Hoe moet ik reageren op zijn "hengsten gegil"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingace

Hoe moet ik reageren op zijn "hengsten gegil"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:47

Hallo allemaal,

Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een schat van een hengt.
Hij doet het super, geen bijten, geen trappen.
Staat naast een merrie op stal (zit trailie raster tussen, dus zien en ruiken elkaar) maar doet daar niets op uit.(wat zagt geknor en geneuzel)
Ook in de weide met een draadje naast deze merrie (en haar zoon een ruin) gaat helemaal prima.
Maar nu gaat meneer af en toe met mij op stap. ook aan de hand gaat dat prima!
Echt helemaal nergens bang voor, en reageerd erg goed snel op wat ik van hem vraag.
Meneer is net 3 jaar geworden dus mag zo langzamerhand aan het werk

maar...

meneer roept nogal veel en heel hard.(niet op stal of in zijn eigen vertrouwde weitje)
en dan echt zo'n hengsten hinnik (hihihihi grum grum grum)
als hij paarden ziet doet hij het de ene keer wel andere keer niet.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het niet zien van andere paarden op dat moment? maar dan nog...moet ik dit toestaan of niet enzo niet wat kan ik het beste hieraan doen?
(want ik heb oordopjes nodig en het halve dorp hangt voor de ramen en op straat als hij langskomt)

en hij heeft nu soms de neiging om uit te schagten (als we stil staan bij een weide, omdat we moeten wachten om over te steken)

wie heeft er tips?

Nuage

Re: Hoe moet ik reageren op zijn "hengsten gegil"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:09

Is het de bedoeling dat hij dekhengst wordt?
Anders zou ik overwegen hem te ruinen...

Er zijn hier vast wel een aantal hengsteneigenaren die je kunnen vertellen wat zij hiermee doen, vind het wel een goede vraag namelijk. Het is natuurlijk gedrag in principe..

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:15

Hij mag hengst blijven zolang hij zich weet te gedragen (tuurlijk vergt dit ook het nodige van ons, ik ga er niet vanuit dat hij uitichzelf een braaf "jongetje"blijft)
Daarnaast is het wel de bedoeling dat hij naar de keuringen gaat en op basis daarvan kijken we dan of hij hengst blijven mag of niet (als hij afgekeurd zou worden, als hij straks lekker in zijn vel zit en heemaal is uitgegroeid e.d. en hij dus op zijn best/mooist is, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij dekt, dan zouden we ruinen zeker in overweging nemen. maar nu nog niet)

Juist omdat het natuurlijk gedrag is, vind ik het erg lastig hoe ik het beste er mee om kan gaan.

voor de rest is het echt een brave makker hoor!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:19

Hoe je hier mee om moet gaan?

Nou gewoon niet op reageren, als je er juist wel op reageert laat je juist zien dat er wat aan de hand is. Gewoon niks van aantrekken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:27

het ligt er een beetje aan of zijn aandacht verder wel bij jou blijft...
Wij straffen het op stal bij onze hengst af.. omdat het vaak het begin is van concentratieverlies en hengstengedrag.
de hengst bij ons op stal loopt ook wedstrijden en daar kun je het natuurlijk niet hebben dat hij de hele proef naar merries loopt te gillen...
Ik zou em zoveel mogelijk proberen af te leiden en op jou te laten focussen en mocht ie echt doorgaan, afstraffen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:53

Bekend probleem bij jonge hengsten.
Zo stoer als ze zijn !!!
Zijn ze alleen dan raken ze snel in paniek.

De hengst moet leren dat hij elke keer weer terug komt op stal bij zijn eigen clubje.
En dan wordt het vanzelf minder dat gegil.

Uitschachten mag je niet accepteren.
De volgende stap is dat de hengst in je nek hangt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:15

TI -> OPG

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:05

het is eigenlijk wel de bedoeling dat hij ook in de sport komt te lopen. En dan is zo'n geschreeuw natuurlijk niet echt charming(wel een eyecatcher dan.. of meer een earcatcher)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:11

dat gegil zou ik ook gewoon negeren...
oke, het is niet charming, maar als de oorzaak is dat hij niet zo goed alleen kan zijn zou je daar aan moeten werken...
en sommige hebben gewoon ook overactieve stembandjes...

maar wat is uitschachten eigenlijk.....
heb inet geprobeerd, maar dat werd niets....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:12

uitschachten is als hij zijn geweer uit de kolf haalt zeg maar ;)
Piem eruit dus :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:16

oww dacht zo iets!
maar is dat dan het "slap" hangt?
want daar is toch niets mis mee, is meestal een teken van ontspanning.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:36

Ik rijdt zelf ook een hengst en het ligt er nogal aan wanneer hij het doet of het we het afstraffen. Als hij aan het werk is dan ' straffen' we het wel af omdat het betekent dat zijn aandacht bij de andere paarden is en niet bij de ruiter (door hem harder aan het werk te zetten overigens). Als hij gewoon aan het wachten is bijv tijdens het borstelen straffen we het alleen af als het wel heel hard/langdurig wordt. Communiceren mag natuurlijk wel maar wel met mate. Anders wordt idd iedereen doof..

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 09:11

siskeh schreef:
oww dacht zo iets!
maar is dat dan het "slap" hangt?
want daar is toch niets mis mee, is meestal een teken van ontspanning.....

eerst is het uiteraard "slappe hap"maar naar enkele seconden (als ik niets doe) bonst het vrolijk tegen zijn buik (ahum)
(niet de bedoeling dus!) en hij doet het vooral als we stilstaan om over te steken e.d. en er een gezellige dame (of heer, maar vooral dames) in de wei ernaast staat.

Op "eigen"terrein doet hij niets, is hij stil luisterd hij netjes.

Hij is nog niet onder het zadel, omdat hij nog maar net 3 is en hij nog niet echt bepaald uitgegroeid is.
(kent wel het zadel en bit)
buiten heb ik altijd een bitje in (net iets meer controlle zo bij de weg en aandere spannende dingen (al is het enige waar hij naar kijkt...andere paarden)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:37

Ik denk dat als je hem in de sport wil hebben, ruinen het mss iets makkelijker maakt. Het zal er niet beter op worden vrees ik. Feit is dat hij nu wel weet dat hij hengst is. Het is zoals hier al vernoemd idd concentratieverlies. Ken er eentje die het nog doet zodra hij merries ziet, terwijl hij al een jaar gecastreerd is, is wel tot zn 5 hengst gebleven, maar het komt er nog steeds uit. Is dan ook echt hengstengedrag, ook bij hengstige merries heeft hij geen aanmoediging nodig, zelfs niet als hengst. dus als hij later niet moet dekken zou ik er toch niet meer te lang mee wachten. Paard wat ik nu rijd is op 4.5 jarige leeftijd gecastreerd en ook daar merk ik tussen (vreemde) paarden nog hengstengedrag bij. Ze zien er natuurlijk wel 'mooier' uit als ze later worden gecastreerd, maar soms komen er ook wel een paar nadelen bij kijken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:43

Mijn paard heeft op de eerste wedstrijden wel wat lopen gillen maar door hem een klein beetje aan te tikken, kwam hij weer bij de les en is het vanzelf over gegaan. Laatst weer de eerste wedstrijd na een lange rustperiode gehad en toen had hij het ook weer iets. Toen heb ik er niet zoveel aandacht aan besteed. Juist daardoor maakte hij zich groot en soepel en kon ik het gebruiken.
Op stal reageert hij wel als er bepaalde merries naar binnen komen. Maar niet zo dat hij echt uit zijn dak gaat maar meer een begroeten. Dat straf ik niet af. Aan de hand zal ik het zeker wel afstraffen door de aandacht weer terug te vragen. Moet zeggen dat hij aan de hand soms ook wel lastig kan zijn door opeens ergens heen te vliegen. Daarom gebruik ik altijd een hengstenketting en heb hem alleen thuis aan een halster.
Onder het rijden straf ik het af als hij hierdoor echt afgeleid is. Een brommetje terwijl hij wel aan het werk blijft, vind ik niet zo erg. Maar hij moet zich er niet uit drukken of echt lopen gillen.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:49

Ik heb het probleem ook.. Ik rijd nu een al wat oudere hengst die wat dat betreft niet zo goed is opgevoed.. Het viel eerder wel wat mee, maar nu met al die hengstige merries in de weilanden heeft hij alleen maar oog daarvoor (en eigenlijk alles wat vier voeten heeft en hinnekt).. zodra een paard naar hem hinnekt komt er ook een ontzettende hengstenbrul uit en heeft hij totaal geen aandacht meer voor mij.. En dat is niet fijn als je buiten rijd.. De aandacht terugvragen is dan ontzettend moeilijk en afstraffen doe ik ook constant maar het helpt niets.. hij blijft maar doorgaan.. Het heeft waarschijnlijk ook een beetje oorzaak in dat hij altijd erg alleen is geweest en het toch wel een sociaal paard is.. Maar heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? Op welke manier afstraffen bijv? Ruinen is geen optie en ik denk negeren ook niet, want dan blijft hij het doen.. Verder is hij in omgang ontzettend braaf! Hij reageert alleen heftig op andere paarden (ook niet altijd trouwens) en de laatste paar weken echt op elk paard wat hij maar tegenkomt!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:08

Probeer hem voor te zijn. Dus goed er doorheen rijden, voel je spanning aankomen dan even extra aan het werk zetten, even verder doorvragen en niet rechtuit blijven. Als je langs een wei met paarden moet, helpt het ook om hem van tevoren schouderbinnenwaarts te zetten.
Echt afstraffen is lastig, liever voorkomen. Ik geef hem wel een tik met de zweep als hij niet op mijn been reageert. Dat de oorzaak daarvan ligt omdat hij op andere paarden loopt te letten, is dan zijn probleem.
Juntos is paarden onder het zadel gewend en kijkt daar amper naar. Maar eentje zonder zadel en helemaal in een weiland is wel erg interessant. Speciaal om hem te leren dat hij dan ook op moet letten, les ik wel bij mijn vriendin. Haar bak wordt omringd door weilanden vol met paarden. Het wordt dan niet dressuurmatig lekker rijden maar het is wel nodig om mij te leren omgaan met zijn hengstzijn. Door deze ervaring reageer ik dan wel sneller als zo'n situatie zich voor doet.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:17

Goede tips, maar heb ze wel al geprobeerd en is heeeeel moeilijk! Als ik langs die wei kom zet ik hem inderdaad aan het werk, laat hem wat de andere kant op kijken.. maar het probleem is eigenlijk dat dat dus niet lukt OMDAT hij juist gefocussed is op die paarden in de wei.. hij draait zijn nek dan bijv zo ver mogelijk om naar die paarden te kijken.. In de bak is het minder.. dan kan ik hem gewoon goed aan het werk zetten zonder dat hij totaal is afgeleid.. Het probleem is alleen dat hij sterker wordt en het liefst constant naar die paarden staat te kijken.. dus aan de kant van de bak waar die paarden staan wil hij constant kijken en wordt hij dus erg sterk.. rij je gewoon door en dan is het weer goed, maar hij blijft het gewoon houden! Hoe vaak je er ook langs komt..

Ik vind het dus heel moeilijk.. want het is natuurlijk gewoon nieuwsgierigheid en een beetje hengst eigen.. maar tijdens het rijden (en ook met de hand lopen) moet hij gewoon op mij letten en niet ineens keihard gaan brullen en mij negeren.. Maar wat ik ook doe, het lijkt niet te helpen.. hij is echt te gefocussed op die andere paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:35

nou,mijn ruin doet dit dus ook,echt om horendol van te worden.
soms denk ik weleens dat ie hengst is.
hij doet het vooral als hij alleen is en dit lijkt echt onzekerheid te zijn...zo deed hij het vanmiddag ook midden in het bos.
geen paard te bekennen,alleen bomen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:38

[quote="Lied"]Goede tips, maar heb ze wel al geprobeerd en is heeeeel moeilijk! Als ik langs die wei kom zet ik hem inderdaad aan het werk, laat hem wat de andere kant op kijken.. maar het probleem is eigenlijk dat dat dus niet lukt OMDAT hij juist gefocussed is op die paarden in de wei.. hij draait zijn nek dan bijv zo ver mogelijk om naar die paarden te kijken..

Maar als hij dit doet, luistert hij gewoon niet naar jouw hulpen en dat moet je niet laten gebeuren. Hengst is allemaal prima, hormonen en al... maar hij moet luisteren naar jouw hulpen..
Afstraffen dus en hard aan het werk zetten..

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:43

Anoniem schreef:
nou,mijn ruin doet dit dus ook,echt om horendol van te worden.
soms denk ik weleens dat ie hengst is.
hij doet het vooral als hij alleen is en dit lijkt echt onzekerheid te zijn...zo deed hij het vanmiddag ook midden in het bos.
geen paard te bekennen,alleen bomen.

Haha.. Klinkt precies als mijn ruin :=
Super irritant.

Verder ontopic: Ik zou het onder het werk ook zeker afstraffen. Hij moet zijn aandacht bij jou houden..

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:24

@Def: Ja.. op zon moment negeert hij mn hulpen volkomen.. het moeilijk is alleen dat afstraffen gewoon niet helpt.. ik blijf het doen, maar hij blijft dus ook gewoon weer gefocussed op de paarden in het land.. Hij mag van mij best even kijken, zolang hij maar netjes door blijft lopen en reageert zodra ik mn been aanleg oid..

Heb vandaag in de bak gereden, met in de wei ernaast paarden. Het ging eigenlijk heel goed! Instappen ging relaxed, toen kwamen de paarden in de wei dichterbij en toen ging hij brullen. Heb gelijk aangedraaft en hem aan het werk gezet.. toen ging het eigenlijk wel heel goed! Pas met uitstappen begon het weer wat, omdat ie toen natuurlijk daar weer tijd voor had :P Maar ik vind het dus makkelijker om hem in de bak aan te pakken en door te rijden dan buiten.. want zo ging hij ook al een keertje omhoog (is showpaard geweest, dus het is voor hem makkelike uitweg om omhoog te gaan..) maar dat vind ik dus niet zo tof als ik buiten ben..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:37

Als je merkt dat hij afgeleid wordt, dan zelf even stoer worden, ook buiten. Als hem geleerd is om omhoog te komen, vertrouw er dan op dat hij daarin goed kan balanceren en niet zomaar achterover gaat.
En als je merkt dat hij met 1 oog loopt te spieken naar de dames gelijk aan het werk zetten. Afwenden, schouder voor, kont allerlei kanten op zetten. Maakt niet uit, als hij maar op jou moet letten. Ook met uitstappen mag hij niet brullen. Teugels op maat en weer aan de gang met hem.
Als hij je hulpen al negeert ben je eigenlijk al te laat.
Juntos spiekt wel en dan vraag ik hem gewoon door. Ik neem het hem niet kwalijk maar corrigeer wel gelijk. Maar gaat hij er tegenin dan straf ik hem wel af. Dus niet omdat hij spiekt maar omdat hij niet op mijn hulp let.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:56

Ik ben het met dendrofleur eens.. als hij zijn hele nek al draait dan ben je veel te laat...

Mijn merrie is erg hengstig en wil zich dan ook wel eens vervelend gedragen..
Ik snap dat ze dan niet op haar best is, maar helaas moet er toch echt gewerkt worden.
Om maar te zeggen, hormonen kunnen er zijn, maar dat ene uurtje dat ze zich moeten concentreren, kunnen ze zich best even een uurtje inzetten.
Mijn stalbaas zegt altijd dat de paarden tegenwoordig verwend zijn, ze hoeven maar n uurtje (of iets meer) wat te doen per dag, vroeger moesten ze hele dagen voor de ploeg, geen hengstengedrag te bekennen hoor :D Veel te zwaar!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:01

Def schreef:
Lied schreef:
Goede tips, maar heb ze wel al geprobeerd en is heeeeel moeilijk! Als ik langs die wei kom zet ik hem inderdaad aan het werk, laat hem wat de andere kant op kijken.. maar het probleem is eigenlijk dat dat dus niet lukt OMDAT hij juist gefocussed is op die paarden in de wei.. hij draait zijn nek dan bijv zo ver mogelijk om naar die paarden te kijken..

Maar als hij dit doet, luistert hij gewoon niet naar jouw hulpen en dat moet je niet laten gebeuren. Hengst is allemaal prima, hormonen en al... maar hij moet luisteren naar jouw hulpen..
Afstraffen dus en hard aan het werk zetten..

Aan de hand van die zin zeg ik ook, laten castreren.
Nu zijn zijn hormonen nog maar een beetje, maar nu kan hij in principe al zijn gang gaan.
Dit zul je echt heel consequent aan moeten gaan pakken. Als hij bij jou is, mag hij zijn aandacht niet verleggen. Zowel heb jij dadelijk grote problemen.