leuk voor het paard, wel voor jou ;)

Als er nu één ding is wat ik niet zou doen..
Halfslachtig vastgemaakte ijzerdraadjes, moet er niet aan denken wat je daar allemaal mee aan de hand kan hebben. Het zal maar eens in een oog komen of zo.